Integráció és inklúzió Tamás Márta tamas.marta53@gmail.com
Szigorlat, szakdolgozat, államvizsga Ajánlott irodalom: M.Tamás Márta(2009): Fejlesztőpedagógia 3.bővített kiadás, ELTE Eötvös Kiadó M.Tamás Márta(2006): Integráció és inklúzió ELTE Trefort Kiadó
Integráció definíció Szervezeti értelemben együttnevelés, (SNI, BTM) melybe beleértendő - fogyatékkal élők, - pszichés, és - tanulási problémákkal küzdők csoportja is.
Inklúzió definíció Szemléleti elfogadás és befogadás - a másság érzelmi elfogadása, és elfogadtatása - a módszertani gazdagítás, - törvényi lehetőség érvényesülése
FONTOS! Az integráció nem válhat eredményessé, ha kizárólag szervezeti érdekből és szerkezeti szinten valósítjuk meg. Az integráció és inklúzió társfogalmak, e kettő együtt kell hogy jelen legyen gondolkodásunkban.
Az integráció törvényi háttere 1. - esélyegyenlőségi törvény - Önkormányzati-intézményi intézkedési terv - szegregált intézmények csökkentése - Nemzeti Köznevelési Törvény(NKT) változásai „3.§.(6) A köznevelés kiemelt feladata az iskolát megelőző kisgyermekkori fejlesztés, továbbá az SNI-s, és a BTM gyermekek, tanulók speciális igényeinek figyelembevétele, egyéni képességeikhez igazodó, legeredményesebb fejlődésüket elősegítése, a minél teljesebb társadalmi beilleszkedés lehetőségeinek megteremtése.”
Az integráció törvényi háttere 2. SNI a: testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók, vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzd, b: a megismerő funkciók, vagy a viselkedés fejlődésének súlyos rendellenességével küzd, A Pedagógiai Szakszolgálat feladatai – 10 funkciója Az óvoda-, és iskolapszichológus szervezeti helye 2013.09.01.-től
Az integráció szakmai megvalósítása - Kompetencia mérések (PISA) eredményei - Kompetencia alapú oktatás (HEFOP) - Módszertani eszközök - tankönyv - differenciálás - Egyéni, vagy csoportos fejlesztés - team munka
Együttműködés - befogadás Intézményen belül - fejlesztőpedagógia - gyermekvédelem - gyógypedagógia - logopédia - óvoda-, és iskolapszichológia - védőnő
Együttműködés - befogadás Intézmények között - Óvoda - Iskola - Szakszolgálat - Nevelési Tanácsadó - Szakértői Bizottságok - Gyermekjólét - Családsegítő Központ
Együttműködés - szakmai szinten - Preventív szűrések - Team munka - Fejlesztés - Konzultáció - Közös óravezetés
Az együttműködés nehézségei - preventív szűrés kompetenciái - a team szervezeti felállása - a fejlesztés kompetenciája - A kapcsolattartás időkerete - a közös és differenciált óravezetés módszertani problémái
A vizsgálati minta jellemzői 511 gyermek, átlagéletkor 6,2 (5-7,8 év közöttiek) 261 fiú és 250 lány 177 nagycsoportos és 334 kiscsoportos 465 gyermek a kerületben lakik a felmérésbe 15 kerületi óvoda vett részt
Kőbányai preventív mérés - 18 óvoda - ÖMIP - szűrés - fejlesztés - team - munka
A pontszámok alakulása életkori csoportok szerint
Az MSSST skáláinak alakulása nemi csoportok bontásában A lányok minden skála esetében magasabb teljesítményt értek el!
Összehasonlítás a 2002-es adatokkal
Az MSSST összpontszámainak alakulása az óvodák bontásában
Az MSSST összpontszámainak alakulása a X Az MSSST összpontszámainak alakulása a X. kerületi felmérésben és standardizálási mintában A normatív mintában 499 budapesti, monori és szegedi gyermek vett részt.
Köszönöm a figyelmeteket!