ÉVOSZ konferencia a közbeszerzésről 2013. április 11. Az EU közbeszerzési irányelveinek felülvizsgálata Prezentáció Christine Le Forestier Gazdasági és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Advertisements

Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Közbeszerzési tudnivalók
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Konzultációs rendezvénysorozat I október 24. Alkalmasság igazolása, alvállalkozók, kapacitást nyújtó szervezetek KÖZBE-SZERDA.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A közbeszerzési törvény változásai
A közbeszerzési törvény módosítása I.
A KÖZBESZERZÉSRŐL Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási Hivatal POLGÁRMESTERI KÉPZÉS 2010.
Visegrádi Közüzemi - Közszolgáltatói Szakmai Konferencia november 21.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
CHSH Dezső Dr. Dezső A közbeszerzési törvény gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai és a közbeszerzési törvény.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Közbeszerzési alapismeretek – Széchenyi István Egyetem Európa-tanulmányi Központ Ponácz György Márk © 2006 Közbeszerzés az Európai Unióban és Magyarországon.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Konzulens: Dr. Pitlik László
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
204/86. sz. ügy Görög Köztársaság kontra Európai Közösségek Tanácsa.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
A Kbt évi módosításai KÖSZ január 15. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
1 Új tendenciák az elmúlt év közbeszerzéseiben november 22. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Vasútszabályozási Osztály
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Közbeszerzési tudnivalók A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Közbeszerzési tudnivalók
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Aktuális kihívások a közbeszerzésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
A zöld közbeszerzés európai és magyar jogi szabályozása Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Közbeszerzési Hatóság
A KÖZBESZERZÉSEKRŐL KÖZÉRTHETŐEN
Előzetes piaci konzultáció
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
Közbeszerzési tudnivalók
dr. Kovács László főtitkár
Dr. Kovács László főtitkár
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Közbeszerzési szabályok változása és
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
Közbeszerzési Döntőbizottság
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 4. A szükségletek felmérése
Előadás másolata:

ÉVOSZ konferencia a közbeszerzésről április 11. Az EU közbeszerzési irányelveinek felülvizsgálata Prezentáció Christine Le Forestier Gazdasági és jogi ügyek

C I PRUS HOLLANDIA ÍRORSZÁG PORTUG ÁLIA NOR VÉGIA T ÖRÖKORSZÁG D ÁNIA MAGYARORSZÁG FIN NORSZÁG S VÉDORSZÁG SPAN YOLORSZÁG LUXEMBURG BELGIUM OLASZORSZÁG G ÖRÖGORSZÁG BULG Á RIA I Z RAEL S VÁJC C SEHORSZÁG S ZLOVÁKIA Teljes jogú tag Megfigyelő tag Együttműködési megállapodás ÉSZTORSZÁG ROM Á NIA AUS Z TRIA S ZLOVÉNIA HORVÁTORSZÁG FRANC IAORSZÁG LIT VÁNIA NÉMETORSZÁG M Á LTA ülés ország szövetség Vállalkozások, melyek - valamennyi méretben - a magas- és mély- építés valamennyi építés valamennyi területén működnek területén működnek LENGYELORSZÁG

Kulcsfontosságú számadatok 2012 Kulcsfontosságú számadatok 2012 Előzetes eredményeink:  Teljes építőipari teljesítmény (EU): M €  Változás 2012/2011: - 4.5%  Az építőipar súlya az EU GDP-jében: 9%  Teljes építőipari foglalkoztatottság (EU): 14 M  Az építőipari foglalkoztatottság súlya: kb. 7%

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Jelenleg két jogszabály szövege alkalmazandó:  A „klasszikus” irányelv:  2004/18/EK irányelv az építési beruházásra, az árubeszerzésre és a szolgáltatásnyújtásra irányuló közbeszerzési szerződések odaítéléséről  A „közüzemi” irányelv:  2004/17/EK irányelv a vízügyi, energiaipari, közlekedési és postai ágazatban működő ajánlatkérők beszerzési eljárásairól  A koncessziókkal a „klasszikus” irányelv külön fejezetben foglalkozik  Ezeket az irányelveket a tagállamoknak január 31-ig kellett volna átültetniük nemzeti jogszabályaikba

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az Európai Bizottság már 2010-ben elkezd tárgyalni a jogszabályok esetleges felülvizsgálatáról:  Néhány ok, amiért erre szükség van:  Közbeszerzés = az EU állami beruházási költségvetésének (PIB) 17%-a => a költségvetési megszorítások szükségessé teszi e források optimális felhasználását  Az eljárások egyszerűsítése és az adminisztratív teher csökkentése  A KKV-k közbeszerzéshez való hozzájutásának javítása  Más politikai célkitűzések (innováció, társadalmi és környezetvédelmi szempontok) jobb figyelembevételének lehetővé tétele  Szokásos előkészítő eljárás:  félév: nyilvános konzultáció  2011: hatásfelmérés

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az Európai Bizottság december 20-án „jogalkotási csomagot” javasol a közbeszerzési szabályok modernizálása céljából:  Jogalkotási csomag:  1 irányelv a „klasszikus” irányelv helyett  1 irányelv a „közüzemi” irányelv helyett  1 új irányelv a koncessziókról  Ezt a csomagot követte a közbeszerzésekre kijelölt FIEC munkacsoport felállítása  Elnök: Jan Wierenga úr, NL-Bouwnederland  Előadó: Dick van Werven úr, NL-Bouwnederland

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata A FIEC a év folyamán folyamatos lobby tevékenységet végzett az Európai Parlamentben a „klasszikus” irányelv tárgyában:  Néhány a támogatott témák közül:  Titoktartás  Változatok  Odaítélési kritériumok: a gazdasági szempontból legelőnyösebb ajánlat  Néhány az ellenzett témák közül:  Belső és állami szervek közötti együttműködés  A határidők lerövidítése  Odaítélési kritériumok: “termelési folyamat”  Kirívóan alacsony értékű ajánlatok  Teljesítési feltételek  Alvállalkozás: közvetlen kifizetés, láncfelelősség …

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Titoktartás (18. cikk):  Az ajánlatok bizalmas jellegének tiszteletben tartása kulcsfontosságú a vállalkozók számára, különösen azoknál az eljárásoknál, amelyeknél tárgyalásokra kerül sor (pl. versenypárbeszéd, tárgyalásos eljárás).  A gazdasági szereplő ajánlatának valamennyi eleme bizalmas jellegű, és az ajánlatkérőket felelősségre kell vonni a „kimazsolázásért” (cherry picking).  A Parlament és a Tanács nem veszi ezt a kérdést elégséges mértékben figyelembe…

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Változatok (43. cikk):  A vállalkozások által végzett innováció támogatása érdekében (mely az Európai Bizottság által elérni kívánt cél) – a közbeszerzőknek következetesen el kell fogadiuk a változatokat.  A Parlament felismerte ennek szükségességét: “Az ajánlatkérőknek engedélyezniük kell az ajánlattevőknek, hogy változatokat nyújtsanak be…”  De nem úgy a Tanács: “Az ajánlatkérők engedélyezhetik az ajánlattevőknek vagy előírhatják az ajánlattevők számára, hogy változatokat nyújtsanak be.”

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Odaítélési kritériumok – a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat (66. cikk): “Igen, de!...”  A gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat kritériumot támogatni kell a minőség, az innováció és a fenntarthatóság támogatása, valamint az esetleges kirívóan alacsony értékű ajánlatok elkerülése érdekében.  A Parlament törölte a legalacsonyabb ár kritériumot, a Tanács azonban fenntartotta azt…  Inkább megkérdőjelezhető a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat, azaz a “termelési folyamat” bonyolult részszempont alkalmazása => a szerződés tárgyával való kapcsolat elvesztésének kockázata!

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Állami hatóságok közötti kapcsolatok (11. cikk):  A belső és önkormányzatok közötti együttműködés kivételt képez a belső piacra és a közbeszerzésre vonatkozó elvek alól, ezért annak korlátozottnak kell maradnia.  A 11. cikk a magán gazdasági szereplők érdeke ellen hat azzal, hogy szélesíti az ajánlatkérők lehetőségeit a közbeszerzési szabályok elkerülésére, miközben ugyanazon a piacon működnek!  Mind a Parlament, mind a Tanács támogatja ezt a kiterjesztett megközelítést!

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata A határidők lerövidítése ( cikkek):  A pályázatokban való részvételre való jelentkezések beérkezésének határidői lecsökkentek.  Ez azonban csökkenti a versenyt is, mivel emiatt kevesebb számú vállalat vesz részt és így csökken az ajánlatok minősége. = ellentétes hatású elképzelés!  Mind a Parlament, mind a Tanács támogatja a határidők csökkentését!...

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Kirívóan alacsony értékű ajánlatok (69. cikk):  A Bizottság objektív feltételek létrehozását javasolta annak megállapítására, mit jelent a kirívóan alacsony értékű ajánlat (%-ban kifejezett kritériumok). => A FIEC erősen támogatja ezt a megközelítést!  Mind a Parlament, mind a Tanács elvetette ezeket az objektív feltételeket…  EP: “Az ajánlatkérők megkövetelik [az alacsony ár] magyarázatát…”  Tanács: “Az ajánlatkérők megkövetelhetik [az alacsony ár] magyarázatát…”

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Kirívóan alacsony értékű ajánlatok (69. cikk):  Hiányzó rendelkezés: Nem kötelező az olyan ajánlatot elutasítani, melyről megállapítást nyert, hogy kirívóan alacsony értékű … kivéve akkor, ha az adott ajánlat ellentétes a környezetvédelmi, szociális vagy munkajogi törvényekkel.  Amint egy ajánlatról megállapítást nyer, hogy kirívóan alacsony értékű és nincs az alacsony árra elfogadható magyarázat, az ajánlatot el kell utasítani!  Sem a Parlament, sem a Tanács nem vette figyelembe ezt a kulcsfontosságú kérdést!...

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Teljesítési feltételek (70. cikk):  A szerződéses kérdések a bírósági jogtól, a nemzeti jogszabályoktól és a jogorvoslatokról szóló irányelvben foglaltaktól függ.  Ezért ezekkel a feltételekkel a közbeszerzési irányelvnek nem kell foglalkoznia.  A Tanács támogatja ezeket a nézeteket, a Parlament azonban ezt a fejezetet arra használja fel, hogy egy sor új követelményt támasszon.

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Alvállalkozás (71. cikk):  A Bizottság egy sor javaslatot mutatott be: az alvállalkozók nevének szigorúbb feltüntetése, közvetlen kifizetés az alvállalkozóknak… => A FIEC erősen ellenezte ezt a megközelítést!  A Parlament megerősítette azokat a rendelkezéseket, amelyek jogi keretet hoznak létre az alvállalkozók számára:  Az EP támogatja a közvetlen kifizetést, de a rendelkezés önkéntes marad  Az EP új bekezdést vezet be a láncfelelősségről, de a rendelkezés önkéntes marad  Ezzel ellentétben a Tanács azt támogatta, hogy a fővállalkozó és az alvállalkozók közötti kapcsolatokról szóló rendelkezések csupán a nemzeti kötelmi jogra vonatkozzanak!

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata A „klasszikus” irányelv a FIEC … és tagszövetségei lobby- tevékenységének tárgyát képezte!  Az Európai Parlament felé:  FIEC => előadó és „árnyékelőadók”  Tagszövetségek => nemzeti országgyűlési képviselők  A Tanács (tagállamok) felé:  Tagszövetségek => az első vonalban nemzeti képviselőik felé!  FIEC => a soros elnökség (IE) a figyelem középpontjában  Az Európai Bizottság felé:  FIEC => rendszeres kapcsolattartás a tájékoztatás, támogatás és lobbizás érdekében  Tagszövetségek => eseti jelleggel

Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Az EU közbeszerzési irányelvének felülvizsgálata Hol tartunk most?  Eljárás:  december: szavazás a „belső piac” bizottságban (EP)  december: a Tanács által elfogadott “általános megközelítés”  “Háromoldalú” tárgyalások folyamatban (EK/EP/TANÁCS)  Cél: megállapodás 2013 nyarára  A „háromoldalú tárgyaláshoz” kapcsolódó konkrét nehézségek:  (kvázi) nem írott szabályok…  Az átláthatóság egyértelmű hiánya  „Szőnyegárusok” tárgyalásai?  Ellenőrizhetetlen időbeosztás  Bizonytalan eredmények…  Elemzésünk ebben a szakaszban olyan ügyre vonatkozik, mely számos résztvevő erőteljes lobby tevékenységének tárgya volt

EU