A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK
Feltételezéseim Az oktatáshoz és a képzéshez való hozzáférés jogának minél szélesebb körben történő érvényesülése erősíti az aktív és felelős állampolgárságot; soft law, mint jogi eszköz elősegítheti az aktív állampolgársághoz szükséges ismeretek elsajátítását, készségek fejlesztését.
tanuláshoz való jog emberi jogok között érvényesítendő; kiterjed a szakmai képzésre, a felnőttképzés valamennyi területére, és az iskolán kívüli művelődési, ismeretszerzési lehetőségek igénybevételére is.
Soft law vélemények, ajánlások, állásfoglalások. nyilatkozatok, közösségi programok és akciók, politikai dokumentumok.
A puha jogfőbb jellemzői nem ró jogi kötelezettséget a címzettre tagállamban végbemenő fejlődés értékelését fogalmazhatja meg felszólíthat egy bizonyos viselkedésre elsősorban politikai és erkölcsi jelentősége van
A cselekvési programok CÉLJA szerződésekben lefektetett jogalkotási programokat és általános célkitűzéseket átültessék a gyakorlatba.
Soft law A puha jog valójában nem kötelező erejű jogszabály, de létrejötte a nemzetközi jogi normák alkotásával azonos, jogilag szabályozott folyamat, következésképpen több szempontból a jogi normához hasonlóan viselkedik. Közvetve fejti ki befolyásoló tevékenységét.
Szubszidiaritás Az Unió csak akkor jogosult cselekedni, ha olyan kérdés kerül előtérbe, amelyből kitűnik, a tagállamok a saját kezdeményezéseikből nem vagy nem eléggé hatékonyan tevékenykednek.
LLL stratégia alapelvei Figyelembe veszi demokratikus alapelveket és az emberi jogokat (össztársadalmi érdek) Eleget tesz a gazdaság és a munkaerőpiac követelményei (egyéni érdek)
A felnőtt lakosság részvételének aránya az oktatásban 2007-ben (%) (forrás:Eurostat, Adult Education Survey)
Nem formális tanulás Jellemzően a versenyszférában pl. munkahelyen vállalkozásban Kevésbé jellemző pl. civil szervezetek szakszervezetek politikai pártok egyházak
Lifelong Learning és Lifewide Learning
Európai Képzési Alapítvány Tanácsadói Fórum – alapkészségek besorolása Állampolgári készségek Tudjunk beilleszkedni közösségekbe, tartsuk tiszteletben az emberi jogokat. Legyünk képesek jogaink és kötelességeink gyakorlására, legyünk tudatában ezeknek. Legyen számunkra alapvető a közösség életében való részvétel (participáció). Vegyünk részt döntéshozatali folyamatokban (pl. választások, lakossági fórumok, népszavazások stb.), a közösség érdekében végzett munkában (a játszótér felújítása, szemétszedés, karitatív munka stb.)
Kutatási kezdeményezés – embrionális állapotban MOBILITÁS Európai Képzési Iroda -„Fiatalok Emberi Jogi Nevelése nem formális pedagógia módszerekkel” c. program „FOKA” munkacsoport – emberi jogi „hőmérő” tesztelése
Kérdőív Jogok ismerete, fontossága Mások megsegítése, jogok megvédése Esélyegyenlőség megteremtésére törekvés Társadalmi problémák kezelése Vélemény a társadalmat foglalkoztató kérdésekről
Az alábbiakban Az Emberi jogok egyetemes nyilatkozatából idézünk. Kérem, jelölje, mennyire ismeri az adott cikkelyhez tartozó jogokat, illetve mennyire tartja azokat fontosnak! IsmeremJog Fontosnak tartom A békés célú gyülekezés és egyesülés szabadsága Az ország ügyeinek intézésében való részvétel és a szabad választás joga Az oktatáshoz való jog
A békés célú gyülekezés és egyesülés szabadsága (1)
Az ország ügyeinek intézésében való részvétel és a szabad választás joga (2)
Az oktatáshoz való jog (3)
Összegző tábla
18 éves diákok
Konklúzió az oktatáshoz és a képzéshez való hozzáférés jogának minél szélesebb körben történő érvényesülése erősíti az aktív és felelős állampolgárságot soft law, mint jogi eszköz elősegíti az aktív állampolgársághoz szükséges ismeretek elsajátítását, készségek fejlesztését + az aktív állampolgársághoz szükséges ismeretek, készségeket nem kellő mértékben sajátítjuk el a formális tanulás keretei között, ezért a hatékony nem formális tanulás erősítése az aktív állampolgársághoz szükséges ismeretek elsajátításában, készségek fejlesztésében kiemelkedően fontos.