Kompetenciák.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Advertisements

Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Drajkó László Microsoft Magyarország
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Képesség? Kompetencia?.
Szociális kompetencia
Sikeres, felnőtt életpálya-építő. Sikeres, felnőtt életpálya-építő.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Rendészeti vezető-kiválasztás
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Kompetencia -eredményesség
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
Érzelmi intelligencia
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere Dr Baloghné Nagy Katalin pályaorientációs tanácsadó 2013 / 2014.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Kompetenciák

Kompetencia - gyűjtőfogalom Azon képességek, ismeretek, személyiségjegyek és viselkedési módok halmazaként határozható meg, melyek ahhoz szükségesek, hogy valaki egy adott szervezetben egy meghatározott szerepet eredményesen el tudjon látni, és amelyek révén a szervezet a stratégiai célkitűzéseit képe megvalósítani.

A kompetenciák 2 oldal együtteséből formálódnak ki: A hozott „öröklött „adottságokból, mint veleszületett képességek vagy személyiség jellemzők. A szerzett / „tanult „/ oldalból, mint az egyéni tapasztalatok, ismeretek, tanult készségek.

2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről 29§ 10. „A kompetencia a felnőttképzésben részt vett személy ismereteinek, készségeinek, képességeinek magatartási és viselkedési jegyeinek összessége, amely által a személy képes lesz egy meghatározott feladat eredményes teljesítésére .„  

A kompetencia fogalom tartalmát: Egy adott feladathoz / munkakörhöz, tevékenységhez / szükséges ismeretek, ezek alkalmazásához elengedhetetlen készségek, jártasságok és képességek, valamint viselkedési, magatartási normák alkotják.

Mindezek alapján meghatározható az elvárt tudás!!!

T U D Á S = ismeret + készség, jártasság, képesség + intellektuális fejlettség / a gondolkodás megfelelő szintje / + ismeretek megújításának igénye és képessége

Kompetenciák csoportosítása Személyes kompetenciák Társas kompetenciák Módszerkompetenciák

Személyes kompetenciák Felelősségtudat Kitartás Pontosság Önállóság Stressz tűrő képesség Elkötelezettség Terhelhetőség Önfegyelem

Társas kompetenciák Udvariasság Tolerancia Határozottság Empátia Kezdeményezőkészség Motiválhatóság Kapcsolatteremtő készség Segítőkészség

Módszerkompetenciák Gondolkodás Problémamegoldás Munkastílus

SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK ADOTTSÁGOK Fizikai: Állóképesség Erős fizikum Külső megjelenés

Fiziológiai: Térlátás Kézügyesség Mozgáskoordináció Stabíl kéztartás

Pszichológiai: Érzelmi stabilitás Kiegyensúlyozottság tűrőképesség

JELLEMVONÁSOK Kitartás Megbízhatóság Önállóság Türelmesség Pontosság Terhelhetőség Stressz-tűrőképesség

TÁRSAS KOMPETENCIÁK Együttműködési: Kapcsolatteremtő készség Empátia Tolarencia Motiválhatóság Segítőkészség Udvariasság Kezdeményezőkészség motiválhatóság

Kommunikációs: Közérthetőség Prezentációs készség Nyelvhelyesség Tömör fogalmazás készsége Hatékony kérdezés készsége Adekvát metakommunikációs készség

Konfliktuskezelési: Kompromisszumkészség Konfliktuskerülő készség Rivalizáló készség Konfliktusmegoldó készség engedékenység

MÓDSZERKOMPETENCIÁK Gondolkodás: Rendszerező képesség Logikus gondolkodás Áttekintő képesség Kreativitás, ötletgazdagság Ismeretmegőrzés Új ötletek, megoldások kipróbálása Numerikus gondolkodás

Problémamegoldás: Lényeglátás Probléma feltárás-elemzés Tervezés Értékelés Diagnosztizálás Ellenőrzőképesség Érvelési képesség

Munkamódszer, munkastílus: Rendszerszemlélet Gyakorlatias feladatértelmezés Céltudatosság Eredményorientáltság Kritikus szemlélet Módszeres munkavégzés Körültekintés, elővigyázatosság

KOMPETENCIA – MODELL folyamat leírás A kompetenciák meghatározása: az intézményi stratégia alapján a kulcskompetenciák azonosítása

Kompetencia – szótár/regiszter/térkép kidolgozása: az összes kompetencia megnevezése, rövid tartalmi kifejtése, szintek meghatározása, leírása

Munkakör profil meghatározása: minden munkakörre meghatározni az elengedhetetlen kompetenciákat és azok szükséges szintjeit

Személyprofil meghatározása: a munkakör betöltőinél a tipikus kompetenciaszint meghatározása

Munkakör/személy megfelelés a felvételnél és folyamatosan: annak vizsgálata, milyen mértékben rendelkezik egy adott személy az elvárt kompetenciákkal

A kulcskompetenciák funkciója A tudásalapú társadalomba növelni - foglalkoztathatóságot - társadalmi kohéziót - személyes karriert

Életpálya építéshez szükséges tudásrendszer birtoklása 1: általános műveltség kompetenciái 2: szakmai tudás kompetenciái 3: a munka világának kompetenciái 4: társadalmi beilleszkedés és együttélés kompetenciái 5: tanulás kompetenciái

Kulcskompetenciák (az Európai Unió referencia-kerete anyanyelvi kompetenciák idegen nyelvi kompetenciák természet-és műszaki tudományi kompetenciák digitális kompetencia matematikai kompetenciák szociális és állampolgári kompetenciák kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetenciák kulturális tudatosság és kifejezőkészség a tanulási képesség kompetenciái

Kompetencia csoportok 1. kommunikációs kulcskompetenciák Anyanyelvi Idegen nyelvi 2. Szakmai tudás kulcskompetenciái Matematikai - Természet-,és műszaki tudományi Informatika, digitális 3. Társadalmi beilleszkedés és együttélés kulcskompetenciái Szociális Kulturális tudatosság Aktív állampolgárság 4. Sikeres karrier Kezdeményezőkészség Vállalkozói 5. Sikeres életút kulcskompetenciái - Tanulási

Az anyanyelvi kompetencia Tartalma: Konkrét képesség (vélemények kifejezése), komplex (társadalmi és kulturális élet) Készségei: Szóbeli és írásbeli kommunikáció: különböző helyzetekben, különböző követelmények esetében

Idegen nyelveken folytatott kommunikáció A tudás-elemek fő tartalma azonos az anyanyelvi kommunikáció jellemzőivel KIVÉVE a nyelvi speciális a társadalmi a kulturális eltérésekből adódó különbségeket

Matematikai kompetencia Ismeretek: számok, mértékek,- alapműveletek, formák fogalmak, koncepciók Készségek: - elvek, folyamatok alkalmazása,- bizonyítások - matematikai nyelvi kommunikáció Attitűdök: - igazság tisztelete - dolgok okának és érvényességének keresése

A természet- és műszaki tudományi kompetencia Ismeretek Természeti világ alapelvei Készségek Tudományos adatok alkalmazása Attitűdök Kíváncsiság Kritikus értékelés

Informatikai és digitális kompetencia Ismeretek Jogi/etikai szabályok Információ tárolás, kezelés Készségek Szövegszerkesztés, táblázatkezelés Internet- használat Attitűdök Kritikus gondolkodás Kreativitás, innováció

A szociális kompetencia Ismeretek Egészséges életvitel, magatartási szabályok Esélyegyenlőség Készségek Tolerancia, együttérzés,tűrőképesség Attitűdök Együttműködés Integritás,sokféleség tisztelete

A kulturális tudatosság és kifejezőkészség kompetenciái Ismeretek Nemzeti/európai kulturális örökség Készségek Művek/előadások tisztelete és élvezete Önkifejezés sokfélesége Attitűdök Nyitottság/tisztelet Esztétikai befogadó készség

Állampolgári kompetencia Ismeretek Fogalmak,fogalom-rendszerek Készségek Együttműködés, kritikai elemzés, választási „tudás” Attitűdök Felelősségérzet, emberi jogok tisztelete

A kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia Ismeretek Gazdaság működése, vállalkozások szabályai „Lehetőségek” Készségek Menedzselés, önismeret, együttműködés Attitűdök Kezdeményezőkészség Motiváció, akarat, innováció

A tanulás elsajátítása kompetenciájának ismeretei tanulási stratégiák, módszerek, technikák szakmai önismeret oktatási, képzési lehetőségek

A tanulás elsajátítása kompetenciájának készségei alapvető készségek (írás, olvasás, számolás) infó-kommunikációs technika szervezés önértékelés önfegyelem

A tanulás elsajátítása kompetenciájának attitűdjei kíváncsiság motíváltság problémamegoldás

EU – vezetői kompetenciák   Vezetés  Más emberek motiválása Kapcsolattartás Hibákból való tanulás Más emberekre való hatás Döntéshozatal képessége Az eredmények és folyamatok véghezvitelére történő fókuszálás Stratégia előállítás Etikus hozzáállás

Érzelmi intelligencia

EQ – Emotional Intelligence Quotiens D. Goleman vezette be a fogalmat 1995-ben, mely szerint:   Saját magunk és emberi kapcsolataink fejlesztésének képessége!!!

A vezető ismerje önmagát, uralja a saját lelki jelenségeit, tudjon kapcsolatot teremteni és képes legyen azok tudatos fenntartására, alakítására.

Az érzelmi intelligencia fejlesztése életre szóló feladat. Folyamatos önvizsgálatot, figyelmet és tudatos cselekvést igényel.

Igényli az alábbi kérdések megválaszolását: Mi akarok lenni?   Ki vagyok most? Hogyan jutok el innen oda? Miként állandósíthatom az elért eredményeket? Ki segíthet?

Érzelmi intelligencia – vezetői kompetenciák Tudatosság Ön – menedzselés Társas tudatosság Kapcsolatok menedzselése

Tudatosság Érzelmi tudatosság   Reális önértékelés Önbizalom

Ön - menedzselés Önkontroll Következetesség Alkalmazkodóképesség   Alkalmazkodóképesség Teljesítés Kezdeményezés Optimizmus

Társas tudatosság Empátia Szervezeti tudatosság

Kapcsolatok menedzselése Inspiráció   Befolyás, hatás másokra Mások fejlesztése A változás elősegítése Konfliktuskezelés Csoportmunka és együttműködés