Fenntarthatóság és káoszelmélet Hartl Éva Dr. Katona György PhD. MagyarTudomány Ünnepe Sopron, 2007.
Fenntarthatóság Az ember és természet közötti viszony tágabban értelmezett, rendszerszemléletű megfogalmazása: - ember és környezet kapcsolata, - a gazdaság, gazdálkodás kérdései, - politika, elvárások, érdekek, - társadalmi együttműködés, - jólét stb. tükrében történő természeti és társadalmi környezet ideális hasznosíthatósága.
Fenntartható fejlődés Az erőforrásokat hasznosító, felhasználó és az értékteremtő folyamatok relatív egyensúlya, amelyhez a gazdaságot dinamizáló döntések egyértelmű környezetvédelmi szemlélete szükséges.( Havas)
Konferenciák, nyilatkozatok 1972. Stokholm ENSZ konferencia „Emberi Környezetért” -környezeti problémák, nevelés szükségessége 1976. Tbiliszi Nyilatkozat- környezeti nevelés célja, területe, módszerei 1992. Riói Világkonferencia „Környezet és Fejlődés”-Feladatok a 21. századra 1997. Kyotoi Egyezmény „Éghajlati Egyezmény konferencia” - iparosodott világban üvegházgázok kibocsátásának korlátozása 1997. Amsterdami Egyezmény – EU. a fenntartható fejl. pioritása 1999. Brüsszeli Konferencia záródokumentuma- környezeti nevelés gyakorlatának kiszélesítése- fenntartható fejlődés és társadalom 2007. New York „A jövő a kezünkben van” - éghajlatváltozás kihívásai
Fenntarthatóság pedagógiai vonatkozásai -Élethosszig tartó tanulás hangsúlyozása -A pedagógusok megújulási lehetőségének biztosítása (1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról) -Rendszerszemléletű tudásra van szükség ( Havas 1999.) - Új módszerek pl.:projektmódszer - A tantermen kívül is, minél többet a környezetről, a környezetben, a környezetért ( 2003. Közokt. törvénymódosítás, erdei iskolák szerepe) - Közoktatást segítő intézmények pl:(múzeumpedagógia) - Kompetencia alapú nevelés-oktatás (2007)
Fenntarthatóságra nevelés Az oktatás- nevelés a környezeti, társadalmi, gazdasági rendszer közötti kapcsolatok érzékeltetésével megértesse ezen kapcsolatok működési szabályait.
Cél: Fenntarthatóságra nevelés, környezettudatos életvitel,( megfelelő ismeret, attitűdök, értékrend megalapozása) Annak tudatosítása, hogy környezetünket nem a nagyapáinktól örököltük, hanem az unokáinktól kaptuk kölcsön.
Pedagógus, mint értékközvetítő Modell a gyermek számára Rendelkezzen megfelelő ismerettel, tudással, módszerekkel,szemlélettel Természetismereti, erdőpedagógiai, személyiség- és kreativitást fejlesztő játékok, játszva tanulás élménye és előnyei. Legyen kreatív A megújulás érdekében vegyen részt továbbképzéseken
Erdőpedagógiai játékok
Erdő és fenntarthatóság Az erdőre szüksége van a társadalomnak Az erdőnek multifunkcionális haszna van (Erdő- és vadgazdálkodás, rekreáció, védelem) A faanyag a minőségi életvitel egyik feltétele Az erdő és a fás területek növelése közérdek Szakszerű, tervszerű erdőgazdálkodás a gyakorlat A hozzáértő szakember az erdész
„Környezetünk az erdő”- Pedagógus továbbképzés NyME –Erdőmérnöki Kar Erdővagyon-gazdálkodási Intézet 2001. 60 órás, akkreditált Hiánypótló A pedagógusok szakmai megújítása, erdővel kapcsolatos, erdészeti, erdőgazdálkodási ismeretek átadása, erdőpedagógiai módszerek, játékok A pedagógus és erdész szakma kommunikációja a fenntarthatóság, fenntartható fejlődés érdekében
Helyszínek