„C” típusú programcsomag bevezetése A matematikai kompetencia tanórákon kívüli foglalkozásokon történő fejlesztése „C” típusú programcsomag bevezetése
A „C” programcsomag jellemzői az alapozó szakaszban Moduláris szerkezetű (9-9 modul) Differenciálást szolgáló kiegészítő csomag, amely részben a felzárkóztatást, részben a tehetséggondozást segíti Sok és változatos tapasztalatszerzés, eszközhasználat és játék jellemzi A modulokban részletes tanári útmutatók találhatók (módszertani, értékelési javaslatokkal, ajánlásokkal, a szükséges eszközökkel)
A csoportok kialakítása Felzárkóztatásra szoruló gyerekek alkotják Kiválasztásuk menete: 4. évfolyam végi kompetenciamérés eredménye, az elemi számolási készség felmérése megtörténik (számírás, mértékegységváltás, összeadás, kivonás, szorzás, osztás) Az 5. évfolyam legelső óráján megírt matematikai gondolkodást, problémamegoldást mérő teszt eredménye A tanító nénik véleménye Rendelkezik-e a tanuló kiszűrt képességzavarral (SNI, BTMN).
Csoportjaim bemutatása 5. évfolyam 9 tanuló alkotja a csoportot a mértékváltás területén mindenki fejlesztésre szorul nem ért a befejező szintre a kivonás területén 6 tanuló, a szorzás területén 1 tanuló az osztás esetében 5 tanuló a csoportban 2 BTMN-es gyerek van (pozitív diszkrimináció, eszközhasználat biztosítása)
Csoportjaim bemutatása 6. évfolyam a csoport 6 tanulóból áll. itt is fejlesztendő a mértékváltás a figyelem és koncentrálóképességük javítandó 2 SNI-s tanuló van a csoportban, komoly képességzavarokkal, (számolvasás, számírás, kivonás, osztás) Kommunikációs problémák
A matematikai kompetencia készség- és képességkomponensek térképe Készségek Gondolkodási képességek Kommunikációs képességek Tudásszerző képességek Tanulási képességek számlálás rendszerezés relációszókincs Problémaérzé-kenység figyelem számolás kombinativitás szövegértés, szövegértel-mezés Probléma-reprezentácó rész-egész észlelés mennyiségi következtetés deduktív következtetés térlátás, térbeli viszonyok eredetiség, kreativitás emlékezet becslés, mérés Induktív következtetés ábrázolás, prezentáció Probléma-megoldás feladattartás mértékegységvált-ás valószínűségi következtetés Metakogníció Feladatmegol-dási sebesség szövegesfeladat-megoldás érvelés, bizonyítás
A fejlesztés fókuszai Számok számegyenesen történő ábrázolásában Számok kerekítését Alapműveleteket, mértékváltásokat Gondolkodása Önellenörző képessége Testek, síkidomok tulajdonságai Megfigyelő-képessége Együttműködő képessége
Kapcsolódás a tananyaghoz Órabeosztás Óraszám Modul Órakeret Kapcsolódás a tananyaghoz 1. SZERVEZÉSI FELADATOK 1 ÓRA 2-4. TITKOSÍRÁS 3 ÓRA TERMÉSZETES SZÁMOK, MŰVELETEK A TERMÉSZETES SZÁMOK KÖRÉBEN EGÉSZ SZÁMOK 5-7. DOMINÓ ALAKZATOK MÉRÉSEK 8-13. JÁTÉK A SÍKON „FOCIPÁLYA” PROJEKT 6 ÓRA MÉRÉSEK, KERÜLET, TERÜLET, FELSZÍN ALAKZATOK, SZIMMETRIA SZÁMEGYENES, DERÉKSZÖGŰ KOORDINÁTA–RENDSZER 14-16. MEMÓRIA PONTHALMAZOK
?????? Hogyan csináljam? Mit várnak el tőlem? Szülők Kollégák Gyerekek Mit várok el magamtól? Melyik módszer lesz a legeredményesebb? Milyen eszközöket használjak?
A válaszok Képzések Jók voltak, de meg kellett volna előzniük a bevezetés időszakát. Sokat tanultunk egymástól. Kevés volt a jó gyakorlat. Mentorok Későn találkoztunk, de hasznos ötletekkel, információkkal segítették a munkám.
A gyerekek motiválásához, az eredményes munkához vezető úton: Elkezdődött a munka… A gyerekek motiválásához, az eredményes munkához vezető úton: Tevékenykedtetésre, IKT eszközök használatára, Játékos feladatokra, Új módszerekre, van szükségem.
Dominó Hagyományos dominó Logikus gondolkodás, szabályjáték Színdominó Síklátás fejlesztése Számdominó Műveletek gyakorlása,
Gombfoci pálya Tervezés, kivitelezés, játék Mérés, mértékegységek, Terület- kerületszámítás, Kicsinyítés, Szimmetria felfedezése A játék szabályainak megismerése, alkalmazása A csoport kohézió erősítése
„Játékok” Memória játék Állatsoroló, többszörösök, Bumm játék memóriakártyák (emlékezet, figyelem fejlesztése) Malomjátékok Különböző formák (gondolkodási stratégiák) Gyufás játékok (Térszemlélet fejlesztése, a területfogalom alakítása) Tangram játékok Kolumbusz tojása (síkbeli alakzatok felismerése, jellemzése, síklátás fejlesztése)
A számítógép Prezentációk, bemutatók Keresztrejtvény, titkosírási módszerek Internet Információk keresése (Euler munkássága) Oktatóprogramok Törtek értelmezése Online programok
Törtek
Linkek Feladatlapok az alapműveletekre (és törtekre): http://www.aplusmath.com/Worksheets/index.html http://www.superkids.com/aweb/tools/math/ Óravázlatok, feladatlapok évfolyamonként, témánként: http://www.teachervision.fen.com/page/5775.html Magyar nyelvű óravázlatok és egyéb tanári segédletek: http://fazekas.hu/ http://www.fazekas.hu/matek/index.html
Az idő mérése
Összefoglalva Ez az év a gyakorlás, a megtapasztalás éve Kisebb eredményre számítok Kipróbálhatok több módszert Az eszközök közül válogathatok A bevált, jó gyakorlatot egyéb óráimon is hasznosítom
Köszönöm a figyelmet! Végsőné Márkus Erika