A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Élet a magyarországi légtérben
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
2.7. Légiforgalmi tanácsadó szolgálat 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Nemzeti Biztonsági Felügyelet
HungaroControl fejlesztései a GA repülésbiztonság fokozására
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Állam munkavédelmi feladatai
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Új szemléletű Légügyi Hivatal NKH Légügyi Elnökhelyettes
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
A települési önkormányzatok állategészségüggyel és élelmiszerlánc-felügyelettel kapcsolatos feladatai Dr. Bakos Pál Igazgató-helyettes főállatorvos Békés.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
A veszélyes áruk vasúti szállításának szabályozása
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Vasútszabályozási Osztály
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MRSZ Szakmai nap Vass Tímea Dr.Koller József
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, 2006. március 29. Mudra István igazgató HungaroControl www.hungarocontrol.hu

A polgári repülés „épülete” Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A polgári repülés „épülete” „ALAPOK” „FELÉPÍTMÉNY” Légiforgalmi szolgáltató Repülőtér üzembentartó Légtérfelhasználók § Szabályozás, hatósági felügyelet §

Jeleztük több fórumon: Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Jeleztük több fórumon: Egy repülőtér nem csak beton és épület... Nem csak üzemanyag-biznisz, nem csak leszállási díj és nem csak konzumálás... Egy repülőtér – szolgáltatás a ‘vevőknek’ és jelentős működtetési költség is egyben... Része az egésznek, része a komplex légiforgalomnak!

Nem érintem (többek között): Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. AZ „ALAPOK”! Nem érintem (többek között): a 103/1998. (VII.6.) Korm.rendeletet (létesítés...) a 176/1997. (X.11.) Korm.rendeletet (zaj- és övezet) az 1997. évi XXXII.tv. (HőR) a légiközlekedés védelmével kapcsolatos kérdéseket de még az ICAO Annex 14-et sem... A fentiek mellett: Katasztrófavédelem (tűzoltás); Őrzés-védelem, utasbiztonsági ellenőrzés Veszélyes árúk kezelése Repülésbiztonsági menedzsment rendszer stb. Számos kiváló tanácsadó cég van...

Mi a repülőtér? Mi a légiforgalom? „Repülőtér - Aerodrome Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A „FELÉPÍTMÉNY” ! (1) Mi a repülőtér? „Repülőtér - Aerodrome Szárazföldön, vagy vízen kijelölt terület (ideértve valamennyi, a területhez tartozó épületet, felszerelést és berendezést), amely egészében, vagy részben a légijárművek indulására és érkezésére, valamint felszíni mozgására szolgál.” ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Mi a légiforgalom? „Légiforgalom - Air traffic A levegőben lévő, vagy a repülőtér munkaterületén működő valamennyi légijármű.

Mi a légiforgalmi szolgálat? Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A „FELÉPÍTMÉNY” ! (2) Mi a légiforgalmi szolgálat? „Gyűjtőfogalom, amely jelenthet repüléstájékoztató szolgálatot, repülőtéri repüléstájékoztató szolgálatot, riasztószolgálatot, légiforgalmi tanácsadó szolgálatot, légiforgalmi irányító szolgálatot (körzeti, bevezető, vagy repülőtéri). .” ((14/2000. (XI.14.) KöVíM rendelet)) Mi a légtér? „Meghatározott kiterjedésű, az abc betűivel azonosított légterek, amelyeken belül meghatározott fajtájú repülések üzemelhetnek, és amelyek számára a légiforgalmi szolgálatok és a működés szabályai meghatározottak. Megjegyzés: Az ATS légtereket a rendelet 1. sz. Mellékletében -„A Légiforgalmi szolgálatok ellátása” - leírtaknak megfelelően A - G osztályba sorolják.” .

Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006 Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. Forrás: internet

A Légiforgalmi Szolgálatok (ATS) Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A Légiforgalmi Szolgálatok (ATS) Légiforgalmi Irányító Szolgálatok (ATC) Légiforgalmi tanácsadó szolgálat Minőségbeli és felelősségbeli különbözőségek! Repülőtéri (TWR) Bevezető (APP) Körzeti (ACC) Repüléstájékoztató Szolgálatok (FIS) Körzeti Riasztó Szolgálatok Repülőtéri (AFIS) Körzeti (FIS) Minden ATS egység ellátja

Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Hogyan állunk ma? X X X Forrás: internet

Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Hogyan állunk ma? Készítette: Cserháti András (CA), HungaroControl

A Magyar Köztársaság Légiforgalmi térképe (az un. 500-ezres) Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. A Magyar Köztársaság Légiforgalmi térképe (az un. 500-ezres) Digitális térképfotó?????

A magyar légtér struktúrája (szimbólikus rajz) Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. A magyar légtér struktúrája (szimbólikus rajz) magasság FL660 „C” FL345 „D” FL315 Upper Lower TSA FL265 TSA „P” FL200 FL195 „C” MTMA TMA 9500’ „F” 7500’ „G” 4000’ MCTR „R” TIZ 2000’ „G” CTR Hegyeshalom Pápa Budapest Pusztavacs Paks Nádudvar Debrecen Létavértes - keresztmetszet -

Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006 Konferencia a repülőterek és környékük fejlesztéséről Budapest, 2006. március 29. Példa a légtérre... Forrás: internet

Példa a légterek puffer-zónái átfedésére... Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Példa a légterek puffer-zónái átfedésére... Készítette: Cserháti András (CA), HungaroControl

Példa a légiútvonalak rendszerére... Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Példa a légiútvonalak rendszerére...

Mi kell a légiforgalmi rendszerbe kapcsolódáshoz? Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2005. március 29. Mi kell a légiforgalmi rendszerbe kapcsolódáshoz? Légtér (pl. Forgalmi Tájékoztató Körzet - TIZ) Képzett ATS szakszemélyzet Légiforgalmi szolgálat (pl. ATC v. AFIS) Megfelelő légiforgalmi rádióberendezés Megfelelő kommunikációs kapcsolat Adatrögzítő berendezés Légiforgalmi tájékoztatási infrastruktúra pl. AFTN kapcsolat (repülésbejelentés, FPL) Repülőtéri adatok közzététele (pl. AIP) Eljárások és együttműködési megállapodások (LoA-k) Stb...

Forrás: Maracskó Média - internet Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Példa: Debrecen TIZ légtere... LHDC AFIS szolgálat Forrás: Maracskó Média - internet

A hazai kisgépes forgalom (’06. február 28.) Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. A hazai kisgépes forgalom (’06. február 28.)

HA MINDEN VILÁGOS, VÁGJUNK BELE! Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS, Budapest, 2006. március 29. Miért érdemes átgondolni a repülőterek kérdését? A létesítés alapszabályainak; vizsgálatainak elvégzése; Forgalmi igények felmérése és igazolhatósága; Jelentős beruházás, még jelentősebb fenntartási költség; Korlátozott légtér-lehetőségek – fókusz a koncepcióra; Infrastruktúra szükséges (légiforgalmi célú); Gazdasági és közlekedési infrastruktúra (ipari vonzáskörzet, turisztikai centrum, megfelelő közúti és vasúti kapcsolat - intermodalitás!) Légiforgalmi szolgálat az igényekhez képest; (pl. az AFIS ma kb. évi 25 m Ft, az ATC 100 m Ft-os nagyságrend) Biztonsági és védelmi képességek kialakítása (Safety – Security); HA MINDEN VILÁGOS, VÁGJUNK BELE!

A „kis repülőterek” légiforgalmi rendszerbe illeszkedésének kérdései Köszönöm a figyelmet! Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei WS Budapest, 2006. március 29. Mudra István igazgató HungaroControl www.hungarocontrol.hu istvan.mudra@hungarocontrol.hu

A „kis repülőterek” légiforgalmi rendszerbe illeszkedésének kérdései Mudra István igazgató HungaroControl