Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő 2009. április 22.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
EUROPASS – Útlevél Európába
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2008 Dr. Manherz Károly felsőoktatási és tudományos szakállamtitkár Oktatási és Kulturális Minisztérium július.
Készítette: Vári Lászlóné Szolnok,
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Mobilitás az Európai Unióban
Europass dokumentumok az álláskeresésben és a munkaerő-kiválasztásban
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Felvételi tájékoztató 2011 Felvételi Felvételi tájékoztató 2011 A döntést segítő kiadványok •Felsőoktatási felvételi tájékoztató szeptemberben.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Angol nyelvi kompetencia
Informatikai Szaknyelvi Vizsga
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
MSc felvételi eljárás informatika képzési területen
Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga
Az üzleti szaknyelvi ECL nyelvvizsga
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
A tételek eljuttatása az iskolákba
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
A megújuló tanárképzés
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizgaközpont SZAKMAI NAP 1 1.Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2.Ebédszünet.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
Pedagógus oklevelek elismerése
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
LEXINFO Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga sajátosságai Babos Krisztina Dunaújváros, május 09.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
BEVEZETŐ.
A tanárképzés szerkezete
A szaknyelvoktatás helyzete és jövője Hidasi Judit/ BGF
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Kétszintű érettségi.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Kétszintű érettségi 2018 május
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
A könyvtárostanári képzési lehetőségekről
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő április 22.

Idegennyelvi képzések általános nyelvi képzés szaknyelvi képzés kötelezően és szabadon választható nyelvi tárgyak felsőfokú szakirányú továbbképzések

Nyelvtudás ma Magyarországon és az EU tagállamokban A teljes lakosság 19,2%-a beszél valamilyen idegen nyelvet a 2001-es népszámlálás szerint A 15 év feletti magyar lakosság 25%-a beszéli az öt fő nyugati nyelv egyikét A tagállamokban a 15 év feletti lakosság 53%-a beszél legalább egy idegen nyelvet

A 15 év feletti lakosság nyelvtudása ban Magyarországon és a csatlakozás előtt álló országokban

Nyelvi követelmények Hagyományos képzés A felsőoktatási alapképzési szakok képesítési követelményeinek kreditrendszerű képzéshez illeszkedő kiegészítéséről szóló 77/2002. (IV. 13.) kormányrendelet 8. sz. melléklet Műszaki szakcsoport Egyetemi szint: középfok C típus Főiskolai szint: alapfok C/középfok A vagy B (alaprendelet: 157/1996. (X. 22.) kormányrendelet)

Többciklusú képzés A felsőoktatásról szóló évi CXXXIX. törvény – 62.§ (1) minimumszint alapképzés: államilag elismert középfokú C típusú általános nyelvi vizsga mesterképzés: KKK-ban meghatározott államilag elismert nyelvvizsga Felmentés fogyatékosság 79/2006. (IV. 5.) kormányrendelet melléklete szerint 40 éves korhatár (2003. július /2004-es tanév: képzési idő alatt, szeptemberétől a beiratkozás naptári évében betöltött 40. életév) Az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet

Közös Európai Referenciakeret szintjei és a magyar háromfokozatú nyelvvizsgarendszer KER szintekMagyar fokozatok C2 Mesterszint C1 Haladó szintFelsőfok B2 KözépszintKözépfok B1 KüszöbszintAlapfok A2 Alapszint A1 Minimumszint

Nyelvi szintek és kompetenciák áttekintése szintKépzési célBeszédértés / Beszédkészség Szövegértés / Szövegalkotás B1 alapfok Cél, hogy a KER B1 szintjének megfelelően a hallgató tudjon egyszerű beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni korlátozott nyelvi eszközökkel. Eleget meg tud érteni konkrét szükségletei kielégítéséhez, ha a beszéd világos és lassú. Részt tud venni egyszerű, begyakorolt beszélgetésekben, kiszámítható mindennapi élethelyzetekben. Megérti a gyakran előforduló kifejezéseket tartalmazó szövegeket. Tud írni egyszerű levelet, képes megfogalmazni összefüggő szövegeket ismerős témákban. B2 középfok Cél, hogy a KER B2 szintjének megfelelően a hallgató természetes módon, folyékonyan és hatékonyan vegyen részt beszélgetésekben, logikus felépítésű érvelésben tudja képviselni aktuális témában álláspontját Követni tud hosszabb beszédet és érvelést jól felépített, viszonylag összetett témákban. Eredményesen képviseli álláspontját, kifejti a különböző alternatívák előnyeit és hátrányait, érveit pedig megfelelő példákkal támasztja alá. Megérti a napi aktuális problémákkal kapcsolatos cikkeket és beszámolókat, az író álláspontját. Világos, részletes, jól szerkesztett szöveget tud alkotni.

B1 szint (alapfok) Beszédértés/Beszédkészség/Szövegértés/Szövegalkotás Cél, hogy a KER B1 szintjének megfelelően a hallgató tudjon egyszerű beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni korlátozott nyelvi eszközökkel. Eleget meg tud érteni konkrét szükségletei kielégítéséhez, ha a beszéd világos és lassú. Részt tud venni egyszerű, begyakorolt beszélgetésekben, kiszámítható mindennapi élethelyzetekben.Megérti a gyakran előforduló kifejezéseket tartalmazó szövegeket. Tud írni egyszerű levelet, képes megfogalmazni összefüggő szövegeket ismerős témákban.

B2 szint középfok Beszédértés/Beszédkészség/Szövegértés/Szövegalkotás Cél, hogy a KER B2 szintjének megfelelően a hallgató természetes módon, folyékonyan és hatékonyan vegyen részt beszélgetésekben, logikus felépítésű érvelésben tudja képviselni aktuális témában álláspontját. Követni tud hosszabb beszédet és érvelést jól felépített, viszonylag összetett témákban. Eredményesen képviseli álláspontját, kifejti a különböző alternatívák előnyeit és hátrányait, érveit pedig megfelelő példákkal támasztja alá. Megérti a napi aktuális problémákkal kapcsolatos cikkeket és beszámolókat, az író álláspontját. Világos, részletes, jól szerkesztett szöveget tud alkotni.

Középfok B2 Elérhető nyelvi szint Idegennyelvű szakirodalom tanulmányozása Hallgatói mobilitás, csereprogramok elősegítése Piacképes nyelvtudás EU nyelvpolitikája: anyanyelv + 2 idegen nyelv köznyelvi és szaknyelvi ismerete

Felvettek nyelvtudása 2008 (Az összes felvett hallgató százalékában) Db. Nyelvvizsga KözépfokúFelsőfokú 129%11% 26%1% 2<0,1%0,03% Összesen 35,1%12,03%

Az államilag elismert nyelvvizsgáztatás rendszere Az idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatásról és a külföldön kiállított, idegennyelv-tudást igazoló nyelvvizsga-bizonyítványok Magyarországon történő honosításáról szóló 137/2008. (V. 16.) kormányrendelet Oktatási Hivatal Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ (Nyelvvizsgát Akkreditáló Testület) akkreditált vizsgaközpont, 32 akkreditált nyelv