Márton nap.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ciprusi kaland.
Advertisements

A Szentcsalád nyomában
1902-ben, Párizsban az európai országok egyezséget kötöttek a hasznos szárnyasok védelmének érdekében.Az évi I. törvénycikk szerint minden év májusában.
Feltehetek egy kérdést?
Ünnepek.
Készítette: Pánczél Emiliána Dolóresz 
Kinszki’s art Kinszki Imre müvészete.
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
Pál apostol 12/B.
A föld készen áll: Jól megmunkálva, Ölében vár egy kismagot. Ráhull egy napsugár esőcseppbe zárva, S így szökken szárba a búzaszál. Ebből lesz majd kenyér,
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
A Zsidók egyik szent könyve a
A KIRÁLYI MAGYARORSZÁG BERENDEZKEDÉSE,
A ősmagyar életmód és hitvilág
Tavasz.
Hálaadás „Thanksgiving”
ALAPIGE: 1Kir 3,
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
Szóbeli felvételi Kérdéskidolgozás. Ember és természet 1.Melyek hazánk természeti kincsei? Őrség, Kardoskúti Fehértó, Füzéri vár, Ipolytarnóc, Hévízi-tó,
A Biblia – Kisifi Isten Igéjének hasonlatai Isten Ígéjének hasonlatai.
Más görög istenek 1.B.
Nagy Konstantin, Szent Ilona
AZ ÍRÁS Ókori Róma írása.
A Római világ és a barbárok
Írta: Szöllősi Veronika 9.a
Advent By: Móra Dávid.
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Ádventi gyertyagyújtás 1. műsor
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
JÓ REGGELT !.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Szent Miklós élete Szent Miklós kultusza Legendakör ábrázolása Modern
A nagy népvándorlás.
FARSANG 8.c.
A kezdetek A lovagrend a szentföldön alakult a zarándokok védelmére. Kezdetben „Krisztus szegény lovagjai” voltak. A templomosok nevet azért kapták, mert.
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
2.2. A karácsonyi szokáskör
Isten hozott köztünk!.
Elgondolkoztatok már azon, hogy vajon ki/mi miatt faragnak minden Halloweenkor tököt az Amerikaiak? Most elmondom nektek!
Készítette: Ócsai Gerg ő „Gondolkodom, tehát vagyok” Tovább.
Szent Miklós püspök Élete és legendái.
Szent István Király.
Szent lászló király.
Halld az angyalujjongást, Zeng az Istengyermekről
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Szent Bernadette.
Ünnepek © Németh György.
Zeng, lelkem, ez új reggelt, A nap, ím, ismét fölkelt. Ó, nap, mily gyönyörű vagy, Az Úr jósága mily nagy! Az Úr hatalma intett, Újra világosság lett.
Obrusánszki Borbála: Őseink évszázadok óta Jézus születésének ünnepét tartják meg karácsonykor, néhány évszázadig ez volt egyben az újév kezdete. Néphagyományainkban.
Szent Márton-nap a „Fasori Kicsinyek” óvodájában St. Martin’s day in the kindergarten of the „Fasori Kicsinyek”.
Az ősmagyar kor i.e től (magyar nyelv önálló életének kezdete)
A matematika drámája – A két Bolyai
A Pun-Római háborúk.
Napóleon A császár.
Hitvallók a történelem során
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
Géza fejedelem és Szent István Az államalapítás Készítette: Nagy György Magyary Károly Általános Iskola és Zeneiskola, Kerecsend,
Róma a világ ura i. e. 27-ben Octavianus Augustust Róma első polgárává választották. Megalakult a császárság, élén a császárral, aki teljhatalmú.
AZ ÁLLAMALAPÍTÁS.
Január, Február, Március
Izrael a hellénizmus korában
Szent Márton.
Snelemperg Barbara Halloween!.
ĦåℓℓǿฟєєИ Ҝǿ√áčṧ Ṁΐℓáή .
„MÁRTON LÚDJA”TÉMAHÉT November
Előadás másolata:

Márton nap

A Márton-nap története A legenda szerint Szent Márton a Római Birodalom Pannónia tartományának Savaria nevű városában (mai Szombathely) látta meg a napvilágot 316-ban vagy 317-ben egy római tribunus (elöljáró) fiaként. A római császár katonájaként szolgáló Márton a franciaországi Amiens városában egy hideg téli estén odadta meleg köpenyének felét egy nélkülöző koldusnak. Aznap éjszaka álmában megjelent Jézus a koldus alakjában. Innentől kezdve nem a hadsereget, hanem Istent szolgálta, megkeresztelkedett. Misszionáriusként sok jót cselekedett. Jóságáról még életében legendák keringtek, püspökké akarták szentelni. A monda szerint mikor ennek hírét vette, az érte jövő küldöttek elől nagy alázatosságában a ludak óljába bújt. A szárnyasok azonban gágogásukkal, szárnyuk verdesésével óriási zajt csaptak, így elárulva Márton rejtekhelyét. Mártont 371-ben püspökké szentelték és haláláig, 398-ig Tours-ban segítette a rászorulókat.

Szent Márton kultusza a Pannónia területén már a honfoglalás előtt is virágzott. Szent István tisztelete jeléül a zászlaira a hadvezér Márton képét festette. A hagyomány szerint a szent egy álomban sietett a király és az ország védelmére. Így Szent Márton Szűz Mária után az ország patrónusa lett. A pannonhalmi bencés apátság is Márton tiszteletére épült azon a helyen (Savaria Sicca), ahol az egyik hagyomány szerint a szent született. A legújabb kutatások viszont minden kétséget kizáróan bizonyítják, hogy Márton szülővárosa Savaria, vagyis Szombathely. Egy másik változat szerint ez a hagyomány a római időkre nyúlik vissza. November 11-e a naptárban ősidők óta a téli évnegyed kezdő napja: megkóstolták az új bort és az új termés is kitartott bőven, így nagy eszem-iszomot tartottak, hogy jövőre is jó termés legyen mindenhol. A rómaiak Aesculapiust, az orvosistent ünnepelték ilyenkor, s ludat öltek, amely a hadisten, Mars szent madara volt. (A madarak gágogásukkal egyszer megmentették Rómát a gallok éjszakai orv rajtaütésétől.)

A keresztény naptárban is ez alapján kapott helyet: a lúd római neve “avis Martis” (Mars isten madara); régi szófejtéssel „Márton madara”-ként ünnepelték, így nem kellett eltérni a lúdlakomák évnegyedkezdő római szokásától. A reformációnak korában is folytatódott a hagyomány: a protestánsok Luther Márton neve napján emelgették a poharaikat ilyenkor. A Márton-napi liba-lakomáról szóló első írásos beszámoló 1171-ből származik. Akkoriban ez inkább azzal volt kapcsolatba hozható, hogy Szent Márton napja jelentette a paraszti év végét, a népszokás ilyenkor zárták le az éves gazdasági munkákat, kezdetét vette a természet téli pihenő időszaka.

A cselédek ilyenkor kapták meg évi bérüket és hozzá ráadásként egy libát, mert a szárnyasok nyáron felduzzadt hadát a tél beállta előtt meg kellett tizedelni. E napon kóstolták meg az újbort és vágtak le először tömött libákat. Ám e szokás gyökerei is mélyebbre, az aratási időszak végén álló pogány állatvágási ünnepekre nyúlnak vissza, amelyeket a kereszténység így vett át.

Márton napi nagyvásár

Lampionos fölvonulás

Lampionok

Márton napi terítés

Szent Márton-napi hiedelmek November 11. jeles dátum a népi kalendáriumokban: ekkora híznak meg a fiatal libák, érik meg az újbor, ez az utolsó vásári nap, és ekkor jártak le a munkaszerződések. Kezdődhetetett a vígasság, a püspökfalatról azonban nem illett elfeledkezni! Elterjedt népszokás Szent Márton napján, november 11-én libát sütni. De miért pont Szent Mártonhoz kapcsolják a ludat?

Szent Márton és a liba ól A kissé prózainak tűnő ok, hogy a régi paraszti gazdaságokban ekkorra nőtt meg és hízott süthető állapotúvá az "idei", a fiatal liba. A közmondás úgy tartja, "aki Márton napján libát nem eszik, egész éven át éhezik." Hogy Márton napra igencsak meghíznak a ludak jól jelzi az elhízott emberekre használt hasonlat: „olyan kövér, mint Szent Márton lúdja”.

Ennél emelkedettebb magyarázat Szent Márton tisztelete Ennél emelkedettebb magyarázat Szent Márton tisztelete. A legenda szerint, amikor Szent Mártont Tours püspökévé akarták szentelni, a szerény természetű férfiú elrejtőzött rajongói elől egy libaólba, ám hollétét a gágogó libák elárulták. (Köztudott, hogy a lúd nemcsak konyhai felhasználásra és paplanfeltöltésre, de házőrzésre is alkalmas.)

A népszokás Franciaország egyes régióiban is ismert, Párizsban például a Saint-Martin-des-Champs apátság közelében egy egész utcát elfoglaltak a libasütők, akiknél készen vehették meg a csemegét a lusta vagy sütőkemencével nem rendelkező háziasszonyok. Az utca most is megvan, de egy nyelvi félreértés következtében ma már Medve utcának nevezik, de medvét nem sütnek benne.

Szent Márton, az időjós A Márton-napi lúdsütés Magyarországon is elterjedt. A hagyomány szerint a fiatal libát megtisztítják, kibelezik, besózzák és meghintik friss majorannával, kívül-belül. Befűtik a kemencét, és lehetőleg nagy cserép- vagy öntöttvas tepsiben betolják a libát. Szép pirosra, ropogósra sütik. Amikor elkészült, kiszedik, fatáblára fektetik és feldarabolják.

A melle csontjáról óvatosan lefejtik a húst (úgy át kell sülnie az állatnak, hogy ez könnyen elvégezhető legyen), és szemügyre veszik a mellcsontot, hogy megjósolják belőle, milyen lesz a tél. Ha a mellcsont fehér; kemény, havas tél várható. Ha szürkés, akkor latyakos, enyhe télre kell számítani.

Ha Márton napján havazik, gyakran elhangzott: „Eljött Márton szürke lovon.” "Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható." Sokfelé azt tartják a Márton napi idő a márciusi időt mutatja.