MKVK Minőségellenőrzési Bizottság MKVK ellenőrzés A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi törvény alapján Cegléd, 2014. szeptember 12. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja
Témavázlat 1. Az ellenőrzés rendszere 2. Az MKVK jelenlegi ellenőrzési gyakorlata 3. Új elvárások az ellenőrzésben 4. A mintaszabályzat 5. A Pmt. kérdőív
Az ellenőrzés rendszere
A könyvvizsgáló kötelezettségei Belső szabályzat készítése, folyamatos aktualizálása Ügyfél-átvilágítás Ügyfélkapcsolat folyamatos nyomon követése (monitoring) Nyilvántartás, dokumentálás Felfedés tilalma Belső ellenőrző rendszer működtetése alkalmazott foglalkoztatása esetén Speciális képzés szervezése munkavállalók részére
Az MKVK jelenlegi ellenőrzési gyakorlata Felügyeletet ellátó szerv Mintaszabályzatot bocsát ki nem kötelező ajánlásként Felülvizsgálat módosítás esetén, de legalább 2 évente (2013.10.09., 2014. 02.12.) Ellenőrzés a minőségellenőrzési rendszer segítségével (cégszintű vizsgálat, Pmt. kérdőív)
Új elvárások az ellenőrzésben Az NGM felügyelete alatt az illetékes hatóságok bevonásával az Országos Kriminológiai Intézet (OKRI) nemzeti kockázatelemzési tanulmányt készített (2012. december) – bejelentéstől az ítéletig. Választ ad arra, hogy miért kevés a pénzmosási ügy, javaslatot tesz a hatékonyság növelésére Forrás: a Legfőbb Ügyészség, a bűnügyi statisztikák, a nemzeti Nyomozóiroda, a NAV és a szolgáltatókkal folytatott interjúk. Következő lépés: a nemzeti kockázatelemzés véglegesítése 2014. végéig társintézmények bevonásával.
Munkacsoportok kialakítása Két munkacsoport felállítása történik: a bűnüldöző szervek képviselői (FIU, NAV, mint nyomozóhatóság; KIM; BM - ORFK, TEK;LÜ; OBH), illetve a felügyeletet ellátó szervek felügyeleti tapasztalattal rendelkező szakértői részvételével (MKVK) Mindkét munkacsoportban közreműködik az NGM képviselője.
Felügyeletet ellátó szerveket tömörítő munkacsoport feladata A kockázatok forrásainak és okainak feltárása céljából a következő kérdésekre kell választ kapni (a teljesség igénye nélkül): Szektorspecifikus kockázatok, szektorok jellemzői (kockázati tényezők, veszélyek) Elkövetési módszerek, technikák szektoronként Szolgáltatók elkötelezettsége a küzdelemben Szabályozás hiányosságai, ügyfél átvilágítása kockázatérzékenységi alapon Felügyeletet ellátó szervek jogosítványai, hatékonysága , szükséges lépések meghatározása
A nemzeti kockázatelemzés fázisai A FATF iránymutatása alapján a nemzeti kockázatelemzés három fázisa: 1. A kockázatok azonosítása (dinamikus lista, a tanulmány és a munkacsoport anyagai) 2. A kockázatok elemzése (kockázati faktorok jellemzői, forrásai, valószínűségük, következményeik feltárása) 3. Az értékelés, prioritások és a további lépések meghatározása
Jelentős különbségek a NAV és az MKVK Pmt. ellenőrzés során A kiválasztás körülményei A kiválasztott minta mennyisége A választható minta hatálya (jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység és egyéb szakmai szolgáltatás !) Az ellenőrzésre fordítható idő
A mintaszabályzat Többféle szolgáltatás nyújtása esetén külön szabályzat vonatkozik a könyvvizsgálatra Nem kötelező a kamara ajánlása, a *-gal jelzett részektől a könyvvizsgáló a saját belső szabályzatában foglaltaknak megfelelően eltérhet (segítség a 4. sz. mellékletben) Módosítás: a 2013. évi LII. törvény alapján. Hatályba lépése: 2013. július 1. Első módosítás: 2013. szeptember 28-ig Második módosítás: 2014. február 12. -től
Pmt. kérdőív 1. kérdés: szabályzat megfelelősége 1. A szolgáltató a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló belső szabályzata megfelel-e a jogszabályi előírásoknak?: 35/2007. (XII.29.) PM rendelet, a Kamara által kiadott mintaszabályzat) Értelmezés: A könyvvizsgálónak meg kell ismernie és el kell készítenie a fenti PM rendelet előírásainak megfelelő szabályzatot. Értékelés: Ha a könyvvizsgáló rendelkezik olyan (érvényesen) hatályba léptetett szabályzattal, amely: vagy megegyezik a Kamara által kiadott mintaszabályzattal, vagy tartalmazza a 35/2007. (XII.29.) PM rendeletben/2013. évi LII. tv-ben a szolgáltatók által elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeit, a válasz IGEN. Amennyiben a könyvvizsgáló nem rendelkezik ilyen szabályzattal, vagy az jelentős eltérést tartalmaz a törvényi előírásoktól, a válasz NEM.
2. kérdés: ügyfél azonosítás kötelezettsége 2. Eleget tett-e az ellenőrzés alá vont szolgáltató a Pmt. 7-12. §-ai által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségeknek? Értelmezés: A könyvvizsgálónak az ügyféllel kötött szerződésben, vagy annak módosításában szerepeltetni kell a fenti utalásokat, illetve az ügyfél azonosítását a belső szabályzatában foglaltak szerint el kell végezni. Értékelés: Ha a minőségellenőrzésre kiválasztott dossziék szerződései tartalmazzák a fenti utalást, és rendelkezésre állnak a megfelelően kitöltött, aláírt azonosítási adatlapok, a válasz IGEN, hiányosság esetén NEM.
3. kérdés: szerződés megfelelősége 3. Tartalmazza-e a könyvvizsgálatra vonatkozó szerződés vagy külön okirat a Pmt. 7.-12.§-i által előírt ügyfél-átvilágítási kötelezettségre vonatkozó utalásokat? Értelmezés: benne van-e a könyvvizsgálói szerződésben/más okiratban a Pmt. tv-re való hivatkozás Értékelés: a válasz IGEN, ha a szolgáltató szerződései vagy egyéb okiratai tartalmazzák a megbízó ügyfél, valamint annak képviselője, vagy, amennyiben a képviselő nem a saját nevében, hanem a tényleges tulajdonos nevében jár el, a tényleges tulajdonos azonosítására vonatkozó utalást.
4. kérdés: a bejelentő kiválasztása 4. Megtörtént-e azon személy kijelölése, valamint bejelentése, akinek feladata a bejelentések továbbítása a pénzügyi információs egységként működő hatóság részére és a kijelölés megfelel-e az előírásoknak? Értelmezés: A kijelölt személy lehetőség szerint a szolgáltató vezetője, vagy vezető beosztású alkalmazottja. Értékelés: Ha dokumentáltan megtörtént a kijelölt személy bejelentése a pénzügyi információs egységként működő hatóságnak (VPKBP) és erről a kijelölt személynek is tudomása van, a válasz IGEN.
5. kérdés: alkalmazottak tájékoztatása 5. Megtörtént-e az alkalmazottak tájékoztatása/oktatása a Pmt törvény és a szabályzat adta kötelességek illetve felelősség vonatkozásában? Alátámasztja-e ennek tényét dokumentáció? Értelmezés :Biztosítani kell, hogy a könyvvizsgálói tevékenység ellátásában részt vevő alkalmazottak a jogszabályi rendelkezéseket megismerjék, a pénzmosást lehetővé tevő, megvalósító gazdasági eseményeket felismerjék, a pénzmosásra vagy a terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény, körülmény felmerülése esetén e törvénynek megfelelően tudjanak eljárni Értékelés: . IGEN a válasz, ha van kijelölt személy, és dokumentált a képzés megtörténte. Egyedül dolgozó, és alkalmazottat nem foglalkoztató könyvvizsgáló esetén a válasz N/É.
6. kérdés: ügyfélnyilvántartás vezetése 6. Megfelel-e a szolgáltató nyilvántartása a Pmt 28. §-ában rögzítetteknek? Értelmezés: a szolgáltató köteles az ügyfél-átvilágítás során felvett adatokról nyilvántartást vezetni és az adatokat az üzleti kapcsolat megszűnését követően legalább nyolc évig megőrizni. Értékelés: Ha a nyilvántartás naprakészen tartalmazza az ügyfél-átvilágítási és követési adatokat, okiratokat, valamint a bejelentések és adatszolgáltatások teljesítését, a felfüggesztést igazoló iratokat, a válasz IGEN, amennyiben a nyilvántartás nem felel meg a törvényi előírásoknak, a válasz NEM.
Eredményes munkát kívánunk! Köszönjük a figyelmet.