SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A kulcskompetenciák.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Gyarmathy Éva Az iskolai kudarcok háttere – a másképpen tanulók
Magzati alkoholszindróma Háttéranyag a Budakeszi felnőttképzési programhoz június 20. Dr. Sineger Eleonóra.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Iskolai magatartási zavarok homeopátiás kezelése
EMLÉKEZÉS.
Perceptuális és kognitív fejlődés
Alkoholizmus.
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A munka világával kapcsolatos tudás
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Az emberi tanulás.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Magatartási zavarok POS pszicho organikus szindróma
Beilleszkedési zavarok
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Üdvözöljük az előadáson!
Gyermekkori pszichopatológia
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
A DIFER használata.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Integráció és inklúzió
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Személyiségfejlődési zavarok
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
ISKOLÁS GYERMEK VISELKEDÉS- ÉS TELJESÍTMÉNYZAVARAI Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK

– Testi és pszichomotoros zavarok Fejlődési zavarok – Testi és pszichomotoros zavarok Centrális vagy periférikus szervi rendellenességek Kiváltó okok a kp-i idegrendszerben, vagy a végtagokban, érzékszervekben jelentkező defektusok – Intellektuális zavarok Szellemi fogyatékosság formái Centrális defektusok, környezeti hatások, szociális és társadalmi követelményekkel függnek össze. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

- Pszichoszociális és morális zavarok Fejlődési zavarok - Pszichoszociális és morális zavarok Deviancia: ha jelentős eltérés mutatkozik a normális viselkedésmintától. - Emocionális zavarok BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Tanulási problémák Az iskolában megszerzendő tudás elsajátításakor jelentkeznek. – Tanulási zavarokkal küzdő gyerekek: speciális problémáik vannak, intelligenciájuk normális. IQ 90 feletti – Tanulásban korlátozott: A tanulás bizonyos területein általános retardációt mutatnak. IQ 50 és 80 között. Tanulási problémák okai: – Öröklés, környezet szerepe – Bizonyos kognitív stratégiák pl. ismétlés hiánya BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Olvasási problémák Általános iskolás korú gyerekek 5%-a diszlexiás. Diszlexia: szóvakság, normál intelligencia mellett. Szófelismerés, orális olvasási készség, olvasási értési készség elsajátítása sérült Olvasás – szavak felismerése – Vizuális minta alapján – Fonológiai újrakódolással Először fonológiai újrakódolás – majd később vizuális minta Az olvasási problémák kialakulásának fontos oka a fonológiai készség hiánya. Helyesírási nehézségek BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

– Kezdődő probléma – fonemikus tudat tréningezése Olvasási problémák Vontatottan és betűzve olvasnak, vagy a kontextus alapján következtetnek. Nehézségek a hallott szó hangokra bontásában és két hallott szótag közötti különbség megítélésében. Olvasás kevesebb sikerélményt jelent → kevesebbet olvasnak → nő a távolság a gyengén és jól olvasó gyerekek között. Megelőzés, kezelés: – Kezdődő probléma – fonemikus tudat tréningezése (Olvasási gyakorlatok) – Komoly olvasási probléma: olvasási gyakorlatok BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Írászavar - diszgráfia Sérülés a helyesírási készségek fejlődésében (szóbeli és írásbeli is) Nehézségek okai: - Ugyanannak a fonémának különböző grafémák felelhetnek meg (j - ly), vagy fordítva Fonetikai hiba: szavak vizuális hasonlósága okozza a tévesztést Hangok elkülönítésének nehézsége Betoldási és kihagyási hibák: fonetikai eredetű, vagy hallási problémából ered Finom manipulációs mozgások fejletlensége; sokszor társul szem-kéz koordinációs zavarokkal BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Számolási problémák Legnagyobb hiányosságok: a számtani alapműveletekben és a szöveges feladatokban. Alapműveletek automatizált tudásának hiánya bonyolult feladatoknál nehezíti a megoldást. Szöveges feladatok: logikus gondolkodás és beszédkészség szerepe. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Figyelemzavar, hiperaktivitás Megfelelő iskolai viselkedést és teljesítményt akadályozó viselkedészavar Három tünetcsoport Figyelemzavar: koncentrálási nehézség, figyelemfenntartás nehézsége, könnyen elterelhető figy. Hiperaktivitás: túlzott mozgékonyság Impulzivitás: lobbanékonyság, megfontolatlanság BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Figyelemzavar, hiperaktivitás Nehézségek: Idő követésében Feladatok elsőbbségének az eldöntésében Figyelem fenntartása, vagy másik feladatra való átvitelében Frusztráció kezelésében, érzelmek visszafogásában Munkaemlékezet használatában Cselekvéseik szabályozásában Hátterében: Öröklődés Magzati fejlődésre ható káros hatások Kezelése: Gyógyszeres Pszichoterápiás eljárások BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu