A segítés, mint a társadalmon végzett munka és az ifjúságügy S ZOCIÁLIS TANULMÁNYOK TANSZÉK Dr. Tóbiás László egyetemi docens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Biztos kezdet- gondolat Projekt? Program? gyerekházak.
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
Család.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
A család szerepe, jellemzői
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Digitális szolidaritási háló – a szerves megoldás Gáspár Mátyás
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Óvodai portfólió Ferenczei Éva óvodapedagógus
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A vidéki tér sikertényezői
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Dudás Zoltán Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
SAGE Időskorúak segítése a döntéshozatalban való részvételben Trebag Kft.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Mire lehet/ne jó az iskola
Elgondolások az aktív időskor programjára,
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Ifjúságügy: félúton?.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Generációk és család.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
LEADER, Identitás, Sport
Jövőműhely a helyi erőforrásokra építve a vidéki kistelepüléseken
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Biztos kezdet- gondolat
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Tájékoztató a csillagfény tanodáról toborzó Győr, Széchenyi Egyetem február 07. efop
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

A segítés, mint a társadalmon végzett munka és az ifjúságügy S ZOCIÁLIS TANULMÁNYOK TANSZÉK Dr. Tóbiás László egyetemi docens

Dr. Hűvös Éva

Demográfiai katasztrófa Környezeti fenntarthatósági katasztrófa Évek Népességszám Magyarországon a túlfogyasztás napja szeptember-október fordulóján van. Nyugdíjkatasztrófa veszélye Erkölcsileg tarthatatlan -arra ösztönözni, hogy olyan gyerekek világra hozásával kezeljük, akiknek nem adottak a létezése feltételei, -az élő gyerekeknek nem megadni a lehetőséget képességei saját boldogságra és társadalmi jólétre vezető kibontakoztatásához

A szociális munka egy gyakorlaton alapuló szakma és tudományos diszciplína, mely a társadalmi változás és fejlődés, valamint a szociális kohézió előmozdításán fáradozik, elősegíti emberek szabadságát és hatalommal való felruházását. A szociális munkában központi jelentőségű a társadalmi igazságosság, az emberi jogok alapelve, a közösségi felelősség és tisztelet a különbözőségek iránt. A humán- és társadalomtudományok elméleteivel, valamint az ősi tudással felvértezve a szociális munka embereket és rendszereket aktivizál, hogy választ adjon az élet kihívásaira és előmozdítsa a jólétet. International Federation of Social Workers 2014 – idézi Bugarszky Zsolt (2014) A szociális munka munkamódjai: -Esetmunka -Csoportmunka -Közösségi munka

A demográfia által leírt fontos változások, melyek egyéni, generációs konstrukciós kihívásokkal hoztak: -a most távozó korosztály életén belül nagyon megnőtt a várható átlagos élettartam – jelentősen tovább élnek, mint amire nevelkedésük idején számíthattak, mint amire a nevelésük szólhatott. -az utolsó generáció, mely maga még sok testvér – népes nagycsalád – körében nevelkedett és élte le életét, maga és a következő generációk jellemzően legfeljebb egy-két testvér között, vagy éppen egyetlenként nevelik gyerekeiket, akiknek teljes életútja mássá válik, mint az előző generációké.

Kapcsolható elméletek: Csíkszenmihályi Mihály flow elmélete, boldogságkutatásai: boldogságot az emberek aktivitásban élnek meg. Basil Bernstein elmélete a családok kommunikációs kódja és az iskolai eredményességről: -zárt kód: hagyományos, szigorúan körülhatárolt szerepek a nem, az életkor és a többi betöltött szerep által, -nyílt kód: folyamatosan és funkcionálisan, szituatívan konstruált szerepek és viszonyok. Kiterjesztés lehetősége: -a családok általános eredményességére – egészük és tagjaik boldogságára. -nemzetekre: skandináv (protestáns) megegyezéses modellek, déli (katolikus) statikus modellek.

A munka további átalakulásának hatásai a családokra -komplett ágazatok szűnnek meg, velük munkahelyek tömegei vesznek el – további kihívás a javak, létfeltételek mai értelemben vett munkához kötött elosztásával szemben, -családon belüli munkák társadalmi értékének elismerése, -valószínűsítem a társadalmi alapjövedelem elterjedését, -ezzel együtt a tevékenységek végzésében önmagukban rejlő örömöknek a visszatanulása, felszabadulása segítése feltétele a szükségletek kielégítésének, lehetősége a boldogságnak.

Várhatóan a belátható jövőben -a gyerekes családok egy-két gyereket nevelnek, -a családon belüli generációk távolsága nagy marad – egyes funkcióiban tovább gyengül, veszíti egyedüli felelősségét az egész életút tekintetében, -különösen fontos a kielégítetlenné vált – mindkét értelemben vett – tanítási szükségletek kielégítése, -a szükségletek kielégítésére újfajta konstrukciók kialakítása szükséges – az is szükségletünk, hogy adjunk, nem csak az, hogy kapjunk!

Új típusú szükségletkielégítő kezdeményezések -közösségiek, -megpróbálják felismerni és kielégíteni (segíteni) a szükségleteket, -nem pénzalapúak, -családon belüli informális (el)tanulás helyett nem formális (de szervezett) tanulás, -az életút minden szakaszában, -a komplementer szerepek mindkét oldalán, -tudatosságra törekvők, -próbálnak újratanulni régi tudásokat, illetve reflektálni. -Alkalmazói szinten érdekes számukra a családra vonatkozó minden tudás – különösen a személyes gyakorlatban, mindennapi életpéldában, eltanulhatóan.

Találkozási és közösségi tér a családok számára egy barcelonai bölcsőde emeletén A szoptatást támogató csoport plakátja egy barcelonai bölcsődében Baba-mamaklub foglalkozása az OKos hely családi napján, Győrben

Switzer Furugh Egység a különféleségben Alapítvány

Segítünk az időseknek program Szociális Projektinkubátor Közösségi Akció és Kutatás Alapítvány, Győr