Integráció és inklúzió

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
A koragyermekkori nevelésről
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Segédletek, adatlapok letölthető nyomtatványok
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Integráció és inklúzió Tamás Márta tamas.marta53@gmail.com

Szigorlat, szakdolgozat, államvizsga Ajánlott irodalom: M.Tamás Márta(2009): Fejlesztőpedagógia 3.bővített kiadás, ELTE Eötvös Kiadó M.Tamás Márta(2006): Integráció és inklúzió ELTE Trefort Kiadó

Integráció definíció Szervezeti értelemben együttnevelés, (SNI, BTM) melybe beleértendő - fogyatékkal élők, - pszichés, és - tanulási problémákkal küzdők csoportja is.

Inklúzió definíció Szemléleti elfogadás és befogadás - a másság érzelmi elfogadása, és elfogadtatása - a módszertani gazdagítás, - törvényi lehetőség érvényesülése

FONTOS! Az integráció nem válhat eredményessé, ha kizárólag szervezeti érdekből és szerkezeti szinten valósítjuk meg. Az integráció és inklúzió társfogalmak, e kettő együtt kell hogy jelen legyen gondolkodásunkban.

Az integráció törvényi háttere 1. - esélyegyenlőségi törvény - Önkormányzati-intézményi intézkedési terv - szegregált intézmények csökkentése - Nemzeti Köznevelési Törvény(NKT) változásai „3.§.(6) A köznevelés kiemelt feladata az iskolát megelőző kisgyermekkori fejlesztés, továbbá az SNI-s, és a BTM gyermekek, tanulók speciális igényeinek figyelembevétele, egyéni képességeikhez igazodó, legeredményesebb fejlődésüket elősegítése, a minél teljesebb társadalmi beilleszkedés lehetőségeinek megteremtése.”

Az integráció törvényi háttere 2. SNI a: testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók, vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzd, b: a megismerő funkciók, vagy a viselkedés fejlődésének súlyos rendellenességével küzd, A Pedagógiai Szakszolgálat feladatai – 10 funkciója Az óvoda-, és iskolapszichológus szervezeti helye 2013.09.01.-től

Az integráció szakmai megvalósítása - Kompetencia mérések (PISA) eredményei - Kompetencia alapú oktatás (HEFOP) - Módszertani eszközök - tankönyv - differenciálás - Egyéni, vagy csoportos fejlesztés - team munka

Együttműködés - befogadás Intézményen belül - fejlesztőpedagógia - gyermekvédelem - gyógypedagógia - logopédia - óvoda-, és iskolapszichológia - védőnő

Együttműködés - befogadás Intézmények között - Óvoda - Iskola - Szakszolgálat - Nevelési Tanácsadó - Szakértői Bizottságok - Gyermekjólét - Családsegítő Központ

Együttműködés - szakmai szinten - Preventív szűrések - Team munka - Fejlesztés - Konzultáció - Közös óravezetés

Az együttműködés nehézségei - preventív szűrés kompetenciái - a team szervezeti felállása - a fejlesztés kompetenciája - A kapcsolattartás időkerete - a közös és differenciált óravezetés módszertani problémái

A vizsgálati minta jellemzői 511 gyermek, átlagéletkor 6,2 (5-7,8 év közöttiek) 261 fiú és 250 lány 177 nagycsoportos és 334 kiscsoportos 465 gyermek a kerületben lakik a felmérésbe 15 kerületi óvoda vett részt

Kőbányai preventív mérés - 18 óvoda - ÖMIP - szűrés - fejlesztés - team - munka

A pontszámok alakulása életkori csoportok szerint

Az MSSST skáláinak alakulása nemi csoportok bontásában A lányok minden skála esetében magasabb teljesítményt értek el!

Összehasonlítás a 2002-es adatokkal

Az MSSST összpontszámainak alakulása az óvodák bontásában

Az MSSST összpontszámainak alakulása a X Az MSSST összpontszámainak alakulása a X. kerületi felmérésben és standardizálási mintában A normatív mintában 499 budapesti, monori és szegedi gyermek vett részt.

Köszönöm a figyelmeteket!