Fejtől s lábtól. Kettő orvos Erdélyben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
A nyugati civilizációban az elmúlt évezredben mindinkább teret hódítottak a gazdaság kapitalista formái A társadalmi rendszerek a történelemben többnyire.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Dr. Ternovszky Ferenc A nemzeti kultúra szerepe, jelentősége.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Család.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Orvosi antropológia program
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
„Férfinak és nőnek teremtette”
Zsidónegyedek és zsinagógák. BerlinBudapest  Múzeum  Vallási funkciót nem tölt be  Vallási és kulturálisközpont  Turisztikai központ  Emlékhely.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Albert Schweitzer Tucy
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Magyarországi diákok az erdélyi felsőoktatásban Készítette:Szilágy Enikő.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
A század legnagyobb hatású regényírója. Vágyott a hírnévre. A nagy irodalmi mű megalkotásáról álmodott – így jött létre a 7 részes regényfolyama.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Az emberi tanulás.
Szülőhazám! Zenével:.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Kommunikáció az egyetemen
A pszichikumról általában
Steventon falujában született december 26- án Nyolcan voltak testvérek, ő volt a hetedik Jane élénk és szeretetteljes családi háttere ösztönzően.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
év szerencsétlenség vagy sikertelenség ?
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Lépj tovább!. Ne engedd, hogy az emlékek a hatalmukban tartsanak. Épp fordítva: te tartsd a hatalmadban őket, s ne akkor emlékezz, ha rád tör a múlt,
Kultúra a török hódoltság korában
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
A munkahelyi diszkrimináció
KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010.
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
A világ 7. legszebb villamosvonalán
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Tóth Krisztina ben született Budapesten Képzőművészeti Szakközépiskola, Budapest ELTE magyar-történelem szak két évig Párizsban ösztöndíjas
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A trianoni trauma Miért fáj? Meddig fáj? Kinek fáj?
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
Egy- vagy kétoldali cochlearis implantáció?
Kertész Imre: Sorstalanság
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Kolozsvár.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Fejtől s lábtól. Kettő orvos Erdélyben Tompa Andrea Fejtől s lábtól. Kettő orvos Erdélyben

Tompa Andrea Kolozsváron született, a gimnázium elvégzéséig ott élt az ELTE bölcsészkarának magyar– orosz szakán végzett, jelenleg Budapesten él 2004-ben doktorált orosz irodalomból a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Színház és Televízió Karán tanít 2005 óta a Színház c. folyóirat szerkesztője, rendszeresen közöl színházi kritikákat

Első regénye A hóhér háza, melyben a romániai diktatúra mindennapjai elevenednek meg egy kamaszodó lány szemével; az író sok személyes emléke, élménye jelenik meg benne A Fejtől s lábtól 2013-ban jelent meg, az olvasóközönség és az irodalomkritika körében is hamar nagy népszerűségre tett szert

A Mátyás-szobor Kolozsvár főterén korabeli képeslapon

A kolozsvári New York kávéház korabeli képeslapon

A kolozsvári egyetem

A kolozsvári egyetem klinikájának épületei

A kolozsvári Fellegvár városrész

Lechner Károly ideg- és elmeorvos professzor

Önkéntes bevonulók

Sebesültkereső kutya

Kórház a századelőn

Sebesült katonák ellátása

Katonaorvosok műtét közben

Korabeli sebészfelszerelés

Hadirokkantak

Előpatak, Gidófalvy-villa

Zajzon, fürdő

Kneipp-taposófürdő

Modern Kneipp-taposó

Múlt és jelen száz évvel ezelőtti történet – saját jelenünk kérdései Erdély és Magyarország, Kolozsvár és Budapest viszonya a jövővel kapcsolatos kilátások, remények (tudományos fejlődés, társadalmi változások, jólét) a zsidóság helyzete, lehetőségei, megítélése nők helyzete stb. a főszereplők jelenként élik meg a hétköznapokban megélt történelem „alulnézetből”

Kultúrtörténeti tabló orvoslás gyógyvíz- és gyógyfürdő-kultúra testkultúra és -kultusz a wellness mai formái egyetemi élet, az orvosi fakultás működése Kolozsvár színházi és kulturális élete közéleti, turisztikai és nőegyletek, bordélyházi élet formálódó baloldali mozgalmak hadiorvoslás stb.

A regény nyelve személyesség természetesnek ható beszéd a szereplők megszólalását hitelesíti archaizáló kifejezések családi és tájnyelvi elemek a korabeli orvosi nyelv szókészlete nyelvtani és nyelvhelyességi hibák

Főszereplők a felnőtté váló fiatal mindenkori kérdései önállósodás, szülői elvárások, hivatásválasztás, bizonytalanságok, szexualitás, önértékelés stb. párhuzamos történetek: sokféle különbség és meghatározó azonosságok olvasói elvárás: sorsközösségükből fakadó egymásra találás eltérő családi örökség

A női főszereplő zsidó hagyományok – radikális szembefordulás kötelességteljesítés – társadalmi kérdések felé önértékelése: tehetsége és szorgalma miatti sikerek – nőiségében való bizonytalanság, sikertelenség határozottság és tudatosság szerep mögött bizonytalanság, magány állandó önelemzés, önértékelés elfojtások, elhallgatások

A férfi főszereplő jellegzetes dzsentri jogászcsalád önállósodás, értékeire ráébredés háborús tapasztalatok – felnőtt érettség alacsony önértékelés – apa szerepe elkomorulás: magány, háború, Trianon

Párhuzamos történetek ellentétező szerkezet: szétdarabolódó ország – életek találkozása a két élettörténet találkozási pontjai rendezettség és rendezetlenség, véletlenszerűségek, bizonytalanság jelentősége végső találkozás: kettéválasztottság és individualitás helyett közösség világban: bizonytalanság, átmenetiség állandósul

A „Té-szindróma” háborús összeomlás és trianoni döntés – addigra gazdag tabló Erdélyről általánosító vagy szimbolikus elbeszélések helyett személyes élmények a hazáról és az otthonról utólagos történelemértelmezés helyett a szereplők élő, jelen idejű megélése: az elszakadás ténye súlyt kap az új állapotot megérteni, ahhoz alkalmazkodni nem tudnak sokféle reakció az elszakadásra hitetlenkedés a magyar faj erejébe vetett hit alkalmazkodás és nemzetek közti egyenlőség érthetetlenség, nem tudás és feldolgozatlanság tabu, kimondhatatlanság – mögötte feldolgozatlanság

Motívumok test legkülönfélébb orvosi témák fürdőélet háborús leírások az ország feldarabolása, testrészek újraéledése test és lélek viszonya materializmus és az örök élet lehetősége az ember teste általi meghatározottsága, létezés és testi lét azonosítása

átmenetiség és állandóság személyes és történelmi síkon is a fiatal felnőttek élethelyzete, átalakulás, útkeresés otthon vágya és megtalálása állandó úton-lét, magányra való berendezkedés állandóság, valahova tartozás, a „Gazda” utáni vágy állandóság megtalálása az „öröklét”-ben a nemzet, a közösség útja ellentétes a személyes sorssal a háború előtt: a nagy változások, a látszólag biztos cél felé haladás ideje az összeomlással egy átmeneti állapot az átmenet válik maradandóvá a közösség sorsa megmarad bizonytalanságban

„fejtől s lábtól” sokjelentésű metafora a különbözőség fenntartásával megszülető azonosság a kettősségben megjelenő egység a különbözőségeket nem megszüntetni, hanem közösségben megélni az egyes ember és a nemzeti közösségek szintjén is

Nézőpontok nézőpontok sokfélesége nem hirdet igazságot az igazság nem egy-, hanem sokféle a két elbeszélő nézőpontjának váltogatása eleinte különbségeik egyre fontosabbak az azonosságok zárlat: a különbségek végképp jelentéktelenné válnak magasabb rendű egység megszületése egyes szám első személyű megszólalások helyett többes szám első személy ellentétező technika: a főszereplők nézőpontjának különbségei eltűnnek, az őket körülvevő világban viszont állandósulnak a közösség sorsának kérdései nyitottak maradnak