Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az olvasástanítás módszere:
Advertisements

Magyar nyelv.
Beszédhangok kapcsolódása
Matematika kompetencia
Az Internet adta lehetőségek
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
VI. Interaktív Tábla Konferencia
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Értékelés a pedagógiában
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Új utak és lehetőségek a középiskolások
A beszéd.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Actium Kr.e. 31-ben a görög partoknál megütköztek egymással Marcus Antonius és Octavianus seregei. Kleopátra és Antonius elmenekültek, Octavianus győzelmet.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A kommunikációs mix elemei
A mássalhangzótörvények
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
E-learning Kovácspál Eszter.
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Kristína Cafiková, Kitti Vidermanová Nyitrai Konstatnin Filozófus Egyetem Az életből vett feladatok megoldása írott nonverbális kommunikáció segítségével.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermekvilág régen és ma
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Kísérletek mobilszámítógéppel
Skype motívációs szerepe
A Magyar Nyelv Napja kezdőkép Tarczal-Márta Edit
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Rolul cunoştinţelor fonetice în interpretarea textelor lirice
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Tanulási nehézségek 5/3.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Foglalkozásterv összeállítása irodalmi alkotás alapján Készítette: Csanádi Sára Erika Dencs Krisztina Mészáros Réka.
DARUS a gyermekekért.
Flashcards Tátrai Szilveszter 10/2.
A könyvtárak állományának tagolódása
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Nemzeti Köznevelési Portál
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
SZFP II Kompetenciamérés
A mássalhangzótörvények
Mobilkommunikáció Eszközök és hálózatok
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária Mobiltelefon a magyar órán? Az okostelefonok a Hangtan és a Helyesírás tanításában Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária

Az okostelefonok napjainkban Szöveges üzenetek – SMS nyelv/beszéd Fényképek készítése Fényképek, képek küldése Hangrögzítés Zenehallgatás Internetelérés Tájékozódás térben - GPS

Használható-e egy hétköznapi eszköz? Pedagógiai célok Okostelefonok sokrétűsége Élményszerűség Életközeliség Motiválhatóság Eredményesség Tananyag változatosabbá, érdekesebbé tétele Ismétlés- hatékonyság Figyelemkoncentrácó, auditív készségek Együttes problémamegoldás

Témakörök, kulcskompetenciák, célcsoport, eszközök, módszer Témakörök: Magyar nyelv : hangtan, helyesírás Kulcskompetenciák: Anyanyelvi kommunikáció Hatékony önálló tanulás, munkavégzés Kezdeményezőkészség, vállalkozói kedv Célcsoport: középiskolások gyengébb és jobb képességű csoportok Eszközök: mobiltelefon, internet, (kivetítő) Módszer alkalmazása: tematikus terv Munkaformák: páros tanulócsoportok közötti

A feladatsor jellemzői Fokozatosság (öt fokozat) A mobiltelefon mint eszköz A fokozatok- a mobiltelefon adta lehetőségek kiaknázása Hangrögzítéstől az Internet eléréséig

1. fokozat:magán- és a mássalhangzók felismertetése jellemző jegyek alapján Eszköz: Laczkó Mária: Hangtan-alaktan-szófajtan c. könyve Feladattípus: Egyszerű választás Csoportmunka Válaszok rögzítése a telefonra , lejátszás Munkafegyelem fejlesztése, precizitás, auditív fegyelem

2. fokozat: A hangok (magánhangzók és/vagy a mássalhangzók (hangrend)felismertetése szavakban A csoport: 1.2. kártyák (zöngétlen msh.) B csoport: 3. 4. kártyák: (zöngés msh.) Mindkét csoportban rögzítés – hangok felismertetése hallás útján (2-2- diák) Kérdések: Mi a csoportosítás alapja? A csoport kérdése – soroljanak fel az A szócsoportból magas/mély magánhangzókat/ zárhangokat/ réshangokat/. stb. B csoport kérdése – soroljanak fel a B szócsoportból magas/mély magánhangzókat/ zárhangokat/réshangokat stb. Kérdések lehetnek a hangrendre is Válaszok- mobilra rögztíés

3. fokozat: szólások helyes hangoztatása, hangzóinak meghatározása, hangtörvények gyakorlása 1. lépés Mobiltelefon-internetelérés: google: szólás keresése, kiválasztása Szólás felolvasása/vagy telefonra rögzítés után lejátszása, jelentés értelmezése Feladat: a választott szólás magánhangzóinak/mássalhangzóinak jellemzése → cél: a beszédhangok artikulációs jegyeinek gyakoroltatása Válaszok rögzítése telefonnal→ cél: beszédnevelés Ellenőrzés kivetítéssel → cél: figyelem megosztás, vizuális készségek fejlesztése 2. lépés Meghatározott hangok megkeresése a szólásokban: Például keresse meg azt a hangot, amelyik felpattanó zöngés zárhang és ajakhang Cél: Felidézés információ alapján, auditív és vizuális készségek összekapcsolása Válasz lejegyzése vagy telefonra rögzítése A szólásokat a hangrend és a hangkapcsolatok felismertetéséhez (helyesírási készségek) is használhatjuk

4.a) fokozat A hangrend gyakoroltatása szólásokkal Mobiltelefon-internetelérés: google: szólás keresése, kiválasztása Táblázat: magas/mély/vegyes (egy-egy csoport egy típus) Szólás szavainak csoportosítása –nem az összes szó, hanem a hangrendi típusoknak megfelelő keresés → cél: csoportba rendezés meghatározott szempontok szerint Egyéni vagy csoportmunka Válaszok füzetbe rögzítése vagy kivetítőre A feladat megoldható, ha a szólások kiválasztott szavait kell csoportosítani

Okostelefonok – sms-ek közötti böngészés 4.b) fokozat A hangrend gyakoroltatása mobiltelefonokra eljuttatott üzenetek felhasználásával Feladat: mobiltelefonokra eljuttatott sms üzenetek szavainak hangrend szerinti csoportosítása Okostelefonok – sms-ek közötti böngészés Táblázat: magas/mély/vegyes A választott szavak csoportba sorolása Egyéni és/vagy csoportmunka -verseny

Sms üzenetek msh. törvények szerinti csoportosítása 5a) fokozat A mássalhangzók kapcsolódásának (msh törvények) gyakoroltatása Sms üzenetek msh. törvények szerinti csoportosítása Msh. törvények ismétlése Csoportok : egy- egy csoport egy-egy msh.törvény Okostelefon – sms-ek közti böngészés (gyűjtés időre) Táblázat: msh törvények (hasonulás, összeolvadás nyúlás stb.) Szavak msh törvények szerinti válogatása Egyéni és/vagy csoportmunka

5a) fokozat feladatának módosított formája Feladat:felismerni a csoportosítás alapját (szabályfelismerés hallás után) Megvalósítás lépései msh törvényt tartalmazó szavak A szavakat csoportokban rögzíteni, (3 vagy 2x3 szó) pedagógus szabja meg, gyerek rögzíti (nádcukor, barátság,, ezzel stb.) Szavak lejátszása, a szabály felismerése A felismert törvényeknek megfelelően válogatás és csoportba rendezés az sms üzenetek szavai közül

Közmondások diktálása/kivetítése (soronként) 5b) fokozat A mássalhangzók kapcsolódásának (msh törvények) gyakoroltatása Feladat: Közmondások msh. törvényeket tartalmazó szavait csoportosítani Megvalósítás lépései Közmondások diktálása/kivetítése (soronként) Aláhúzatni bennük a vizsgálandó szót a) Kutyából nem lesz szalonna. b) Járt utat a járatlanért el ne hagyj. c) Madarat tolláról, embert barátjáról. d) Addig üsd a vasat, míg meleg.

5b) fokozat A msh törvények gyakoroltatása Kérdésekre válaszadás válaszok (közmondás számának, betűjelének) rögzítése a telefonra csoportonként Például: Melyik közmondásban találsz zöngésségi hasonulást? Hol található nyúlás? Ellenőrzés: a felvételek lejátszásával

Előnyök, nehézségek, kockázatok Mobil – csak addig, amíg dolgozik vele Internetezés – jó oldalt használ-e Hangrögzítésnél – alapzaj csökkentése, kiküszöbölése Alulmotivált osztályban ne tematikus feladatsor – csak részfeladat Előnyök: színes, összeköthető más tárgyakkal (pl:hangrögzítés és a hang fizikai tulajdonságai) a hangrögzítés önmagában is motivál versengés Hátrányok: csak okostelefonnal internetelérési nehézség fegyelem megtartása A módszer adaptálható

Az okostelefon további alkalmazási lehetőségei az anyanyelvi órákon 1. Stilisztika- nyelvváltozatok Sms üzenetek – köznyelvi változata-megszólaltatás Okostelefon – Internetelérés- Nyelvjárási változatok Szleng 2. Szófajok – szójelentések Okostelefon – Internetelérés: szólások/közmondások Sms üzenetek

Köszönöm a figyelmet!