A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc
Advertisements

Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A kulcskompetenciák.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Megértési értelmezési folyamatok
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
A képzőművészet-terápia
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
A fejlesztés hatása a szervezetre
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember 15.
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember.
Információ feldolgozása
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás Előadó: Szabó-Thalmeiner Noémi Tel:
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
A konstruktivista pedagógia alapjai
A tanítás és tanulás konstruktivista felfogásáról
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A „Könyvtári minőségfejlesztés – könyvtári korszerűsítés 2.” pályázat Javaslat a feladatok végrehajtásához.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
A szövegértés tanítása I.
A szövegértés tanítása II.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A feladatok szerepe Kaposi József.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
vizuális kommunikáció
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
Táblázatkezelés Középszint: 50 perc, 30 pont Emelt szint: 30 perc, 15 pont.
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Kommunikáció írásban és szóban
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
1 Übersetzungswerkstatt. Ein praxisorientiertes Übungsbuch Szerzők: Csatár Péter, Farkas Orsolya, Iványi Zsuzsanna, Molnár Anna, Barna János (Debreceni.
Módszerek 5/5.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Kompetenciamérés – Salgótarján
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Gáspár Katalin Az országos kompetenciamérések eredményei a „zebegényi példa”-ként ismert Kokas-csoportban Kivonat a Szerző Személyiségformálás, kompetenciafejlesztés.
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése

Szövegértés Különböző típusú, formájú szövegekkel végzett műveletek Alapvető területek: Az információ kiválasztása; A szöveg globális megértése; Reflektálás és értékelés

A szövegértés szintjei Nemzetközi viszonylatban: ötfokú skála Az információk kiválasztása, az egyszerű kapcsolatok felismerése; Az információk lokalizálása, a szöveg tartalma és a meglévő tudás összevetése; A kapcsolatok keresése, a szöveg rendezése; Következtetések levonása, értelmezés; Összehasonlítás, kritikai értékelés, reflektálás

A szövegértés szintjei Magyarországi monitor-vizsgálatok Szó szerinti olvasás: az információk keresése; összpontosítás az információkra és azok visszakeresésére; a szövegben kifejezett gondolatok megtalálása; kiválasztása; az olvasottak szó szerinti megértése;

A szövegértés szintjei 2) Értelmező olvasás: a következtetések levonása, a szöveg felszíni jelentésén túl az implicit információk visszakeresése a szöveg kohéziójának a megértése; a megjelenő információk és az olvasás során aktiválódó gondolatok felhasználása az értelmezésben.

A szövegértés szintjei 3) Interpretáló olvasás: - Az egyes szövegegységek befogadása a szöveg a teljes szövegösszefüggésben;

A szövegértés szintjei 4) Bíráló, kritikai olvasás: A szövegből levont bonyolult következtetések megalkotás és igazolása a világról való ismeretekre, előzetes tapasztalatokra, más ismeretforrásokra támaszkodva. A szöveg vizsgálata a szerkezet, a nyelvhasználat, az írói nézőpont szerint A szövegek értelmezése más szövegek kontextusában (intertextualitás)

A szövegértés szintjei Alkotó, kreatív olvasás A szöveg továbbfejlesztése; A képzelőerő, fantázia működtetése; Az elképzelt tartalmak szóbeli vagy írásbeli megfogalmazása.

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. FELISMERÉS: Elvárható a szövegben lévő információ lokalizálása, azonosítása. A keresés irányulhat szavakra, kifejezésekre, mondatra. Elegendő a mindennapi háttértudás.

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. EGYSZERŰ KÖVETKEZTETÉS: Az azonosításon túl képes egyszerű következtetésre, kapcsolni és integrálni tudja korábbi tudásához Képes követni a nagyobb egységek gondolatmenetét, megérti a hivatkozásokat és az utalásokat az előzményekre.

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. INTEGRÁLÁS Legalább három információt összekapcsol, bonyolultabb szövegösszefüggéseket is megért. Képes szövegmagyarázatra és összegzésre, táblázatok és ábrák értelmezésére

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. KOMPLEX HÁTTÉRISMERETEK ALKALMAZÁSA Komplex háttérismeretek működtetése: más szövegek felidézése (asszociáció, integrálás, kiegészítés) Magas fogalmi megértés, gondolatiság (irodalmi szövegek esetén a szerzpi szándék rekonstruálása)