Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Méltányossági elvek a közoktatásban
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Gyermekkori depresszió
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
FOGYATÉKOSSÁG AKADÁLYOZOTTSÁG
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Integráció és inklúzió
Gyermekjóléti Szolgálat konferenciája Vác, Ónodi Szabó Katalin
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Mozgásszervi rehabilitáció
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Ágazatközi együttműködés
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter

Különleges gondozás Különleges gondozáshoz való jog - fogyatékosság ( testi, érzékszervi, értelmi , beszéd, v. más, halmozott, autista) - pszichés fejlődés zavarai miatt - a tanulásban tartósan és súlyosan akadályozott egyéneknél

Sajátos nevelési igény Szakértői és Rehabilitációs Bizottság A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető – SNI A vagy vissza nem vezethető- SNI B Tartós és súlyos rendellenessége

Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség Nevelési Tanácsadó a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel

Gyermekpszichiátriai kórképek I. I. Mentális retardációk – határeseti, átlag alatti intellektus! - viselkedészavarral II. Pszichés fejlődés zavarai 1. Beszéd, nyelv fejlődési zavarai 2. Iskolai készségek zavarai 3. Motoros funkciók zavarai 4. Pervazív fejlődési zavarok -diff. dg: szelektív mutizmus, Rett sy, Dezintegratív zavar, sch, beszédz, Asperger, Wing, szociális fóbia

Gyermekpszihiátriai kórképek II. III. Figyelemhiányos/ hiperaktivitás zavar kombinált főleg figyelemhiányos főleg hiperaktív-impulzív - diff.dg.: mánia hyperthyreosis

GYERMEKPSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK III. IV.Szorongásos zavarok -szeparációs szorongás -iskolafóbia -szociális fóbia -generalizált szorongás -kényszer V.Szelektív mutizmus VI.Tic zavarok VII. Kötődési zavarok

Gyermekpszichiátriai Kórképek IV. VIII. Depresszió, disztímia,depressziós magatartászavar IX. Skizofrénia X.Viselkedészavarok, oppozíciós zavar

Komorbiditások jelentősége MR- viselkedészavarok ADHD- tanulási zavarok- kudarcélmény-, szorongásos zavarok, depresszív tünetek, romló magatartás- beilleszkedési nehézségek Szorongás, depresszió- figyelem↓- tanulási zavarok- stb.

Externalizáló- internalizáló Az internalizáló kórképek ugyanolyan mértékben képesek az optimális adaptációt és iskolai teljesítményt megzavarni , mint az externalizálók. viszonylag hosszú lefolyásúak, kiújulásra hajlamosak Tartós- súlyos speciális nevelési igény  beilleszkedési,tanulási n.

Vizsgálatok I. Beutalás, jelentkezés indoka legtöbbször beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségek, magatartási, nevelési problémák szülő, oktatási intézmény, gyermekvédelem Anamnézis -pre-, perinatalis -familiáris család szerepe, elhanyagolás,abusok! -szociális -előző betegségek,kezelések- leletek, vélemények

Vizsgálatok II. Aktuális tünetek feltérképezése Auto-, heteroanamnézis felvétele Szülő-gyermek külön, együtt Viselkedésmegfigyelés irányított vagy kötetlen helyzetben Tájékozódó vizsgálat a pszichés állapotról

Vizsgálatok III. Organikus háttér kivizsgálása Dilemmák: organicitásra utaló kimutatható/ ki nem mutatható strukturális/ funkcionális elváltozás tünetekkel vagy anélkül - Genetikai háttér , öröklődő betegségek, kr. rendellenességek, minor anomáliák Anyagcsere , hormonális vizsgálatok javaslata Idegrendszeri, képalkotó vizsgálatok, EEG Szemészeti, hallás vizsgálat Pre-, peri-, postnatalis előzmények ( traumák, infectiók, daganatok, O2 hiány, epolepszia, mérgezések, terápiák) Aktuális tüneteknek megfelelő szakirányú vizsgálatok

Pszichológiai vizsgálati javaslatok VIZSGÁLATOK IV. Pszichológiai vizsgálati javaslatok Teljesítménytesztek, projektív vizsgálatok, Önkitöltős kérdőívek ( GYD, Spielberger, CBCL) Gyermekvédelmi intézményekkel való kapcsolat felvétel, környezettanulmány Oktatási intézményektől jellemzéskérés

Vizsgálatok V. Gyógypedagógiai, logopédiai vizsgálatok kérése tanulási, részképességzavarok gyanúja esetén Konzultációk, esetmegbeszélések

Vadaskerti vizsgálat gyermekpszichiátriai rendellenesség miatt sajátos nevelési igényű gyermekek- súlyosság, tartósság kritériumai? Vizsgálati protokoll -osztályos felvétel -3 nap -szülő és gyermek - gyermek MINI – str. Int. 25 kórkép vizsgálatára 10-45 perc! -FNO ( Funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása, gyermek változat-, félig str. interjú magyar fordítása), 1-1,5 óra! - családstruktura teszt – 10-40 perc - végrehajtó funkciók vizsgálata- félig str. Int, Stroop teszt-, organicitás megrősítése, - WISC-IV- neuropszichológiai háttér, organicitás -1,5 óra - önkitöltős kérdőivek - részképességzavarok gyógypedagógiai vizsgálata

Beavatkozás lehetőségei Pervenció, terápia, rehabilitáció Minél korábban! A diagnózistól függően Szülői- pedagógiai konzultáció Nevelési Tanácsadó, Tanulási Szakértői Bizottsági vizsgálat a korai fejlesztés megkezdésére, fejlesztésekre, felmentésekre,iskolaváltás javaslatára, magántanulói status A gyermek (és család) pszichés vezetése, támogatása, pszichoterápiák alkalmazása Kórházi felvételi javaslat- további részletező vizsgálatokra vagy terápiás javaslatokra Gyógyszeres kezelések Gyermekvédelem bevonása ÉLETMINŐSÉG javítása Magasabb összegű családi pótlék: nem minden különleges szükségletű gyermeknek jár!

FONTOS: a gyakran társuló gyermekpszihiátriai kórképek feltárása és kezelése, az együttműködés a fenti intézményekkel a minél hatékonyabb beavatkozás érdekében.

Köszönöm a figyelmet!