A nem hagyományos szénhidrogének kutatás- termelésének hazai szabályozása nemzetközi kitekintéssel dr. Szűcs Bálint ügyvéd
Tartalom 2 EU szabályozási környezet fejlődése Hazai szabályozási környezet változásai Esettanulmány Nemzetközi tendenciák Konklúzió
Tartalom 3 EU szabályozási környezet fejlődése Hazai szabályozási környezet változásai Esettanulmány Nemzetközi tendenciák Konklúzió
Mérföldkövek- az EU szabályozás fejlődése előtt – a bányászati és környezetvédelmi szabályozás nem foglalkozott kifejezetten a rétegrepesztéssel kapcsolatos kérdésekkel – Elemzések és tanulmányok készítése az EU részére, amelyek a szabályozási kérdések tárgyalási alapjaként szolgáltak november Az Európai Parlament állásfoglalásai a palagáz és palaolaj ipari, energetikai és egyéb szempontjairól, és a palagáz- és palaolaj-kitermelésnek a környezetre gyakorolt hatásairól
január 22 - A BIZOTTSÁG AJÁNLÁSA a szénhidrogének (például palagáz) masszív hidraulikus rétegrepesztéssel való feltárására és kitermelésére vonatkozó minimumelvekről KÖVETKEZTETÉS : A KOCKÁZATOK KEZELÉSE ÉRDEKÉBEN A RÉTEGREPESZTÉS SZABÁLYOZÁSA (NEM TILTÁSA) JAVASOLT Mérföldkövek- az EU szabályozás fejlődése
Az EU által megfogalmazott elvárások 6 Világos szabályozás A tevékenységek korlátainak pontos rögzítése A biztonságra és környezetvédelemre vonatkozó szabályok teljes betartása mellett kiszámítható és méltányos „játéktér” létrehozása Egyablakos rendszer A hatékonyság kulcsa a nemzeti hatóságok célja és erőforrások rendelkezésre állása (megfelelő személyi és technikai háttér szükséges az engedélyezéshez, ellenőrzésekhez és végrehajtáshoz)
Tartalom 7 EU szabályozási környezet fejlődése Hazai szabályozási környezet változásai Esettanulmány Nemzetközi tendenciák Konklúzió
A hazai szabályozási környezet fejlődése január 1-től – termelésre vonatkozó műszaki üzemi tervben be kell mutatni a rétegrepesztési tervet és az alkalmazni kívánt rétegrepesztő folyadék összetételét 2014 február 24-től – vízvédelmi hatáskör átszervezése a Belügyminisztérium által felügyelt vízvédelmi hatósághoz Bányászatról szóló törvény módosításának tervezete a Parlament előtt: az ásványvagyon-gazdálkodási célú rétegrepesztés engedélyezése bányahatósági hatáskör lenne
Tartalom 9 EU szabályozási környezet fejlődése Hazai szabályozási környezet változásai Esettanulmány Nemzetközi tendenciák Konklúzió
Esettanulmány 10 A kérelmező háttere Nem hagyományos bányatelek Számos rétegrepesztési művelet korábbi végrehajtása Környezeti kár okozás a társaság tevékenysége során soha nem történt A kérelmek tárgya: fúrás létesítési engedély, valamint termelési műszaki üzemi terv (MÜT) jóváhagyása évek tekintetében
Esettanulmány I. 11 Feltáró kútra vonatkozó létesítési engedély iránti kérelem május 30. – kérelem előterjesztése június-október – több hiánypótlási felhívás a környezetvédelmi hatóság részéről, ügyintézési határidő meghosszabbítása október 25. – Környezetvédelmi hatóság nem engedélyezi a kút létesítését november 7. – Bányakapitányság értesítése, hogy hatáskör túllépés miatt egyeztetést kezdeményezett a környezetvédelmi szakhatósággal december 5 – Létesítési engedély kiadása (a környezetvédelmi szakhatóság felülvizsgálta az álláspontját és feltételekkel jóváhagyta a műveletet) (Az eljárás időtartama: 189 nap)
Esettanulmány II évre vonatkozó termelési MÜT jóváhagyása iránti kérelem október 1. – kérelem előterjesztése december április 3. – két hiánypótlási felhívás a környezetvédelmi szakhatóság részéről április 3. – MÜT jóváhagyása, DE a környezetvédelmi szakhatóság állásfoglalása alapján a kutak mélyítése és a rétegrepesztés is tilos (Elsőfokú eljárás időtartama: 185 nap) április 10. – Fellebbezés a másodfokú bányahatósághoz (az első fokú hatóság nem kezdeményezett hatáskör túllépés miatti eljárást) 2013 szeptember 12. – Másodfokú határozat: a kutak létesítése lehetséges, de a rétegrepesztés tilos (Teljes eljárás időtartama: 337 nap)
Esettanulmány III évre vonatkozó termelési MÜT jóváhagyása iránti kérelem április 22. – kérelem előterjesztése május 23-tól augusztus 11-ig – a környezetvédelmi szakhatóság egy hiánypótlási felhívást bocsát ki, amelyet a kérelmezőn teljesít augusztus 11. – termelési MÜT jóváhagyása BELEÉRTVE a kutak mélyítését és a rétegrepesztést is, részletes feltételek mellett (Az eljárás időtartama: 111 nap) KÖVETKEZTETÉS? 3 ügy 3 azonos tárgyú kérdéskör 3 eltérő megközelítés
Tartalom 14 EU szabályozási környezet fejlődése Hazai szabályozási környezet változásai Esettanulmány Nemzetközi tendenciák Konklúzió
Nemzetközi tendenciák - Bulgária – rétegrepesztés általános, törvényi betiltása Korábban kiadott nem hagyományos engedélyeket visszavonták A közelmúltban környezetvédelmi demonstrációkat szerveztek a tiltás megsértésének gyanúja miatt Moratórium jelenleg is hatályban
Nemzetközi tendenciák - Franciaország – repesztési moratórium bevezetése Nem hagyományos kutatási engedélyeket visszavonták 2013 – A francia Alkotmánybíróság megállapítja a tiltás alkotmányosságát Jellemző a rétegrepesztés lakosság általi általános elutasítása Moratórium jelenleg is hatályban
Nemzetközi tendenciák - Lengyelország 17 Az egyik legnagyobb becsült palagáz készlet Európában Iparág kormányzati támogatása, adókedvezmény bevezetése 2014-ben 80 kutatófúrás mélyítése történik meg, annak ellenére, hogy a szabályozási környezetet sok kritika éri Jellemző a palagáz-kutatás lakossági támogatása
Nemzetközi tendenciák - Egyesült Királyság I. 18 Nemzetközileg is elismert, részletes szénhidrogén bányászati szabályozási rendszer Palagáz termelést általánosan támogatja a kormányzat Mindemellett az engedélyezési eljárások összetettek és „töredezettek”, nincs egyablakos rendszer: Központi engedélyező hatóság Külön környezetvédelmi engedélyezés (fúrásponttól és tevékenységtől függően akár nyolc különböző engedély) Helyi hatósági engedélyek
Nemzetközi tendenciák - Egyesült Királyság II. 19 A palagáz és palaolaj gazdasági hatása az Egyesült Királyságra (Lordok Háza, Gazdasági Ügyek Bizottsága, május 8.) Az ukrán krízis rávilágít Európa orosz gáztól való függőségére A bürokratikus bonyolultság és a hatáskörök szétszórása nem ad jó alapot egy új és gyorsan fejlődő iparág átlátható és hatékony szabályozásához Sztenderd engedély bevezetését tervezik, amelyet csökkentett ügyintézési határidővel adnának ki a hatóságok Általában az lenne a kívánatos, hogy a palagáz és palalolaj feltárást egyetlen szerv szabályozza
Tartalom 20 EU szabályozási környezet fejlődése Nemzetközi tendenciák Hazai szabályozási környezet Esettanulmány Konklúzió
21 A rétegrepesztés engedélyezésének feltételeit és a tiltás indokait szükséges kidolgozni és azokat egységesen alkalmazni kell A szakhatósági hatáskörök tisztázása szükséges (vízvédelem különválasztása az eljárások további töredezését eredményezi) Hatásköri túllépések miatti egyeztetések rendszerét konzekvensen alkalmazni kell Elővigyázatosság elvének alkalmazása tisztázandó és az uniós gyakorlattal egyeztetendő A SZABÁLYOZÁS MELLETT UGYANAKKOR VAN EGY MÉG LÉNYEGESEBB TÉNYEZŐ…
… a kormányzat támogatása 22 „Bulgária nem változtatta meg és nem szándékozik a jövőben sem megváltoztatni a palagázra vonatkozó szabályozását.” Iskra Mihaylova, Környezeti és Vízügyi Miniszter, Bulgária, 2014 Január „Nem lesz palagáz kutatás Franciaországban amíg én vagyok az elnök” Francois Hollande, elnök, Franciaország 2013 július „A lengyel energia jövője a barna és feketeszén, valamint a palagáz.” Donald Tusk, miniszterelnök, Lengyelország, október „Mindent megteszünk a palagáz érdekében.” David Cameron, miniszterelnök, Egyesült Királyság, 2013 január
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! 23 Bálint Szűcs ügyvéd T F E W