Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat
Közös cél Iskolánk tanulóiból, gyerekeikből képességeiket, tudásukat fejlesztve hitben megerősödő egészséges felelősségteljes boldog felnőtteket neveljünk.
Ehhez szükséges az együttműködés család iskola gyermek-tanuló iskola-egészségügyi szolgálat
Témáink Egészséges életmód Szabadidő Nevelés
Az egészséges életmód nem cél, hanem eszköz, de ezt is tanulni kell!
Mi befolyásolja az életmódot? Szülői példa Kortárscsoport, barátok életmódja Média, reklám, divat, internet Tudás Lehetőségek Anyagiak
Leggyakoribb betegségek 2007/08. tanév Fiú % Lány % Mozgásszervi elváltozások (hanyagtartás, lúdtalp nélkül) 12 24 Szemészeti elváltozások 31 35 Elhízás, túlsúly 26(13) 15(8) Kóros soványság 4 6 Allergia, asztma 13 Lelki problémák 5 Népbetegségek: szív-, és érrendszeri, daganatok
Helyzetjelentés A tanulók 66%-a reggelizik otthon 60% fogyaszt naponta gyümölcsöt 45% eszik napi 30dkg zöldséget 48% sportol min. heti 2 órát testnevelés órán kívül A 12. évfolyamosok 10% naponta dohányzik, 40% volt már részeg
Egészséges életmód néhány pontban Rendszeres, mértékletes, kiegyensúlyozott táplálkozás Napi 1 óra sport Lelki béke Pihenés Stressztűrés, konfliktuskezelés Káros szenvedélyek kerülése
Serdülőkori jellemzők Biológiai változások Felnőtt szerep elfogadása Érzelmi függetlenedés Saját világnézet kialakítása Saját identitás kialakítása és részvétel a saját ifjúsági kultúrában
Kortárscsoport jelentősége Bizonyos célok együttes megvalósítása Saját értékek, tulajdonságok felfedezése Serdülőkor közös megélése Szabadidő értelmes eltöltése Kapcsolatok, barátság, összetartás, közös munka igényének kielégítése
A szabadidő adta lehetőségek Eredetiség vállalása Önmegvalósítás és kikapcsolódás Energia levezetés Másokkal való összehasonlítás
Veszélyek - szélsőségek Semmittevés Önértékelési problémák, visszavonulás Családi problémák, menekülés Szabadosság a szexualitásban Káros szokások (alkohol, drog) Agresszivitás
Mi ajánlható? Sport (napi 1 óra) Zene, tánc Színjátszás Baráti közösségek Gyülekezet Klubok, közös élmények Kivel, hova, hogyan, meddig? -
Mi jellemző a serdülő gondolkodására? Lehetőségekről való gondolkodás Előre gondolkodás Hipotézisek használata Metagondolkodás Megszokás korlátait meghaladó gondolkodás
Nevelési típusok Büntető Méltányos Elhanyagoló Megengedő kontroll Támogatás, gondoskodás, bíztatás
Miért jó a méltányos bánásmód? Az egyének jobban bíznak és működnek együtt egy rendszerrel, ha méltányos bánásmód figyelhető meg. Három alapelve: Elköteleződés Magyarázat Világos elvárás
Elköteleződés Bevonni a serdülőket az őket érintő döntésekbe, megkérdezve a véleményüket és megengedve, hogy megcáfolják mások (a szülők) ötleteit.
Magyarázat Minden érintett féllel meg kell értetni a végső döntés miértjét. Ez egy erőteljes visszajelzési rendszert teremt, mely elősegíti a tanulást.
az új szabályok legyenek egyértelműek, Érthető elvárás Ha a döntést meghoztuk, az új szabályok legyenek egyértelműek, az érintettek értsék a viszonyítási pontokat és a mulasztások következményeit.
A méltányos bánásmód gyümölcse Bizalom Elkötelezettség Önkéntes együttműködés Teljesítmény Eszköz: érzések kifejezése, minősítés, címkézés kerülése
Helyreállító kérdések S ha valami baj történt? Megtorló kérdések Helyreállító kérdések Ki tette? Mi történt? Miért tette? Kit érintett? Ki fog dönteni? Hogyan érintette? Mit érdemel? Mit kell tenni?
Tomkins közösségi elmélete Közösség ott van, ahol a kapcsolatokban az egyének: A lehető legtöbb pozitív érzést élik át A lehető legkevesebb negatív érzést élik meg Szabadon fejezhetik ki érzelmeiket
Szeretnénk, ha gyermekeink iskolánkban megtalálnák azt a közösséget, ahol jól érzik magukat, sikerrel gyarapítják tudásukat, fejlesztik képességeiket!
Köszönöm a figyelmet!