Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter
Különleges gondozás Különleges gondozáshoz való jog - fogyatékosság ( testi, érzékszervi, értelmi , beszéd, v. más, halmozott, autista) - pszichés fejlődés zavarai miatt - a tanulásban tartósan és súlyosan akadályozott egyéneknél
Sajátos nevelési igény Szakértői és Rehabilitációs Bizottság A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető – SNI A vagy vissza nem vezethető- SNI B Tartós és súlyos rendellenessége
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség Nevelési Tanácsadó a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel
Gyermekpszichiátriai kórképek I. I. Mentális retardációk – határeseti, átlag alatti intellektus! - viselkedészavarral II. Pszichés fejlődés zavarai 1. Beszéd, nyelv fejlődési zavarai 2. Iskolai készségek zavarai 3. Motoros funkciók zavarai 4. Pervazív fejlődési zavarok -diff. dg: szelektív mutizmus, Rett sy, Dezintegratív zavar, sch, beszédz, Asperger, Wing, szociális fóbia
Gyermekpszihiátriai kórképek II. III. Figyelemhiányos/ hiperaktivitás zavar kombinált főleg figyelemhiányos főleg hiperaktív-impulzív - diff.dg.: mánia hyperthyreosis
GYERMEKPSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK III. IV.Szorongásos zavarok -szeparációs szorongás -iskolafóbia -szociális fóbia -generalizált szorongás -kényszer V.Szelektív mutizmus VI.Tic zavarok VII. Kötődési zavarok
Gyermekpszichiátriai Kórképek IV. VIII. Depresszió, disztímia,depressziós magatartászavar IX. Skizofrénia X.Viselkedészavarok, oppozíciós zavar
Komorbiditások jelentősége MR- viselkedészavarok ADHD- tanulási zavarok- kudarcélmény-, szorongásos zavarok, depresszív tünetek, romló magatartás- beilleszkedési nehézségek Szorongás, depresszió- figyelem↓- tanulási zavarok- stb.
Externalizáló- internalizáló Az internalizáló kórképek ugyanolyan mértékben képesek az optimális adaptációt és iskolai teljesítményt megzavarni , mint az externalizálók. viszonylag hosszú lefolyásúak, kiújulásra hajlamosak Tartós- súlyos speciális nevelési igény beilleszkedési,tanulási n.
Vizsgálatok I. Beutalás, jelentkezés indoka legtöbbször beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségek, magatartási, nevelési problémák szülő, oktatási intézmény, gyermekvédelem Anamnézis -pre-, perinatalis -familiáris család szerepe, elhanyagolás,abusok! -szociális -előző betegségek,kezelések- leletek, vélemények
Vizsgálatok II. Aktuális tünetek feltérképezése Auto-, heteroanamnézis felvétele Szülő-gyermek külön, együtt Viselkedésmegfigyelés irányított vagy kötetlen helyzetben Tájékozódó vizsgálat a pszichés állapotról
Vizsgálatok III. Organikus háttér kivizsgálása Dilemmák: organicitásra utaló kimutatható/ ki nem mutatható strukturális/ funkcionális elváltozás tünetekkel vagy anélkül - Genetikai háttér , öröklődő betegségek, kr. rendellenességek, minor anomáliák Anyagcsere , hormonális vizsgálatok javaslata Idegrendszeri, képalkotó vizsgálatok, EEG Szemészeti, hallás vizsgálat Pre-, peri-, postnatalis előzmények ( traumák, infectiók, daganatok, O2 hiány, epolepszia, mérgezések, terápiák) Aktuális tüneteknek megfelelő szakirányú vizsgálatok
Pszichológiai vizsgálati javaslatok VIZSGÁLATOK IV. Pszichológiai vizsgálati javaslatok Teljesítménytesztek, projektív vizsgálatok, Önkitöltős kérdőívek ( GYD, Spielberger, CBCL) Gyermekvédelmi intézményekkel való kapcsolat felvétel, környezettanulmány Oktatási intézményektől jellemzéskérés
Vizsgálatok V. Gyógypedagógiai, logopédiai vizsgálatok kérése tanulási, részképességzavarok gyanúja esetén Konzultációk, esetmegbeszélések
Vadaskerti vizsgálat gyermekpszichiátriai rendellenesség miatt sajátos nevelési igényű gyermekek- súlyosság, tartósság kritériumai? Vizsgálati protokoll -osztályos felvétel -3 nap -szülő és gyermek - gyermek MINI – str. Int. 25 kórkép vizsgálatára 10-45 perc! -FNO ( Funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása, gyermek változat-, félig str. interjú magyar fordítása), 1-1,5 óra! - családstruktura teszt – 10-40 perc - végrehajtó funkciók vizsgálata- félig str. Int, Stroop teszt-, organicitás megrősítése, - WISC-IV- neuropszichológiai háttér, organicitás -1,5 óra - önkitöltős kérdőivek - részképességzavarok gyógypedagógiai vizsgálata
Beavatkozás lehetőségei Pervenció, terápia, rehabilitáció Minél korábban! A diagnózistól függően Szülői- pedagógiai konzultáció Nevelési Tanácsadó, Tanulási Szakértői Bizottsági vizsgálat a korai fejlesztés megkezdésére, fejlesztésekre, felmentésekre,iskolaváltás javaslatára, magántanulói status A gyermek (és család) pszichés vezetése, támogatása, pszichoterápiák alkalmazása Kórházi felvételi javaslat- további részletező vizsgálatokra vagy terápiás javaslatokra Gyógyszeres kezelések Gyermekvédelem bevonása ÉLETMINŐSÉG javítása Magasabb összegű családi pótlék: nem minden különleges szükségletű gyermeknek jár!
FONTOS: a gyakran társuló gyermekpszihiátriai kórképek feltárása és kezelése, az együttműködés a fenti intézményekkel a minél hatékonyabb beavatkozás érdekében.
Köszönöm a figyelmet!