A GYERMEK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Számadás a talentumról
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Az iskolai szociálismunka
BEVEZTÉS A PEDAGÓGIÁBA
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tehetség és felelősség
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A személyiség.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Átlagtól eltérő fejlődés felismerése
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Iskolai gyermekvédelmi feladatok Zala Megyei Pedagógiai Intézet
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A GYERMEK.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Az iskoláskor küszöbén
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Speciális gyermekvédelem
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szocializáció folyamata
Közoktatási vezetőképzés I. /1
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Mindent lehet még jobban tenni
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A GYERMEK

Gyermek – életkori szakaszok Értelmezési keret: jog, pszichológia, oktatás 14 év alatt 14-18 év között 18-23/24év

A gyermek körülöttünk Az „átlagos” gyermek Az „átlagtól eltérő” gyermek A „hátrányos” helyzetű gyermek A „veszélyeztetett” gyermek

„Átlagos gyermek” az iskolai tanulmányok elvégzéséhez megfelelő értelmi képességekkel és intelligenciával rendelkezik, szociokulturális környezete rendezett, a tudás megszerzése érdekében elegendő motivációval rendelkezik

Az átlagtól eltérő gyermek Értelmi képességek tekintetében az átlagtól két irányban lehet jelentősen eltérni. A pozitív irányba való eltérés: tehetségesek A negatív irányba való elmozdulás: értelmi fogyatékosok. Ezzel a problémával a gyógypedagógia foglalkozik.

A tehetség Czeizel Endre szerint a kivételes tehetség jellemzői: Magas általános értelmi képesség: a) lényegmegragadás, b ) elmélyült - elemző gondolkodás, c) szintetizáló képesség - általánosítás, következtetés levonása. Eredetiség, amely megnyilvánul: - témában, - problémafeltárásban, - módszerben, - kifejezésmódban (stílus).

Tehetségtípusok Ranschburg Jenő a) tudományos tehetség - a természettudományi vagy a társadalomtudományi tantárgyak elsajátításában nyújt kimagasló teljesítményt, b) vezetői tehetség - a különböző csoportok, közösségek feladatorientált irányításában kiemelkedő, c) pszichomotoros tehetség - sport, mozgásművészet terén kiemelkedő képességű, d) művészi tehetség a képző- és zeneművészet területén teljesítménye kiemelkedő.

Kreativitás: alkotóképesség Jellemzői flexibilitás: szellemi rugalmasság originalitás: eredetiség redefinitio: az újrafogalmazás, az átfogalmazás képessége lehetővé teszi a probléma más szempontból való megközelítését vizualizáció: a képzelet szabad áramlása metaforikus gondolkodás: az ötletek más kontextusban történő sikeres felhasználása értékelés képessége: a kritikus, önkritikus gondolkodás analizáló-szintetizáló képesség: a részletek aprólékos elemzése és az összefüggések feltárása transzformáció: a megszokott határok átlépése intuíció: a ráérzés

A tehetséges gyermek ismeretszerzés motiváció kreativitás szociális viselkedés

A tehetséges gyermek Ismeretszerzés nagyon sokat tudnak a legkülönbözőbb dolgokról, szókincsük gazdag, és szokatlan kifejezéseket is használnak, beszédük folyamatos, kifejező, gyorsan megjegyzik a tényeket, gyorsan felismerik az ok-okozati viszonyokat, gyorsan tudnak érvényes általánosításokat felállítani, jó megfigyelők, sokat olvasnak, szeretik a felnőtteknek szóló könyveket, atlaszokat, szótárakat, enciklopédiákat, megpróbálják a bonyolult dolgokat megérteni oly módon, hogy áttekinthető egységekre bontják szét, kritikusan, függetlenül gondolkodnak, értékelik a helyzeteket.

A tehetséges gyermek Motiváció az őket érdeklő kérdésekkel nagyon elmélyülten foglalkoznak, igyekeznek feladataikat befejezni, zavarja őket, ha félbe kell szakítani elfoglaltságukat, a mechanikusan ismétlődő feladatok untatják őket, ha a feladat érdekli őket, alig igényelnek biztatást, - tökéletességre törekszenek, önkritikusak, szívesen dolgoznak önállóan, magas célokat tűznek ki, és a saját maguk által vállalt feladatok megoldásánál a felnőttek segítségét csak addig veszik igénybe, amíg feltétlenül szükséges

A tehetséges gyermek Kreativitás sokféle, és sokszor szokatlan kérdéseket tesznek fel, majd az azokra kapott válaszok alapján újabb kérdéseket fogalmaznak meg, egy kérdés vagy probléma felmerülésekor sok ötletet vagy megoldási lehetőséget sorolnak fel, gyakran szokatlan, furcsa vagy meglepően frappáns válaszokat adnak, véleményüket nem rejtik véka alá, nem kedvelik a sablonos megoldásokat, jó humorérzékük van, eredeti, színes fantáziaviláguk van.

A tehetséges gyermek Szociális viselkedés sokat foglalkoznak olyan fogalmakkal, mint igazságos-igazságtalan, jó-rossz, nem tartanak mindenáron a többséggel, nem félnek attól, hogy mások legyenek, mint a többiek, ha más a véleményük, akkor provokálják a többieket, vállalják a konfliktusokat, mennek a maguk útján, nem fogadnak el tekintély-alapon véleményt anélkül, hogy kritikusan átgondolnák, elemeznék, felelősséget tudnak vállalni, tervezésben és szervezésben megbízhatóak, általában kijönnek kortársaikkal, bár néha türelmetlenek velük, barátaikat a hasonló képességűek közül választják, jól tudnak beszélgetni idősebb gyerekekkel vagy felnőttekkel,

A fogyatékos gyermek Pedagógiai szempontból A fogyatékosság típusai azok a gyerekek, akiknél fiziológiai okok miatt nincs lehetőség a személyiség normális fejlődésére. A fogyatékosság típusai értelmi fogyatékosság hallási fogyatékosság látási fogyatékosság beszédfogyatékosság mozgásfogyatékosság

A hátrányos helyzetű gyermek az átlagosnál nehezebb körülmények között élő, különböző környezeti ártalmaknak kitett, normálisan fejlett, fiziológiailag nem sérült gyermekek Mikrokörnyezeti ártalmak: a család (vagy az ép család) hiánya alacsony egy főre jutó jövedelem, egészségtelen lakáskörülmények, a szülők alacsony iskolai végzettsége, a család életmódja, az érzelmi hiány, a deviáns környezet szocializációs ártalmai, a gyerekekkel való törődés hiánya, Makrokörnyezeti ártalmak: az iskola objektív feltételeinek hiánya (túlzsúfoltság, tanteremhiány, felszereltség hiánya stb. ), nem megfelelő szakos pedagógus ellátottság, a település helyzete, az infrastruktúra hiánya, a település kulturális életének színvonala

A veszélyeztetett gyermek Az a gyermek, aki személyiségfejlődésében erősen gátolt. A veszélyeztetett helyzetben nem a szociális tartalom a hangsúlyos, hanem a pszichés összetevő. A veszélyeztetettség az egész személyiség fejlődését gátolja és azt negatív irányba tereli. Különböző devianciák, életvezetési problémák, önértékelési zavarok, erkölcsi defektusok jelentkezésének veszélyével jár, járhat. A hátrányos helyzetű státus nem törvényszerű, hogy veszélyeztetettséget is jelent. A veszélyeztetett helyzet azonban minden esetben hátrányos helyzetet is jelent.

Hátrányos helyzet-veszélyeztetettség Hátrány-lemaradás-helyzet 1960-1970-es évek:tanulmányi szempont-környezeti tényezők-adottsághoz mért fejlődés Hh:nem születünk-azzá leszünk Segítés: oktatásügy-állami feladatvállalás De!kirekesztő(√:individuum,civilszféra,nn,v,antiszoc.) és bürokratikus

Hátrányos helyzet 1980/90-es évektől:szemléletváltás- gyv,jog Tág értelmezés, önkéntesség,pluralista rendszerű(önkorm,egyház,civilek) Nem csak nev-okt.kérdés! szociálpolitika családi nevelés új szakmák

Hátrányos helyzet Ktv.121.§(1)14.p: Hh:”a jegyző védelembe vette,vagy rendszeres gyv-i kedvezményre jogosult Hhh:akinek a törvényes felügyeletét ellátó szülője a gy tankötelessé válásának időpontjában legfeljebb 8 oszt-fejezett be,vagy a gy tartós nevelésbe került

Hátrányos helyzet ..akik különböző okok miatt nem tudnak a többiekkel együtt haladni, és ezért az iskolai kudarc, lemorzsolódás és a társad.beilleszkedésre való képtelenség fenyeget

A deviáns viselkedés A deviancia szociológiai fogalom, eltérést jelent. A deviáns viselkedések a társadalom által elfogadott szokásoktól, normáktól eltérnek, normaszegő viselkedést jelentenek. A deviáns viselkedést kiváltó okok családi és társadalmi eredetűek: rossz szociális helyzet, felbomlott család, a szülők alkoholizmusa, kulturálatlan életmód, elhanyagoló nevelés, brutális bánásmód, a család laza erkölcsi normái, kriminalitás a családban

A deviáns viselkedés jellemzői Beszédstílus szegényes szókincs, sztereotip elemek gyakorisága a beszédben, tartalmilag sivár kommunikáció, trágárkodás. Külső megjelenés testileg fejletlen, sovány, rosszul táplált, elhanyagolt, piszkos ruházat, divatőrület, felnőttes vagy valamilyen szubkultúrát követő öltözködés. Viselkedés - csoporthelyzet agresszivitás, durvaság, támadó attitűd, magányosság, peremhelyzet, nyugtalanság, hipermobilitás, szélsőséges mértékű és irányú érzelmi reakció, csavargás, igazolatlan hiányzások, hazudozás, tartós iskolai teljesítményromlás.

Hátrányos helyzet megjelenési formái Tünetek Okok Megoldás Inadekvát Inadaptív Disszociális Antiszociális