Az adatvédelem és a független alkotmányos intézmények nemzetközi összefüggései Sonnevend Pál 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Inclusion Europe Respect - Solidarity - Inclusion Az ENSZ Fogyatékosügyi Konvenciója: Kihívások és szükség a változásokra Klaus Lachwitz.
 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
2011. március Emberi jogok regionális védelme az amerikai kontinensen II. Emberi és polgári jogok nemzetközi rendszere.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Az Európai Unió intézményrendszere
Munkavédelmi előírások rendszere
EU Államháztartástan Készítette: Rácz Anita. Köster-ügy.
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
alkotmány – állam- és kormányformák
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
Miként viszonyul egymáshoz az EU általános költségvetése és az Európai Fejlesztési Alap?
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Az érintettek jogai, jogérvényesítési lehetőségek.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Európai Adatvédelmi Biztos Adatvédelmi nap Kamerás megfigyelés Magyarországon, 2010 január 28, Budapest Az Európai Adatvédelmi Biztos kamerás megfigyelésre.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Az uniós környezetvédelmi jog alkalmazása Január 11.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Az adatvédelem szabályozása
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Közigazgatási jog 4. Európai közigazgatás, 2. előadás szeptember 21. Témakörök: 2. Az EU központi közigazgatása 2.1. Az EU központi szervei, avagy.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 Dr. Villányi József Az Európai Unió Bíróságának története, szervezete és hatásköre.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
Az EU felépítése és alapelvei
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
A közigazgatási bíráskodás alapjai
Az Európai Unió egyéb intézményeiről
A jogforrási rendszer II.
Közbeszerzési Döntőbizottság
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Az EU jogrendszere őszi szemeszter Szegedi László NKE-ÁKK
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
az összeférhetetlenségre vonatkozó magyar szabályozás bemutatása
Előadás másolata:

Az adatvédelem és a független alkotmányos intézmények nemzetközi összefüggései Sonnevend Pál 1

A kiindulópont 2 Párhuzamos alkotmányosság

Az intézményi függetlenség funkciói a nemzetközi jogban és az európai jogban 3  Egyéni jogok védelme  Bírói függetlenség  Emberi jogi garancia  Intézményi célkitűzések védelme  Sajátos célú intézmény egyéb célú befolyásolástól védelme (pld. Központi Bank)  Intézményi garancia

A függetlenség mint emberi jogi garancia 4 Emberi Jogok Európai Egyezménye 6. cikk (1) bekezdés Mindenkinek joga van arra, hogy ügyét a törvény által létrehozott független és pártatlan bíróság tisztességesen nyilvánosan és ésszerű időn belül tárgyalja, és hozzon határozatot polgári jogi jogai és kötelezettségei tárgyában, illetőleg az ellene felhozott büntetőjogi vádak megalapozottságát illetően. […] A függetlenség mint a pártatlanság alapja és kiegészítője: célja az objektív, a jogon és a tényeken alapuló döntés

A függetlenség részelemei az Emberi Jogok Európai Egyezménye alapján I  Kitől?  A felektől  A végrehajtó hatalomtól  A bírósági szervezetrendszeren belüli befolyásolástól 5

A függetlenség részelemei az Emberi Jogok Európai Egyezménye alapján II  Kinevezés  Lehetséges a törvényhozó hatalom által  Lehetséges a végreható hatalom által is, de: a bíró minden befolyástól mentesen kell, hogy működhessen (Campbell and Fell v. UK, ítélet)  A bírói hatalmi ág bevonása a kinevezésbe a függetlenség mellett szól  A megbízatás időtartama  Nem szükségszerű a határozatlan időtartam  De minimális stabilitás szükséges: kivételesen három év (Sramek v. Austria, i ítélet), általában öt-hat év szükséges (Campbell and Fell v. UK, ítélet) 6

A függetlenség részelemei az Emberi Jogok Európai Egyezménye alapján III  Elmozdíthatatlanság, kivétel csak  Jogszabályban előre meghatározott módon  Kivételesen, szűk körben meghatározott feltételek alapján  A bíró magatartására visszavezethető okból (pld. törvénysértés) (vö. Campbell and Fell v. UK, ítélet)  Utasítástól való mentesség 7

Intézményi függetlenségi garanciák az EU jogban – Az Európai Bizottság  EUSZ 17. cikk (3) bekezdés  A Bizottság hivatali ideje öt év.  A Bizottság tagjait általános alkalmasságuk és európai elkötelezettségük alapján, olyan személyek közül kell kiválasztani, akiknek függetlenségéhez nem férhet kétség.  Feladatainak ellátása során a Bizottság teljes mértékben független. A 18. cikk (2) bekezdésének sérelme nélkül, a Bizottság tagjai nem kérhetnek és fogadhatnak el utasításokat semmilyen kormánytól, intézménytől, szervtől vagy más szervezettől. Tartózkodnak a kötelezettségeikkel vagy a feladataik ellátásával összeegyeztethetetlen cselekedetektől.  EUMSZ 247. cikk  Ha a Bizottság valamely tagja már nem felel meg a feladatai ellátásához szükséges feltételeknek, vagy ha súlyos kötelezettségszegést követett el, a Bíróság a Tanács egyszerű többséggel elfogadott kérelmére vagy a Bizottság kérelmére felmentheti hivatalából 8

Intézményi függetlenségi garanciák az EU jogban – Európai Központi Bank  EUMSZ 130. cikk  A Szerződések és a KBER és a EKB alapokmánya által rájuk ruházott hatáskörök gyakorlása, valamint az ilyen feladatok és kötelezettségek végrehajtása során sem az Európai Központi Bank, sem a nemzeti központi bankok, sem döntéshozó szerveik valamely tagja nem kérhet vagy fogadhat el utasítást az uniós intézményektől, szervektől vagy hivataloktól, a tagállamok kormányaitól vagy bármely egyéb szervtől. Az uniós intézmények, szervek és hivatalok, valamint a tagállamok kormányai kötelezettséget vállalnak arra, hogy tiszteletben tartják ezt az elvet, és nem kísérlik meg az Európai Központi Bank vagy a nemzeti központi bankok döntéshozó szervei tagjainak befolyásolását feladataik ellátása során. 9

Intézményi függetlenségi garanciák az EU jogban – Nemzeti Központi Bankok  A Központi Bankok Európai Rendszere és az Európai Központi Bank Alapokmánya 14. cikk  Az Európai Unió működéséről szóló szerződés 131. cikkének megfelelően valamennyi tagállam biztosítja, hogy nemzeti jogszabályai – nemzeti központi bankjának statútumát is beleértve – összeegyeztethetők legyenek a Szerződésekkel és ezen alapokmánnyal.  A nemzeti központi bankok statútumának rendelkeznie kell különösen arról, hogy  a nemzeti központi bank elnökének hivatali ideje legalább öt év. Valamely nemzeti központi bank elnökét kizárólag abban az esetben lehet hivatalából felmenteni, ha már nem felel meg a feladatai ellátásához szükséges feltételeknek, vagy ha súlyos kötelezettségszegést követett el. Az erre vonatkozó határozatot az érintett elnök vagy a Kormányzótanács a Bíróság előtt megtámadhatja a Szerződések vagy az azok alkalmazására vonatkozó bármely jogi rendelkezés megsértésére hivatkozva. Ezt az eljárást, az esettől függően, az intézkedés kihirdetésétől vagy a felperessel történő közlésétől, illetve ennek hiányában attól a naptól számított két hónapon belül kell megindítani, amikor arról a felperes tudomást szerzett. 10

Összehasonlítás:Az Európai Bíróság függetlensége  EUMSZ 253  A Bíróság bíráit és főtanácsnokait olyan személyek közül választják ki, akiknek függetlenségéhez nem férhet kétség, és akik megfelelnek az országukban a legfelsőbb bírói tisztségekbe történő kinevezéshez szükséges feltételeknek, vagy akik elismert szakértelemmel rendelkező jogtudósok; a bírákat és a főtanácsnokokat a 255. cikkben említett bizottsággal folytatott konzultációt követően a tagállamok kormányai közös megegyezéssel hatéves időtartamra nevezik ki.  Az Európai Bíróság Alapokmánya 4. cikk, 6. cikk  A bírák semmilyen politikai vagy közigazgatási hivatalt nem tölthetnek be. […]  Hivatalba lépésükkor a bírák ünnepélyesen kötelezettséget vállalnak arra, hogy hivatali idejük alatt és annak lejárta után is tiszteletben tartják a hivatalukból eredő kötelezettségeiket, így különösen azt, hogy megbízatásuk megszűnését követően feddhetetlenül és tartózkodóan járnak el egyes kinevezések vagy előnyök elfogadásával kapcsolatban. […]  A bírót csak akkor lehet hivatalából elmozdítani, illetve nyugdíjjogosultságától vagy az ezt helyettesítő egyéb juttatáshoz való jogosultságától megfosztani, ha a Bíróság bíráinak és főtanácsnokainak egyhangú megítélése szerint már nem felel meg a megkívánt feltételeknek, vagy nem tesz eleget a hivatalából eredő kötelezettségeknek. 11

Tanulság az EU jog alapján  A policy alapú intézményi függetlenség és a bírói függetlenség szabályozása hasonló logikát követ és hasonló tartalmú, de a policy alapú intézményi függetlenséghez valamelyest szűkebb körű garanciális szabályok is elegendőek (főként: megbízatás létrejötte) 12

Az adatvédelmi biztos az EU jog alapján  Az Európai Parlament és a Tanács 95/46/EK irányelve a személyes adatok feldolgozása vonatkozásában az egyének védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról 28. cikk (1) bekezdés  Minden tagállamnak rendelkeznie kell arról, hogy az ezen irányelv értelmében a tagállam által elfogadott nemzeti rendelkezéseknek a területén történő alkalmazását valamely hatóság vagy hatóságok felügyeljék.  E hatóságok a rájuk ruházott feladatok gyakorlása során teljes függetlenségben járnak el. 13

Az adatvédelmi biztos az EU jog alapján: intézményi vagy alapjogi alapú függetlenség?  Statement in intervention in support of the form of order sought by the Applicant in Case C-518/07 lodged by the European data Protection Supervisor, 25 November 2008:  Bírósághoz hasonló függetlenség:  Bíróhoz hasonló funkciók  A személyes adatok védelmében játszott meghatározó szerep  Policy alakítási hatáskör, ami függetlenséget kíván 14

Az Európai Bíróság Bizottság c. Németország ügyben hozott ítélete (C-518/07)  „ A nemzeti ellenőrző hatóságok függetlensége garantálásának célja a személyes adatok kezelése vonatkozásában az egyének védelmére vonatkozó rendelkezések tiszteletben tartásának ellenőrzése hatékonyságának és megbízhatóságának biztosítása, és e függetlenséget e célkitűzés fényében kell értelmezni. Előírására nem azért került sor, hogy különleges jogállást biztosítson e hatóságoknak, valamint azok alkalmazottainak, hanem a határozataik által érintett személyek és szervezetek védelmének megerősítése érdekében. Ebből következik, hogy feladataik gyakorlása során az ellenőrző hatóságoknak objektíven és pártatlanul kell eljárniuk. Ezért minden külső befolyástól mentesnek kell lenniük, ideértve az állam vagy a tartományok által gyakorolt közvetlen vagy közvetett befolyást is, nemcsak az ellenőrzött szervezetek általi befolyást. „ 15

Következtetések  Az adatvédelmi biztos nemzeti intézmény, de státuszát az uniós jog is meghatározza  Az adatvédelmi biztos függetlensége alapjogi és policy alapú egyszerre  Az adatvédelmi biztos nem tekinthető a függetlenség szempontjából a bíróval azonos státuszúnak  Az adatvédelmi biztos függetlensége ennek ellenére teljes, kell, hogy legyen: minden közvetlen és közvetett befolyástól mentesen kell működnie 16

Köszönöm a figyelmet! 17