Területi foglalkoztatási paktumok az EU-ban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
1 Foglalkoztatási paktumok helyzete Magyarországon, jó gyakorlatok Örkény június 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok Pécs, Mikulás Brigitta Nemzeti Fejlesztési Hivatal Phare Koordinációs Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Emberi erőforrások közös használata és fejlesztése Magyarország-Szlovákia határon átnyúló együttműködési program Emberi erőforrások közös használata.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Pannon Gazdasági Kezdeményezés (PGK) tevékenységei Kocsondi Tamás Sopron, február Sopron, Csatkai E. u. 6. Tel.: 99/ Szombathely,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Nemzeti Fejlesztési Terv
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Foglalkoztatási Paktum Magyarországon Gere János.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Területi foglalkoztatási paktumok az EU-ban A foglalkoztatási paktum, mint legjobb gyakorlat (best practice)

Előzmények, helyzetkép Európában jelentős gazdasági és szociális változások történtek, általános gazdasági recesszió, romlottak a makrogazdasági mutatók. 1985-1995 között a tagállamok munkaerő-piaci kínálata 9,4 millió fővel növekedett, miközben csak 8,5 millió munkahelyet teremtettek. Kihívások a foglalkoztatásban: előtérbe kerül a regionális és helyi politika fontossága, közösségi szinten is deklarálni kell a munkanélküliség elleni küzdelmet.

KÖVETKEZMÉNYEK: 1994. Essen, Európai Csúcs KÖVETKEZMÉNYEK: 1994. Essen, Európai Csúcs „közösségi foglalkoztatási stratégia” Kitörési pontok az „esseni prioritások” A munkaerő foglalkoztatási lehetőségének javítása a szakképzés fejlesztésével A foglalkoztatás intenzivitásának erősítése és növekedése A közvetett munkaerő-költségek csökkentése A munkaerő-piaci politikák hatékonyságának növelése A munkanélküliség által különösen sújtott rétegeket támogató intézkedések javítása

Az esseni prioritások végrehajtása sem a foglalkoztatásban sem a tagállami intézkedések összhangjában nem hozott érdemi előrelépést. DE! Megalapozott egy együttgondolkodást és egy későbbi közös stratégiát.

1997. Amszterdami Szerződés áttörés a közösségi szintű foglalkoztatáspolitika megteremtésében A Római Szerződés kiegészül a foglalkozatási fejezettel a foglalkoztatáspolitika közösségi szintre emelkedik EK Tanácsa foglalkozatási irányvonalakat fogad el, amelyek mentén összehangolják a nemzeti foglalkoztatási politikákat.

1997. Luxemburgi Foglalkoztatási Csúcs Megalkotta az Európai Foglalkozatási Stratégiát 19 irányvonal 4 pillér Foglalkozathatóság növelése (fiatalok és tartósan munkanélküliek) Vállalkozói készség erősítése (kkv és adórendszer) Alkalmazkodó képesség fejlesztése (atipikus foglalkoztatás) Esélyegyenlőség biztosítása (nemek közti diszkrimináció felszámolása)

1999. Köln-i Csúcs Európai Foglalkozatási Paktum Makrogazdasági párbeszéd EU Bizottság, EU Tanácsa, Európai Központi Bank, szociális partnerek Évente két alkalommal áttekintik a helyzetet

2000. Lisszaboni Csúcs A Tanács tovább fejleszti a foglalkoztatási stratégiát Cél: a foglalkoztatási ráta 2010-re érje el a 70%-ot (nők esetében 60%-ot)

2005. Megerősített Lisszaboni Stratégia Felülvizsgált Lisszaboni Akcióprogram (NAP) 2006-2008 a növekedésért és a foglalkoztatásért

Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Három szinten valósul meg Közösségi szinten: irányvonalak, ajánlások, értékelő jelentések Ehhez párosulnak a támogatási rendszerek: strukturális alapok (ESZA, ERFA) közösségi kezdeményezések (EQUAL, URBAN, LEADER, INTERREG) Nemzeti szinten: Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv Regionális, helyi szint EU Fogl. Strat. 2002-es irányelvekben előtérbe kerül

A Bizottság paktumokat értékelő szempontjai Partnerség 1260/1999 EK rendelet IV. fejezet 8. bekezdés szabályozza a partnerséget - regionális, helyi hatóságok, egyéb illetékes közhivatalok - gazdasági, szociális partnerek - civil szervezetek - bármely egyéb illetékes szervezet (pl. képző intézmények)

A lényeg A partnerség méltányos együttműködés a közös haszon reményében!

Territoriális foglalkoztatási paktumok (TEP) Követelmények: Helyi kezdeményezések legyenek Széles körű és hatékony partnerségen alapuljanak Integrált és innovatív stratégiával rendelkezzenek Eredmények: a térségi szereplők együttműködésének új kultúrája képesek a gazdaság szükségleteit kifejezni a humánerőforrás vonatkozásában legitimitást biztosítanak a munkaerő-piaci beavatkozásokhoz a foglalkoztatást a helyi társadalom ügyévé teszik hatékonyabbá válik az információáramlás

A foglalkozatási paktum lényege A térségek belső fejlődési potenciálját aktivizálja Széles társadalmi összefogás  erős legitimációt eredményez Társadalmi tőke számára szervezeti keretet biztosít Motivált partnerséget hoz létre, a térségi szolidaritást erősíti Nő az aktivitás a harmadik szektorban

A szükséges dokumentumok Együttműködési megállapodás Ügyrend (szervezeti-működési struktúra) Helyzetelemzés Foglalkoztatási stratégia Foglalkoztatási akcióterv Munkaprogram

1.Együttműködési megállapodás A paktumot hivatalosan megalapító dokumentum Felépítése - preambulum - a paktum célkitűzései (SWOT- alapján konszenzussal) - célcsoportok - a finanszírozás gyakorlata - aláírások, támogató nyilatkozatok

2. Ügyrend A paktum szervezetének részletes rendje - irányító csop.,fogl.fórum, menedzsment kapcsolata,döntéshozatal,felelősségek - feladatkörök,ülésezések,dokumentálás képviselet - nyilvánosság, kommunikáció - záró rendelkezések (hatályosság, módosítás lehetősége)

3. A helyzetelemzés Célja az adott térség fogl. célú feltérképezése Javasolt elemzési területek: - az adott terület erősségei, gyengeségei, erőforrásai, a helyi munkapiac sajátosságai, lehetőségei, veszélyei - a képzési szükségletek és kibocsátások összhangja - a foglalkoztatásban releváns szervezetek feltérképezése - helyi,kistérségi,megyei,regionális fejlesztési tervek fogl. hatásainak elemzése

4.Stratégia(amire keressük a választ) Helyzetmeghatározás (hol tartunk) Célmeghatározás (hová akarunk jutni) Programok megfogalmazása (hogyan érhetjük el céljainkat) Értékelés, ellenőrzés (jó úton járunk-e)

A stratégia szerkezete Alapelvek Jövőkép, célrendszer, irányok Prioritások, intézkedések A szükséges és lehetséges források feltárása (indikatív forrástérkép) Monitoring és értékelés A végrehajtás intézményrendszere Vezetői összefoglaló

5. A foglalkoztatási akcióterv A megállapodásra, stratégiára alapuló ütemtervet, humánerőforrás-tervet,költségvetést tartalmazó intézkedéssorozat, amely tartalmazza a végrehajtandó projekteket is. Időtartama 1-2 év, folyamatos monitoring és értékelés mellett.

6. A munkaprogram Tartalmazza a paktum keretében végrehajtandó projektek összefoglalását az adott év feladatainak felsorolását,felelősségeket,határidőket, a szervezet rendezvénynaptárát. Időtartama 1 év, megjelölve az áthúzódó feladatokat is.

Tagállami tapasztalatok - összességében A foglalkoztatási paktumokat a régiókra jellemző programcsomagként, hatékony együttműködési formaként értelmezhetjük. Súlypontok a déli övezet tagállamaiban: idegenforgalom, mezőgazdaság fejlesztése, környezet megőrzése, kisipar támogatása,társadalmi kirekesztődés elleni küzdelem Súlypontok az északi régiókban: a népesség elvándorlásának megakadályozása, új munkaidő-modellek kifejlesztése,szolgáltatások fejlesztése, hálózatfejlesztések

Egyes tagállami tapasztalatok 1. Ausztria: 9 szövetségi tartományi paktum Szövetségi koordináció, hálózat Belgium: 5 partnerség Időtartam 6 év Megoldások a régiók szociális, gazdasági problémáira Konzultációs háttér biztosítása

Egyes tagállami tapasztalatok 2. Finnország: 3 TEP, időtartam 6 év Erős önkormányzati részvétel Új, innovatív foglalkoztatási formák Koordináció, hálózatalakítás, együttműködés Franciaország: 4 helyi együttműködési partnerség Képzések, speciális szolgáltatások (információ, orientáció, egyéni segítségnyújtás, képességfejlesztés)

Egyes tagállami tapasztalatok 3. Görögország: Jelenleg 61 partnerség regionális és kistérségi szinten Fő irányok: foglalkoztatás, társadalmi integráció elősegítése, kirekesztés megelőzése, innovatív módszerek kifejlesztése Hátrány a rövid élettartam

Egyes tagállami tapasztalatok 4. Írország: 38 TEP (kijelölt kedvezőtlen adottságú térségekben) Célok: a hátrányos helyzet megszűntetése, társadalmi, gazdasági integráció támogatása, szolgáltatások fejlesztése Németország: 12 helyi paktum, időtartam 4 év, területi hatályuk Berlin Foglalkoztatási, képzési lehetőségek megteremtése Vállalkozások támogatása Hálózatépítés, technikai segítségnyújtás Új-Zéland: 26 régió-26 paktum regionális fejlesztések koordinálása

Egyes tagállami tapasztalatok 5. Norvégia: 19 megyei foglalkoztatási partnerség Fenntartható regionális fejlődés elősegítése A regionális szereplők közti együttműködés javítása Regionális stratégiai tervezés Időtartam: évenként kötik Portugália: (Szociális Hálózati Program) Az önkormányzatok területén alakultak, 278-ból 275-ben működik SzHP Szegénység, kirekesztettség, hátrányos helyzet felszámolása

Egyes tagállami tapasztalatok 6. Spanyolország: Barcelona tartomány önkormányzatai és körzetei 19 katalán TFP Integrált területi fejlesztések támogatása Társadalmi kohézió, piaci versenyképesség javítása Szlovákia: 5 régióban 27 partnerség Közösségek társadalmi integrálása, kirekesztettség elleni küzdelem Foglalkoztathatóság javítása Koordinációk fejlesztése

Magyarország Jelenleg több, mint 40 TEP Finanszírozás: ROP,Interreg,Phare Területi hatály: Települési (2) Kistérségi (28) Megyei (6) Regionális (2) Határon átnyúló (2) Partnerek: önkormányzatok, munkaügyi központok, szociális partnerek, civil szervezetek, képző intézmények, területfejlesztési szervezetek, gazdasági kamarák.

Határon átnyúló kezdeményezések 1. Dánia – Svédország Kkv-k támogatása Női foglalkoztatás bővítése Turizmus fejlesztése Foglalkoztatottak képzési színvonalának emelése Együttműködés javítása a regionális hivatalok, gazdasági szereplők és szociális szervezet között

Határon átnyúló kezdeményezések 2. Magyarország – Ausztria A West-Pannon Eurégió Foglalkoztatási Paktumának létrehozását segítő megvalósíthatósági tanulmány a határmenti munkaügyi együttműködések tapasztalatai alapján a következő tartalmakat javasolja a munkaprogram során megtárgyalni és közülük 2-3 területet kiválasztani: Közös stratégiák kifejlesztése közös projektek kifejlesztése és megvalósítása humánerőforrás fejlesztés (képzési együttműködések) gazdasági környezet fejlesztése (klaszterek együttműködése) Az Eurégió munkapiacát szolgáló információs rendszer fejlesztése a második munkapiac tovább fejlesztése

Határon átnyúló kezdeményezések 3. Jelenleg folyik a határon átnyúló paktumot megvalósító projekt Nyitó konferencia Hat tematikus workshop lezajlott a hat munkacsoportban (munkaügyi szervezetek, önkormányzatok, képző szervezetek, szakszervezetek, civil szervezetek, területfejlesztési ügynökségek, vállalkozások A helyzetértékelés megtörtént Megkezdődött a stratégia kialakítása

A paktum nem verseny, hanem együttműködés!!! Köszönöm figyelmüket! Gombás József ZMMK Stratégiai Fejlesztési Osztályvezető 8900 Zalaegerszeg, Mártírok u. 42- 44. Tel.: (92) 549-480 E-mail: gombasj@lab.hu