SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. habil. Juhász Gábor, Ph.D. elnök, kutatásvezető
Advertisements

A Kompetencia és Tanácsadó Központ bemutatása Tóth Zsófia Kata Szociális Szolgáltatásokért Egyesület Pécs, október 28.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete.
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Az Index.hu USA-képe. A kutatás célja Az Index.hu Külföld rovatában közzétett hírek és az amerikaiakról a köztudatban él ő sztereotípiák összefüggéseinek.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
A koragyermekkori nevelésről
Szociális munka az onkológiában
A GYERMEKKOR-TÖRTÉNET ALAPMŰVEI
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Szociális tanulás formái
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Német Ferenc Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
7. téma A környezettudományi kutatások rendszere, sajátosságai, hazai intézményei, azok tevékenysége.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Korai tehetségnevelés
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A pécsi EKF a magyar politikai diszkurzív térben Dr. Tarrósy István, egyetemi adjunktus, PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MTA PAB, december.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Amilyen korán csak lehet
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Szükségletfelmérés TÁMOP /1.
Az üzleti terv megalapozása – röviden a szükségletfelmérésről OFA Kooperáció projekt Műhelymunka november 12.
Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések.
A gyermekkép történeti alakulása
A gyermekkor történeti alakulása
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Iszlámellenesség ellen-narratívái – kvalitatív kutatás
Esély a szülőknek, lehetőség
Előadás másolata:

SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet A gyermekkor posztmodern értelmezése és ennek befolyása a fogyatékkal élő gyermekek korai ellátásának alakulására Magyarországon az 1980-as évektől napjainkig Magyar Adél tanársegéd SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet 2009. október 7.

A kutatás hipotézise, kérdésfelvetése A változó gyermekkép(ek) megjelennek-e, hatnak-e a fogyatékkal élő gyermekek esetében? A feléjük irányuló támogató szolgáltatások ki- és átalakulása Magyarországon az elmúlt húsz évben milyen folyamatok mentén alakult? A magyarországi központok kialakulásának története leképezi-e azt az evolúciós folyamatot, melyben a szolgáltatást nyújtó szakemberek a fogyatékkal élő kisgyermeket - a legkorszerűbb gyermekkor értelmezéseknek is megfelelően – nem a felnőttkor normáinak relációjában értelmezik?

A kutatás hipotézise, kérdésfelvetése A szolgáltató a gyermek adottságaira és szükségleteire reagálva ökológiai rendszerszerű (ecological-systemic) szemlélettel látja-e, és ehhez alakítja, terjeszti-e ki intervenciós tevékenységét?

A hipotézis elméleti háttere A XX század második felében a gyermekekről, a gyermekkorról alkotott mentális kép(ek) radikális átalakulásokon ment(ek) keresztül. A gyermekkor értelmezésében új narratívák születtek, amelyek lassanként új paradigmákká szerveződtek.

A hipotézis elméleti háttere Lloyd deMause: The History of Childhood (1974) – szülő és gyermek egymáshoz való közeledése, XX. Században felgyorsuló folyamat. Otto Hansmann: a gyermekkor radikális átalakulása (fogyasztói társadalom, média hatása) – a „gyermekkor elvesztése” Marie Winn, Neil Postman: deformáló folyamat, a gyermekkor és a felnőttkor közti határ elmosódása, a szülői példák és normák elenyészése

A hipotézis elméleti háttere A felvázolt gyermekkor-értelmezések új megvilágításba helyezik a fogyatékkal élő gyermekek első életszakaszát, a felnőtt társadalom róluk való gondolkodását.

A hipotézis elméleti háttere A WHO 1997-es fogyatékosság-értelmezéséhez illeszkedve a legfőbb kérdés már a kora-gyermekkorban is a részvétel, az állapot életminőséget befolyásoló faktora mellett pedig fokozott hangsúllyal jelenik meg a környezet szerepe.

A hipotézis elméleti háttere Penny Parnes (Queen’s Colledge, Toronto): modellváltás a rehabilitációban: orvosi modelltől az állampolgári modellig. A rehabilitáció és a fogyatékosság fogalmainak változása befolyásolta a fogyatékkal élő személyekhez, és az ő támogatásukhoz való viszonyulást. Markánsan jelenik meg ez a kora-gyermekkori intervenció ökológiai rendszerszerű szemléletében.

Kutatási cél A gyermekről alkotott kép(ek) huszadik századi változásainak sajátosságaiból kiindulva vizsgálom a támogató szolgáltatások minőségi változását a korai fejlesztéstől az koragyermekkori intervencióig. A koragyermekkori intervenció húsz éves történetének vizsgálatával megállapítani, hogy hatott-e a fogyatékkal élő gyermekek legkorábbi ellátási modelljének alakulására a posztmodern gyermekkor-értelmezés, ill. mely gyermekkorról alkotott mentális kép kapcsolható hozzá.

Kutatási módszerek primer és szekunder szakmai szövegek, dokumentumok elemzése, Interjúk (intézményvezetőkkel) HOME-leltár, szülői kérdőív a változó gyermekkor-képeket feldolgozó hazai és nemzetközi szakirodalom tartalomelemzése

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!