Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra."— Előadás másolata:

1 MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra

2 „Történelmi Magyarország” Miskolc (Borsod-Abaúj-Zemplén megye ) – Sepsiszentgyörgy (Kovászna CV megye, történeti Háromszék)

3 Magyarország - Románia Miskolc (Borsod-Abaúj-Zemplén megye ) – Sepsiszentgyörgy (Háromszék)

4 Miskolc (Borsod-Abaúj-Zemplén megye ) – Sepsiszentgyörgy (Kovászna CV megye, történeti Háromszék)

5 I. A határainkon túl élő magyarság, az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okai Történelmi konklúziók „Történelmi Magyarország”, mint nemzeti toposz elemzése magyar „szupremácia” az Osztrák Magyar Monarchia idején, nemzetiségi mozgalmak és ezek 20. századi következményei „Trianoni békeszerződés” (1920. június 04.) és annak társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális következményei „határon túli magyarság”, mint nemzeti kisebbség fogalmának szétbontása, a 20. században politikai asszimilációs tendenciák a népszámlálási adatok tükrében, a 20. század fordulójától a rendszerváltásig, illetve napjainkig a határon túli magyarság lélekszámának „mítosztalanítása”

6 Etnopolitikai viszonyok Határon túli magyarság társadalmi-politikai viszonyai a rendszerváltást követően, illetve napjainkban Asszimilációs, akkulturációs hatások a határon túli magyarság körében napjainkban Az „Anyaország” (Magyarország) kapcsolatrendszerének főbb aspektusai a határon túli magyarsággal, rendszerváltást követően 2004. december 05. – töréspontok a „határon túliak” és az „Anyaország” nemzeti kapcsolataiban „ nemzeti párbeszéd”, „nemzetstratégiai szempontok” napjaink politikai életében

7 A meglátogatandó ország, illetve települések magyarságának története. Aktuális oktatási, kulturális és politikai körülmények. Történelmi konklúziók Erdélyi Fejedelemség történelmi mérföldkövei Az interbellikus korszak Romániájának társadalmi-politikai viszonyai A „magyar világ” (1940-1944) Erdélyben A második világháború utáni korszak, Ceauşescu rezsim kisebbségpolitikája Rendszerváltás Romániában, illetve az eltelt 20 év társadalmi-politikai-oktatási viszonyai A „Székelyföld”, mint az erdélyi magyarság politikai-kulturális központja Székelyföldi „magyar városok”, illetve Székelyudvarhely kulturális, természeti öröksége Kós Károly (1883-1997) ÉPÍTÉSZ- GRAFIKUS-ÍRÓ

8 Etnopolitikai viszonyok Partium, Belső-Erdély, Székelyföld regionális sajtosságai, etnokulturális viszonyai Politikai homogenitás a rendszerváltás első évtizedében, illetve „többpártrendszer” az erdélyi magyarság politikai rendszerében Politikai kihatások Magyarország és Erdély viszonyában Politikai, kulturális, oktatási támogatásformák Magyarország és Erdély viszonylatában az elmúlt húsz évben Napjaink „nemzetstratégiai” opciói – a kettős-állampolgárság, mint „nemzeti együvé tartozás” a magyarság az erdélyi magyarság körében „többségben” a magyarság a Székelyföldön Az „Erdélyi Autonómia” politikai ügye A csíkszeredai Sapienta Erdélyi Magyar Tudományegyetem hatása Székelyudvarhelyre, illetve a régióra

9 A meglátogatandó országban élő összlakosság etnikai összetétele Történelmi konklúziók Vallási egyneműség, illetve vallási különbözőség regionális sajátosságai Erdélyben (kisebbségek Romániában) Nemzeti törekvések napjaink Romániájában Románia, mint nemzet állam

10 Etnopolitikai viszonyok Nemzeti-vallási- kisebbségi határok Erdélyben Néprajzi tájegységek nemzeti sajátosságai Erdélyi magyarság, illetve egyéb nemzetiségek, kisebbségek az 1992 és 2002-s népszámlálási adatok tükrében Székelyföld, mint a „tiszta magyar” vidék / „kisebbségben” a románság a Székelyföldön Nemzetiségi, kisebbségi konfliktusok a médiában való megjelenése a rendszerváltást követő időszakban Székelyudvarhely nemzetiségi, anyanyelvi, felekezeti adatai a 2002-s népszámlálási adatok alapján

11 Fontos tudnivalók „kulturális különbözőségekről” kulturális idegenség (fogalmak, etikai szabályok), amelyeket semmilyen helyzetben nem „háguuk” át román jövevényszavak – hétköznapi (pár)beszéd fordulatai székely tájszólás – mint kulturális sajátosság testbeszéd – metakommunikációs helyzetek

12 Ahová megyünk, ahol eszünk, ahol alszunk, ahol… Sepsiszentgyörgy Sfíntu Gheorghe

13 A fogadó iskola….

14 Linkek Árkos: http://www.3szek.ro/load/cikk/79364/orokoseihez_kerul_az_arkosi_szentkeres zty-kastely_vegleges_itelet&cm=141682 http://www.3szek.ro/load/cikk/79364/orokoseihez_kerul_az_arkosi_szentkeres zty-kastely_vegleges_itelet&cm=141682 Nagyvárad: http://oradea.travel/hu/?p=5071 Brassó: http://www.erdelyiturizmus.hu/?action=regio&id=3389 Orbán Balázs: fellegvár története http://mek.oszk.hu/04800/04804/html/350.html

15 Törcsvár: http://www.szekelyfoldiinfo.ro/Menu/torcsvari_drakula_kastely- prezentacio_kepekben-turisztikai_attrakciok-szallas-helyek-terkep- a_kornyek_turisztikai_latvanyossagai-szallasai-drakula_kastely.htmlhttp://www.szekelyfoldiinfo.ro/Menu/torcsvari_drakula_kastely- prezentacio_kepekben-turisztikai_attrakciok-szallas-helyek-terkep- a_kornyek_turisztikai_latvanyossagai-szallasai-drakula_kastely.html Sepsiszentgyörgy – református vártemplom http://www.sepsivartemplom.ro/


Letölteni ppt "MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra."

Hasonló előadás


Google Hirdetések