Krízisek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Magyar Diáksport Szövetség
Felnőttkor.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
2014. ÁPRILIS UTOLSÓ HETE AZ IMMUNIZÁCIÓ VILÁGHETE „ Ön mennyire naprakész ? ’’ Szerkesztette: dr Lázár Sarnyai Nóra.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
az általános iskolákban
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Férfivá és nővé teremtve
Szociális munka az onkológiában
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Alkoholizmus.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A mentális betegségek osztályozása,
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Konfliktus és konfliktuskezelés
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Matematika a tudományban és a művészetekben
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Az életközépút válsága: teljes összeomlás vagy egy új esély?
Helytelen testtartás.
Másság-tisztelet vagy személyi méltóság: a társadalompolitika válaszútja Kővári János
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Krízis.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Mi is az a társadalmi integráció?
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
A kriminálpszichológia
Mindennapi veszteségeink
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az OGYEI kiemelt programjai
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Családi Családi krízisek krízisek. Krízis - döntés - fordulópont - lehetőség.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Krízisek

EGÉSZSÉG Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) meghatározása szerint: Az egészség az ember testi, lelki és szociális jólétét jelenti és nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiányát. Az egészség nem csupán cél, hanem egy erőforrás, melyet a mindennapokban használunk.

EGÉSZSÉG Az egészség csak akkor fenntartható ha annak összes dimenziója kielégítő szinten működik: 1. biológiai egészség: testünk megfelelő működése 2. lelki egészség: világnézetünk, erkölcsi alapelveink, tudatunk nyugalma és a belső béke 3. mentális egészség: tiszta, racionális és logikus gondolkodás 4. érzelmi egészség: az érzések felismerése, megélése és kifejezése 5. szociális egészség: embertársainkkal megfelelő kapcsolatok kialakítása

Fogyatékkal élők: Veleszületett - Szerzett Egyszeri esemény - Folyamat

A konfliktus Olyan ütközés, melynek során igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek kerülnek egymással szembe

Krízis Az emberek olyankor kerülhetnek krízisállapotba, amikor bizonyos életesemények, változások, élmények olyan mélyen és megterhelő módon érintik őket, hogy megszokott életvitelükben, cselekvési mintáikban komoly törés áll be. A korábban magától értetődő megszokott viselkedésminták már nem működnek megfelelően vagy teljesen működésképtelenné válnak.

Krízis A krízis hatására kialakult készenléti állapot során a személy a felborult egyensúlyi állapotot különböző szakaszokon keresztül igyekszik helyreállítani. készenlét küzdelem kapkodás összeomlás. Következmény: pszichológiai egyensúlyvesztés

Krízisek típusai Normatív krízis: Az életünk folyamán az idő előrehaladtával, személyiségünk, élethelyzetünk változásával párhuzamosan alakul ki. Mindannyiunknak meg kell küzdeni ezzel.

Krízisek típusai A fejlődése lehetősége minden ember számára adott, fokozatos, szakaszokban történő kibontakozást jelent, amely szerint minden újabb fejlődési szakaszban olyan új jelenségek és tulajdonságok jönnek létre, amelyek e folyamat előző stádiumában nem voltak, az identitás újabb és újabb elemei jelennek meg. A fejlődés során az új fázisba való átlépés csak akkor lehetséges, ha az előző fázisra jellemző alapvető ellentmondások megoldódtak. A fejlődési krízis fordulópont, sorsdöntő életszakasz, az alkotóerő és/vagy a meghasonlottság forrása a nagyfokú sérülékenység, de az óriási fejlődési lehetőségek időszaka is egyben. A krízisben ható motivációs erők vezetnek el a krízis megoldásához, amelynek eredménye, "nyeresége" egy újabb tudás, az identitás újabb eleme, a fejlődés magasabb szintje. Ebből következően az identitás mindig személyes erőfeszítést igénylő pszichikus teljesítmény, amely kríziseken keresztül valósul meg.

Véletlenszerű krízisek: Baleset Természeti csapás Munkahely elvesztése, stb. Válás Előre nem várt életminőséget megváltoztató események!

Véletlenszerű krízisek:

Véletlenszerű krízisek:

Véletlenszerű krízisek: „érzelmileg veszélyes szituációk”, veszteségek,veszélyeztetések (Klein, Lindemann)

Családi életciklusok tipikus krízisei normatív krízisek

Családi életciklusok tipikus krízisei normatív krízisek kisgyermeket nevelő család

Családi életciklusok tipikus krízisei normatív krízisek iskoláskorú gyermeket nevelő család

Családi életciklusok tipikus krízisei normatív krízisek serdülőt nevelő család

A serdülőkor tipikus krízisei Identitáskrízis, teljesítménykrízis, a serdülőkori szuicídium

A serdülőkor tipikus krízisei A szexuális identitás zavarai, mint krízisteremtők

A serdülőkor tipikus krízisei A kortárs csoportban elfoglalt helyzet jelentősége

A serdülőkor tipikus krízisei Szerepdilemma, önértékelési zavar, identitás vagy családi zavar a teljesítménykrízis hátterében

A serdülőkor tipikus krízisei A serdülőkori szuicídium kommunikatív jellege, fokai, az elsődleges és másodlagos kapcsolat zavarai

Krízisek felnövekedett gyereket kibocsátó, de még aktív pár családja „üres fészek” szindróma

A fiatal felnőttkor krízisei A felnőtt szerep elsajátítása és a felnőttséggel járó felelősség felvállalása

A fiatal felnőttkor krízisei A munkába állás: foglalkozási szerepbe való beilleszkedést gátló tényezők

A fiatal felnőttkor krízisei Családalapítás: új szerepelvárások

A fiatal felnőttkor krízisei Terhesség

A fiatal felnőttkor krízisei Az első gyermek születése (pozitív életesemény és krízis!)

A fiatal felnőttkor krízisei Testvér születése

A midlife életközép krízise „most vagy soha” helyzet, az életközép krízis formái és precipitáló tényezői. Biológiai, pszichés és szociális változások – szerepvesztések megszaporodása – „üres fészek” szindróma

A nyugdíjba vonulás mint krízis, az inaktivitás krízise életforma váltás beszűkült alkalmazkodási készségek mellett nyugdíjazás családi szerepváltás egybeesése betegségek, saját – kortárs „inaktív” teher a társadalom számára

A saját elmúlással való konfrontáció Öregedés Elmúlás Életösszegzés Egészség – betegség Ismerősök,rokonok, barátok

A saját elmúlással való konfrontáció Fázisok – Tagadás – Realizáció – Integráció • Katharzis • Kompromisszum = adaptáció • Pszeudomegoldás • Összeomlás – Szuicidim – Pszichózis Lefolyás idtartama átlagban 4-6 hét (Rapoport)

Krízisállapot jellemőzi Fokozott fogékonyság a pszichoterápia iránt (alapszemélyiség befolyásoló szerepe) – Beszűkült tudatállapot – Pszichomotoros nyugtalanság – Agitáció – Szorongás – Alvászavar – Hangulatzavar

Krízisintervenció Pszichoszociális gondoskodás és kezelés, mely a krízissel szoros összefüggésben fellép, tünetekkel, betegségekkel, hibás viselkedéssel foglalkozik (Sonneck) barát, szomszéd szakember orvosi ellátás

Fogyatékkal élő hírességek Sudha Chandran Született: 1964. Rendellenessége: jobb lába baleset után amputált Műlábat kapott és e „zavar” ellenére az Indiai-félsziget egyik legkiválóbb és legismertebb táncosává vált.

Fogyatékkal élő hírességek Marla Runyan Született:1969.01.04. Rendellenessége: betegség miatti vakság A női 5000 méteres futás kiemelkedő tehetsége (nemzeti győztes, aranyérmes paralimpikon)

Fogyatékkal élő hírességek Vincent Van Gogh Élt: 1853.03.30–1890.07.29. Rendellenessége: Elmebetegség Az egyik legnagyobb festőnek tartják, manapság az ő néhány képe a létező legdrágább: Az íriszek címűt 53.9 millió dollárért adták el és Doktor Gachet portréja 82,5 millió dollárért kelt el.

Fogyatékkal élő hírességek Ludwig van Beethoven Élt:1770-1827 Rendellenessége: süketség Beethovenre széles körökben a történelem egyik legnagyobb zeneszerzőjeként tekintenek. Legjobb munkáit annak ellenére sikerült megalkotnia, hogy életének nagyjából utolsó 25 évében teljesen süket volt.

Fogyatékkal élő hírességek Frida Kahlo Élt: 1907.07.06–1954.07.13. Rendellenessége: Polio (Izombénulás) Frida Kahlo egy neves mexikói festőnő volt, aki meglepő festményeket alkotott, ő volt az első 20. századi mexikói festő, akinek művét megvásárolta egy nemzetközi múzeum.

Fogyatékkal élő hírességek Christy Brown Élt:1932.06.05.–1981.09.07. Rendellenessége: agyi bénulás Ír származású szerző, festő és költő volt, aki súlyos agyi bénulástól szenvedett. Öt éves kora körül csak bal lábfeje reagált akaratára. Lábfejét használva első ízben képessé vált a kommunikációra. Leginkább önéletrajza, „A bal lábam” tette híressé, amelyből később ugyanezen a címen Oscar-díjas alkotás született.

Fogyatékkal élő hírességek John Nash Született:1928.06.13. Rendellenessége: Skizofrénia Nobel-díj nyertes amerikai matematikus. Miután 1970-ben elhagyta a kórházat, fokozatosan elkezdett felépülni. Munkája sikeressé vált, melynek eredményeképpen különböző díjakban és elismerésekben részesült.

Fogyatékkal élő hírességek Jean-Dominique Bauby Élt: 1952.04.23.–1997.03.09 Rendellenesség: Bezártság szindróma A francia divat magazin, az Elle jól ismert újságírója, szerzője és szerkesztője volt. 1995-ben súlyos szívinfarktust kapott, ami miatt egész teste fejtől lábfejig lebénult. Esetében, az egyik szemhéj mozgatására irányuló képesség volt az egyetlen, ami megmaradt; állapota ellenére megírta a Szkafander és pillangó című könyvét, úgy, hogy kacsintott, amikor az abc újra és újra történő végigsorolása során az illető a megfelelő betűhöz ért.

Fogyatékkal élő hírességek Stephen Hawking Született:1942.01.08. Rendellenessége: Motoros idegrendszeri betegség vagy az ALS egy változata Brit elméleti fizikus, akinek világhírű tudományos karriere több mint negyven évet ölel fel

Fogyatékkal élő hírességek Hellen Keller Élt: 1880.06.27. –1968.06.08. Rendellenessége: süketnéma amerikai szerző, politikai aktivista és előadó volt. Ő volt az első süketnéma,aki bölcsészettudományi diplomát szerzett. Nyíltan ellenezte a háborút, harcolt a női szavazati jogért, a munkások jogaiért, a szocializmusért, csakúgy, mint sok más haladó ügyért.

Fogyatékkal élő hírességek Böszörményi Gyula 1964-ben született Miskolcon, rendellenessége: mozgássérült Író, újságíró. A Gergő-sorozat írója. Ifjúsági, sci-fi és fantasy regényeket, novellákat ír, amelyekben különleges mitológiai, népmesei elemeket használ fel. Esszékötetei is ismertek, valamint színpadi, rádiós és televíziós munkái is jelentősek.

Fogyatékkal élő hírességek Shannon Murray Született: 1976 Rendellenessége: mozgáskorlátozott 1994-ben, egy fogyatékkal élők számára meghirdetett modellversenyen tűnt fel, majd a világ egyik legfoglalkoztatottabb mozgáskorlátozott modellje lett, aki a mai napig a szakmában dolgozik. Tavaly tavasszal például brit Debenhams áruház reklámkampányában tűnt fel, mely arra hívta fel a figyelmet, hogy a „szabályostól” valamiben eltérő nők – alacsonyabbak, teltebbek vagy akár mozgáskorlátozottak – is lehetnek gyönyörűek.

Mutassuk meg kik vagyunk! Mire vagyunk képesek! Sohase adjuk fel álmainkat! Minden ember fontos része világunknak!

Köszönöm a figyelmet!