Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felnőttkor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felnőttkor."— Előadás másolata:

1 Felnőttkor

2 Elméleti megközelítések
XX. században fordult a figyelem a felnőttkori változások felé Felnőtt és időskorban is számos változáson megyünk keresztül, kérdés, hogy ezt fejlődésnek vagy hanyatlásnak tekintjük Kérdés, hogy a fejlődés a felnőtté válással lezárul vagy a fejlődés egy élethosszig tartó folyamat biológiai szempontból -> a fejlődés vége a halál, a reprodukciós képesség elvesztését követően lefelé ível az út kulturális szempontból -> az idősek szerepe egyre fontosabbá válik a kultúra átörökítése szempontjából Freud -> a fejlődés szempontjából nem tulajdonított nagy jelentőséget a felnőttkornak Stanley Hall -> a pubertástól a halálig 2 részre lehet osztani az életet: - serdülőkor -> éves korig - vénülőkor -> év felett

3 Elméleti megközelítések
Erik Erikson - a felnőttkori fejlődés fő feladata a kulturális tudás és a tapasztalat összegyűjtése serdülőkor után 3 szakaszt különböztet meg, ahol mindegyiknek megvan a saját fejlődési krízise: Fiatal felnőttkor (20-35 év között): elkötelezik magukat egy intim kapcsolatban vagy elszigetelődnek Középső felnőttkor (35-65 év között) alkotómunka, a következő nemzedék felnevelése vagy pangó, én központú emberekké válnak Időskor (65 év felett) az élet értelmének megtalálása, az addigiak összegzése, értékelése, mely vagy elégedettséghez vagy kétségbeeséshez vezet

4 Elméleti megközelítések
Újabb kutatási irányok: Életpálya-megközelítés: - érzelmi kapcsolatok, énkép, emlékezet alakulása csecsemőkortól időskorig, azért, hogy meghatározza, hogyan alakulnak át a biológiai, kognitív és társas változások hatására Életút- megközelítés: főbb életesemények időzítése (pl: iskolakezdés, házasság..) hogyan befolyásolja az egyén életét Paul Baltes -> felnőttkorban egy minőségileg újfajta gondolkodás alakul ki (bölcsesség) Gisela Labouvuie-Vief -> a bölcsesség eléréséhez a gondolkodás és az érzelmek integrálására van szükség

5 Öregedéssel járó változások
Biológiai változások: - a biológiai növekedés kb. 20 éves korig tart (nő a testméret, élesedik a látás, fejlődik az agy), utána fokozatosan elkezd hanyatlani sok év, mire elkezdjük érezni, 50 éves korban már nyilvánvalóvá válik, akik fizikai munkát végeznek vagy élsportolók korábban 45-55 éves kor között nőknél az egyik legdrámaiabb változás a menopauza (peteérés, menstruáció leállása) társadalmilag magasabb osztályba tartozó nők jobban élik meg, illetve a nem ny-i társadalmakban élő nők is Kognitív változások: nehezebb vizsgálni,mert minden egyes funkciónak saját fejlődési üteme van felnőttkorban hanyatlik a folyékony/fluid IQ, viszont javul a kristályos IQ Baltes: felnőttkorban hanyatlik a mentális mechanika (gondolkodás öröklött komponensei), ezzel ellentétben javulnak a pragmatikai képességek (tapasztalat) -> ezzel ellensúlyozzák az agy hanyatló teljesítményét tehát bár az intellektuális működés bizonyos aspektusai hanyatlanak, a mindennapi élethez szükséges készségek, a tudás és a tapasztalat képes ezt ellensúlyozni

6 Öregedéssel járó változások
Szociális és pszichológiai változások: Szociális élet változásai: Foglalkozás: - serdülőkorig felkészülünk a foglalkozási szerepre, a felnőttkorral megkezdődik a munka szakasza, 50 éves kor után pedig a fokozatos kivonulás a munkából, felkészülés a nyugdíjra ma már van ellenpélda erre a fejlődési ütemre, vannak, akik időskorban is aktívak maradnak vagy akik időskorukra válnak extrovertálttá, utazgatnak és vannak, akik évesen már igazgatók Család: az életet családokban kezdjük el, majd a felnőttkorban egyedül vagyunk, a családalapítással újból fontossá válik a család ezután jön a gyereknevelés időszaka, majd az „üres fészek” (gyerekek felnövése, házastárs elveszítése, újbóli egyedüllét) itt is vannak ellenpéldák, akik nem alapítanak családot, hanem a karriert választják, férfiaknál, nőknél egyaránt

7 Öregedéssel járó változások
A biológiai tényezők formálják a tapasztalatot, a tapasztalat pedig a biológiai képességeket - a nyugdíjba vonulás, a tétlenség, öregek otthona hozzájárul a szociális, kognitív és biológiai hanyatláshoz (ha valaki dolgozik, van hobbija késlelteti a hanyatlást) - ez az oka, ha az idősek kórházba vagy otthonba kerülnek meghalnak olyan közeggel szembesülnek, amit nem tudnak befolyásolni, elbátortalanodnak, nem próbálnak alkalmazkodni (tanult tehetetlenség) és feladják az életet Tehát az öregedést nem pusztán a biológiai képességek határozzák meg, hanem, a szociális és a pszichológiai tényezők is

8 Összefoglalás A biológiai képességeink 30 éves kor után hanyatlanak
Az intellektuális képességeket tekintve bár bizonyos funkciók hanyatlanak, de egy minőségileg új gondolkodásforma alakul ki, ami lehetővé teszi, hogy az öregedés ellenére megőrizzük a hatékonyságunkat (tapasztalatok integrálása, bölcsesség) A szociális változásokat illetőleg, hirtelen változások lehetnek, itt a változás nem olyan folytonos (házasság, gyerekek, „üres fészek”, házastárs elvesztése, új munkahely, munkanélküliség, nyugdíj…)


Letölteni ppt "Felnőttkor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések