Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben
1.Elöljáróban Természetes reakció válasz önsajnálat Panasz válságos helyzet Isten mint címzett
2.A panasz mint műfaj Ószövetség végigvonul az ember Istenhez való kiáltása, segélykérése Panasz lefokozása Isten „elkövető” és megmentő Betegség, halál Szemrehányás – meghitt kapcsolat megmarad
Az egyén panasza Saját nevében fordul Istenhez Személyes jelleg H. J. Kraus – izraeli közösség tipikus képviselői Egészen személyes panaszimádságok – közszájon forgó formulák istentisztelet
3.Panasz az ószövetségben Zsolt 22 Panasz Megmentések Szimbolikus képek: –Féreg –Vadállatok –Víz Zsolt 88 Panasz Legsötétebb panaszdal Halálra utaló kifejezések Jób 14 Zsolt 44 Honfoglalás Panasz Isten választott népe - szenvedés
Elhagyatottság Vadállatok – ellenség Múltbeli dicső tettek Átokmondás holtak birodalma - „holtak országa”, „sír”, „halottak közt”, „sír mélyére”, „sötétségbe, szakadékba”. Jób – feltámadás iránti vágy
4.Mezopotámia: vallás és kultúra Városállam – teokrácia: isten a város, földterület ura Isten szolgái Erős politeizmus – állandó pantheon Földi rend – mennyei erők egyensúlya Személyes isten közbenjáró
5.A mezopotámiai panasz Imák és himnuszok – irodalmi alkotások Szerencsétlenség, csapás – büntetés Man and His God – bevallja vétkét Bűn – kultikus kifejezések, rítussal függ össze Alkalmas válasz – sírás, elpanaszolás, bevallás
Mérges istenség – áldozat Jakobsen: túl beteg a szenvedő? Ima-levél: Apil Adad Kevésbé tudja isten igényeit szolgálni, család Várospusztulás: Ur Sumer és Ur Nippur Uruk Eridu
6.A Ludlul bēl Nēmeqi motívumai Szenvedés oka – ismeretlen Marduk és a szenvedés viszonya Joachim Begrich – terjedelmes bevezető Walter G. Kunstman – hit: az istenség képes segíteni Marduk dicsérete – miért? Testi romlás jelei
Veszélyeztetett társadalmi helyzete Rossz kívánság – jelen idő, kijelentő mód Szabadulás – álom
6.Összevetés Mezopotámia Felelős vétkeiért Ember értéke Szenvedés – személyes ügy Szeszélyes isten Ószövetség Ártatlan Nincs függőség: ember – Isten Nincs közvetítő Korrekt
Köszönöm a figyelmet!