A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, 2006. március 29. Mudra István igazgató HungaroControl www.hungarocontrol.hu
A polgári repülés „épülete” Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A polgári repülés „épülete” „ALAPOK” „FELÉPÍTMÉNY” Légiforgalmi szolgáltató Repülőtér üzembentartó Légtérfelhasználók § Szabályozás, hatósági felügyelet §
Jeleztük több fórumon: Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Jeleztük több fórumon: Egy repülőtér nem csak beton és épület... Nem csak üzemanyag-biznisz, nem csak leszállási díj és nem csak konzumálás... Egy repülőtér – szolgáltatás a ‘vevőknek’ és jelentős működtetési költség is egyben... Része az egésznek, része a komplex légiforgalomnak!
Nem érintem (többek között): Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. AZ „ALAPOK”! Nem érintem (többek között): a 103/1998. (VII.6.) Korm.rendeletet (létesítés...) a 176/1997. (X.11.) Korm.rendeletet (zaj- és övezet) az 1997. évi XXXII.tv. (HőR) a légiközlekedés védelmével kapcsolatos kérdéseket de még az ICAO Annex 14-et sem... A fentiek mellett: Katasztrófavédelem (tűzoltás); Őrzés-védelem, utasbiztonsági ellenőrzés Veszélyes árúk kezelése Repülésbiztonsági menedzsment rendszer stb. Számos kiváló tanácsadó cég van...
Mi a repülőtér? Mi a légiforgalom? „Repülőtér - Aerodrome Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A „FELÉPÍTMÉNY” ! (1) Mi a repülőtér? „Repülőtér - Aerodrome Szárazföldön, vagy vízen kijelölt terület (ideértve valamennyi, a területhez tartozó épületet, felszerelést és berendezést), amely egészében, vagy részben a légijárművek indulására és érkezésére, valamint felszíni mozgására szolgál.” ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Mi a légiforgalom? „Légiforgalom - Air traffic A levegőben lévő, vagy a repülőtér munkaterületén működő valamennyi légijármű.
Mi a légiforgalmi szolgálat? Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A „FELÉPÍTMÉNY” ! (2) Mi a légiforgalmi szolgálat? „Gyűjtőfogalom, amely jelenthet repüléstájékoztató szolgálatot, repülőtéri repüléstájékoztató szolgálatot, riasztószolgálatot, légiforgalmi tanácsadó szolgálatot, légiforgalmi irányító szolgálatot (körzeti, bevezető, vagy repülőtéri). .” ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Mi a légtér? „Meghatározott kiterjedésű, az abc betűivel azonosított légterek, amelyeken belül meghatározott fajtájú repülések üzemelhetnek, és amelyek számára a légiforgalmi szolgálatok és a működés szabályai meghatározottak. Megjegyzés: Az ATS légtereket a rendelet 1. sz. Mellékletében -„A Légiforgalmi szolgálatok ellátása” - leírtaknak megfelelően A - G osztályba sorolják.” .
Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006 Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. Forrás: internet
A Légiforgalmi Szolgálatok (ATS) Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A Légiforgalmi Szolgálatok (ATS) Légiforgalmi Irányító Szolgálatok (ATC) Légiforgalmi tanácsadó szolgálat Minőségbeli és felelősségbeli különbözőségek! Repülőtéri (TWR) Bevezető (APP) Körzeti (ACC) Repüléstájékoztató Szolgálatok (FIS) Körzeti Riasztó Szolgálatok Repülőtéri (AFIS) Körzeti (FIS) Minden ATS egység ellátja
Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Hogyan állunk ma? X X X Forrás: internet
Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Hogyan állunk ma? Készítette: Cserháti András (CA), HungaroControl
A Magyar Köztársaság Légiforgalmi térképe (az un. 500-ezres) Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. A Magyar Köztársaság Légiforgalmi térképe (az un. 500-ezres) Digitális térképfotó?????
A magyar légtér struktúrája (szimbólikus rajz) Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. A magyar légtér struktúrája (szimbólikus rajz) magasság FL660 „C” FL345 „D” FL315 Upper Lower TSA FL265 TSA „P” FL200 FL195 „C” MTMA TMA 9500’ „F” 7500’ „G” 4000’ MCTR „R” TIZ 2000’ „G” CTR Hegyeshalom Pápa Budapest Pusztavacs Paks Nádudvar Debrecen Létavértes - keresztmetszet -
Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006 Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. Példa a légtérre... Forrás: internet
Példa a légterek puffer-zónái átfedésére... Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Példa a légterek puffer-zónái átfedésére... Készítette: Cserháti András (CA), HungaroControl
Példa a légiútvonalak rendszerére... Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Példa a légiútvonalak rendszerére...
Mi kell a légiforgalmi rendszerbe kapcsolódáshoz? Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2005. március 29. Mi kell a légiforgalmi rendszerbe kapcsolódáshoz? Légtér (pl. Forgalmi Tájékoztató Körzet - TIZ) Képzett ATS szakszemélyzet Légiforgalmi szolgálat (pl. ATC v. AFIS) Megfelelő légiforgalmi rádióberendezés Megfelelő kommunikációs kapcsolat Adatrögzítő berendezés Légiforgalmi tájékoztatási infrastruktúra pl. AFTN kapcsolat (repülésbejelentés, FPL) Repülőtéri adatok közzététele (pl. AIP) Eljárások és együttműködési megállapodások (LoA-k) Stb...
Forrás: Maracskó Média - internet Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Példa: Debrecen TIZ légtere... LHDC AFIS szolgálat Forrás: Maracskó Média - internet
A hazai kisgépes forgalom (’06. február 28.) Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A hazai kisgépes forgalom (’06. február 28.)
HA MINDEN VILÁGOS, VÁGJUNK BELE! Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Miért érdemes átgondolni a repülőterek kérdését? A létesítés alapszabályainak; vizsgálatainak elvégzése; Forgalmi igények felmérése és igazolhatósága; Jelentős beruházás, még jelentősebb fenntartási költség; Korlátozott légtér-lehetőségek – fókusz a koncepcióra; Infrastruktúra szükséges (légiforgalmi célú); Gazdasági és közlekedési infrastruktúra (ipari vonzáskörzet, turisztikai centrum, megfelelő közúti és vasúti kapcsolat - intermodalitás!) Légiforgalmi szolgálat az igényekhez képest; (pl. az AFIS ma kb. évi 25 m Ft, az ATC 100 m Ft-os nagyságrend) Biztonsági és védelmi képességek kialakítása (Safety – Security); HA MINDEN VILÁGOS, VÁGJUNK BELE!
A „kis repülőterek” légiforgalmi rendszerbe illeszkedésének kérdései Köszönöm a figyelmet! Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, 2006. március 29. Mudra István igazgató HungaroControl www.hungarocontrol.hu istvan.mudra@hungarocontrol.hu
A „kis repülőterek” légiforgalmi rendszerbe illeszkedésének kérdései Mudra István igazgató HungaroControl