Fenntarthatóság és káoszelmélet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Advertisements

Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
Turbók Arnold Bertalan
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A koragyermekkori nevelésről
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Környezettudatos terméktervezés
TÁMOP az intézményi folyamat szaktanácsadó szemével Balatonszentgyörgy
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
TÖOSZ – Balástya márcuis 21, Csorvás március 22. ERDEI ISKOLÁS ÜZENET GYULA-VÁROSERDŐRŐL Puskás Lajos okl. erdőmérnök c. egy. docens.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Erdő- és fagazdálkodás
Környezetjogi alapelvek
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
KIHÍVÁSOK GYULA-VÁROSERDŐN Puskás Lajos okl. erdőmérnök
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Ember és környezetének viszonya
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Globalizáció és környezeti problémák
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

Fenntarthatóság és káoszelmélet Hartl Éva Dr. Katona György PhD. MagyarTudomány Ünnepe Sopron, 2007.

Fenntarthatóság Az ember és természet közötti viszony tágabban értelmezett, rendszerszemléletű megfogalmazása: - ember és környezet kapcsolata, - a gazdaság, gazdálkodás kérdései, - politika, elvárások, érdekek, - társadalmi együttműködés, - jólét stb. tükrében történő természeti és társadalmi környezet ideális hasznosíthatósága.

Fenntartható fejlődés Az erőforrásokat hasznosító, felhasználó és az értékteremtő folyamatok relatív egyensúlya, amelyhez a gazdaságot dinamizáló döntések egyértelmű környezetvédelmi szemlélete szükséges.( Havas)

Konferenciák, nyilatkozatok 1972. Stokholm ENSZ konferencia „Emberi Környezetért” -környezeti problémák, nevelés szükségessége 1976. Tbiliszi Nyilatkozat- környezeti nevelés célja, területe, módszerei 1992. Riói Világkonferencia „Környezet és Fejlődés”-Feladatok a 21. századra 1997. Kyotoi Egyezmény „Éghajlati Egyezmény konferencia” - iparosodott világban üvegházgázok kibocsátásának korlátozása 1997. Amsterdami Egyezmény – EU. a fenntartható fejl. pioritása 1999. Brüsszeli Konferencia záródokumentuma- környezeti nevelés gyakorlatának kiszélesítése- fenntartható fejlődés és társadalom 2007. New York „A jövő a kezünkben van” - éghajlatváltozás kihívásai

Fenntarthatóság pedagógiai vonatkozásai -Élethosszig tartó tanulás hangsúlyozása -A pedagógusok megújulási lehetőségének biztosítása (1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról) -Rendszerszemléletű tudásra van szükség ( Havas 1999.) - Új módszerek pl.:projektmódszer - A tantermen kívül is, minél többet a környezetről, a környezetben, a környezetért ( 2003. Közokt. törvénymódosítás, erdei iskolák szerepe) - Közoktatást segítő intézmények pl:(múzeumpedagógia) - Kompetencia alapú nevelés-oktatás (2007)

Fenntarthatóságra nevelés Az oktatás- nevelés a környezeti, társadalmi, gazdasági rendszer közötti kapcsolatok érzékeltetésével megértesse ezen kapcsolatok működési szabályait.

Cél: Fenntarthatóságra nevelés, környezettudatos életvitel,( megfelelő ismeret, attitűdök, értékrend megalapozása) Annak tudatosítása, hogy környezetünket nem a nagyapáinktól örököltük, hanem az unokáinktól kaptuk kölcsön.

Pedagógus, mint értékközvetítő Modell a gyermek számára Rendelkezzen megfelelő ismerettel, tudással, módszerekkel,szemlélettel Természetismereti, erdőpedagógiai, személyiség- és kreativitást fejlesztő játékok, játszva tanulás élménye és előnyei. Legyen kreatív A megújulás érdekében vegyen részt továbbképzéseken

Erdőpedagógiai játékok

Erdő és fenntarthatóság Az erdőre szüksége van a társadalomnak Az erdőnek multifunkcionális haszna van (Erdő- és vadgazdálkodás, rekreáció, védelem) A faanyag a minőségi életvitel egyik feltétele Az erdő és a fás területek növelése közérdek Szakszerű, tervszerű erdőgazdálkodás a gyakorlat A hozzáértő szakember az erdész

„Környezetünk az erdő”- Pedagógus továbbképzés NyME –Erdőmérnöki Kar Erdővagyon-gazdálkodási Intézet 2001. 60 órás, akkreditált Hiánypótló A pedagógusok szakmai megújítása, erdővel kapcsolatos, erdészeti, erdőgazdálkodási ismeretek átadása, erdőpedagógiai módszerek, játékok A pedagógus és erdész szakma kommunikációja a fenntarthatóság, fenntartható fejlődés érdekében

Helyszínek