DIFER.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A DIFER mérés felvétele és eredményeinek alkalmazása az óvodai nevelés során Buczkóné Pásztor Melinda fejlesztőpedagógus Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei.
Advertisements

ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Óvoda.
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Matematika kompetencia
2006. február 17. Valószínűségszámítás és statisztika II. Telefonos feladat Egy kalapban van két korong, az egyiknek mindkét oldala piros, a másiknak.
Kéri Zoltán MTA Gyermekszegénység Elleni Program közoktatási szakértő
Gyakorlat Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Fejlesztési koncepció
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Olvasd lassan és csendben!.
Középpontban a fejlődés
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
ELEMÉR
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában

Diszkrét változók vizsgálata
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
A Jókai Mór Református Általános Iskola és AMI Miskolc 4. évfolyamos tanulóinak a 2011-es Országos Kompetenciamérésen elért eredményei Készítette: Bánné.
A szociális készségek fejlesztése gyermekkorban
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A DIFER használata.
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Az iskoláskor küszöbén
Kompetenciamérés értékelése 4. osztály 2008 Gönczy Pál Általános Iskola.
Tanárok továbbképzése – a feladatlapok készítésének módszertana
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Olvasd lassan és csendben!
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Problémák A gyermekek közötti fejlettség 6 éves korban 5 évnyi! (+2,5 év, -2,5 év) Ez a különbség 16 éves korra megduplázódik! A nyolc éves általános iskolai.
Óvoda-iskola átmenet intézményünkben
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Iskolakészültség – kognitív és számolási fejlettség
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Mi is az a Vitamintorna és ki az a T-Vitamin?
Új skála – új lehetőségek
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Instrukciók a szakdolgozat prezentáció elkészítéséhez
Instrukciók a szakdolgozat prezentáció elkészítéséhez
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Analitikai számítások a műszeres analitikusoknak
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

DIFER

Kötelező ez nekünk? IGEN-NEM (?) Miért használjuk? Szakmai indokok Elemenkénti Készségenkénti diagnózist ad A teszt egészére vonatkozó, globális több éven át! Oktatásirányítási indokok Iskolában bizonyos esetekben kötelező IPR-t bevezető, működtető óvodákban a miniszteri közleményben szerepel

Mi van a csomagban? A programcsomag tartalma: - 1 db mappa használati útmutatóval; - 10 db fóliázott színes tesztlap a hétféle alapkészség fejlődésének vizsgálatához; - 1 db rövid DIFER tesztlap a fejlettség és az iskolaérettség gyors és megbízható mérésére; - 1 db írólap (minta) az írásmozgás-koordináció vizsgálatához; - 1 db `Fejlődési mutató` füzet (minta), aminek évenkénti kitöltésével végigkövethetőek a gyermek fejlődési folyamatai a 4.-től a 8. életév végéig; - 1 db kézikönyv, amely segíti az alkalmazást az országos helyzetkép diagnózisának bemutatásával és a fejlesztés lehetőségeinek, tennivalóinak ismertetésével. Megrendelhető: Mozaik Kiadó (a mappán jelzett címek valamelyikén) Ára: 4960 Ft

Kapcsolódó kiadványok DIFER - Írólap (50 db) Ára: 700 Ft DIFER – Kézikönyv Ára: 1890 Ft Fejlődésmutató füzetek Ára: 160Ft/db DIFER - Írásmozgáskoordináció kézikönyv Ára: 1680 Ft DIFER - Beszédhanghallás kézikönyv DIFER - Szocializáció kézikönyv

Kapcsolódó kiadványok Ára: 4800 Ft 3640 Ft Fejlesztő füzetek: Ára: 680 Ft/füzet

A mérések száma az óvodai élet alatt (javaslat) 3-4 alkalommal középső csoport (4 éves) vége, Nagycsoport (5 éves) vége A következő év(6 éves) végén Ha marad, 7 éves kor végén Megjegyzés: fél éven belül nem érdemes mérni. A készségek nem ugrásszerűen fejlődnek. Az új méréskor az előzőleg jól tudottat már nem kell mérni egyre rövidül a mérésre fordított idő

A mérés lebonyolítása, ütemezése 3 alkalom/gyermek (lásd: „A vizsgálatok javasolt rendje” – „Szocialitás” lapon Jó lenne, ha nem saját pedagógus végezné! Több csoport esetén összehangolni, tervezni!

Feladathelyzetek 1 társas (írásmozgás koordináció) Társakhoz való viszony Közben megfigyeljük Késleltetett utasítás 5+1 egyéni (párhuzamosan) Összefüggés -megértés Szociális motívumok és készségek Beszédhanghallás Erkölcsi érzék Tapasztalati következtetés Relációszókincs Elemi számolási készség

A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése 1. alkalom (eszközök: tesztlapok, fejlődésmutató füzet, írásmozgás koordináció lapjai, ceruza -4 db,radír, fémpénz (2, 10, 50 és 2 db 100 Ft-os érme), körök, asztal, négy szék 1. Írásmozgás-koordináció Egy asztalhoz leül négy gyermek (de lehet 3-5 is!), de minimum 3 a csoportdinamika miatt Instrukció a lapról Közben: 1.a) Társakhoz való viszony 1.b) késleltetett utasítás megfigyelése és rögzítése az 7. táblázat 1.a és 1.b oszlopában az értékskála szerint A írásmozgás-koordináció lapokat a nap végén javítjuk, az eredményeket az 1. táblázatban rögzítjük (pipa, kérdőjel)

A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése 1. alkalom 2. Összefüggés-megértés - egy gyermek jön be 2.a) Kapcsolatfelvétel megfigyelése, rögzítés a 7. táblázat 2.a) oszlopába (értékskála) 2.b) Erkölcsi érzék (Instrukció a lapról) (Sanyi a „Szocialitás” lapról), eredmény rögzítés a 7. táblázat Sanyi oszlopába az értékskála szerint) Tapasztalati összefüggés megértés vizsgálata Instrukció a lapról Eredmény rögzítése a 6. táblázatba (pipa, kérdőjel) Közben megfigyelni és rögzíteni Feladatvállalás 7. táblázat 2.c), Feladattartás 7. táblázat 2.d) (kitartás) Érzelmi viszonyulás 7. táblázat 2.e) Koncentráció 7. táblázat 2.f) oszlop Az érték-skála szerint

A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése 2. alkalom 1. Beszédhanghallás előtt 3.a) kapcsolatfelvétel megfigyelése, rögzítés a 7. táblázat 3.a) oszlopába az értékelési skála szerint 3.b) erkölcsi érzék (Jutka a „Szocialitás” lapról, előtte az instrukció, az eredmény rögzítése a 7. táblázat 3.b) Jutka oszlopába az értékelési skála szerint

A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése 2.alkalom 2. A „Beszédhanghallás” vizsgálata Tanácsok: óvónő, gyermek egymás mellett üljön! Ne lássa a gyermek az artikulációt! Ne nézzük a helyes megoldást, a gyermek észreveszi! A bevezető mondatokat mondjuk el, de nem kell „túlragozni”! A zöngés hangok legyenek túlsúlyban! Oda kell mondani: „lehet, hogy becsaplak!”, mert a gyermek számára az óvónő szent és sérthetetlen, tehát biztos, hogy mindent jól mond! Menete: 1-15-ig (rövid változat) –tal kezdjük. (Pipa, kérdőjel a 2. táblázatban). Ha ebben a vizsgálatban legföljebb 2 ? lesz, nem kell tovább folytatni, mert a gyermek készsége optimális szinten áll. Ekkor 58 pont, 97% az eredmény (vagy ennél több) Ha kettőnél több a kérdőjel, akkor folytatjuk tovább a vizsgálatot (pipa, kérdőjel)

A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése 2.alkalom 3. A „Beszédhanghallás” vizsgálata közben 3.c) feladatvállalás megfigyelése, eredmény rögzítése a 7. táblázat 3.c) oszlopába az értékskála szerint 4. Erkölcsi érzék (Jancsi a „Szocializáció” lapról), előtte az instrukció, eredmény rögzítése a 7. táblázat 4.a) „Jancsi” oszlopába az értékskála szerint 5. Tapasztalati következtetés vizsgálata, eredmény rögzítése a 5. táblázat soraiban 6. Közben megfigyeljük és rögzítjük a 7. táblázatban Feladatvállalást 4.b) oszlopban Kitartást 4.c) oszlopban Érzelmi viszonyulást 4. d) oszlopban Koncentrációt 4.d) oszlopban Az értéksála szerint Az értéksála szerint

A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése 3. alkalom (eszközök: tesztlapok, 20 db pálcika) 1. Kapcsolatfelvétel megfigyelése, eredmény rögzítése a 7. táblázat 5.a) oszlopába 2. Erkölcsi érzék („Mari” a „Szocialitás” lapról, előtte az instrukció), az eredmény rögzítése a 7. táblázat „Mari” oszlopába 3. Reláció szókincs (4 féle teszt, lehet váltogatni!) A kérdéseket ABC sorrendben kell feltenni Az eredmények rögzítése a 3. táblázatban (pipa, kérdőjel) 4. Feladatvállalás megfigyelése a relációszókincs vizsgálata közben, eredmény rögzítése a 7. táblázat 5.c) oszlopban 5. Erkölcsi érzék („Laci” a „Szocializáció” lapról, előtte az instrukció), eredmény rögzítése a 7. táblázat 6.a) oszlopban

A vizsgálat menete, az eredmények rögzítése 3. alkalom 6. Elemi számolási készség Az instrukcióknak megfelelően Eredmény rögzítése a 4. táblázatban 7. Közben megfigyeljük és rögzítjük a 7. táblázatban Feladatvállalást 6.b) oszlopban Kitartást 6.c) oszlopban Érzelmi viszonyulást 6. d) oszlopban Koncentrációt 6.d) oszlopban Az értéksála szerint

Rövid DIFER A tesztlapon pirossal szedve a feladat számjele Vagy a kék szegélyű lapok Szorzói vannak (a fejlődésmutató füzetben mindegyiknél olvasható a szorzó mértéke)

SZOCIALITÁS

ÍRÁSMOZGÁS KOORDINÁCIÓ

TAPASZTALATI ÖSSZEFÜGGÉS-MEGÉRTÉS

BESZÉDHANGHALLÁS

TAPASZTALATI KÖVETKEZTETÉS

RELÁCIÓSZÓKINCS

ELEMI SZÁMOLÁSI KÉSZSÉG

RÖVID DIFER

A DIFER-index kiszámítása Előkészítő szint: 0-49 százalékpont Kezdő szint: 50-64 százalékpont Haladó szint: 65-74 százalékpont Befejező szint: 75-84 százalékpont Optimum szint: 85-100 százalékpont Javaslat: Ha valamelyik készség előkészítő vagy kezdő szinten áll, maradjon még egy évet az óvodában, azaz ne legyen egyetlen készség sem ezeken a szinteken az iskolába lépés előtt.