Fogathajtás Napi és időszakos ellenőrzések, karbantartások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készíti Dormannsné Erzsike – Hanneke Dormanns asszony receptje alapján.
Advertisements

Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Készítette:Dobák Lídia
A sas története….
Vonóhorgos, 4 kerékpáros szállító
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Használati útmutató a DRYTEC
Magasságmérés és Műszeri
Információk Gyakorlatvezető: Hajnik Tünde, PhD
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Érvek, érvelés.
Forrás: Infografika Forrás:
Hibakóstoló Rendszergazdai tanácsok a NetNagyi Klub tagjainak.
Nyomtatás.
Öltözködés és kozmetikumok
13. Tétel.
PVC ajtó beépítés.
Hálózat összeállítási feladat 2
Levegőztetés.
Peugeot HDI sebességváltó meghibásodás, javítás
Képes bemutató.
Visual Basic for Application (VBA)
Fenntartás, karbantartás
A villamos áram élettani hatása
"Keresd az életben mindig a szépet
Egészségügyi tudnivalók
A körlevél készítésének menete
Nyugat – magyarországi - Egyetem
A Tüdő Légzés nélkül nincs élet.
Műszaki hiba megjelenési formái.Kopás.Korrózió.Törés ,repedés
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
E-hulladék Bokszos csapat. Használhatatlan elektronikus berendezés a háztartási hulladékban? Az elektronikus berendezések veszélyes anyagokat tartalmaznak.
A munkahelyek szociális létesítményei
Hőkezelés órai munkát segítő HŐKEZELÉSEK.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Zsugorkötés.
Villamos Baleset és Mentés!!!
Könyves András Dárdai Gábor Számítástechnika-technika 3. évfolyam
Szerelés, javítás A gép összeszerelt alkatrészek sokaságából áll. Ezek műszaki állapota, esetleges hibája befolyásolja, illetve sokszor meghatározza a.
PVC ablak beépítés.
YAMALUBE P-Neutral Visor & Helmet Cleaner
 SOKKAL JOBB ÁR-ÉRTÉKARÁNY  Könnyű, egyszerű és kényelmes használat az adagoló palacknak köszönhetően SZEMÖLCSÖK.
Madárodúk a kertben. Készítette: Ceglédi Ádám SZMTCs.
Barát Müller Péter.
A lószerszámok beállításának lehetőségei
Kördokumentumok 1..
Tanár: Kaszás Botos Zsófia
KÄRCHER MOE PM-R RG - 1 FP 303 tartozékok - Termékbevezetés Keménypadló felületek optimális ápolása, és minőségének megőrzése.
Faith in Nature az igazi természetes szépség. A Faith in Nature bőrápoló termékcsalád minden tagja hipoallergén és parabénektől (kőolaj származékoktól)
Mit tehetsz a leküzdéséért? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
A lovak ápolása.
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
A szemét útja ( szelektív hulladékgyűjtés)
Szájápolás, helyes fogmosás
Menekülési útvonal: » Az útvonal rajza ki van függesztve az iskola tantermeiben és egyéb helyiségeiben. Kérjük, hogy megérkezéskor a menekülési útvonal.
A Kheopsz piramis.
Szállításszervezés.
Levegőszennyeződés.  A levegőben természetes állapotban is sokféle gáz található:  négyötödnyi nitrogén  egyötödnyi oxigén.
Edzés és annak veszélyei
„BIG JUNE” Hogyan készülünk fel a évi nagyjavításra?
Tűz- és balesetvédelem
VÁKUUMTECHNIKAI LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor 11. CSIGAVONALAS (SCROLL) SZIVATTYÚ TISZTÍTÁSA TÁMOP C-12/1/KONV
«PATKÁNYETETŐ LÁDA» 1. 2 cm 26.5 cm 19 cm 11,5 TARTALMAZ: -1 KULCS -1 HOSSZÚ PÁLCA -2 RÖVID PÁLCA SZTENDERD ® Súly: 430 g.
A NYOMÁS.
Általános szabályok-targonca
Előadás másolata:

Fogathajtás Napi és időszakos ellenőrzések, karbantartások

A szerszám és a kocsi ellenőrzése és előkészítése Először is a befogandó lovakat alaposan leápoljuk. Ha ez megtörtént, akkor előkészítjük a kocsit. A befogás helyére állítjuk (elegendő hely legyen!), befékezzük, behelyezzük a kocsirudat és gondosan rögzítjük a rúdszeggel. Ha nincs a rúdon, felcsatoljuk a rúdtartó szíjat (vagy láncot). Ellenőrizzük a kocsi műszaki állapotát, vagyis a fékek működését (befékezett állapotban megpróbáljuk eltolni a kocsit), a kerekeket rögzítő csavarokat (mind meg van-e és nem lazultak-e ki), a gumiabroncsok nyomását (ne legyen lapos az abroncs; ált kb. 2 bar nyomás elegendő), a rúdvég-vasalásokat (kutyafej, pápaszem). Ha hidraulikus fékrendszer van a lovaskocsin, akkor nézzük meg, nem csöpögött-e a kocsi alá a fékfolyadékból, továbbá ellenőrizni kell a fékfolyadék szintjét, ha kell, utántöltünk. Fém kocsirúd esetén a rúdon lévő hegesztések épségét (nem lehet repedt, törött) is, farúd esetében pedig a rúd épségét, nincsen-e megrepedve, kiszálkásodva, törve a rúd. Végül ellenőrizzük a lovaskocsi üléseit, háttámlákat, fellépőket, padozatát, oldaldeszkáit és azok rögzítéseit is. Sérült, hibás, nem megfelelő műszaki állapotú kocsiba nem szabad befogni!

Amennyiben mindent rendben találtunk, feltesszük a kocsira a fogathajtás tartozékait, mint például pokrócokat a bakra, hajtóostort a tartóba, hajtószárat, éles kést stb. (Késre elsősorban baleset esetén lehet szükség, ha pl. árokba borul a fogat és a lovakon lévő szerszámok csatjait nem tudjuk kicsatolni a szorulás/feszülés miatt, akkor el kell vágni a szerszámot, hogy a lovakat mielőbb kiszabadíthassuk szorult helyzetükből!) Ha közúti forgalomba is megyünk, akkor a KRESZ szabályainak megfelelő felszereléssel szabad csak elindulni. A hajtószárat a közepén lévő csatnál az üléstámlához akasztjuk (csatoljuk), majd ügyelve arra, hogy ne legyen megcsavarodva, előkészítjük a befűzéshez és a lábdeszkára tesszük.

Következő lépés a szerszámok ellenőrzése: nincs-e rajtuk szakadás, sérülés, hiányosság, repedezettség; a csatok ki- és becsatolhatóak- e, a varrások épek-e. Az elöregedett és repedezett bőr könnyen elszakadhat, ezért lehetőleg ilyen szerszámot ne használjunk és mielőbb javíttassunk!

A munka utáni ápolási és ellenőrzési feladatok Használat után a szerszámot tiszta, jól kicsavart, nedves szivaccsal töröljük át, a szennyeződéseket, izzadtságot, port távolítsuk el. A kantáron a zablát minden használat után alaposan le kell mosni a zablakarikákkal együtt. TILOS a szerszámokat a talajra dobva bő vízsugárral tisztítani, mert nem tesz jót neki! Miután alaposan letisztogattuk a szerszámot, olyan helyre akasztjuk/tesszük, ahol kényelmesen átvizsgálhatjuk, ellenőrizhetjük a szerszám épségét, állapotát. A bőr részeken a sérüléseket, repedezettséget, töréseket, szakadásokat kell elsősorban észrevennünk, továbbá a varrások épségét, valamint a csatok épségét – nincsenek-e elhajolva, eltörve,, megrepedve.

A lovaskocsinak is kijár a gondos ápolás. Ha sáros lett, akkor bő vízsugárral veressük le a sarat a sáros részekről, esetleg sampont és puha kefét használhatunk. A durva kefe és szemcsés tisztítószer használatával a fényezést összekarcolhatjuk, ezért használatukat kerüljük. Amennyiben csak poros, piszkos lett a kocsi,

A kocsirudat minden esetben vegyük ki. Mielőtt félretennénk, gondosan vegyük szemügyre, a farúd esetében: van-e rajta törés, repedés, szálkásodás, fémrúd esetében: a hegesztések épségét, esetleges repedéseket, töréseket kell észrevenni. Amennyiben fából készült, olyan helyre tegyük le, ahol hosszabb időn keresztül tárolva sem görbülhet meg. Ha a kocsirúd a kocsiba be van építve, akkor pedig támasszuk alá a pápaszem alatt, hogy ne ereszkedjen meg. Letakarítás után átvizsgáljuk a fékeket, ha kell, utántöltjük a fékfolyadékot hidraulikus fékrendszer esetén. Ha a kerékabroncsok sem eresztettek le, és mindent rendben találunk a lovaskocsin, akkor helyére toljuk.

A szerszám és a kocsi helyes tárolása Ápolás után a szerszámokat a szerszám tárolására szolgáló „Szerszámos kamrá”-ban vagy nyerges helyiségben, a megfelelő szerszámtartó állványra helyezzük. Ne akasszuk a kantárt, hámot szögre, vagy más keskeny, éles tárgyra, mert a bőr megtörhet és tönkremehet. Nem szabad a szerszámot a lovakkal egy légtérben tárolni, mert az istálló gőze, és különösen a benne lévő ammónia ártalmas a bőrnek. A szerszámos kamra legyen szellős, legyen nedvességtől, nyirkosságtól mentes, zárható. Legcélszerűbb a hámokat külön fából, vagy fémből, esetleg műanyagból készült íves tartóra helyezni, hogy ne törjön meg, ne repedezzen, hanem a húzó gömbölydeden feküdjék fel arra. Hasonlóan, de kisebb ívvel kialakított kantártartóra helyezzük fel a kantárt a tarkószíjnál.

Miután végeztünk az ápolással és karbantartással, kocsiszínbe toljuk a kocsit, de legalábbis fedett helyre. Értékesebb hintók esetében célszerű még fedett helyen is vászontakaróval letakarni. Ha nem tudjuk fedél alá tolni, feltétlenül le kell takarni vízálló ponyvával. Ekkor azonban ügyelni kell a szellőzésre, mert a ponyva alatt lecsapódó pára és nedvesség gyorsabban tönkre teheti a kocsi egyes részeit, mintha letakaratlanul hagytuk volna!

A szerszám és a kocsi időszakos ápolása A szerszámot és a kocsit időnként alaposan le kell ápolni a hosszú használhatóság (élettartam) és a szép esztétikai állapot megőrzése érdekében. A szerszámot először is portalanítjuk egy nedves szivaccsal vagy ronggyal. Majd tiszta, nedves szivaccsal nyeregszappanozzuk be a bőr részeket, és alaposan töröljük át. Ha ezzel végeztünk, célszerű valamilyen bőrápoló olajjal vagy kenőccsel vékonyan átkenni a bőr részeket. Alapos és tökéletes ápolást csak szétszedett szerszámokon végezhetünk! Ezután a fém részeket fémtisztító szerrel és tiszta ronggyal gondosan átdörgöljük, amíg csillogóak nem lesznek. A fölösleges ápolószereket száraz ronggyal töröljük le a szerszámról.

A lovaskocsi időszakos ápolásánál nagy gondot fordítunk azokra az alkatrészekre is, amelyeket nem szükséges minden egyes használat után tisztítani, átkenni, javítani. – Ilyen a fékrendszer is, amelyet bizonyos időközönként át kell nézni, ha kell, javítani. Ha a fék már gyengén fog, állítani kell rajta, szükség esetén a fékbetéteket ki kell cserélni. Ha hidraulikus a fékrendszer, akkor a fékfolyadék szintjét is rendszeresen ellenőrizni, időnként utántölteni kell. – Érdemes a csapágyakat és az ötödik kereket is rendszeresen tisztítani majd zsírozni. Először a koszos, sáros régi zsírt eltávolítjuk, a felületet megtisztítjuk, végül friss zsírral alaposan bekenjük a forgó-mozgó felületeket a csapágyakon és az ötödik kereken. – Bizonyos fékrendszereken zsírzógombok is találhatóak, ezeket karos zsírzóval időnként utánzsírozzuk. – A csavarokat átnézzük, utánhúzzuk. Ha lehetséges, akkor a rozsdásodást megszüntetjük, átfestjük a sérült fém- és fa részeket.