HAZAI JOGSZABÁLYI HÁTTÉR ÉS ATOMERŐMŰ ENGEDÉLYEZÉS ÖRDÖGH MIKLÓS SOM SYSTEM KFT. TÁVLATOK AZ ENERGIAGAZDÁLKODÁSBAN ETE KONFERENCIA, PÉCS, 2008. NOVEMBER.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL Tervezett üzemidő lejártát követő üzemeltetés engedélyezése Dr. Rónaky József főigazgató.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Információbiztonság a Magyar Köztársaság közigazgatásában dr
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A környezetvédelem intézményrendszere
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
1 Atomenergia és biztonság Előadó Rónaky József főigazgató Országos Atomenergia Hivatal Energy Summit Hungary Budapest
Baranya Megyei Önkormányzat
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
tűzvédelmi tapasztalatai
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
MIT KELL TUDNI A NUKLEÁRISENERGIA ALKALMAZÁSÁRÓL AZ ÚJ OKJ-BEN
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Munkahelyi egészség és biztonság
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
A nemzetközi és a hazai sugárvédelmi szabályozás
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
Tervezők észrevételei Boda János Dr. Patziger Miklós. MMK.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Paksi atomerőmű. A paksi atomerőmű Magyarország egyetlen atomerőműve. Épült: Alapkiépítés: 1760 MWe.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az atomenergia szerepe a Nemzeti Energiastratégiában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének.
Az aktuális ágazati jogszabályi környezet, szabványok és ezek változásai - 1 Mérnöki Kamara - 27/12/ továbbképzés Előadó: Tóth András.
Önkormányzat és állam.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Minisztériumok, központi közigazgatás
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
A mátrai ligniterőmű fejlesztése
Paks II. projekt a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

HAZAI JOGSZABÁLYI HÁTTÉR ÉS ATOMERŐMŰ ENGEDÉLYEZÉS ÖRDÖGH MIKLÓS SOM SYSTEM KFT. TÁVLATOK AZ ENERGIAGAZDÁLKODÁSBAN ETE KONFERENCIA, PÉCS, NOVEMBER 13.

TARTALOMJEGYZÉK Bevezetés Nukleáris létesítmények szabályozási környezete A Nukleáris Biztonsági Hatóság feladatai A szabályozási követelmények rendszere Új blokk engedélyeztetése Engedélyeztetési tapasztalatok rendelkezésre állása A jelenlegi helyzet jellemzése Az engedélyeztetés megvalósítása A jogszabályi környezet változása A jogszabályi környezet fejlesztése

BEVEZETÉS 40/2008. (IV. 17.) OGY határozat a közötti időszakra vonatkozó energiapolitikáról „9. Biztosítani kell az energiapolitika céljaival összhangban álló - a piaci verseny feltételeit biztosító, a fogyasztóvédelem, az ellátásbiztonság, a műszaki biztonság, a környezet- és természetvédelem és a munkaegészség szempontjait figyelembe vevő -, az Európai Unió jogszabályainak megfelelő szabályozási környezet kialakítását és fejlesztését.” „Az Országgyűlés az pontokban foglaltak megvalósítása érdekében felkéri a Kormányt, hogy … f) kezdje meg az új atomerőművi kapacitásokra vonatkozó döntés-előkészítő munkát. A szakmai, környezetvédelmi és társadalmi megalapozást követően a beruházás szükségességére, feltételeire, az erőmű típusára és telepítésére vonatkozó javaslatait kellő időben terjessze az Országgyűlés elé”

NUKLEÁRIS LÉTESÍTMÉNYEK SZABÁLYOZÁSI KÖRNYEZETE Az atomenergia alkalmazását Magyarországon 1980 óta törvény szabályozza A törvény alapvető rendeltetése a lakosság egészségének, biztonságának és a környezetnek a védelme Az atomenergia alkalmazása kizárólag a jogszabályokban meghatározott módon és rendszeres hatósági ellenőrzés mellett történhet, a biztonságnak minden más szemponttal szemben elsőbbsége van Az atomtörvény rendelkezései szerint az atomenergia biztonságos alkalmazásának irányítása és felügyelete a Kormány feladata. A törvényben foglalt kormányzati feladatok végrehajtásáról a Kormány az Országos Atomenergia Hivatal, valamint az érintett miniszterek útján gondoskodik. A hatósági feladatok ellátásában saját szakterületüknek megfelelően vesznek részt az érintett minisztériumok és központi közigazgatási szervek

A NUKLEÁRIS BIZTONSÁGI HATÓSÁG FELADATAI Az OAH alapvető feladata, hogy - az atomenergia alkalmazásában érdekelt szervektől függetlenül - ellássa és összehangolja az atomenergia biztonságos alkalmazásával, különösen a nukleáris anyagok és létesítmények biztonságával,a nukleárisbaleset- elhárítással kapcsolatos hatósági feladatokat, az ezekkel összefüggő tájékoztatási tevékenységet, az atomenergia alkalmazásával összefüggő jogszabályokat és hatósági előírásokat előkészítse, előzetesen véleményezze. Az OAH hatáskörébe tartozik a nukleáris létesítmények különböző életciklusaihoz kapcsolódó alábbi nukleáris biztonsági engedélyezés telepítés,létesítés, bővítés,üzembe helyezés üzemeltetés,átalakítás üzemen kívül helyezés, megszüntetés Az OAH feladata a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági felügyelete és ellenőrzése is

A SZABÁLYOZÁSI KÖVETELMÉNYEK RENDSZERE A jelenleg hatályos évi CXVI. törvény, az Atomtörvény előírásainak végrehajtását számos kormány- és miniszteri rendelet szabályozza 89/2005.(V.5.) Korm. rendelet a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről A Nukleáris Biztonsági Szabályzatok 1. kötet - Atomerőműre vonatkozó hatósági eljárások 2. kötet - Atomerőművek minőségbiztosítási szabályzata 3. kötet - Atomerőművek tervezésének általános követelményei 4. kötet - Atomerőművek üzemeltetésének biztonsági követelményei 5. kötet - Kutatóreaktorok nukleáris biztonsági szabályzata 6. kötet - Kiégett nukleáris fűtőelemek átmeneti tároló létesítményének biztonsági szabályzata 7. kötet Meghatározások Útmutatók, a szabályzatokban meghatározott követelmények teljesítési módjára vonatkozó hatósági ajánlásokra (jelenleg közel 80 útmutató)

ÚJ BLOKK ENGEDÉLYEZTETÉSE Új nukleáris létesítmény engedélyeztetését alapvetően négy törvény határozza meg Vízgazdálkodási törvény (1995. évi LVII. törvény) Környezetvédelmi törvény (1995. évi LIII. törvény) Villamosenergia törvény (2007. évi LXXXVI. törvény) Atomtörvény (1996. évi CXVI. törvény) Egyéb engedélyezetési területek a telephely kiválasztása, a földtani alkalmasság vizsgálata, a létesítmény biztonsági övezetének kijelölése, a létesítmény fizikai védelme, tűzvédelem, kibocsátási határértékek, tervezett kibocsátás és környezet ellenőrzés, a munkavállalók és a lakosság sugárterhelése, a nukleáris balesetelhárítási felkészülés, levegővédelem

ENGEDÉLYEZTETÉSI TAPASZTALATOK RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSA A felsorolt törvények hatályba lépése óta új nukleáris létesítmény engedélyeztetésére nem került sor Új blokk vagy blokkok engedélyeztetése szempontjából azonban több létesítmény szintű eljárás tapasztalatait is figyelembe lehet venni. Ezek a következők: A KKÁT, mint a 90-es évek elején indított, a PAE-től független nukleáris létesítmény engedélyeztetése PAE teljesítménynövelés,illetve üzemidő-hosszabbítás, mint atomerőműre vonatkozó létesítményszintű engedélyeztetés A Nemzeti Radioaktívhulladék-tároló engedélyeztetése

A JELENLEGI HELYZET JELLEMZÉSE A nukleáris létesítményekre vonatkozó szabályozási környezet jelentős mértékben fejlődött az utóbbi évben A Paksi Atomerőmű, a Budapesti Kutatóreaktor, BME Oktatóreaktor és a KKÁT engedélyeztetési folyamatai révén a jogszabályi környezet alkalmassága „élesben vizsgázott” A különböző törvények hatálya alá tartozó eljárások, folyamatok kialakultak, többségük jól szabályozott Mindezek mellett megállapítható, hogy szükség van még további fejlesztésekre, összehangolásokra. Az alapvető problémák a következők szerint összegezhetőek: A meghatározó törvények közötti megfelelő összhang hiánya A vonatkozó előírások széttagoltsága A követelmények változásai A meghatározó követelmények részfeladat centrikussága

A MEGHATÁROZÓ TÖRVÉNYEK KÖZÖTTI MEGFELELŐ ÖSSZHANG HIÁNYA Problémát jelent, hogy az említett négy törvény szerinti különálló hatósági eljárások kapcsolódása és időbeni ütemezése nem egyértelműen szabályozott Az egyes eljárások megalapozásához igényelt dokumentáció tartalom nem minden esetben egyértelmű, illetve jelentős átfedésekkel terhelt Tovább bonyolítja a helyzetet az is, hogy az egyes érintett hatóságok egymás eljárásaiban szakhatóságokként is részt vesznek

VONATKOZÓ ELŐÍRÁSOK SZÉTTAGOLTSÁGA Az említett törvények egymással való nem teljes összhangja mellett problémát jelent a szabályozásra vonatkozó előírások széttagoltsága is. Az atomerőművel, atomreaktorral és általában nukleáris létesítménnyel kapcsolatos jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei közé tartozó dokumentumok száma közel 300. Ezek között kb. 70 törvény, 65 kormányrendelet és 80 miniszteri rendelet szerepel. Az új atomerőművi blokk létesítését közvetlenül érintő szabályozásokat és előírásokat ezek közül kell meghatározni.

KÖVETELMÉNYEK VÁLTOZÁSAI A szabályozási követelményeket rögzítő törvények, rendeletek jelentős számú, nem átfogó terjedelmű módosítása egyre inkább veszélyezteti a követelmények koherenciájának megtartását Példaként említhető, hogy a hatályos atomtörvény különböző okok miatt 2001 óta több mint 10 alkalommal változott

A VONATKOZÓ KÖVETELMÉNYEK RÉSZFELADAT CENTRIKUSAK Mind az atomtörvény, mind a kapcsolódó kormányrendelet mellékleteiként kiadott hatályos Nukleáris Biztonsági Szabályzatok jelentős előrelépést jelentettek az atomerőművek engedélyeztetésére, tervezésére és üzemeltetésére vonatkozó követelmények tekintetében A követelmények részletes kidolgozása teljeskörűen azonban az aktuális problémák kezelésére korlátozódott átalakítások üzemidő hosszabbítás

AZ ENGEDÉLYEZTETÉS MEGVALÓSÍTÁSA A felsorolt problémák ellenére új blokkok engedélyeztetése ma sem lenne lehetetlen vállalkozás. Mint ahogy azt a felsorolt példák is jellemzik, az egyes projektek a szabályozási problémák, esetleges hiányosságok ellenére is megvalósíthatóak voltak, illetve folyamatban vannak. A jelenlegi jogszabályi környezetben is meg lehetne kezdeni új blokkok létesítésének engedélyeztetését. Ez azonban két jelentős kockázat felvállalását is jelentené: a projekt megvalósításának esetleges jelentős elhúzódása az engedélyeztetési eljárásokkal, követelményekkel kapcsolatosan felmerülő problémák kezelése miatt, illetve az új blokkok megvalósítását ellenzők érvként, illetve eszközként használhatják ezeket a problémákat.

A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET VÁLTOZÁSA A jogszabályi környezet további fejlesztése új blokkok létesítése nélkül is folytatódik Folyamatban van az NBSZ és az azokat hatályba léptető kormányrendelet átdolgozása Egyes jogszabályok módosítása a fennálló problémák miatt is elkerülhetetlen Fontos, hogy mindezek a törekvések ne csak az éppen aktuális problémák kezelésre irányuljanak

A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET FEJLESZTÉSE Az új blokkok megvalósításához minél hamarabb meg kellene kezdeni az optimális engedélyezéshez szükséges jogszabályi környezet kidolgozását és bevezetését A megfelelő jogszabályi környezet kialakításához szükséges alapvető dokumentumok rendelkezésre állnak Fontos, hogy a részletes követelmények kidolgozása az érintett szakmai szervezetek együttműködésével, a korábbi tapasztalatok bázisán és az egész létesítési, üzemeltetési és leszerelési folyamatra kiterjedően történjen meg