Szakmai és vizsgakövetelmények - vizsgáztatás az új OKJ alapján KORREFERÁTUM Schindler Rózsa
2 1.Szakmai- és vizsgakövetelmények elemzése 2.Nemzetközi kitekintés 3.Az előzetesen megszerzett tudás (ismeret, készség, kompetencia) felmérése 4.Vizsgarendszer – de milyen? 5.Dilemmák TARTALOM szakmai követelmények vizsgakövetelmények vizsgarendszer szakmai követelmények
3 szakképesítések száma: rész-szakképesítések száma: elágazásos szakképesítések : ráépülő szakképesítések: felsőfokú szakképesítések: /2006. ( ) OM rendelet
4 A szakképesítés megnevezése RészElágazásos Ráépül ő Követelmény modulok száma Vizsgarészek száma Vizsgafeladatok száma szakképesítések száma Bolti eladó Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Gépgyártástechnológiai technikus Gépi forgácsoló Géplakatos Kereskedelmi ügyintéző Kereskedő Külkereskedelmi ügyintéző Logisztikai ügyintéző Marketing- és reklámügyintéző Műszakicikk-kereskedő Szerkezetlakatos Szerszámkészítő A vizsgált szakképzések
5 1.Szakmai- és vizsgakövetelmények felépítése I.Általános adatok 1.A szakképesítés azonosítószáma (15) 2.A szakképesítés megnevezése 3.A szakképesítések köre 3.1.) rész-szakképesítések 3.2.) elágazások 3.3.) ráépülések 4. Hozzárendelt FEOR szám: 5.Képzések maximális időtartama II. Egyéb adatok (3.1.; 3.2., 3.3.) szerint III.Munkaterület 1.A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás 2.A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása 3.A szakképesítéssel rokon szakképesítések Szakmai és vizsgakövetelmények elemzése I.
6 IV. Szakmai követelmények A szakmai követelménymodulok felsorolása A szakmai követelménymodulok azonosítója és megnevezése A szakmai követelménymodul tartalma Feladatprofil Tulajdonságprofil Szakmai kompetenciák (szint!) Személyes kompetenciák Társas kompetenciák Módszerkompetenciák A 3.1. – 3.2. – 3.3. szerinti szakmai követelménymodulok. Szakmai és vizsgakövetelmények elemzése II.
7 V. Vizsgáztatási követelmények 1.A szakmai vizsgára bocsátás feltételei Iskolai rendszerű szakképzés esetén Iskolarendszeren kívüli szakképzés esetén 2.A szakmai vizsga részei 3.A szakmai vizsga értékelése százalékosan 4.A szakmai vizsgarészek alóli felmentés feltételei 5.A szakmai vizsga értékelésének a szakmai vizsgaszabályzattól eltérő szempontjai VI. Eszköz- és felszerelésjegyzék Egyebek: Szakmai ismeretek: fogalma típusai: „A”, „B”, „C”, „D”, „E” Szakmai készség: fogalma szintjei: 5; 4; 3; 2; 1 Szakmai és vizsgakövetelmények elemzése III.
8 Elágazás esetén 1.A képzés megkezdésének szükséges feltételei Bemeneti kompetenciák Iskolai előképzettség Szakmai előképzettség Előírt gyakorlat Elérhető kreditek mennyisége Pályaalkalmassági követelmények Szakmai alkalmassági követelmények 2.Elmélet aránya 3.Gyakorlat aránya 4.Szakmai alapképzés: iskolarendszerben időtartam 5.Szintvizsga (iskolarendszerben) 6.Egészségügyi alkalmassági vizsgálat Szakmai és vizsgakövetelmények elemzése IV.
9
10 Szakmai vizsga rendje a régi OKJ szerint Írásbeli vizsgarész Gyakorlati vizsgarész Szóbeli vizsgarész 1. gyakorlati tantárgy A írásbeli tantárgy C írásbeli tantárgy D írásbeli tantárgy 2. gyakorlati tantárgy Szakmai elmélet Szakmai gyakorlat
11 Gyakorlati vizsgatevékenység Írásbeli vizsgatevékenység Szóbeli vizsgatevékenység 1. követelménymodul Szóbeli vizsga- tevékenység 4.követel- ménymodul Gyakorlati vizsgatevékenység Interaktív vizsgatevékenység 3. követelménymodul Írásbeli vizsga- tevékenység 2.követel- ménymodul tulajdonság12 tulajdonság feladat 11. feladat tulajdonság10 tulajdonság7 tulajdonság6 10. feladat 7. feladat 6. feladat tulajdonság4 1. feladat 3. feladat tulajdonság9 tulajdonság8 tulajdonság5 tulajdonság3 tulajdonság2 tulajdonság1 9. feladat 8. feladat 5. feladat 1. feladat 2. feladat 3. vizsgarész 2. feladat 2. Vizsgarész feladata 4. Vizsgarész feladata 1. vizsgarész 2. feladat3. feladat1. feladat
12 Bolti eladó szakképesítés FA struktúrája
13 Bolti eladó szakképesítés modultérképe vizsgarészek szakképesítések
14 VIZSGARÉSZEK VIZSGATEVÉKENYSÉG ÍrásbeliSzóbeliGyakorlatiInteraktívIdőtartama 1. vizsgarész1. feladat 30’ 2. vizsgarész1. feladat 30’ 2. feladat 60’ 3. vizsgarész1. feladat 30’ 2. feladat 30’ 4. vizsgarész1. feladat 30’ 2. feladat 30’ 5. vizsgarész1. feladat 60’ 6. vizsgarész1. feladat 45’ 2. feladat 45’ 7. vizsgarész1. feladat 60’ 8. vizsgarész1. feladat 60’ Bolti eladó szakképesítés vizsgáztatási rendszere I.
15 VIZSGARÉSZEK ELÁGAZÁSOK vizsgarész30 2. vizsgarész vizsgarész vizsgarész vizsgarész40 6. vizsgarész vizsgarész40 8. vizsgarész40 Bolti eladó szakképesítés vizsgáztatási rendszere I.
16 Követelmény- modulok TULAJDONSÁGPROFIL Szakmai kompetenciák Szakmai készségek Személyes komp. száma Társas komp. Száma Módszertan komp. száma SzámaSzintjeiSzámaSzintjei 120A-B-C63,4, A-B-C23,1,325 39B-C101,3,4, B-C143,4, B-C83,4, B-C103,4, B-C103,4, B-C121,3,4, féle 9 féle Bolti eladó szakképesítés KOMPETENCIA TÉRKÉPE
17 SzemélyesTársasMódszertani Önállóság Megbízhatóság Felelősségtudat Szervezőkészség Pontosság Türelem Stressztűrő képesség Testi erő Kézügyesség Állóképesség Kapcsolatteremtő képesség Segítőkészség Udvariasság Empatikus készség Közérthetőség Hatékonykérdezés készsége Tömör fogalmazás készsége Konfliktus megoldó készség Stressztűrő képesség Meggyőző képesség Ismeretek helyén való alkalmazása Gyakorlatias feladatértelmezés Helyzetfelismerés Eredményorientáltság A környezet tisztántartása Intenzív munkavégzés Emlékezőképesség (ismeretmegőrzés) Körültekintés, elővigyázatosság Figyelem-megosztás KOMPETENCIÁK (bolti eladó)
18 Épületgépészeti csőhálózat– és berendezés-szerelő szakképesítés FA struktúrája
19 Épületgépészeti csőhálózat– és berendezés-szerelő szakképesítés MODULTÉRKÉPE (23 követelménymodul) vizsgarészek szakképesítések ABCD
20 Szakmai vizsga részeiVIZSGATEVÉKENYSÉG ÍrásbeliSzóbeliGyakorlatiInteraktívIdőtartama 1. vizsgarész1. feladat 240’ 2. feladat 120’ 2. vizsgarész1. feladat 30’ 2. feladat 45’ 3. vizsgarész1. feladat 90’ 2. feladat 75’ 3. feladat 45’ 4. feladat 45’ 5. feladat 45’ 4. vizsgarész1. feladat 105’ 2. feladat 45’ 5. vizsgarész1. feladat 120’ 6. vizsgarész1. feladat 180’ 2. feladat 45’ 7. vizsgarész1. feladat 120’ 8. vizsgarész1. feladat 180’ 2. feladat 45’ 9. vizsgarész1. feladat 180’ Épületgépészeti csőhálózat– és berendezés-szerelő szakképesítés VIZSGÁZTATÁSI RENDSZERE I/ 1.
vizsgarész1. feladat 140’ 2. feladat 45’ 3. feladat 45’ 11. vizsgarész1. feladat 90’ 2. feladat 45’ 12. vizsgarész1. feladat 60’ 13. vizsgarész1. feladat 120’ 2. feladat 60’ 14. vizsgarész1. feladat 150’ 2. feladat 45’ 15. vizsgarész1. feladat 75’ 16. vizsgarész1. feladat 60’ 17. vizsgarész1. feladat 60’ 18. vizsgarész1. feladat 60’ 19. vizsgarész1. feladat 150’ 2. feladat 45’ 20. vizsgarész1. feladat 60’ 21. vizsgarész1. feladat 45’ 2. feladat 60’ 3. feladat 45’ 4. feladat 45’ 5. feladat 45’ 22. vizsgarész1. feladat 60’ 23. Vizsgarész1. feladat 90’ Épületgépészeti csőhálózat– és berendezés-szerelő szakképesítés VIZSGÁZTATÁSI RENDSZERE I/ 2.
22 Épületgépészeti csőhálózat– és berendezés-szerelő szakképesítés VIZSGÁZTATÁSI RENDSZERE II/ 1. VIZSGARÉSZEK ELÁGAZÁSOKRÉSZ-SZAKKÉPESÍTÉSEK ABCD
23 Épületgépészeti csőhálózat– és berendezés-szerelő szakképesítés VIZSGÁZTATÁSI RENDSZERE II/ 2. VIZSGARÉSZEK ELÁGAZÁSOKRÉSZ-SZAKKÉPESÍTÉSEK ABCD
24 Előzetesen megszerzett tudás: felsőoktatás kreditrendszer szakképzés ráépülő szakképzés felnőttképzés tapasztalati tudás évi CI. Tv. 17. § (2) „A képzésre jelentkező felnőtt kérheti tudásszintjének előzetes felmérését, amelyet a felnőttképzést folyta- tó intézmény köteles értékelni és figyelembe venni.”
25 a további tanulás feltétele hatékonyságdiagnosztika eszközök (Carroll) az új ismeretek megértéséhez szükséges megelőző tanulás eredménye alapján kialakult képesség mint megvalósult cél a képzés célja, figyelembe véve a tapasztalati tudást „Aminek a megtanulására vagyunk képesek, az mindenek előtt attól függ, hogy MIT TUDUNK MÁR.” Az előzetes tudás: MÉRÉS ÉRTÉKELÉS VIZSGA
26 Az előzetes tudás felmérésének célja Gazdaságosan és pontosan felmérni a hallgatók előzetesen megszerzett tudását, képességét Motiválni a tanfolyami beiratkozást A képzések szerepét erősíteni Erősíteni a gazdasági/üzleti élettel, annak képviselőivel való kapcsolatot Informális tanulás elismerése
27 /HOLLANDIA/ A képesítések elismertetése Előzetes Tudás Akkreditációja (APL) Előzetes Tudás Akkreditációjának Országos Szakértői Központja Oktatási és Képzési Innovációs Központ Oktatási, kereskedelmi és Ipari szolgáltatási szervezet Oktatási értékelési központ szervezet
28 Miért kell nekünk vizsgarendszer? szokásos indoklás: hatékonyság! + a tanulóifjúság / képzésben résztvevők tudásának műveltségének elfogultságmentes megállapítása ( Báthory Z )
29 Szakmai vizsga szervezésére feljogosított intézmények FVM (90 szakképesítés) InFM NKÖM (18 szakképesítés) PM FMM
30 Vélemények a vizsgáztatás hazai rendszeréről GyengeségekVeszélyek 1.„Kötött'' munkaidőből adódó részleges rugalmatlanság Folyamatosan változó jogszabályi háttér 1. 2.A hullámzó igénybevétel szülte egyenlőtlen leterhelés szülte nehézségek Különbségek az egyes felelős minisztériumok vizsgaszervezési kívánalmaiban 2. 3.Nincs elég anyagi forrás„Kiskirály” felelős minisztériumi háttér intézmények (külön statisztikák vezetése, vizsgabejelentések elvárása) pl. ISZCSM, PM, FVM-nél 3. 4'4' Piaci igényekhez való alkalmazkodás nehézségei Piaci megélhetés ellentmondásai – más vizsgaszervezők árképzése 4'4' 5.Az aktív munkaerő-piaci kapcsolatok gyengesége Függőség a költségvetéstől5. 6.„Vizsga biznisz” 6.
31 Térségi Integrált Szakképző Központok és Képző Központok
32 Megoldja-e a kialakításra kerülő vizsgarendszer az előzetes tudás (ismeret-készség-kompetencia) a képzettségek részeinek, önállóan meghatározható és értékelhető egységeinek azonosítását, mérését, annak a tudás transzferét, azaz az új helyzetben való alkalmazhatóságát? A rész-szakképesítés – definíciója szerint – egy szakképesítésnek a szakmai és vizsga- követelményben meghatározott moduljaiból épül fel, legalább egy munkakör ellátására képesít. A megcélzott képesítés követelményeit, ha a tanuló nem tudja teljesíteni, akkor kiléphet, később a tudás deficitet pótolva az eredeti szakképesítés megszerzésére van lehetőség. De ha a részszakképesítés követelménymodulja nem része a szakképesítésnek, akkor milyen beszá- mítási lehetőségre van mód? A kompetenciák mérése, hogyan fog történni? A szakmai vizsgabizonyítvánnyal igazolt vizsgarészek beszámítása Ismeretalapú Kompetenciaalapú Tantárgyrendszerű Modulrendszerű Tantárgyi követelményre épülő vizsgarendszer Követelménymodulokra épülő vizsgarendszer Egyes követelménymodulok több szakmai és vizsgakövetelményhez is tartoznak, melyet más-más minisztérium is felügyelhet. Felnőttképzésben bonyolítandó vizsga esetén az egységes tartalmú vizsgáztatást hogyan kell elképzelni? Dilemmák
33 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!