Gyermekvilág régen és ma Szépirodalmi szövegek új pedagógiai kontextusban
KOMPETENCIA (1) lat illetékesség, jogosultság (2) szakértelem (3) nyelvt az anyanyelvi rendszer, a grammatikai szabályok ösztönös ismerete Az ismeretek, készségek és képességek elsajátítására való jogosultság, ami a tudás megszerzésére elhivatottá teszi a tanulót.
Gyermekvilág régen és ma (5.évfolyam) Az ajánlott foglalkozások száma: 12 Tematikus fókusz Poétikai fókusz Szövegértési fókusz Szövegalkotási fókusz
A modul során megismert művek Gárdonyi Géza: Az iskola Móra Ferenc: A szánkó Fekete István: A bizonyítvány Nógrádi Gábor: Hogyan neveljük a matematikatanárt?
RJR MODELL Ráhangolódás (problémafelvetés, közös gondolkodás a témáról) Jelentésteremtés (információk megszerzése, megértési folyamat követése, az új tapasztalatok beillesztése az előzetes tudásba) Reflexió (az ismeretek beágyazódása az egyéni gondolatvilágba)
RÁHANGOLÓDÁS
JELENTÉSTEREMTÉS
REFLEXIÓ Ma arról beszélgettünk, hogy… Azt jegyeztem meg belőle, hogy… Véleményem szerint…
RÉSZÖSSZEFOGLALÁS Kooperatív csoportmunka Választható történet Gondolattérkép Szövegértési feladatlap A történet összefoglalása szóban Az elkészült munka bemutatása (szóvivő) Háttérkép választása
Gyermekvilág ma Kortárs szerző szövege A hagyományostól eltérő megközelítés Éles kontraszt – a humor forrása Játékos szövegértési feladatok A mi iskolánk (plakát)
Záró foglalkozás Személyre szabott Lehetőséget ad a választásra. Képesség szerint differenciált. Ismert feladattípusokra épít. Tükrözi a tanuló foglalkozásokon mutatott teljesítményét.
Összegezve… (1) A tanulók többsége szívesen tanul az új tanítási keretek között. (2) Az együttműködés hatékonyságát jelentősen befolyásolja a technikák gyakorlása. (3) A motivált tanulók magasabb teljesítményt érnek el, mint tisztán hagyományos keretek között. (4) Az egyéni tanulás szükségessége továbbra sem hagyható el.
…a figyelmet!