„Mindenki tehetséges valamiben ”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Számadás a talentumról
Tehetséggondozás művészetek
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Vélemények a tehetségről
Tehetségazonosítás gyakorlata
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
Komplex Instrukciós Program
Széchenyi tehetségműhely
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tehetség fogalomköre
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Tehetség, tehetségazonosítás
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Képesség? Kompetencia?.
Az egyéni fejlesztési terv
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
A komplex tehetségfejlesztő program
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Tehetségpszichológia
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
A pszichológiai mérés alapjai
DARUS a gyermekekért.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A szakiskola jelene és jövője
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
Közoktatási vezetőképzés I. /1
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

„Mindenki tehetséges valamiben ”

A tehetség meghatározása „ Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakoztatott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létre hozni." (Harsányi István)

A tehetségmodellek 1. - Renzulli

Átlagon felüli képességek Adottságok, készségek, amelyek különböző területeken nyilvánul-hatnak meg Intellektuális képességek (általános és specifikus) Művészi képességek Pszichomotoros képességek Szociális tehetség

Kreativitás (Divergens gondolkodás jellemző!) Eredetiség (originalitás) Szellemi rugalmasság (flexibilitás) Szellemi könnyedség (fluencia)

Motiváció Kíváncsiság, érdelkődés, tudásvágy Szorgalom kitartás Becsvágy, teljesítménymotiváció Emocionális stabilitás

Tehetségmodellek 2. - Mönks

Tehetségmodellek 3. - Czeizel + sorsfaktor

Tehetségeloszlás

Alulellátottság, alulteljesítés Lehetséges bajok „alulterhelés” esetén Rövid idő elteltével értékelés hanyatlik tanulás öröme csökken koncentráció gyengül önkontroll alábbhagy

Hosszabb idő elteltével  Dac, agresszió megnő Felvágás, hencegés felerősödik Nappali álmodozóvá válik, érdeklődés elvész Iskolakerülés Teljesítmény-megtagadás

Még hosszabb idő elteltével  Sok területen lényeges teljesítménycsökkenés Inditék-szegénység Hibás viselkedési minták rögzülése (munkaképtelenség, kívülállóság érzése, együttműködési képtelenség, kedvtelenség, tanult tehetetlenség) Pszichés zavarok, neurózis, agresszió

Tehetségesek azonosítása „Tanulótársak jellemzése” kérdőív kitöltése Valamelyik tulajdonságlista kitöltése osztályban tanító pedagógusok (lehetőleg minél több) által. „Problémák, melyek tehetségre utaló jelek lehetnek” c. melléklet alapján annak végiggondolása (osztályban tanító pedagógusok), kire lehetnek jellemzők az ott felsoroltak. A fentiekben „kiugró” tanulók kreativitásának megfigyelése játékszituációban ill. a „Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív” kitöltésével Az alulteljesítő tehetség-gyanús diákok megfigyelése az „Alulteljesítő tehetségesek azonosítása” c. melléklet alapján.

A tehetséggondozás céljai a tehetséges gyermek erős oldalának fejlesztése; egy adott tehetséges gyermek (tehetséggel összefüggő) gyenge oldalainak kiegyenlítése; „megelőzés”, „légkörjavítás”; olyan területek támogatása, amelyek kiegészítik a direkt tehetségfejlesztést. (RELAXÁCIÓ)

A tehetséges gyermek erős oldalának fejlesztése - Ezen belül azokat a szempontokat veszik figyelembe, amelyek tipikusan a különleges adottságokat fejezik ki: a képességek valamely területén (pl. matematika, fizika, zene, sport, művészetek stb.) biztosítják az intenzív, gyors elmélyülést és előrehaladást. - A tehetséggondozásnak mind a szószólói, mind az ellenzői gyakran ezt a formát tekintik a tehetséggondozás egyedüli lehetőségének. - Az alkalmazott eljárások az intellektuális szférában - akkor is, ha nem valamelyik iskolában élnek vele - döntően oktatási jellegűek.

A tehetséges gyermek gyenge oldalainak fejlesztése - Tehetséggel összefüggő gyenge oldalon „hiányosságot” kell értenünk, amelyek a tehetség fejlődését megnehezítik vagy éppenséggel megakadályozzák. - A gyenge oldalak – általános intellektuális tehetség esetében – valamiféle kiegyensúlyozatlan tehetségprofilban nyilvánulnak meg: egy részteszt egyetlen tantárgyban súlyos hiányok mutatkoznak; tanulási és munkamódszerek vagy a motiváció területén is. - A gyenge oldalakat diagnosztizálni kell, ezeknek olyan sok fajtája fordulhat elő, amelyek mindegyike különböző bánásmódot igényel. - Ezek alapján egy program, amely a tehetséggel kapcsolatos gyenge oldalakat akarja megszüntetni, pszichológiai bázisú kell, hogy legyen, és egyedi segítségnyújtásban nyilvánul meg.

Megfelelő légkör teremtése - Megelőzés, légkörjavítás, foglalkoztatási terápia néven ismert ez a szakirodalomban. A „megelőzés” a tehetséges tanulóra irányul, és azt kell megakadályoznia, hogy a kedvét elveszítse, és hogy aszociális magatartásmód fejlődjön ki benne. - A „légkörjavítás” összességében az osztályban uralkodó szituációra vonatkozik, és azt akarja elérni, hogy az átlagot meghaladó tanuló a maga gyors és többnyire helyes válaszaival nehogy elbátortalanítsa a többieket.

Kiegészítő tevékenységek - Olyan területek támogatása, amelyek közvetlenül semmit sem nyújtanak a gyermek tehetségének fejlesztésével kapcsolatban. Feladatuk: feltöltődés biztosítása. (Például: az intellektuális képességekkel rendelkező gyermekeket festészetben, táncban vagy sportban „támogatják”. E nélkül nincs hatékony tehetség-gondozás! - A komplex programokban ezekről is gondoskodni kell!

Mit várnak a tehetséges gyermekek az iskolától? ( Freeman kétszáz 5-15 éves tanuló véleményét összegezte) Elég időt elmélyülésre Megtervezésben való részvételt „Egészséges” bánásmódot, nem „teljesítőgépek” Ne kelljen annyit unatkozni Nyitott, melegszívű, függetlenül gondolkozó tanárokat

Milyen legyen a tanár? Legyen humorérzéke Tartsa tiszteletben a gyerek érzéseit, véleményét, gondolatait Szeresse szakterületét, tudjon lelkesedni Merjen egyéni bánásmódot alkalmazni Megfelelő klímát alakítson ki Segítsen eligazodni a világban