Drámajáték a magyarórán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
„Játszani is engedd…” „KREÁTOR” – JÁTÉKÓRA.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Gyermekjóga Horvátth Katalin, Gyógy- és fejlesztőpedagógus,
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
A drámapedagógia általános elméleti kérdései Novák Géza Máté 2006
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Kompetencia alapú idegen nyelvi
ELEMÉR
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
AZ ANGOL NYELV TANÍTÁSA DRÁMAPEDAGÓGIAI MÓDSZEREK SEGÍTSÉGÉVEL SZAKIRÁNYÍTÓ: EMŐDI ANGÉLA ANGOLTANÁR 1O-ES SZÁMÚ ÁLTALÁNOS ISKOLA, SZATMÁRNÉMETI ZÁRÓKONFERENCIA.
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A Hernád-Pusztavacs Általános Iskola, mint referenciaintézmény Ráczné Kocsis Krisztina szakmai vezető.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
„… játszani is engedd…”. Arról lesz szó,… Mi is az a drámapedagógia? A drámajáték célja; alaptétele Mire jó ez nekünk? Gyakorlatok, etűdök, játékok.
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Dramatikus technikák alkalmazása a tanári munkában Fodor Gábor 2009.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Előadás másolata:

Drámajáték a magyarórán Játsszunk! Mit? Mikor? Hogyan? Miért? Svébisné Komjáti Rozália magyartanár Hernád- Pusztavacs Általános Iskola 2014.

Ma: a pedagógus is nyúljon bátran a játék, a dráma eszközeihez. ,, Többet megtudhatsz másokról egy óra játék, mint egy év beszélgetés alatt.” Platón Platón így gondolta az ókorban Ma: a pedagógus is nyúljon bátran a játék, a dráma eszközeihez. A drámajáték gyakorlása során a tanulók személyiségéről sokkal lényegesebb információk derülhetnek ki mind a tanár, mind társaik számára, mint a hagyományos osztálytermi keretek között.

Nemzeti Alaptanterv Hangsúlyozza a különböző kompetencia területek fejlesztését Igényli a tudás gyakorlati alkalmazásának képességét Csoportos szervezési munkák, új motiváló módszerek Drámapedagógia, kooperatív tanulás, projekt, vita, moduláris oktatás

Fogalmak Dráma: görög szó, jelentése tenni, cselekedni Játék: egy szabadon végzett tevékenység, melyet szórakozásképpen, szabályok szerint végzünk Drámajáték: módszer, amelyben a dráma a cselekvő és kreatív-alkotó tanulás módja, a történeten és játékon alapuló módszer

A dráma csoportos játéktevékenység… Amelyben a résztvevők képzeletbeli világot építenek fel Amelybe szereplőként bevonják őket Ahol valós problémákkal találkoznak Ebből pedig tudásra, tapasztalatra tesznek szert

A játék felhasználható A ráhangolódáskor Előkészítéskor Rendszerezésnél Összegzésnél Értékelésnél Jutalmazásként Frissítőként

Kompetencia A drámapedagógiai eljárások minden fejlesztendő kompetencia területén jól használhatók! Kiemelendő: anyanyelvi kompetencia idegen nyelvi kompetencia szociális kompetencia Továbbá kiválóan fejleszthető e módszerrel a kreativitás, a spontaneitás, az aktivitás, a koncentráció.

Mert a következő területeken segít a fejlesztésben: Miért játsszunk?? Mert a következő területeken segít a fejlesztésben: Kooperáció Változatosság Képességek kiegyenlítése, fejlesztése Eszköz Motiváció Sikerélmény Gyermekközpontúság Személyiség fejlesztés Mert jó!

A drámajáték során (1.): Fejlődnek a gyermekek társas kapcsolatai, a másik elfogadása, a tolerancia. Megtanulják az érzéseiket, érzelmeiket, gondolataikat rendszerezni. Fejlődik észlelésük érzékelésük. Bővül szókincsük, nyelvi kifejezőképességük. Fejlődik mozgásuk, mozgáskultúrájuk. A szituációs és szerepjátékukban fejlődik beszéd és kifejezőkészségük Fejlődik figyelmük, koncentrációra való képességük.

A drámajáték során (2.): Improvizációs játékok során fejlődik fantáziájuk. Gazdagodnak érzelmeik. Fejlődnek a megjelenítéshez, csoportos játékhoz szükséges képességek, készségek. Fejlődnek a rögtönzési képességek. Erősödnek az ismeretszerzési, tanulási, problémamegoldó képességek. Fejlődnek a megismerő-, befogadóképességek

A játékok csoportosítása: Társismereti és kapcsolatfejlesztő játékok Észlelés, érzékelés játékai Figyelem koncentrációs feladatok Koordináció, ritmus, mozgás fejlesztés Memóriajátékok Szociometrikus feladatok Nyelvi, szókincsfejlesztő játékok Improvizációs játékok Szituációs és szerepjátékok

A drámajáték- vezetés alapelvei A tudatos nyelvhasználat Az instrukcióadás világossága Gazdálkodás az idővel A tér tudatos szervezése Körkörös figyelem A csoportban zajló metakommunikáció feltérképezése A játékélményhez szükséges atmoszféra megteremtése. Az értékelő visszacsatolások nyelvi megformáltsága

A dráma és más fejlesztő módszerek Kooperatív pedagógia Projektpedagógia Differenciálás Tevékenységközpontú pedagógia

Gondolataim, tapasztalataim 1. A játék, a dráma segít! A drámajáték minden órán segít! Nem a játékhoz kell az ismeretet csatolni, hanem a tananyaghoz kell hozzárendelni a megfelelő drámajátékot! A módszer alapfeltétele a bizalom! Érezzék, itt szabad tévedni, téveszteni! Nem jár érte szidás, rossz jegy. Ezzel a módszerrel az órák szabad, oldott légkörben telnek. A gyerekek bátrabban kérdeznek, véleményt nyilvánítanak.

Gondolataim, tapasztalataim 2. A játékban minden fél egyenlő. A tanár nem főszereplő, ő is játékos, irányító! A drámajáték azonnali visszajelzést adó tevékenység. A játék felszabadító, élményt adó erejével a tanár a tanulók személyiségének formálásában nagy lépéseket tehet. A tanár is tanulhat a diáktól. Törekedjünk arra, hogy mindenki szívesen és könnyedén vegyen részt a játékban. De megengedhetjük a passzív részvételt is!

Gondolataim, tapasztalataim 3. Semmilyen próbálkozást nem utasítok el, mert az mind lehet megoldás is. A játéktérben legyen mindenki látó és látható! A tanárnak mindig tudnia kell, hogy mit akar elérni egy-egy játékkal, miért tűzte ki a célt, hogyan valósítja azt meg. A drámajáték során mindig a csoportot kell megszólítani, hiszen a csoport magában foglalja az egyént.

Gondolataim, tapasztalataim 4. A tanár adjon szabadságot, legyen szeretetteljes, tudjon megbocsátani! Mindig betartom a ,,leglassúbb hajó” elvét. Mindig a csoport leggyengébb tanulóihoz viszonyítok, az ő lehetőségeiket veszem alapul. A gyermek célja a játék. A tanár célja a fejlesztés, a változás létrehozása, ennek eszköze pedig a játék.

Következtetés Mindez képessé teszi tanítványainkat, hogy mindennapi problémáikat könnyebben, eredményesebben kezelő felnőttekké váljanak!

Köszönöm a figyelmet!