É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV A beruházási projekt fontos kérdései Rostás Zoltán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Az új épületenergetikai szabályozás
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
Az ötlettől a projekttervig
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Rostás Zoltán ÉPÍTÉSZETI PROGRAM GYAKORLAT.
Tartalom mindmap tézis mottó az előadás címe 113/07/2014 Rostás Zoltán Az építészeti program tartalma.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Benchmarking.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
ADATBIZTONSÁG, ADATVÉDELEM IV. Takács Béla
Kérdések a második zh-hoz
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Rostás Zoltán A BERUHÁZÁSI FOLYAMAT ALAPELVEI.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekttervezés, kockázatkezelés, fenntarthatóság
BERUHÁZÁSI KÖLTSÉGEK BECSLÉSE
Vállalkozásmenedzsment I.
Projektirányítás – kifejtős kérdések Feladatsor. 1. Adja meg a PCM szakaszait!
A beruházási folyamat előkészítése, tervezése, követése és lezárása (beruházási terv) – minden szereplő számára A megrendelő szándékainak tisztázása és.
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A határtérség.
Az ötlettől a projekttervig
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kérdések a második zh-hoz
A beruházási projekt fontos kérdései
beruházás-tervezési ABCD
ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK
Az SZMBK Intézményi Modell
valamint korábbi befejeződés/csúszás/ átfedés és kombinációik
Előadás másolata:

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV A beruházási projekt fontos kérdései Rostás Zoltán

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV fényképek: NFL Forrás:

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV „Csinálj teát ne húzz bugyit Jövünk haza, megindul itt Minden feléd, ha megérzik Az emberszagot és igénylik A meleget a biztonságot Ez otthontalan állatkák, ott Jó lesz mindjárt megyünk feléd…” (Lovasi András Kossuth-díjas) tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IVAlapkérdések első rész I II III IV

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 1. Kinek? 1.kultúra-környezet 2.közösség-nemzet 3.felhasználók-látogatók 4.működtető intézmény 5.építtető 6.szakma-őrzők 7.vélemény-média 8.saját maga

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékteremtés) 1.kultúra-környezet 2.közösség-nemzet 3.felhasználók-látogatók 4.működtető intézmény 5.építtető 6.szakma-őrzők 7.vélemény-média 8.saját maga A szakmai és etikai minimum

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékteremtés) 1.kultúra-környezet 2.közösség-nemzet 3.felhasználók-látogatók 4.működtető intézmény 5.építtető 6.szakma-őrzők 7.vélemény-média 8.saját maga Értékteremtés – részvétel – szakmai fejlődés – a Mesterek követése

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékteremtés) 1.kultúra-környezet 2.közösség-nemzet 3.felhasználók-látogatók 4.működtető intézmény 5.építtető 6.szakma-őrzők 7.vélemény-média 8.saját maga Az igazi alkotás – elismerés minden oldalról és a munka öröme Eldönti az idő…

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékcsökkenés) 1.kultúra-környezet 2.közösség-nemzet 3.felhasználók-látogatók 4.működtető intézmény 5.építtető 6.szakma-őrzők 7.vélemény-média 8.saját maga Az építtető és az elvárások kiszolgálása a felhasználók kárára

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 1. Kinek? – a kötelező kör és bővítése (értékcsökkenés) 1.kultúra-környezet 2.közösség-nemzet 3.felhasználók-látogatók 4.működtető intézmény 5.építtető 6.szakma-őrzők 7.vélemény-média 8.saját maga Egyetemen: tanulás A szakmában: látszattevékenység

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 1. Kinek? Az építtető - szándékainak, céljainak - eszközeinek és erőforrásainak - döntés- és kommunikációs képességeinek felmérése - rögzítése

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 2. Mit? 1.helyet, teret 2.jelet, ikont 3.pénznyerő gépezetet 4.építendő-kezelendő tárgyat 5.működő technológiát 6.vitaanyagot

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 2. Mit? 1.Elsősorban: működést és az emberi cselekvéshez megfelelő körülményeket. 2.Ehhez tereket és más épített és berendezett eszközöket és technológiákat. 3.A terek, szerkezetek, berendezések és technológiák fenntartható üzemeltetésének és bővíthetőségének lehetőségét. 4.A terek, szerkezetek, berendezések és technológiák rendszerét: ÉPÜLETET

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 2. Mit? lépések: 1. az igények megismerése, a környezet és problémái érzékelése, súlyozása 2. a funkciók megtervezése F típusok F rendszerek-hálózatok 3. eszközök és erőforrások számba vétele a funkciók kielégítésére 4. az eszközrendszer elemeinek összeállítása: az épület funkciói, paraméterei és működése MÉRHETŐ jellemzők

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 3. Hová? 1.A telekválasztás szempontjainak kidolgozása a) presztízs b) jogi c) funkcionális d) gazdasági e) műszaki 2.A telek tulajdonságainak ellenőrzése (pl. beépíthe- tőség, területarányok) 3.A telek gazdaságossági vizsgálata (telekérték disz- kontálás) 4.A telekvásárlás lebonyolítása

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 4. Milyet? 1.A NEM MÉRHETŐ jellemzők felsorolása a) használati b) esztétikai c) szellemi 2.Minőség – vagyis a stílus, az üzenet és a vizuális el- képzelések megfogalma- zása – Alice… 3.A szolgáltatások igényszintje 4.Anyaghasználat, felszerelt- ség, fizikai komfort 5.Vizuális, pszichés és fizikai térélmény (útvonal)

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 5. Kivel? 1.Az építtető közreműködése 2.Projekt-irányító megtalálása 3.A beruházás megvalósítási modellje 4.A beruházás szereplőinek meghatározása 5.A szereplők kiválasztása

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 6. Hogyan? 1.Feladatlebontási struktúra 2.A beruházás-irányítás módja, az irányító feladatai és felelőssége 3.Szerződéses rendszer, együttműködési kötelezettség 4.Kommunikációs és adat- szolgáltatási rendszer 5.Infrastruktúra, számítógépes támogatás 6.Monitoring, indikátorok rendszere 7.Kockázat, felelősség megosztása

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 7. Mikorra? 1.Az építtető különleges igénye 2.A feladatok időigénye 3.A finanszírozás v. támogatás feltételei 4.Részhatáridők, rész- eredmények (early win) 5.Az ütemezés módja (háló-tervezés) és felhasználása 6.Kritikus út – a tevékenysé-gek vizsgálata 7.Tartalékidők, kockázati elemek

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 8. Mennyiért? 1.A beruházás költség- szerkezete a) előkészítés b) tervezés c) megvalósítás d) tartalék, egyéb 2.Üzemeltetési költségek és csökkentésük 3.A kockázati költségek be- árazása 4.A finanszírozási költségek számítása és változatai 5.Élettartam-költség vizsgálatok 6.Költség(haszon) elemzések

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV 4 ellenőrző kérdés második rész I II III IV

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IVEllenőrzés A négy kérdést egymás után kell megválaszolni Ha igennel tudunk válaszolni, jöhet a következő Ha bármely válasz „nem”, akkor a beruházás nem lesz sikeres / megvalósítható Az ellenőrzést minden fázisban és minden feladatra el lehet / kell végezni

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV I. SZÜKSÉGES-E? Szükség van-e az adott beruházásra – vagy azon belül az adott feladatra / lépésre / termékre / szereplőre? Valós igényeken alapulnak-e a szükségletek elemzései? Mérhető adatokkal lehet-e bizonyítani a szükségletek szerkezetét és mértékét? A szükségleteket szűk vagy széles körben lehet kielégí- teni a beruházással? Szükséges Lehetséges Érdemes

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV II. LEHETSÉGES-E? Rendelkezésre állnak-e erőforrások a szükségletek kielégítésére? Az erőforrások megfelel-nek-e a szükségletek nagy- ságrendjének? Rendelkezünk-e stratégiai tervvel / hatalmi eszközökkel megfelelő emberekkel / szervezeti erőforrásokkal gazdasági / pénzügyi forrásokkal műszaki eszközökkel / telekkel, infrastrukturával, megfelelő környezettel Van-e elegendő IDŐNK? Szükséges Lehetséges Érdemes

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV III. ÉRDEMES-E? Indokolható-e az erőforrások felhasználása? Van-e létjogosultsága más felhasználás alternatívái mellett az adott projektnek? Van-e helyettesítő termék / tevékenység a szükséglet kielégítésére? A projekt a befektetettnél nagyobb társadalmi / gaz- dasági hasznokat hoz-e létre ha megvalósul? Ha igen, ez mennyi idő alatt jön létre? Mérhetőek-e a hasznok? Szükséges Lehetséges Érdemes

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV IV. ÉRDEKES-E? Találunk-e szövetségeseket a projekt megvalósí-tásához? El tudjuk-e hitetni a dön- téshozókkal hogy érdemes megvalósítani az elképze- léseinket? Találunk-e a végrehajtás-hoz megfelelő szakmai sze- replőket? Támogatja-e a média és a közvélemény a beruházást? Végül: a FELHASZNÁLÓK érdeklődnek-e az így létre- hozott épület és szolgálta- tások iránt? Szükséges Lehetséges Érdemes

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV a 13.-ik kérdés… harmadik rész I II III IV

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IVMiért?

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV … és a es: Na és akkor mi van?

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IVösszegzés negyedik rész I II III IV

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Ez egy logikus játék Nyolc alapvető kérdésre kell – egyformán kielégítően - megfelelni Az első négy kérdés a megépítendő objektumra vonatkozik (a cél) - kinek? mit? hová? milyet? A második négy kérdés pedig a beruházási folyamatra (az út) – kivel? hogyan? mikorra? mennyiért? A kérdésekre egymás után kell válaszolni A válaszokat több, egymást követő körben kell kidolgozni – egy-egy körben egyre pontosabb információk állnak rendelkezésre – ezért egyre jobban segíthetik a tervezést Minden lépésben és minden fontosabb állomásnál fel lehet tenni a négy ellenőrző kérdést. Ha ezeket nem sikerül egymás után „igen”-nel megválaszolni, akkor a beruházás sikere kétséges lesz.

É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !