A tudás társadalmi percepciója tudomány a média-környezetben Dr. habil Fábri György PhD ELTE PPK december 9.
a nyugati racionalitás, vagyis a civilizatorikus és társadalomszerveződési modellünk ereje a klasszikus tudás- és tudományeszmény pozíciója a szociális reprezentációban (Durkheim/Popper/Moscovici – posztmodern relativizmus – konzervatív forradalom) a klasszikus tudás- és tudományeszmény pozíciója a szociális reprezentációban (Durkheim/Popper/Moscovici – posztmodern relativizmus – konzervatív forradalom) a tudományos tudás társadalmi kommunikációt determináló hatása A tudomány medializálódva képes betölteni szerepét a szociális reprezentációban
Tartalom I.Miért és hogyan érdekes a közgondolkodás számára a tudomány? II.Az információszerzés forrásai: továbra is a televízió a meghatározó III.Tudástartalom a televíziós médiában: visszaszorulás és egy nagy bukás IV.Az új média: kihívás V.A közmédia esélye: az újmédiában a kereskedelmi versenytársak megelőzése
Tartalom I.Miért és hogyan érdekes a közgondolkodás számára a tudomány? II.Az információszerzés forrásai: továbra is a televízió a meghatározó III.Tudástartalom a televíziós médiában: visszaszorulás és egy nagy bukás IV.Az új média: kihívás V.A közmédia esélye: az újmédiában a kereskedelmi versenytársak megelőzése
Szociális reprezentáció Az egyének közötti érintkezésben keletkező fogalmak A világ jelenségeinek kezeléséhez és kommunikálhatóságában ad eszközt. Kommunikációs platform a hiedelmek és mítoszok helyén A tudás közgondolkodássá transzformálódik Bázisa a tudományos tudás
Közgondolkodás és tudomány “Science was before based on common sense and has made common sense less common; now common sense is science become common.” Serge Moscovici (1984)
A szociális reprezentáció folyamata Klasszikus elmélet: Rögzítés (anchoring) – tárgyiasítás Perszonalizáció – figuráció Kiegészítés: Ahhoz, hogy a tudományos tudás a közgondolkodásban betöltse szerepét, a perszonalizáció és figuráció folyamatában versenyképesnek kell lennie: Medializáció!
Tartalom I.Miért és hogyan érdekes a közgondolkodás számára a tudomány? II.Az információszerzés forrásai: továbra is a televízió a meghatározó III.Tudástartalom a televíziós médiában: visszaszorulás és egy nagy bukás IV.Az új média: kihívás V.A közmédia esélye: az újmédiában a kereskedelmi versenytársak megelőzése
Új tudás-átadási környezet A tudásértékhez való hagyományos viszony drámaian átalakult A tudás tartalmának értékét megelőzi a megszerzés relevanciájának igazolása! Tudásterjesztés feladata átalakul: inkább kell az elsajátításra magára rávenni a fogyasztót, mint a tudást átadni Versenyképes média-jelentét: a tudás iránti érdeklődés felkeltésének esélye!
Új fejlemény: a digitális médihasználat dominánssá válik Forrás: NHH
Média-konvergencia
Az információszerzés forrásai – USA
Technológia- szkepticizmus térnyerése Atomenergia-ellenes kampányok sikere világszerte A GMO alkotmányos tiltása Magyarországon Erősödő bizalmatlanság az orvostudománnyal szemben
Tudás-élmények a médiában Relativizmus –Tudomány- –Tudás- –Érték- Tudomány- és érték- ellenesség –Újpogány –Áltudományos –Ideológiai-politikai Nyerésre állnak az ‘újmédiában’!
Tartalom I.Miért és hogyan érdekes a közgondolkodás számára a tudomány? II.Az információszerzés forrásai: továbra is a televízió a meghatározó III.Tudástartalom a televíziós médiában: visszaszorulás és egy nagy bukás IV.Az új média: kihívás V.A közmédia esélye: az újmédiában a kereskedelmi versenytársak megelőzése
Tudományos hírek a televízókban
Tudományos témák a televíziós magazin-műsorokban
RCH
Delta
Magellán (tv2)
Tartalom I.Miért és hogyan érdekes a közgondolkodás számára a tudomány? II.Az információszerzés forrásai: továbra is a televízió a meghatározó III.Tudástartalom a televíziós médiában: visszaszorulás és egy nagy bukás IV.Az új média: kihívás V.A közmédia esélye: az újmédiában a kereskedelmi versenytársak megelőzése
Az ‘újmédia’ kínálata az érték- tartalom számára: Közvetlen út a közönséghez A hagyományos média- struktúrát ki lehet kerülni! Talákozási pont az értéktartalom és a média- disszidensek számára!
Illúziók nélkül az újmédia használatáról: Költséges Professzionalitást igényel Más megformáltságú tartalom: “micro-content”
Az újmédia világának tartalmi kérdése Hogyan alakul át a tekintély a web2.0 közegében? a tudástermelés forrás nélkül marad, relativizálódik a tekintély a tudás demokratizálódásának bűvöletében
Tartalom I.Miért és hogyan érdekes a közgondolkodás számára a tudomány? II.Az információszerzés forrásai: továbra is a televízió a meghatározó III.Tudástartalom a televíziós médiában: visszaszorulás és egy nagy bukás IV.Az új média: kihívás V.A közmédia esélye: az újmédiában a kereskedelmi versenytársak megelőzése
„+1”: tudomány Internet: virtuális enciklopédia mobil-tartalom digitális tábla – internetes tudástár – rendszerezett ismeretek – kereshet ő tudásbázis – közösségi tartalom- építés – hitelesség – interdiszciplináris együttm ű ködések kommunikációja – prezentációs szolgáltatások nyilvános displayek – bankok, hivatalok, kórházak, közlekedés – háttérvizualitás a mindennapi környezetben – általában hangnélküli megoldások Sugárzás / Értékesítési csatornák televízió – m ű sorfolyamban elhelyezhet ő id ő tartam – dinamikus képi világ – magyar vonatkozású tartalmak – értékelv ű tartalom kézbeadása – „trendi” tudás- közvetítés – mms/ mobilinternet megoldások – interaktív pedagógiai megoldások – oktatás- fejlesztés – reáliák iránti érdekl ő dés felkeltése 5+1 képerny ő
Az újmédia világának kereskedelmi kérdése Hogyan finanszírozható az ingyenes fogyasztás? Ezért: Amíg kiépül a kereskedelmi modell, a közmédia képes lehet előnyt szerezni! Ehhez szabad, professzionális és nyitott szellemű közmédia működés szükséges!
Köszönöm figyelmüket!