Kompetenciák
Kompetencia - gyűjtőfogalom Azon képességek, ismeretek, személyiségjegyek és viselkedési módok halmazaként határozható meg, melyek ahhoz szükségesek, hogy valaki egy adott szervezetben egy meghatározott szerepet eredményesen el tudjon látni, és amelyek révén a szervezet a stratégiai célkitűzéseit képe megvalósítani.
A kompetenciák 2 oldal együtteséből formálódnak ki: A hozott „öröklött „adottságokból, mint veleszületett képességek vagy személyiség jellemzők. A szerzett / „tanult „/ oldalból, mint az egyéni tapasztalatok, ismeretek, tanult készségek.
2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről 29§ 10. „A kompetencia a felnőttképzésben részt vett személy ismereteinek, készségeinek, képességeinek magatartási és viselkedési jegyeinek összessége, amely által a személy képes lesz egy meghatározott feladat eredményes teljesítésére .„
A kompetencia fogalom tartalmát: Egy adott feladathoz / munkakörhöz, tevékenységhez / szükséges ismeretek, ezek alkalmazásához elengedhetetlen készségek, jártasságok és képességek, valamint viselkedési, magatartási normák alkotják.
Mindezek alapján meghatározható az elvárt tudás!!!
T U D Á S = ismeret + készség, jártasság, képesség + intellektuális fejlettség / a gondolkodás megfelelő szintje / + ismeretek megújításának igénye és képessége
Kompetenciák csoportosítása Személyes kompetenciák Társas kompetenciák Módszerkompetenciák
Személyes kompetenciák Felelősségtudat Kitartás Pontosság Önállóság Stressz tűrő képesség Elkötelezettség Terhelhetőség Önfegyelem
Társas kompetenciák Udvariasság Tolerancia Határozottság Empátia Kezdeményezőkészség Motiválhatóság Kapcsolatteremtő készség Segítőkészség
Módszerkompetenciák Gondolkodás Problémamegoldás Munkastílus
SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK ADOTTSÁGOK Fizikai: Állóképesség Erős fizikum Külső megjelenés
Fiziológiai: Térlátás Kézügyesség Mozgáskoordináció Stabíl kéztartás
Pszichológiai: Érzelmi stabilitás Kiegyensúlyozottság tűrőképesség
JELLEMVONÁSOK Kitartás Megbízhatóság Önállóság Türelmesség Pontosság Terhelhetőség Stressz-tűrőképesség
TÁRSAS KOMPETENCIÁK Együttműködési: Kapcsolatteremtő készség Empátia Tolarencia Motiválhatóság Segítőkészség Udvariasság Kezdeményezőkészség motiválhatóság
Kommunikációs: Közérthetőség Prezentációs készség Nyelvhelyesség Tömör fogalmazás készsége Hatékony kérdezés készsége Adekvát metakommunikációs készség
Konfliktuskezelési: Kompromisszumkészség Konfliktuskerülő készség Rivalizáló készség Konfliktusmegoldó készség engedékenység
MÓDSZERKOMPETENCIÁK Gondolkodás: Rendszerező képesség Logikus gondolkodás Áttekintő képesség Kreativitás, ötletgazdagság Ismeretmegőrzés Új ötletek, megoldások kipróbálása Numerikus gondolkodás
Problémamegoldás: Lényeglátás Probléma feltárás-elemzés Tervezés Értékelés Diagnosztizálás Ellenőrzőképesség Érvelési képesség
Munkamódszer, munkastílus: Rendszerszemlélet Gyakorlatias feladatértelmezés Céltudatosság Eredményorientáltság Kritikus szemlélet Módszeres munkavégzés Körültekintés, elővigyázatosság
KOMPETENCIA – MODELL folyamat leírás A kompetenciák meghatározása: az intézményi stratégia alapján a kulcskompetenciák azonosítása
Kompetencia – szótár/regiszter/térkép kidolgozása: az összes kompetencia megnevezése, rövid tartalmi kifejtése, szintek meghatározása, leírása
Munkakör profil meghatározása: minden munkakörre meghatározni az elengedhetetlen kompetenciákat és azok szükséges szintjeit
Személyprofil meghatározása: a munkakör betöltőinél a tipikus kompetenciaszint meghatározása
Munkakör/személy megfelelés a felvételnél és folyamatosan: annak vizsgálata, milyen mértékben rendelkezik egy adott személy az elvárt kompetenciákkal
A kulcskompetenciák funkciója A tudásalapú társadalomba növelni - foglalkoztathatóságot - társadalmi kohéziót - személyes karriert
Életpálya építéshez szükséges tudásrendszer birtoklása 1: általános műveltség kompetenciái 2: szakmai tudás kompetenciái 3: a munka világának kompetenciái 4: társadalmi beilleszkedés és együttélés kompetenciái 5: tanulás kompetenciái
Kulcskompetenciák (az Európai Unió referencia-kerete anyanyelvi kompetenciák idegen nyelvi kompetenciák természet-és műszaki tudományi kompetenciák digitális kompetencia matematikai kompetenciák szociális és állampolgári kompetenciák kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetenciák kulturális tudatosság és kifejezőkészség a tanulási képesség kompetenciái
Kompetencia csoportok 1. kommunikációs kulcskompetenciák Anyanyelvi Idegen nyelvi 2. Szakmai tudás kulcskompetenciái Matematikai - Természet-,és műszaki tudományi Informatika, digitális 3. Társadalmi beilleszkedés és együttélés kulcskompetenciái Szociális Kulturális tudatosság Aktív állampolgárság 4. Sikeres karrier Kezdeményezőkészség Vállalkozói 5. Sikeres életút kulcskompetenciái - Tanulási
Az anyanyelvi kompetencia Tartalma: Konkrét képesség (vélemények kifejezése), komplex (társadalmi és kulturális élet) Készségei: Szóbeli és írásbeli kommunikáció: különböző helyzetekben, különböző követelmények esetében
Idegen nyelveken folytatott kommunikáció A tudás-elemek fő tartalma azonos az anyanyelvi kommunikáció jellemzőivel KIVÉVE a nyelvi speciális a társadalmi a kulturális eltérésekből adódó különbségeket
Matematikai kompetencia Ismeretek: számok, mértékek,- alapműveletek, formák fogalmak, koncepciók Készségek: - elvek, folyamatok alkalmazása,- bizonyítások - matematikai nyelvi kommunikáció Attitűdök: - igazság tisztelete - dolgok okának és érvényességének keresése
A természet- és műszaki tudományi kompetencia Ismeretek Természeti világ alapelvei Készségek Tudományos adatok alkalmazása Attitűdök Kíváncsiság Kritikus értékelés
Informatikai és digitális kompetencia Ismeretek Jogi/etikai szabályok Információ tárolás, kezelés Készségek Szövegszerkesztés, táblázatkezelés Internet- használat Attitűdök Kritikus gondolkodás Kreativitás, innováció
A szociális kompetencia Ismeretek Egészséges életvitel, magatartási szabályok Esélyegyenlőség Készségek Tolerancia, együttérzés,tűrőképesség Attitűdök Együttműködés Integritás,sokféleség tisztelete
A kulturális tudatosság és kifejezőkészség kompetenciái Ismeretek Nemzeti/európai kulturális örökség Készségek Művek/előadások tisztelete és élvezete Önkifejezés sokfélesége Attitűdök Nyitottság/tisztelet Esztétikai befogadó készség
Állampolgári kompetencia Ismeretek Fogalmak,fogalom-rendszerek Készségek Együttműködés, kritikai elemzés, választási „tudás” Attitűdök Felelősségérzet, emberi jogok tisztelete
A kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia Ismeretek Gazdaság működése, vállalkozások szabályai „Lehetőségek” Készségek Menedzselés, önismeret, együttműködés Attitűdök Kezdeményezőkészség Motiváció, akarat, innováció
A tanulás elsajátítása kompetenciájának ismeretei tanulási stratégiák, módszerek, technikák szakmai önismeret oktatási, képzési lehetőségek
A tanulás elsajátítása kompetenciájának készségei alapvető készségek (írás, olvasás, számolás) infó-kommunikációs technika szervezés önértékelés önfegyelem
A tanulás elsajátítása kompetenciájának attitűdjei kíváncsiság motíváltság problémamegoldás
EU – vezetői kompetenciák Vezetés Más emberek motiválása Kapcsolattartás Hibákból való tanulás Más emberekre való hatás Döntéshozatal képessége Az eredmények és folyamatok véghezvitelére történő fókuszálás Stratégia előállítás Etikus hozzáállás
Érzelmi intelligencia
EQ – Emotional Intelligence Quotiens D. Goleman vezette be a fogalmat 1995-ben, mely szerint: Saját magunk és emberi kapcsolataink fejlesztésének képessége!!!
A vezető ismerje önmagát, uralja a saját lelki jelenségeit, tudjon kapcsolatot teremteni és képes legyen azok tudatos fenntartására, alakítására.
Az érzelmi intelligencia fejlesztése életre szóló feladat. Folyamatos önvizsgálatot, figyelmet és tudatos cselekvést igényel.
Igényli az alábbi kérdések megválaszolását: Mi akarok lenni? Ki vagyok most? Hogyan jutok el innen oda? Miként állandósíthatom az elért eredményeket? Ki segíthet?
Érzelmi intelligencia – vezetői kompetenciák Tudatosság Ön – menedzselés Társas tudatosság Kapcsolatok menedzselése
Tudatosság Érzelmi tudatosság Reális önértékelés Önbizalom
Ön - menedzselés Önkontroll Következetesség Alkalmazkodóképesség Alkalmazkodóképesség Teljesítés Kezdeményezés Optimizmus
Társas tudatosság Empátia Szervezeti tudatosság
Kapcsolatok menedzselése Inspiráció Befolyás, hatás másokra Mások fejlesztése A változás elősegítése Konfliktuskezelés Csoportmunka és együttműködés