ÉVOSZ konferencia a közbeszerzésről április 11. Az EU közbeszerzési irányelveinek felülvizsgálata Prezentáció Christine Le Forestier Gazdasági és jogi ügyek
C I PRUS HOLLANDIA ÍRORSZÁG PORTUG ÁLIA NOR VÉGIA T ÖRÖKORSZÁG D ÁNIA MAGYARORSZÁG FIN NORSZÁG S VÉDORSZÁG SPAN YOLORSZÁG LUXEMBURG BELGIUM OLASZORSZÁG G ÖRÖGORSZÁG BULG Á RIA I Z RAEL S VÁJC C SEHORSZÁG S ZLOVÁKIA Teljes jogú tag Megfigyelő tag Együttműködési megállapodás ÉSZTORSZÁG ROM Á NIA AUS Z TRIA S ZLOVÉNIA HORVÁTORSZÁG FRANC IAORSZÁG LIT VÁNIA NÉMETORSZÁG M Á LTA ülés ország szövetség Vállalkozások, melyek - valamennyi méretben - a magas- és mély- építés valamennyi építés valamennyi területén működnek területén működnek LENGYELORSZÁG
Kulcsfontosságú számadatok 2012 Kulcsfontosságú számadatok 2012 Előzetes eredményeink: Teljes építőipari teljesítmény (EU): M € Változás 2012/2011: - 4.5% Az építőipar súlya az EU GDP-jében: 9% Teljes építőipari foglalkoztatottság (EU): 14 M Az építőipari foglalkoztatottság súlya: kb. 7%
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Jelenleg két jogszabály szövege alkalmazandó: A „klasszikus” irányelv: 2004/18/EK irányelv az építési beruházásra, az árubeszerzésre és a szolgáltatásnyújtásra irányuló közbeszerzési szerződések odaítéléséről A „közüzemi” irányelv: 2004/17/EK irányelv a vízügyi, energiaipari, közlekedési és postai ágazatban működő ajánlatkérők beszerzési eljárásairól A koncessziókkal a „klasszikus” irányelv külön fejezetben foglalkozik Ezeket az irányelveket a tagállamoknak január 31-ig kellett volna átültetniük nemzeti jogszabályaikba
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az Európai Bizottság már 2010-ben elkezd tárgyalni a jogszabályok esetleges felülvizsgálatáról: Néhány ok, amiért erre szükség van: Közbeszerzés = az EU állami beruházási költségvetésének (PIB) 17%-a => a költségvetési megszorítások szükségessé teszi e források optimális felhasználását Az eljárások egyszerűsítése és az adminisztratív teher csökkentése A KKV-k közbeszerzéshez való hozzájutásának javítása Más politikai célkitűzések (innováció, társadalmi és környezetvédelmi szempontok) jobb figyelembevételének lehetővé tétele Szokásos előkészítő eljárás: félév: nyilvános konzultáció 2011: hatásfelmérés
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az Európai Bizottság december 20-án „jogalkotási csomagot” javasol a közbeszerzési szabályok modernizálása céljából: Jogalkotási csomag: 1 irányelv a „klasszikus” irányelv helyett 1 irányelv a „közüzemi” irányelv helyett 1 új irányelv a koncessziókról Ezt a csomagot követte a közbeszerzésekre kijelölt FIEC munkacsoport felállítása Elnök: Jan Wierenga úr, NL-Bouwnederland Előadó: Dick van Werven úr, NL-Bouwnederland
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata A FIEC a év folyamán folyamatos lobby tevékenységet végzett az Európai Parlamentben a „klasszikus” irányelv tárgyában: Néhány a támogatott témák közül: Titoktartás Változatok Odaítélési kritériumok: a gazdasági szempontból legelőnyösebb ajánlat Néhány az ellenzett témák közül: Belső és állami szervek közötti együttműködés A határidők lerövidítése Odaítélési kritériumok: “termelési folyamat” Kirívóan alacsony értékű ajánlatok Teljesítési feltételek Alvállalkozás: közvetlen kifizetés, láncfelelősség …
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Titoktartás (18. cikk): Az ajánlatok bizalmas jellegének tiszteletben tartása kulcsfontosságú a vállalkozók számára, különösen azoknál az eljárásoknál, amelyeknél tárgyalásokra kerül sor (pl. versenypárbeszéd, tárgyalásos eljárás). A gazdasági szereplő ajánlatának valamennyi eleme bizalmas jellegű, és az ajánlatkérőket felelősségre kell vonni a „kimazsolázásért” (cherry picking). A Parlament és a Tanács nem veszi ezt a kérdést elégséges mértékben figyelembe…
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Változatok (43. cikk): A vállalkozások által végzett innováció támogatása érdekében (mely az Európai Bizottság által elérni kívánt cél) – a közbeszerzőknek következetesen el kell fogadiuk a változatokat. A Parlament felismerte ennek szükségességét: “Az ajánlatkérőknek engedélyezniük kell az ajánlattevőknek, hogy változatokat nyújtsanak be…” De nem úgy a Tanács: “Az ajánlatkérők engedélyezhetik az ajánlattevőknek vagy előírhatják az ajánlattevők számára, hogy változatokat nyújtsanak be.”
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Odaítélési kritériumok – a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat (66. cikk): “Igen, de!...” A gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat kritériumot támogatni kell a minőség, az innováció és a fenntarthatóság támogatása, valamint az esetleges kirívóan alacsony értékű ajánlatok elkerülése érdekében. A Parlament törölte a legalacsonyabb ár kritériumot, a Tanács azonban fenntartotta azt… Inkább megkérdőjelezhető a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat, azaz a “termelési folyamat” bonyolult részszempont alkalmazása => a szerződés tárgyával való kapcsolat elvesztésének kockázata!
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Állami hatóságok közötti kapcsolatok (11. cikk): A belső és önkormányzatok közötti együttműködés kivételt képez a belső piacra és a közbeszerzésre vonatkozó elvek alól, ezért annak korlátozottnak kell maradnia. A 11. cikk a magán gazdasági szereplők érdeke ellen hat azzal, hogy szélesíti az ajánlatkérők lehetőségeit a közbeszerzési szabályok elkerülésére, miközben ugyanazon a piacon működnek! Mind a Parlament, mind a Tanács támogatja ezt a kiterjesztett megközelítést!
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata A határidők lerövidítése ( cikkek): A pályázatokban való részvételre való jelentkezések beérkezésének határidői lecsökkentek. Ez azonban csökkenti a versenyt is, mivel emiatt kevesebb számú vállalat vesz részt és így csökken az ajánlatok minősége. = ellentétes hatású elképzelés! Mind a Parlament, mind a Tanács támogatja a határidők csökkentését!...
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Kirívóan alacsony értékű ajánlatok (69. cikk): A Bizottság objektív feltételek létrehozását javasolta annak megállapítására, mit jelent a kirívóan alacsony értékű ajánlat (%-ban kifejezett kritériumok). => A FIEC erősen támogatja ezt a megközelítést! Mind a Parlament, mind a Tanács elvetette ezeket az objektív feltételeket… EP: “Az ajánlatkérők megkövetelik [az alacsony ár] magyarázatát…” Tanács: “Az ajánlatkérők megkövetelhetik [az alacsony ár] magyarázatát…”
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Kirívóan alacsony értékű ajánlatok (69. cikk): Hiányzó rendelkezés: Nem kötelező az olyan ajánlatot elutasítani, melyről megállapítást nyert, hogy kirívóan alacsony értékű … kivéve akkor, ha az adott ajánlat ellentétes a környezetvédelmi, szociális vagy munkajogi törvényekkel. Amint egy ajánlatról megállapítást nyer, hogy kirívóan alacsony értékű és nincs az alacsony árra elfogadható magyarázat, az ajánlatot el kell utasítani! Sem a Parlament, sem a Tanács nem vette figyelembe ezt a kulcsfontosságú kérdést!...
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Teljesítési feltételek (70. cikk): A szerződéses kérdések a bírósági jogtól, a nemzeti jogszabályoktól és a jogorvoslatokról szóló irányelvben foglaltaktól függ. Ezért ezekkel a feltételekkel a közbeszerzési irányelvnek nem kell foglalkoznia. A Tanács támogatja ezeket a nézeteket, a Parlament azonban ezt a fejezetet arra használja fel, hogy egy sor új követelményt támasszon.
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Alvállalkozás (71. cikk): A Bizottság egy sor javaslatot mutatott be: az alvállalkozók nevének szigorúbb feltüntetése, közvetlen kifizetés az alvállalkozóknak… => A FIEC erősen ellenezte ezt a megközelítést! A Parlament megerősítette azokat a rendelkezéseket, amelyek jogi keretet hoznak létre az alvállalkozók számára: Az EP támogatja a közvetlen kifizetést, de a rendelkezés önkéntes marad Az EP új bekezdést vezet be a láncfelelősségről, de a rendelkezés önkéntes marad Ezzel ellentétben a Tanács azt támogatta, hogy a fővállalkozó és az alvállalkozók közötti kapcsolatokról szóló rendelkezések csupán a nemzeti kötelmi jogra vonatkozzanak!
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata A „klasszikus” irányelv a FIEC … és tagszövetségei lobby- tevékenységének tárgyát képezte! Az Európai Parlament felé: FIEC => előadó és „árnyékelőadók” Tagszövetségek => nemzeti országgyűlési képviselők A Tanács (tagállamok) felé: Tagszövetségek => az első vonalban nemzeti képviselőik felé! FIEC => a soros elnökség (IE) a figyelem középpontjában Az Európai Bizottság felé: FIEC => rendszeres kapcsolattartás a tájékoztatás, támogatás és lobbizás érdekében Tagszövetségek => eseti jelleggel
Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Hol tartunk most? Eljárás: december: szavazás a „belső piac” bizottságban (EP) december: a Tanács által elfogadott “általános megközelítés” “Háromoldalú” tárgyalások folyamatban (EK/EP/TANÁCS) Cél: megállapodás 2013 nyarára A „háromoldalú tárgyaláshoz” kapcsolódó konkrét nehézségek: (kvázi) nem írott szabályok… Az átláthatóság egyértelmű hiánya „Szőnyegárusok” tárgyalásai? Ellenőrizhetetlen időbeosztás Bizonytalan eredmények… Elemzésünk ebben a szakaszban olyan ügyre vonatkozik, mely számos résztvevő erőteljes lobby tevékenységének tárgya volt
EU