Zöld közbeszerzési tanácsok önkormányzati ügyfeleink részére ÖSSZEFOGLALÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Tanácsok a zöld közbeszerzéssel kapcsolatban Önkormányzati ügyfelek részére ÖSSZEFOGLALÓ Akkreditációs szám: AL-1160 Nyilvántartási szám:
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Az új épületenergetikai szabályozás
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A Fővárosi Önkormányzat szerepe az önkormányzati közbeszerzések koordinálásában, döntéshozatali mechanizmusa, a fejlődés irányai dr. Barna Orsolya Közbeszerzési.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Szénszál erősítésű hőre lágyuló műanyagok alkalmazási lehetőségei
Zöld Híd Hulladékgazdálkodási
BURGÅRDEN OKTATÁSI KÖZPONT Tanétterem -és pékség.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Környezetbarát termékjelek
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fülemüle informatika verseny
„A legjobb és legolcsóbb hulladék az, amelyet meg sem termelünk!”
A SZEMÉT ÚTJA Készítette:Kicsák Zoltán
E-beszerzés Bravo csoport.
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Környezeti kontrolling
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
E-hulladék Bokszos csapat. Használhatatlan elektronikus berendezés a háztartási hulladékban? Az elektronikus berendezések veszélyes anyagokat tartalmaznak.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Biomassza Bajnokság Magyarországon Kovács Emese ENERGIAKLUB Szakpolitikai Intézet és Módszertani Központ „Biomasszát fenntarthatóan” c. Konferencia Gödöllő,
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Politika, képviselő, információ Kerekes Pál jún. 6. MIBE Konferencia.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Fenntartható fejlődés a kereskedelemben
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A háztartások nagyobb szennyezők az iparnál A háztartások szennyezőanyag-kibocsátása már nagyobb, mint az iparé - állapították meg kutatók. A prágai Károly.
Mit tehetsz a leküzdéséért? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Szolgáltatások Tagozat XXV. Gazdasági Tevékenységet Segítő Szolgáltatási Osztály Megújuló Energiák Szakmai.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
Ökocímke.
Az energiahatékony közbeszerzés akadályai a kínálati oldal számára Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A zöld közbeszerzés európai és magyar jogi szabályozása Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A cégeket érintő közbeszerzési szabályok jelentősebb változásai az új Kbt. alapján Előadó: dr. Starcsevics Balázs közbeszerzés tanácsadó Első Magyar Önkormányzati.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
„Vegyünk egy nagy levegőt”
Környezetipar, zöld energiák a romániai Partium – Bánát régióban
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 4. A szükségletek felmérése
Előadás másolata:

Zöld közbeszerzési tanácsok önkormányzati ügyfeleink részére ÖSSZEFOGLALÁS

Fenntarthatóság – újabban minden fejlesztés alapja ez a szó. Nem véletlenül: az ember ráébredt arra, hogy az ipari forradalom kezdete óta csupán kihasználja a Föld javait, anélkül, hogy ebbe a tartalékba bármit is visszaforgatna – vagy ügyelne arra, hogy a fejlődés, a teljes élet lehetőségét az elkövetkező generációk számára biztosítani kötelesség. A tudomány és a politika igazán a kilencvenes években karolta fel ezt a témát, mely azóta egyre sürgősebb kérdéssé lesz.

A zöld beszerzés nemzetközileg elfogadott definíció szerint azt jelenti, hogy minden beszerzésekkel, szerződéskötésekkel kapcsolatos döntés, az ár és a minőség mellett, környezetvédelmi kritériumok figyelembe vételével születik – nem lehetnek ez alól kivételek a közbeszerzési ügyletek sem. Furcsa is lenne, ha pont azok a szervezetek, melyek hatáskörüknél fogva a legtöbbet tehetik, nem vennék vállukra a fenntarthatóság ügyét.

Nem csak azért fontos e piac, mert a közszféra arra hivatott, hogy jó példával járjon elől minden téren, de azért is lényeges, mert a fejlett országok GDP-jének 10-15%-a a közszféra fogyasztása. Ha ezt a szegmenst szabályozások által zölddé lehetne tenni, akkor az elég indok lenne a szolgáltatóknak, hogy fejlesszék ez irányú palettájukat – így ez a kezdeményezés a teljes fogyasztási szektorra kihatással lehet hosszútávon.

Egy szemléletes példa: ha minden önkormányzat átállna arra a gyakorlatra, hogy energetikáját 100%-ban megújuló forrásokból fedezi, akkor az uniós léptékben már 3%-os csökkenést hozna a kimerülő készletek felhasználási arányában. A települési önkormányzatok az államnál jóval rugalmasabb szerveződések, sokkal könnyebben vezetnek be újításokat – így tulajdonképpen elvi kötelességük, hogy ezen a területen is példamutatással járjanak elöl.

Az önkormányzatok, mint közintézmények beszerzéseiket a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően kötelesek lebonyolítani. Hazánkban jelenleg a közbeszerzési törvény és a versenyjog határozzák meg e feltételeket. Az Európai Unió jelenlegi definíciója szerint zöld közbeszerzésnek nevezzük az olyan közbeszerzést, amelynek során a beszerző közintézmények a beszerzési folyamat minden szakaszában figyelembe veszik a környezetvédelem szempontjait, és az életciklusuk során a környezetre a lehető legkisebb hatást gyakorló megoldások keresésével és előnyben részesítésével ösztönzik a környezetbarát technológiák terjedését és a környezetbarát termékek előállítását.

Fontos, hogy a megfelelő alkalmazáshoz át kell alakítani az önkormányzat jogi berendezkedését bizonyos területeken: Helyi rendeletek, belső utasítások a beszerzéssel kapcsolatban A Szervezeti és Működési szabályzatot is módosítani kell e tekintetben Ha van Környezetvédelmi Program, akkor abba kell integrálni a zöldbeszerzési mozzanatokat – hogy az által támogatva alakuljon ki a gyakorlata.

Fontos, hogy az önkormányzat megfelelően informálódjon az elérhető zöld szolgáltatások iránt – és információit lehetőség szerint rendszerezze, majd megossza. Ez azért lényeges, hogy más intézmények számára kipróbált példával járjon elől. A világhálón számos helyen érhetőek el hasonló tanulmányok, melyek alapján a hivatal okulhat, tervezhet. A beszerzéskor az önkormányzatnak el kell dönteni, hogy centralizál vagy sem szervezeti tekintetben. Egy kisebb városnál az előbbi megoldás a szerencsésebb, míg egy szélesebb körű ügyvitellel rendelkező településnél inkább a második – ez a helyi körülményektől függ.

Ha eldöntötték, hogy milyen keretek között végzik ezt a munkát, ki kell jelölni azt a munkatársat (vagy többet), aki – akik ezt a területet uralják, majd meg kell velük ismertetni a legújabb irányelveket, bevált gyakorlatokat. Fontos őket ösztönözni arra, hogy ismereteiket, valamint a tárgykörhöz köthető szakmai ismeretségüket folyamatosan bővítsék – így válva jó referensévé az önkormányzatnak e kérdéskörben.

Az együttműködés elengedhetetlen ebben a témában, és ennek több oka van. Egyrészt a tudásmegosztás révén jó eszközévé válhat a tapasztalatok cseréjének, másrészt pedig e szervezetek együttesen nagyobb nyomást gyakorolhatnak a kínálatra vagy a jogszabályi háttér alakítására. Az együttműködés nem maradhat országhatárokon belül, legalább uniós szintre kell emelkednie, de ha egy ötlet az EU-n kívülről való, ám a közösség előírásaival nem ütközik, ugyanúgy érdemes átvenni. Magyarországon ma már léteznek önkormányzati szövetségek: ezek segíthetnék a tudáskoordinációt.

A helyi önkormányzatokhoz kapcsolódó beszerzések igen sokrétűek és alapvetően három csoportba sorolhatók. A polgármesteri hivatal működéséhez kapcsolódó beszerzések. Az önkormányzat felügyelete alá tartozó intézmények beszerzései. A részben vagy egészében önkormányzati tulajdonú vállalatok beszerzései A zöldbeszerzést első lépcsőben érdemes csak az első kategóriában kiterjeszteni, egyrészt épp elég komoly a feladat, másrészt a tapasztalatok felhasználásával később könnyebb lesz nyitni az intézmények felé.

Az ilyen feladatok elindulásakor szükséges egy gyújtópont, mely elindítja az egész kezdeményezést. Ilyen lehet egy új és innovatív szakember, a szándék a környezet védelmére, valamely pályázati lehetőség, melynek keretein belül főcélként vagy kiegészítésként megvalósul zöldfejlesztés, illetve az a törekvés, hogy az anyagbeszerzés során minél hosszabb élettartamú, takarékosabb eszközöket vásároljon a hivatal.

Általános alapelvek a környezetbarát beszerzés kapcsán: Amennyiben létezik az adott termék vagy szolgáltatás környezetbarát termék minősítéssel rendelkező alternatívája (akár a magyar, akár valamelyik hiteles külföldi rendszer), azt a beszerzésekben feltétlenül előnyben kell részesíteni. Általános elvárás, hogy a termékek minél nagyobb arányban tartalmazzanak újrahasznosított anyagokat és konstrukciójukból adódóan minél könnyebben újrahasznosíthatóak legyenek. Általános alapelv az egészségre és a környezetre ártalmas veszélyes anyagok kerülése. Az elektromos áramot használó gépek, eszközök és berendezések beszerzésénél általános alapelv a minimális energiafogyasztás. Építési beruházásoknál és felújításoknál általános alapelv a víz- és energiatakarékos megoldások előnyben részesítése. Közbeszerzési eljárások során általános alapelvként kell érvényesüljön, hogy a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás elve helyett általánosan az összességében legelőnyösebb ajánlat elve szerint folyjanak a tendereztetések.

Amikor a beszerzendő áru nem éri el a közbeszerzési értékhatárt, a helyzet annyiban könnyebb, hogy ez esetben csupán a hivatali beszerző hozzáállásán és a belső szabályozás paraméterein múlik, hogy zöld alapanyagok kerülnek –e beszerzésre – így itt tehát a legkönnyebben érvényesíthető a fenntartható fejlődés, hiszen csupán a belső szabályozási kereteket kell hozzáigazítani, az pedig rugalmasabb az államinál.

A beszállítók és a termékek kiválasztásánál ma a legelfogadottabb elemzés az életciklus-elemzés, mely során a keletkezéstől a lebontásig az eszköz teljes életútját végigkíséri a figyelem, hogy minden tekintetben megfelel –e a környezeti alapelveknek, tömörít –e magában több képességet, alacsony –e az energiafogyasztása, tartalmaz –e mérgező alkatrészeket. Ezek mind olyan pontok, melyek összességében bemutatják a termék környezeti terhelését.

Az irodai gépek beszerzésénél figyelembe kell venni a különféle takarékossági ajánlásokat (p. Energy Star) és figyelni a készülék utántölthetőségét, leadhatóságát. Nyilván az az előnyösebb, ha a termék olyan szervizháttérrel rendelkezik, hogy az üzemidő lejárta után környezetbarát elbontásra leadható. Fogyasszon minél kevesebbet és tartson minél tovább – hiszen egy irodai eszköz e két területen tud a legveszélyesebb pazarlási forrássá válni. Szerencsére a legtöbb esetben a környezetvédelem már alapvető szemlélet a tervezés során.

Az irodai eszközök komoly része készül műanyagból, de szerencsére reneszánszukat élik a hagyományos (fém, fa, papír) tárgyak is. Ha műanyag eszközöket szerzünk be, az az előnyös, ha újrahasznosított anyagból készültek és/vagy újrahasznosíthatóak. Ezt a legtöbb esetben a csomagoláson jelzik. Érdemes ezek számára külön hulladéktárolót fenntartani, majd a szelektív hulladékba üríteni. Ennek feltétele a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése hivatali szinten.

A papír esetében szintén létezik fenntarthatósági elv: teljesen újrahasznosított és klórmentesen fehérített – ez a két hívó szó, melyekre a beszerzéskor figyelni érdemes. Bár az újrahasznosított valamivel többe kerül, mint a hagyományos, mindez csak technológia kérdése. Ha tömeges átállás lenne öko-papírra, az lényegesen csökkentené annak előállítási árait. Figyelni kell, hogy az irodai berendezések képesek legyenek újrapapír használatára!

A világítás energiatakarékosságának fontos mivolta nyilvánvaló, ám az is fontos szempont, hogy a tervezésnél odafigyeljenek a természetes fény minél magasabb arányára. Bár kevésbé ismert, de a fenntarthatóságnak részét képezik a hivatalban található háztartási gépekkel, takarítószerekkel és takarítóeszközökkel, valamint az étkeztetéssel kapcsolatos kérdések is.

Jelenleg az alulszabályozottság és az információhiány a két legfőbb oka annak, hogy a zöld közbeszerzés Magyarországon nem olyan szintű, mint a környező államokban. Több esetben a hivatal nem mer kockáztatni, hiszen a környezetvédelmi elveken alapuló döntéseket a vesztes ajánlattevők könnyen támadhatják. Amíg erre nem találnak ki egy biztos módszert, addig ezen a területen alacsony lesz az aktivitás. Így a fenntartható fejlődésnek van az intézményekben jogi oldala is.

Az összefoglaló az alábbi munkák alapján készült: Zöld beszerzési kézikönyv az önkormányzatok számára, Környezettudományi Központ, Budapest, Energiatudatos közbeszerzés – Követendő példák az európai gyakorlatból, Környezettudományi Központ, Budapest, E két mű fontos eleme kell, hogy legyen minden önkormányzat beszerzéssel kapcsolatos szakanyag-gyűjteményének!