Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hasznos tippek pályamódosításhoz
Advertisements

Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Rendszertervezés GIMP.
Angol nyelvi kompetencia
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Hogyan írjunk motivációs levelet?
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
Tudástranszfer egyetemi városokban
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
VILÁGJÁRÓ NAP TANULMÁNYUTAK A SEMMELWEIS EGYETEMEN EOK Budapest, 2012.március 21. Dr. Lőrincz M. Ákos Semmelweis Közösség – Semmelweis Világ TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
A konstruktivista pedagógia alapjai
Operációkutatás eredete
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
E-KULTÚRA A MUNKAADÓI ÉRDEKKÉPVISELETBEN Tanulmány + power-point internetes konferencia vázlat OFA - STRATOSZ PROJEKT 2004 internetes konferencia.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
PROJEKT-TERV Youth 2 Youth Innovációs Verseny Keretében Megvalósítandó Közösségi Készítette: Harmati Katalin, Lázi Alexandra, Perge Gábor /Sorsfordítók.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Let’s coach it!
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Tudományos publikációk nyilvántartása az MTMT-ben Áncsán Gizella Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár Magyar Fül-, Orr-, Gége és Fej-,
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak Bírálati szempontok: Dr. Hórvölgyi Zoltán (tudományos dékánhelyettes)
Szakmai és személyes portfólió elkészítése
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Munkaerőpiaci reintegrálás
Urunk, olyan jó, hogy a nevedben együtt lehetünk
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Hagyományos ökológiai tudás és
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Építs a külföldi szakmai gyakorlatra álláskereséskor!
Előadás másolata:

Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC

A tudomány és a kutatás alapfogalmai 2. 2. előadás 3.-4. lecke

A tudományterületek (osztályozás), a kutatói habitus 3. lecke

Tudományok osztályozása Kutató munka az élet számos területén folyik. Ezeket 4 nagy fő területre szokás besorolni: Termelőüzemen belül folytatott kutatótevékenység Kutató intézményekben végzett magas szintű kutatás Felsőoktatási intézményekben folytatott kutatói feladat megoldás Könyvtárakban és egyéb helyeken végzett munka Az egyéb, fel nem sorolt helyeken végzett kutatómunkát sokan nem is tekintik valódi kutatásnak, pedig okozhatnak az egyéni kezdeményezések is figyelemre méltó eredményeket.

A tudományos kutatásokat a következők szerint lehet besorolni: Elméleti és kísérleti tudományok Alap- és alkalmazott tudományok Természettudományok Társadalomtudományok Humán tudományok Formális tudományok Az agrártudományok a természettudományok nagy családjába került besorolásra az orvostudománnyal együtt.

Az alap-, alkalmazott- és fejlesztési kutatás I. A kutatásokat külön lehet és kell is választani: Alapkutatás: új törvényszerűségek felfedezése Alkalmazott kutatás: a megismert törvényszerűségek alkalmazásának keresése; az alapkutatásokat gyűjti össze és ülteti át a gazdaság számára azonnal felhasználható formába. Két vonzata van: A nemzetközi piacon versenyképes termékek előállítását lehetővé teszi. A lokális helyi problémák megoldását, valamint az igények gazdaságos kielégítését lehetővé teszi.

Az alap-, alkalmazott- és fejlesztési kutatás II. Fejlesztési kutatás: meglévő technológiák fejlesztése, a termelés fokozásának érdekében A felsorolt kutatások egymástól időben elválaszthatók, mivel minden kutatásnak kiindulópontja az alapkutatás és a folyamat végén a fejlesztési kutatás áll. Az adott kutatások a környezetüktől függően kategorizálhatók. Pl.: Egy matematika eredmény alkalmazott kutatásnak fogható fel matematikai szempontból, azonban más megközelítésben pedig alapkutatásnak tekinthető.

Az ember belső felépítése „Agy: a központosult idegrendszer vezérlő része (agyvelő, cerebrum, enkefalon” Elme: az ember belső világának, a lelki életének összessége „Tudat alatti: mélylélektani nem tudatos hatások” „Szellem: az értelemmel kapcsolatos művelődési, kulturális jellemző” „Lélek: a legmagasabb szellemi életműködés alanya és alapja, mint önálló egység” „Tudat: létünkkel kapcsolatos jelenségek észlelése, ennek képessége”

A kutató belső felépítése Az előző ábrából kitűnik, hogy maga az ember egy rendkívül összetett lény. A felsoroltakból azonban nem derül ki, hogy melyek a legfontosabb ismérvei, jellemzői a kutatóknak. A jó kutatónak állandó összhangot kell létrehozni a jobb és a bal agyféltekéje között. A jobb agyfélteke érzelmi alapon, míg a bal agyfélteke a logika alapján működik. A kutatást végző embernek nem elég csak a logikára hagyatkoznia, hanem szüksége van a megérzéseire is a megfelelő eredmény eléréséhez.

Kutató jellemzői I. „Felkészültség: a módszeres tudományos munkához szükséges metodikai ismerete, rutinszerű alkalmazásának képessége” Kutató: tényfeltáró, eredményekkel, tekintéllyel és tapasztalattal rendelkező ember Intelligencia: a gyakorlati munka során nem várt probléma megoldásának képessége Hatodik érzék: a jövő eredményeit megérző valamilyen ösztön „Műveltség: szellemi és anyagi értékek” „Módszeresség: munka szakszerűsége, tervszerűsége” „Eredményesség: az ismeretalkotó munkásság eredményeinek mennyisége és értéke” „Okosság, bölcsesség: az átlagon felüli észbeli képességek megnyilvánulása, ami a belátást és a kompromisszum képességét is tartalmazza” Emlékezőképesség: a megszerzett információk megőrzésének képessége

Kutató jellemzői II. A jó kutatónak számos tulajdonsága van, amelyek önmagukban nem állják meg a helyüket, mindig valamilyen kombinációban jelennek meg a valóságban: Kreativitás Asszociáció Játékosság: talán ez a jellemző némi magyarázatra szorul. A játékosságot úgy lehetne megfogalmazni, hogy a kutatást végző személy, mint a kisgyerek (lelkesedéssel, örömmel) fedezi fel az új dolgokat, miközben jól érzi magát.

Lényeglátás Precizitás, szorgalom, kitartás, probléma megoldó képesség Jó kommunikáció: Az eredmények bemutatásában és elfogadtatásában nagy segítséget nyújthat. A jó kutató elfogadása alapvető értéket képvisel. A szűkebb és a tágabb szakmai közönség számára a kutatónak „el kell adnia” magát. Nagyon ritka az olyan szaktekintély, aki mások pozitív véleménye nélkül is képes a kutatás hétköznapjaiban boldogulni.

Motiváció A sikeres kutatókból semmiféleképpen nem hiányozhat az elhivatottság, vagyis a motiváció. Kísérleti munka során csak az a kutató talál megoldást a problémákra, vagy a munka közben az esetleges lemondásokat az viseli el, aki nem munkának tekinti a kutatást, hanem elhivatottságnak. Mi is motiválja a kutatót? Kíváncsiság, unalomtól való félelem, siker, dicsőség, hasznosság, természet szeretete, megismerés öröme, kihívás keresése. A sort még hosszasan lehetne sorolni, azonban talán ezek a legfontosabbak.

A kutatás helye. Személyi anyagok összeállítása 4. lecke

Kutatás helye Munkahely választása Kezdő kutatóként a legnehezebb lépés a kutatói hely, munkahely, a laboratórium kiválasztása. A kimagasló képességekkel rendelkező kutató jelöltek rendszerint a tanulmányainak korai szakaszában „elkelnek”. Ilyenkor a diák még tájékozatlan, a kezdeti fellángolás és öröm következtében sokszor nem figyel a részletekre, megtiszteltetésnek veszi a meghívást. Ugyanakkor ez a későbbiekben vissza is „üthet”, az idő előrehaladtával megváltozhat a véleménye.

A kezdő szakember rövidesen megismeri a laboratóriumi közeget, amelyről kiderül, hogy nem is olyan, mint amilyennek elképzelte. Azonban egy ilyen alkalomnak is megvan a maga haszna, tapasztalatot szerezhet, s a második munkahely kiválasztásánál ezeket felhasználva erényt kovácsolhat a korábbi negatívumokból. A kevésbé tehetséges diáktársak általában tanulmányaiknak, munka tevékenységüknek csak egy későbbi szakaszában találják meg a helyüket, a számukra legmegfelelőbb munkahelyet, laboratóriumot.

Munkahely választáshoz tanácsok Lássuk tisztán, hogy mire vállalkozunk, az mennyire segíti a közösség (laboratórium) munkáját. Diákkorunk a szellemi és szakmai fejlődésünk szempontjából egy nagyon fontos és érzékeny időszak, tehát nem szabad(na) „elkótyavetyélni”. A munkatársakkal megfelelő viszony kialakítása. Minden jó kutatás mögött pozitív emberi kapcsolatnak kell lennie. Persze itt nem arról beszélünk, hogy a laboratóriumi munka egyfajta klubhelység, ahol úgy is kell viselkedni. Járjuk körül a laboratóriumban folyó kutatásokat. Ne csak a vezető szavaira hagyatkozzunk, járjunk utána a kísérletekből származó cikkeknek is.

Első beszélgetésünk előtt nézzük át a témavezető megjelent publikációit, így egy tartalmas kommunikációt tudunk kialakítani. Próbáljunk szóba elegyedni az ott dolgozó emberekkel, így egy hozzávetőleges képet kaphatunk a laboratóriumban uralkodó légkörről. Kérdezzük meg a munkahely felszereltségét, kapcsolatait. Próbáljunk információt gyűjteni az esetlegesen ott végző ill. végzett emberektől, hogy hol tudnak ill. tudtak elhelyezkedni. Ezeket a tanácsokat érdemes végigkövetni, mivel akárhogy is nézzük, de a saját sorsunkról van szó.

Önéletrajz készítés (CV) Az esetek legnagyobb többségében egy laboratóriumi munka megkezdése előtt szükséges önéletrajzunkat benyújtani. Ne felejtsük el, hogy ahova benyújtottuk önéletrajzunkat, ott semmit nem tudnak még rólunk, vagyis az önéletrajzunknak kell tükröznie személyiségünket. A CV-nek tartalmilag összeszedettnek, könnyen átláthatónak és érthetőnek kell lennie. Ellenkező esetben már az első benyomás negatívan hathat jövőnkre nézve.

Sokan elfelejtik, hogy nemcsak a tartalmat, hanem a formát is nézik Sokan elfelejtik, hogy nemcsak a tartalmat, hanem a formát is nézik. Egy rosszul formázott, de tartalmilag kifogástalan önéletrajz nem tesz jó benyomást! Szakmai önéletrajz Leendő főnökünknek nincs ideje arra, hogy az összes velünk kapcsolatos személyes információt elolvassa! Sokkal inkább érdekli a tudományos munkánk, tapasztalataink, kompetenciáink, képzettségünk. Ezért manapság egyre inkább az „amerikai típusú CV-t” vagy az Europass-osat kérik a legtöbb helyen. Természetesen magyar munkahelyre magyarul adjuk be az önéletrajzunkat, kivéve, ha kérik idegen nyelven is.

CV lehetséges felépítése Személyi adatok (név; születési hely és dátum; cím; telefon; e-mail cím) Képzettség Munkahelyek, kutatási tapasztalatok Tudományos tisztségek: nagyobb tapasztalatokkal rendelkezők esetén értendő Díjak és kitűntetések: nagyobb tapasztalatokkal rendelkezők esetén értendő Tudományos közlemények (száma; idézettség; kumulált impaktfaktor) Tudományos egyesületi tagságok Nyelvismeret

Publikációs lista Merev szabályok nincsenek az elkészítésében. Azonban érdemes minden egyes publikációnkat feltűntetni: konferencia részvétel; cikk; poszter stb. Ezen felül érdemes a ránk vonatkozó hivatkozásokat is megjeleníteni. Sokszor pályázatok kiírói kérnek ezekből részeket, ezért érdemes egy helyen tárolni, amelyből nagyon egyszerűen lehet használni az éppen szükséges adatokat. Számos lehetőség van arra, hogy hogyan készítsük el a teljes listát, egy lehetséges megvalósításra a következő példa használható.

Publikáció csoportosítás Folyóiratcikk idegen nyelven Folyóiratcikk magyar nyelven Kiadványrészletek idegen nyelven Kiadványrészletek magyar nyelven Könyvek, könyvrészletek idegen nyelven Könyvek, könyvrészletek magyar nyelven Jegyzetek, jegyzetrészletek idegen nyelven Jegyzetek, jegyzetrészletek magyar nyelven

Értekezések Előadások idegen nyelven Előadások magyar nyelven Poszterek Konferencia kiadványok teljes terjedelemben Konferencia kiadvány összefoglalója Elektronikus publikációk (e-anyagok) Szabadalmak

Köszönöm figyelmüket!