Gyógypedagógiai munkája váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák” 1808-tól igazgatója Simon Antal ( ) után
Igazgatósága idején Felismeri, hogy az oktatást előre meg kell tervezni Mind a menetét, mind az anyagát meg kell határozni azt mondja, hogy délelőtt legyen tanulás, és délután munka Módszertani könyvet ír a tanároknak, és tankönyvet a diákoknak Bécsi iskola
Írásai első tankönyvek → kiadásuk magyarul és németül Magyar nyelvtanítókönyv a siketnémák számára Első esméretek a siketnémák számára May szerént
Tanítás szervezése 3 osztály (különböző fejlettségi szintű tanulócsoport) működik az intézetben 2-2 év alatt sajátítják el a tananyagot Cél: a hangbeszéd, az írás és a jelbeszéd megtanulása Szájról olvasást nem tanulnak!
I. Csoport: (Nyelvtanítókönyv + Első esméretek…) 1. Összes betű írása és ujj-jelének megtanulása 2. Összes hang kiejtésének tanítása 3. Kb szó kiejtése és jelének tanítása II. Csoport és a III. Csoport: Első esméretek + nyelvtanítókönyv Szavak ragozása, nyelvtan Kötőszavak, szóképzés
Kritikai megjegyzések… Nem egyértelmű az elsődleges kifejező eszköz Hangbeszéd? Írás? Jelbeszéd? Nincs szájról olvasás (nem veszi át a német módszerből) Átgondolatlan szótanítás Mennyisége (2 év alatt 1800 szó) Felesleges szavak (pl. vendéghaj)
Köszönöm a figyelmet!
Források: Gordosné dr. Szabó Anna: Gyógypedagógia Történet II. / Tankönyvkiadó, Budapest, 1969./ Kép forrása: mage/original/14633.jpg mage/original/14633.jpg