Különbségre nevelés egy spanyolországi roma közösségben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
Család.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A cigányság integrációja Magyarországon
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Nevelés és nevelői attitűdök
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
Dr. Schiffer Csilla.  Negatív hatásai miatt (előítélet, félreértés, elutasítás) a címkézés elkerülése  Azok alapján való csoportba sorolás gyakori 
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Érzelmi intelligencia
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

Különbségre nevelés egy spanyolországi roma közösségben Az integráció példája Zsiga Aranka

A probléma bemutatása A roma közösség marginalizálódása (nem csak Spanyolországban). Etnikai szegregáció (már több száz éve tart). Fenyegetettség, számkivetettség érzése. Biztonságérzet, szeretet hiánya. Integráció Inklúzió Szegregáció Marginalizáció Zsiga Aranka

Fogalmak tisztázása Integráció:„beillesztés, beolvadás” – Esetünkben a roma etnikum a többségi társadalomba. Inklúzió:Az integráció magasabb szintje az elfogadás, vagy inklúzió. Szegregáció:„elkülönülés, elkülönítés”. Marginalizáció: peremére/peremterületre szorulást jelent. Zsiga Aranka

Roma közösség A spanyol társadalom leginkább elutasított része. Sztereotípiák, előítéletek Gátolják a roma kultúra megértését. Akadályozza, hogy a spanyol kultúra hatása tudatosodjon a kisebbségben. Zsiga Aranka

Iskolai integráció hatása – Tiltakozás! Megfigyelések, kutatások alapján: „A cigány szülők nem látják a többségi társadalom számára kínált iskolai képzés gyakorlati jelentőségét és annak fontosságát.” A többségi társadalom beavatkozását érzik. Zsiga Aranka

Amivel foglalkozik a projekt: Padre Manjón Iskola Állami iskola – Leonban van - /Armunia/ – Integrációs folyamat az iskolában – Európai Unió által finanszírozott projekt – terepmunka. Amivel foglalkozik a projekt: Közösségbomlasztó viselkedés problémája. Biztonságot nyújtó oktatási környezet kialakítása. Zsiga Aranka

Az iskola környezeti jellemzői Keveredés: a roma népesség, és a gádzsók (nem roma) közötti kapcsolat. Roma közösségek: Támaszkodnak az őket körülvevő környezetre (Liegeois, 1986, 108.) Önállóan, egyedi módon fejlődnek. Zsiga Aranka

Az iskola környezeti jellemzői Armunia – Leon városán kívül helyezkedik el. Vegyi üzem – negatív környezeti hatások. Elég, ha „az orrunk után megyünk”. Lakóhelytípusok: Önálló házak (város középső részén) Állami lakások (szűkösek, rossz hangulat) Roma családok: 50% - a Armunia lakosságának Zsiga Aranka

Roma Szülők - Statisztika A megkérdezettek 66% - a válaszolt. A szülők átlag életkora: 40 és 37. 1 – 2 gyermek a családban: 61% 3 gyermek: 19% 4 gyermek: 10% 5, vagy több gyermek: 10% A legtöbb esetben Apa Anya Betanított fizikai munkás Háztartás Piaci munka Városban háztartási munka Zsiga Aranka

Háztartásbeli + aktív - 83% Munkanélküli - 12% Nyugdíjas - 5% Anyák Háztartásbeli - 85% Egyéb munka - 15% Háztartásbeli + aktív - 83% Munkanélküli - 12% Nyugdíjas - 5% Általános iskola - 82% Középiskola - 9% Technikum/szakiskola - 8% Főiskolai végzettség - 1% Egyetemi diploma - 0% Apák  Fizikai munka - 86% Szakmunka - 5% Piaci árus - 9% Foglalkoztatottság Aktív - 79% Munkanélküli - 16% Nyugdíjas - 5% Képzettség  Általános iskola - 78% Középiskola - 10% Technikum/szakiskola - 10% Főiskolai végzettség - 1% Egyetemi diploma - 1% Zsiga Aranka

Tanulók, Szülők, Tanárok Nem jellemzőek az erősen motivált diákok. 34% - a cigány az iskola teljes létszámának. Magas a hiányzások aránya. Óvodába nem járatják őket, és sokszor az iskolát is később kezdik. 30% - alacsony tanulmányi eredmények. Zsiga Aranka

Szülők Saját iskolaélményeik sem jók. Az iskolával legtöbbször akkor érintkeznek, ha konfliktushelyzet adódik a gyermekükkel kapcsolatban - Kellemetlen. Elutasító magatartást tapasztalnak a romák, ha mégis bemennek az iskolába, érdeklődnek az ott történtek iránt. Fiatalabbak: - Sokat kell tanulni, hogy érvényesüljenek – Nyitnak az iskola felé. Kényszer? Többségi társadalom nyomása? Zsiga Aranka

Iskola és Család Mindnyájan egyetértenek abban, hogy „az oktatás a családtól függ, nem pedig az iskolától.” Talán ezt mindkét csoport másképp értelmezi? Az evangélikus egyház tanításait követik. Zsiga Aranka

Az iskola szervezeti felépítése Előkészítő kurzusok. Középiskola első 2 osztályával is foglalkoznak. Iskola létszáma: közel 300. Átlagos osztálylétszám: 25 – 30. Felvételi – Hivatalos eljárásokat köteles betartani --} iskolától való távolság, család jövedelme, testvérek száma az iskolában… Oktatási Főfelügyelőség – szakmai segítség az iskolának. Tanári Oktatásfejlesztő Központ – továbbképzés, készségfejlesztő kurzusok. Zsiga Aranka

Pedagógiai célkitűzések Tanulók személyiségének fejlesztése (egyéneknek megfelelően). Alapvető jogok, szabadságvágy tiszteletben tartása. Intellektuális készségek. Munkavégzéshez szükséges képességek fejlesztése. Felnőtt életben való érvényesülés. Multikulturális nevelés. – A spanyolországi multikulturális népesség elfogadása érdekében. Zsiga Aranka

Az iskola vezetése Iskolai Tanács Claustro (Tantestület) – Az összes tanárt magában foglalja. 16 tanár dolgozik a Madre Manjónban. Koordinációs Bizottság Tutorok A tantestület motivált – Mi motiválja őket? Nyitott minden képzésre, projektre, javaslatra. Szabályok elfogadása mindenki által. http://www.youtube.com/watch?v=ORJoAdaMHRI&feature=PlayList&p=C581F11EEC382ACC&playnext=1&playnext_from=PL&index=75 http://www.youtube.com/watch?v=wPpfGNQ-fi4 Zsiga Aranka

Kulturális, vagy nevelési probléma? Iskolakerülés --} roma kultúrával függ össze – életmód, megélhetés. Társadalmi – Kulturális – Gazdasági hagyományok / viselkedés, amiket a gádzsók már maguk mögött hagytak. Zsiga Aranka

Életmódjukat egymástól veszik át. A nevelés az iskola feladata. Többség Kisebbség A nevelés a család feladata, a kultúra, tudás, és a hagyományok átadásával. Körülmények – a szociális helyzetük miatt nem feltétlenül az a legfontosabb számukra, hogy a gyermek rendszeresen iskolába járjon. Érvényesülni a család által adott ismeretekkel is ugyanúgy tud. – Ezt látják a romák. Életmódjukat egymástól veszik át. A nevelés az iskola feladata. Valóban, csupán az iskola feladata? --} A roma, és a többségi társadalom nézeteit kellene ötvözni!!! Alternatív oktatásban már jelentkezik – Sokkal hatékonyabb (Zöld Cseresznye Komferencia) Zsiga Aranka

Vándorlás könnyedsége Röghöz kötött élet Mobilitás?! Nevelés: Roma kultúra: Vándorlás könnyedsége Röghöz kötött élet Mobilitás?! Nevelés: Mindent megadnak a gyereknek (amit tudnak) --} SZÜKSÉGLETEK KIELÉGÍTÉSE. Túl engedékenyek. Több tudatosság kellene! Zsiga Aranka

Gyerekek A tudósok a lemorzsolódást kulturális kérdésnek tekintik… „Amikor 12 évesek vagyunk már felnőttnek számítunk, és kimaradunk az iskolából, mert a felnőttek nem járnak iskolába.” A tudósok a lemorzsolódást kulturális kérdésnek tekintik… Ha ezekből a főbb adatokból lehetne absztrahálni, azt láthatnánk, hogy a cigánygyerekek általában életkoruknál érettebbek, mivel szoros kapcsolatban vannak a szülőkkel. Gyakran nagyon fiatal korban, több nyelven könnyedén képesek kifejezni magukat. (Liegeois, 1989, 22) A többségi társadalom elnyomása érvényesül? Elhitetik velük, hogy nem képesek fejlődni?! Zsiga Aranka

Roma Szervezetek Roma Kultúra megbecsülésének követelése! Egy képviselője: Amaya Munoz A hagyományos roma kultúra túlértékeli a többségi társadalom oktatási módszereit. Formális oktatás elutasítása. Adverol (1986) – Szociális készségek, képességek, nézetek gyors elsajátítása! Zsiga Aranka

Roma közösségek Nincs szigorú időbeosztás. Nincsenek kellemetlen kényszerek. Biztonságot ad a csoport összetartó ereje. Vélemény: A többségi társadalom nem fogadja el a túl összetartó csoportokat --} Túl nagy hatalmat, és erőt jelent a csoport tagjainak, amitől fél a többségi társadalom! (Politika?) Az iskolában a fő cél: a gyerekkortól működő normális együttélés, elfogadás, előítéletek csökkentése --} Integrációra ösztönözné a romákat (Inklúzió?!) Zsiga Aranka

Roma közösségek A többségi társadalom által működtetett iskolák – ritka alkalmaktól eltekintve – kevés erőfeszítést tesznek azért, hogy igazából multikulturálissá vagy interkulturálissá váljanak. Padre Manjón --} Esélyegyenlőségre törekvés és gelzárkóztatás fontos cél náluk! Identitásukra büszkék. Értékrendjüknek egyik kulcseleme. Romára, mint népre a jó kedély jellemző. Az analfabetizmus száma a közösségen belül jelzi, hogy nekik mennyire nem fontos a formális oktatás. Zsiga Aranka

Motiváció Tevékenységekben való részvétel! Feladatok Bizalom Szeretet „Képes vagyok rá!” – Biztatás, ösztönzés, dicséret. Saját kultúra megismerése, más kultúra elfogadása mindkét részről! Zsiga Aranka

Iskolai Nevelés „Fontos, hogy az iskolai nevelés betagozódjon egy szélesebb, társadalmi szintű nevelési folyamatba.” Értékelés --} Személyre szabott, folyamatos… Egyéni fejlődés figyelembe vétele Felzárkóztatás Önértékelés, Önbecsülés fejlesztése --} Projektek, műhelymunkák Saját ötleteknek is örülnek – kreativitás! Van jövőképük – fejlesztési lehetőség! Fontos, hogy milyen szintről érkezik a gyermek?! A többségnek az iskola előtt nincs kapcsolata intézményekkel – Rögtön itt kell elkezdeni a felzárkóztatást! Zsiga Aranka

Iskolai Nevelés A hatására a gyermekvállalás, és a házasság is kitolódik. Padre Manjón Iskola --} A roma tanulók szeretnek oda járni --} Megduplázódott a száma a roma diákoknak. Nincs elutasítás, kitaszítottság…Megértik a kultúrájukat…Tanítják! Zsiga Aranka

A roma nők többszörösen hátrányos helyzetűek Elszigeteltség Perifériához tartoznak A roma fiúkkal szemben, nekik 9 – 16 éves koruk között már háztartást kell vezetniük. – Engedelmesség! Ha utasítják őket, akkor járnak iskolába Zsiga Aranka

Végkövetkeztetés – Padre Manjón Iskola Intézményen belüli integráció megvalósítása. 20 éve tevékenykedik így az iskola. Továbbfejlesztés, Stratégiák, Folyamatos változtatás Pedagógusok odaadó munkája – Kezdeményezés Elkötelezettség a kitűzött célok, és feladatok iránt. A pozitív környezet kialakításában, légkörben a tanárok kiemelkedő szerepet játszanak. Személyi többlettel bírnak. (Példakép lehet sok esetben. Zsiga Aranka

Végkövetkeztetés – Padre Manjón Iskola Roma kultúra elfogadtatására, előítéletek megszűntetésére törekvés. Integrált tanterv létrehozása. Sikerek, Motiváció Tevékenykedtetés Kompetenciák fejlesztésére épülő nevelés. (Nézet, Készség, Képesség) Együttműködés szükséges! DE Nem engedékenyek Nincs bíráskodás - Nem kritizálják a diákokat, hanem tanácsokat adnak! Zsiga Aranka

Köszönöm a figyelmet! Zsiga Aranka