Hogyan segíthet a rendszer?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelem a védőnői munkában
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Gyermekvédelmi alapellátás
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
A gyermekvédelem fogalma
Tanévkezdő értekezlet
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT EGER
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Az áldozatsegítés szolgáltatásainak kiszélesítése – hétvégi ügyelet, speciális programok, különleges esetek kezelése.
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
„Ha rákiabálunk egy élőlényre, megöljük benne a lelket. A botok és a kövek a csontjainkat törik össze, míg a a szavak a szívünket. Robert Fulghum Robert.
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A GYERMEKVÉDELMI FELELŐSÖK KAPCSOLATRENDSZERE, A JELZŐRENDDSZERI TAGOKKAL VALÓ KAPCSOLATFELVÉTEL, KAPCSOLATTARTÁS, ESETELEMZÉSEK.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Gyermekek, fiatalok és vér szerinti családjaik a munka világában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A helyettes szülői tevékenység gyermekvédelmi célja és lehetőségei Fehér Kereszt Gyermekvédő Alapítvány 2008 A helyettes szülői tevékenység gyermekvédelmi.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
1 A gyermekvédelmi törvény és megvalósításának tárcastratégiája Gyermekjóléti Szolgálatok I. Országos Konferenciája szeptember 13.
A BŰNÖZÉS TÁRSADALMI OKAI. A mikrokörnyezeti hatások csoportja A családi viszonyok: A fiatalkorú elkövetők többsége nagycsaládból származik, és.
1 Az alapellátás és a szakellátás kapcsolata, közös feladatok, célok Gyermekjóléti Szolgálatok Országos Konferenciája Budapest, 2007.szept Gulyásné.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A helyettes szülői ellátás működése
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
Intézményi kötelezettségek a gyermek- és ifjúságvédelem területén
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Család – és Gyermekjóléti Központ
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Hogyan segíthet a rendszer?

Szociálpolitikai alapelvek Abszolút és relatív biztonság Megelőzés és utólagos korrekció Integráció és szegregáció A támogatás odaítélése: Normativitás - Diszkrecionalitás Univerzalitás és szelektivitás Szubszidiaritás A kevésbé választhatóság elve

4

Gyermekvédelmi szakellátás Területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás Otthont nyújtó ellátások Gyermekotthon Nevelőszülő Speciális gyermekotthon Hivatásos nevelőszülő Különleges gyermekotthon Lakásotthon Speciális hivatásos nevelőszülő Utógondozó otthon

2.Gyermekvédelmi gondoskodás ( hatósági intézkedések) Védelembe vétel Ideiglenes hatályú elhelyezés Családba fogadás Átmeneti nevelésbe vétel Tartós nevelésbe vétel Utógondozás Utógondozói ellátás Hatóságok képviselő testülete Önkormányzat Jegyző gyámhivatal Városi, megyei 6

A jelzőrendszer

A gyermekvédelmi jelzőrendszer Gyermekjogi képviselő Személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók Menekülteket befogadó állomás Társadalmi szervezetek, egyházak, alapítványok Áldozatsegítés és kárenyhítés szervezetei Egészségügyi szolgáltatók Közoktatási intézmények, Nevelési Tanácsadó Rendőrség, ügyészség, bíróság Pártfogó felügyelői szolgálat A gyermekvédelmi jelzőrendszer Gyermekjogi képviselő

A rendszer működésének alapelvei Kooperáció, együttműködés Közös szakmai nyelv Az együttműködés nehézségei – gyermekvédelmi igazgatási bírság!!!

Egészségügyi szolgáltatók Védőnő Háziorvos, gyermekorvos Közoktatási intézmény orvosa

Személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók - Családsegítő és gyermekjóléti szolgálat/központ Gyermek nevelésének elősegítése: Támogatásokról való tájékoztatás Tanácsadás, információadás Várandós anya segítése Szabadidős program Hivatalos ügyek intézése Veszélyeztetettség megelőzése: Jelzőrendszer működtetése, együttműködés Tájékoztatás Okok feltárása, megoldási javaslatok

3. Veszélyeztetettség megszüntetése: Családgondozás Konfliktusmegoldásban segítésg Hatósági beavatkozás kezdeményezése Javaslatkészítés a gyermek családjából történő kiemelésre 4. Visszahelyezés elősegítése - utógondozás

Központok új feladatai utcai és lakótelepi szociális munka, kapcsolattartási ügyelet, kórházi szociális munka, készenléti szolgálat.

Rendőrség, bíróság, ügyészség A gyermek mint áldozat A gyermek mint elkövető Prevenciós munka – a bűnmeg-előzési feladat-rendszer

Közoktatási intézmények - Nevelési tanácsadó nevelési, pszichológiai tanácsadás viselkedészavarokkal, beilleszkedési zavarokkal, tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek problémáinak feltárása

Gyermekvédelem a közoktatási intézményekben A pedagógiai program része iskola megelőzés feltárás információ közvetítés fejlesztés

Az iskola gyermekvédelmi feladatai DE KI SZÁMÍT HÁTRÁNYOS HELYZETŰNEK? RENDEZETLEN FOGALMAK AZ ISKOLAI GYV-BEN

A gyermekvédelmi felelős kapcsolatrendszere iskolán belül Tanárok Ofők, szaktanárok Specis feladatokat ellátók Fejlesztő ped. DÖK tanár Szabadidő-szervező … stb. Könyvtáros Vezetők Kiszolgáló személyzet Büfés, takarítónők, portás stb. Egyéb szakemberek Pszichológus Egészségügyi szolgáltatók Iskolaorvos, védőnő Hol vagyok én? Ki mit csinál???

A gyermekvédelmi felelős kapcsolatrendszere iskolán kívül Hatóságok Rendőrség, bíróság, ügyészség Jegyző, gyámhivatal Szülők Civil szervezetek Személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók Családsegítő Gyejó Gyermekjogi képviselő Szakellátás intézményei Hol vagyok én? Ki mit csinál??? Tudunk- e egymásról? Tudunk- e egymással együttműködni?

Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős segít; tájékoztat; faliújság! családlátogatás; felzárkóztatás biztosítása; rendszeres óralátogatások; Ha szükséges, az intézmény vezetője értesíti a Gyermekjóléti Szolgálatot; Esetmegbeszélésen való részvétel; Támogatások szükségességét jelzi; Prevenciós programok kidolgozása, segítése, szervezése Felmérés az iskola gyv-i állapotáról – statisztika!!! Gyakran ő a drogkoordinátor.

Dilemmáink… Mi az iskola feladata a gyermekvédelem területén? Felkészült- e a pedagógus? Ki legyen a gyermekvédelmi felelős? Mikor jelezzek? Hogyan dokumentáljak?

KOMPETENCIÁK? ADATVÉDELEM?

„Annyira tehetetlennek érzem magamat, egyszerűen elfogytak az eszközeim. Próbáltam szép szóval, kedvesen, igyekeztem szigorúbban, tiltással reagálni a problémára, de mintha lepattant volna róluk. Folyamatosan azt hallgattam, hogy nekem nincs jogom ehhez és ahhoz. Rendszeresen jönnek a jelzések az igazgató felé a panaszok, hogy megsértettük a gyermek jogait, de én csak a többiek jogát akartam biztosítani. Egy gyerek tönkreteszi az agresszivitásával az egész osztály életét, most ki akkor a fontosabb? Az egyén vagy a csoport? Folyamatosan ezen dilemmázok. És senki sem segít ebben.”

A pedagógusok gyermekvédelmi kultúrája vagy kulturálatlansága? Felkészült- e a pedagógus? Kompetens vagyok-e? Hogyan vegyem észre? Mit kell figyelnem? Mikor jelezzek? Ki fog segíteni? Fel akarom- e vállalni?

Kiből lesz a cserebogár? Végzettség: szociális kontra pedagógus Kötelező félállású státusz Helye és helyzete az iskola szervezetében: gyvf. kontra pedagógusok? Feladatok sokfélesége Meddig tart az én feladatom? Hogyan tudok együttműködni? Miért nem veszik figyelembe véleményemet? És én még mindig írok, írok…

Mikor jelezzek? Köteles vagyok jelezni, ha a gyermek „veszélyeztetett helyzetben” van – DE MIKOR VAN? Tipikus helyzetek: Magántanulói státusz iránti kérelem Iskolai mulasztások Szociális problémák Diák deviáns viselkedése Szülők szenvedélybetegsége Gyermekbántalmazás

És én még mindig írok… Nincsen egységes adatlapok! – adott településektől függ Elavult szakkifejezések használata – lásd hátrányos helyzet összegyűjtése kapcsán Miért nincs esetnapló az iskolai gyermekvédelemben? Hogyan rögzítjük az eseményeket? Hogyan írjak pedagógiai véleményt?

Titoktartási kötelezettség? „A pedagógus, illetve a nevelő és oktató munkát segítő alkalmazott az óvoda vezetője, az iskola, kollégium igazgatója (vezetője) útján - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény 17. §-ára is tekintettel - köteles az illetékes gyermekjóléti szolgálatot haladéktalanul értesíteni, ha megítélése szerint a gyermek, a kiskorú tanuló - más vagy saját magatartása miatt - súlyos veszélyhelyzetbe kerülhet vagy került. Ebben a helyzetben az adattovábbításhoz az érintett, illetve az adattal kapcsolatosan egyébként rendelkezésre jogosult beleegyezése nem szükséges.” (Közoktatási törvény, 2. számú melléklet)

Gyermekjogi képviselő A gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő gyermek jogainak védelme Segítségnyújtás a panaszok megfogalmazásában

Áldozatsegítő szolgálat Bűncselekmények áldozatainak szóló segítségnyújtás Ingyenes, gyors és szakszerű tájékoztatás – mindenkinek Azonnali pénzügyi segély lehetősége Állami kárenyhítés