Valós történelmi színek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Advertisements

Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Eucharisztia liturgiája
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
A házasság még nem a mennyország
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
„Szeretettel élni és szenvedni”
Boldogsághoz vezető út
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
„Férfinak és nőnek teremtette”
Az antikvitás akropolisz.
Zsikazsu Emlékkönyve.
Könnyek....
A felvilágosult abszolutizmus
Forradalmi költészete
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Lehet, hogy csak egy ember vagy ezen a világon, de valakinek te jelented magát a világot. Gabriel García Márquez.
Madách Imre: Az ember tragédiája A bemutató eredetijét készítette: Takács Zoltán 11. NF Illusztráció: Zichy Mihály A prezentációt készítő.
Szabadság és zsarnokság az Antigonéban
Az ember tragédiája 20/B.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Albert Schweizer A nagy titok
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Asztal- és életközösség Jézussal
A boldogság is kegyelemből fakad
Tudod-e, hogy szükséged van rá? „A bölcs ember nyitott szemmel jár, a bolond pedig sötétben botorkál” (Prédikátor 2, 14)
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Jézus főpapi imádsága Egy imádság az emberért Imádkozzunk Ővele.
Középkori szerzetesrendek
Csendes Keresztút.
ISTEN hozott köztünk!.
Az Élet Igéje január A világ nagy részén január 18. és 25. között rendezik meg az imahetet a keresztények egységéért, egyes helyeken pedig pünkösdre.
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Egy jezsuita – akit ismerek . Csendesedjek el Fogadjam szívembe Azt, Akivel imádkozom és akiért/akikért imádkozom.
Novéna Jezsuita Hivatásokért november 5. Első nap.
Csendesedjek el fogadjam szívembe Azt, Akivel imádkozom és akiért/akikért imádkozom.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Utazás a jövőbe.
a dicsőség örök Királyát! Mind az ő szent nevét áldják!
Az első csoda: Kánai Menyegző
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
István király és a magyar keresztyén egyház kezdetei.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Megszentelt Élet Éve Francesco a meglepetések embere: akit Jánosnak kereszteltek – de Ferencnek hívtak a nagyravágyó ifjú - aki soha nem.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Madách Imre Érettségi tételminta.
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Az elszenvedés kultúrája az egyház történetében
Árpádházi Boldog Jolán
Keresztút.
Előadás másolata:

Valós történelmi színek

IV. szín: Egyiptom „Milliók egy miatt…” Ádám ifjú fáraó az ókori Egyiptomban, Lucifer a minisztere. A fáraó piramist építtet a maga dicsőségére, hogy ezzel megvalósítsa a halhatatlanságot. Minden dicsőség és hatalom az övé, erősebb lett az ember, mint az Isten, de mégsem boldog, mert nem küzdött mindezért. Az emberi szenvedést látva ráébred, hogy a dicsőség nem egyenlő a boldogsággal; az önzés embertelen. A fáraó kiábrándul a zsarnokságból, megszületik benne a szabadság eszméje, felszabadítja a népet.

V. szín: Athén A helyszín Athén, a görög demokrácia fellegvára. Ádámot Miltiadészként, a népe boldogulásáért küzdő hadvezérként látjuk viszont. A győztes hadvezért azonban a demagógok által félrevezetett nép halálra ítéli. A nép jogilag ugyan szabad, de nem eléggé érett az önállóságra, így mégis kiszolgáltatott. Ádám keserűen látja, hogy a demagógok nem viselik el, hogy náluk valaki különb legyen. A népet nyomora aljasítja le, Éva megátkozza őket.

VI. szín: Róma A birodalom a végnapjait éli, a korábbi szilárd erkölcsi rend széthullott. Nincs éltető eszme, nincs közösség, csak az élvezetek durva hajszolása maradt az embernek. Ádám és Éva dőzsölő fiatalok, akiknek azonban nem tetszik ez az életforma. Éva nosztalgiát ébreszt Ádámban az Éden iránt. A káoszból egy új eszme, a kereszténység által hirdetett testvéri szeretet új értelmet ad az életnek: Péter apostol szavai új reményt adnak a csüggedőknek. Ádám csalódva menekül a közéletből a magánéletbe, és a kereszténység eszméje felé fordul.

VII. szín: Konstantinápoly Ádám keresztes lovagként harcol és érkezik a kereszténység fellegvárába, de a testvéri szeretet helyett mindenütt hatalmi harccal találkozik. Az egyház tanításai embertelenné váltak: eretnekek és elleneretnekek gyilkolják egymást a szent tan nevében, mert egy „i” betűnyi eltérés végzetes nézetkülönbséget jelent. A vallás szerint még a szerelem is tilos. Ádám kiábrándul ebből a világból is, és a tudományban akar megnyugvást találni.

VIII. szín: Prága I. Ádám - Kepler nyugtalan szellemű, középkor végi csillagász, aki a természet titkait kutatja. Ebben a szürke, értéktelen világban a tudománynak a hatalmat és az értéktelenséget kell szolgálnia. A tudós számára tehát csak a szemlélődés megengedett. Éva Kepler feleségeként, Borbálaként mindig pénzt követel az alacsonyabb rangú férjétől. Kepler belátja, hogy a nő kettős színű - A jó sajátja, bűne pedig a koré; (az asszony megcsalja férjét, de kitart mellette). Ádám megelégelve a fagyos világot, a bor mámorában a forradalmi Párizsba álmodja át magát.

IX. szín: Párizs „Álom az álomban” Ez az egyetlen szín és eszme, amelyből Ádám nem ábrándult ki. Párizsban járunk a francia forradalom idején. Megvalósult az egyenlőség, testvériség, szabadság: Ádám forradalmár, népvezér. Ítélkeznie kell a számára rokonszenves arisztokraták felett. Ádám áldozata lesz a forradalmár társak intritikájának, és a tömeg fanatizmusának (ebben kifejeződik Madách idegenkedése a forradalmi módszertől). Éva kétféle szerepben jelenik meg, egyfelől kifinomult arisztokrataként, másfelől durva és véreskezű forradalmárnőként.

X. szín: Prága II. Ismét Prágában járunk. Kepler – Ádám felébred bódulatából, de ismét a hitvány kor fogadja. (Rejtetten megjelenik Madáchnak az 1848-as forradalom iránti nosztalgiája is.) Kepler az álom után tanítványának utat tud mutatni a tudomány céljáról és feladatáról: nem az elavult eszméket vagy a hatalmat, hanem a gyakorlati életet kell szolgálnia. "Fogd e sárgult pergamenteket, vesd tűzbe mind! Ezek feledtetik velünk saját lábunkon a járást. Ki a szabadba!”

XI. szín: London Ez Madách jelene, a szabadversenyes kapitalizmus. A passzív szemlélő távolról a magasból vonzó és nyüzsgő világot lát, de közelről kiábrándító a kép: mindent a pénz, az anyagi javak hajszolása mozgat, még a házasságban sem a szerelem, hanem a pénz számít. Minden áruvá silányul, minden eladó, csak a pénz számít. A diákok, akik ma lelkesednek a hazáért, holnap a népet zsigerelő gyárosok lesznek. A kor halálra van ítélve - "Kutyáknak harca egy konc felett…„ A szín szereplői önpusztítóan egy hatalmas sírgödörbe vetik magukat. Egyedül Éva képes dicsőséggel, glóriával átlépni felette a költészet hatalmával.