Integráló iskolák a közoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Az interaktív tábla használatának lehetőségei
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
prizma tárház-projekt
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
Peőcz Veronika Béki Andrea
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Pedagógiai szakszolgálat
Az együttnevelés gyakorlata az iskolában
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
Az integráció fogalma:
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Úton az inklúzió felé Szombathely, Bercsényi u tel./fax: 94/
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
Előadás másolata:

Integráló iskolák a közoktatásban Szülőklub 2010 január 14. 1

Integráló iskolák a közoktatásban Törvényi háttér ENSZ –határozat a gyermekek esélyegyenlőségéről, azonos jogairól Salamancai Tézisek az inkluzív nevelésről Szülőklub 2010 január 14. 2

Integráló iskolák a közoktatásban Mindezeket elfogadta a magyar állam: 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról Szülőklub 2010 január 14. 3

Integráló iskolák a közoktatásban A törvény nem foglalt állást: A fogyatékos gyermeket/tanulót együtt, vagy külön fogadják az óvodák/iskolák? Szülőklub 2010 január 14. 4

Integráló iskolák a közoktatásban Lehetőségek: 1. A fogyatékos gyermek együtt van a többi gyermekkel  integráció 2. A fogyatékos gyermek a fogyatékossági típusának megfelelő elkülönített intézményben nevelődik  szegregáció Szülőklub 2010 január 14. 5

Ki a fogyatékos, sajátos nevelési igényű (SNI) ? Integráló iskolák a közoktatásban Ki a fogyatékos, sajátos nevelési igényű (SNI) ? Értelmi elmaradásnál: 1. tanulásban akadályozott 2. értelmileg akadályozott Hosszantartó, makacs beszédhibánál, nyelvi zavarnál: beszédfogyatékos Szülőklub 2010 január 14. 6

Ki a fogyatékos, sajátos nevelési igényű (SNI) ? Integráló iskolák a közoktatásban Ki a fogyatékos, sajátos nevelési igényű (SNI) ? Látási problémánál: látás-fogyatékos Hallási problémánál: hallás-fogyatékos Mozgásszervi problémánál: mozgásfogyatékos Magatartási, beilleszkedési, érzelmi problémák Halmozottan fogyatékos: pl. mozgás-hallás-beszéd-fogyatékosság együttes előfordulása. Szülőklub 2010 január 14. 7

Kerületi adatok Integráltan ellátott SNI gyermekek létszáma Integráló iskolák a közoktatásban Kerületi adatok Integráltan ellátott SNI gyermekek létszáma Tanév Óvodások létszáma Iskolások létszáma Összes létszám 2006/07 15 - 2007/08 26 14 40 2008/09 31 61 92 Szülőklub 2010 január 14. 8

Integráló iskolák a közoktatásban Kerületi adatok 2009/10 (fő) Ért. Fogy Beszédfogy. Egyéb Mozgásfogy. Látásfogy. Mindösszesen Óvodások létszáma 11 7 2 - 27 Iskolások létszáma 18 55 3 1 77 Összes létszám 29 62 10 104 Szülőklub 2010 január 14. 9

Ki állapítja meg a SNI-t? Integráló iskolák a közoktatásban Ki állapítja meg a SNI-t? Szakértői bizottságok: Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság Beszédvizsgáló Országos Szakértői Bizottság Hallásvizsgáló Szakértői Bizottság Látásvizsgáló Országos Szakértői Bizottság Mozgásvizsgáló Országos Szakértői Bizottság Szülőklub 2010 január 14. 10

Hogyan kerül oda a gyermek? Integráló iskolák a közoktatásban Hogyan kerül oda a gyermek? Szülőklub 2010 január 14. 11

Integráló iskolák a közoktatásban A szakértői bizottságok feladata: részletes vizsgálat (orvosi, pedagógiai, pszichológiai…) diagnózis megállapítása intézménykijelölés- a szülővel egyeztetve habilitácós, rehabilitációs órák kijelölése a habilitációt, rehabilitációt végző szakember kijelölése Szülőklub 2010 január 14. 12

Integráló iskolák a közoktatásban A szülő dönthet (a bizottság segítségével): 1. integrált nevelés/oktatás 2. szegregált nevelés/oktatás Szülőklub 2010 január 14. 13

Integráló iskolák a közoktatásban Követelmények az integráló iskolák felé: Befogadó legyen! Személyközpontú legyen! Igazodjon az egyéni sajátosságokhoz! Egyéni haladási ütem! Szöveges értékelés! Szülőklub 2010 január 14. 14

Integráló iskolák a közoktatásban NAT: hangsúly a fejlesztendő készségeken – képességeken: kompetencia alapú oktatás Szülőklub 2010 január 14. 15

Integráló iskolák a közoktatásban Az integráció feltételei: tárgyi feltételek személyi feltételek: utazó gyógypedagógus, aki a XVIII. kerületi SOFI Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény szakszolgálatának alkalmazottja Szülőklub 2010 január 14. 16

Mit nyújt a XVIII. kerületi SOFI EGYMI? Integráló iskolák a közoktatásban Mit nyújt a XVIII. kerületi SOFI EGYMI? szakvélemények értelmezése utazó gyógypedagógusok kijelölése egyéni fejlesztési terv egyéni haladási ütem, bánásmód speciális feladatlapok,fejlesztő játékok, számítógépes programok Szülőklub 2010 január 14. 17

Integráló iskolák a közoktatásban Mit szeretnének a gyerekek? Tárgyi eszközök helyett: érzelmi biztonság személyes törődés odafigyelés Szülőklub 2010 január 14. 18

Integráló iskolák a közoktatásban Mit szeretnének a gyerekek? ELISMERŐ SZAVAK BESZÉLGETÉS KÖZÖSEN ELTÖLTÖTT IDŐ AJÁNDÉKOZÁS Szülőklub 2010 január 14. 19

Integráló iskolák a közoktatásban Köszönöm a figyelmet! Karayné Pavalacs Zsuzsanna gyógypedagógus-logopédus Szülőklub 2010 január 14. 20