M R N 2011. 1.szám  „Sok írnivalóm volna még számodra, de nem akarok neked tintával és tollal írni; remélem azonban, hogy hamarosan meglátlak, és személyesen.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Lépj tovább a szolgálatban!
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Szeretem a könyvtáram!.
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
A szeretet himnusz értelmezése
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A Bálint Márton Általános és Középiskola
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Digitális technika, digitális áramkörök
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Képességszintek.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
E-learning és a multimédia
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A média mint nevelési intézmény
A nevelés stílusa.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A munka világával kapcsolatos tudás
Szociális tanulás formái
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
E-learning Kovácspál Eszter.
Konfliktuskezelés - mediációval
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
DIGITÁLIS KULTÚRA ÉS MÉDIAOKTATÁS – Amit a TÁMOP kutatási eredményei üzennek Készítette: Jakab György Budapest december 6.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Valódi gyógyulás virtuális térben? Információs technológiák és lelki egészség Purebl György Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Digitális világ Online márkaépítés Kereskedelmi márkák és Nem kereskedelmi márkák Az óra célja: megérteni, hogyan segítik a honlapok a márkák ismertségét.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Előadás másolata:

M R N szám  „Sok írnivalóm volna még számodra, de nem akarok neked tintával és tollal írni; remélem azonban, hogy hamarosan meglátlak, és személyesen fogunk beszélni.”  3Jn. 1,13-14

Folyóirat

A Gutemberg - galaxis vége?  Ma 3 × annyi idő olvasással,  mint 1980-ban.

Digitális bennszülöttek digitális bevándorlók

- 21  óra videojáték  több, mint  több, mint óra mobiltelefonon; több, mint óra TV  több, mint hirdetés  Kb óra el könyvek olvasása

A digitális bennszülöttek hozzá vannak ahhoz szokva, hogy  Rendkívül gyorsan kapnak információt.  Szeretik a dolgokat párhuzamosan feldolgozni, egyszerre több mindennel foglalkozni.  Jobban kedvelik az ábrákat, képeket, mint a szöveget.  Jobban szeretik a véletlen elérést (pl. a hipertext).  Hatékonyabbak, ha hálózatban működhetnek.  Táptalajuk az azonnali megerősítés és a gyakori jutalmazás.  Előnyben részesítik a játékot a „komoly” munkával szemben.  Marc Prensky

Ugyanaz, másképp  Széles skálájú kommunikáció és mobil szórakoztatás - alkotás  „Always on”  Multitask üzemmód  Médiafogyasztás változó formái (lineáris TV)  (Ságvári Bence)

Személyesség  A valóság kiterjesztése  Kukkolás vagy involváció?  Fikció és realitás  Valóságshow-k  Oktatás – szórakoztatás  Érdekvédelem  (Buda Béla)

ADR  mediáció (közvetítés),  a tanácsadás (conciliation)  facilitálás  moderálás  (Balogh Eszter)

Ügyszelekció  Felek között függő helyzet és bizalom  Jól kezelhető viták (értékelv, kapcsolati viták  Bővíthető javak – erőforrások, alternatívák  (Balogh Eszter)

A harmadik fél feladata  Empátiát építsen a vitázó felek között. Visszatükrözze és tudatosítsa bennük saját és a másik érzelmeit. Megértesse velük saját és a másik céljait.  Megkeresse azokat a közös pontokat, amiben mindketten egyetértenek, vagyis nem a különbségek, hanem a hasonlóságok felé tereli a beszélgetést.  Nem a múltra, hanem a jövőre koncentrál, és ügyel arra, hogy a beszélgetés ne fusson el a probléma valódi fókuszpontjától.

A harmadik fél feladata  A támadó, stigmatizáló stb. kommunikációt semlegesíti, ezzel védi a feleket a viktimizációtól, és attól, hogy az agresszióval egyensúlytalan erőpozíció alakuljon ki.  Figyel az erőviszonyokra, mivel, ha az egyik oldal felé túlságosan eltolódik, akkor az a megállapodás megkötését vagy annak a végrehajthatóságát veszélyezteti.  A vitázó felekkel olyan megállapodást keres, amely a kölcsönös érdekeiken alapulnak és önkéntesen alávetik magukat rendelkezéseinek. A megállapodás végrehajtható, kivitelezhető, ezért a megfelelő garanciákkal ellátott, és az adott szituációban reális és jogszerű kell legyen.

Hogy jön ez ide?  MRN sz.

A média funkciói  (köz)művelődés, önművelés; informálás;  szórakoztatás;  értékteremtés,  értékközvetítés (egészség, műveltség, erkölcsösség, esztétikum, tolerancia mint közvetítendő értékek)  személyiségformálás. + az életmód, műveltségszerzés, ízlésformálás - érdektelenség, unalom, kényelem, beszűkülés és a passzivitás. Tamusné Molnár Viktória – Andrássy Mariann

A „film-tízparancsolat”  1. vallás kigúnyolása  2. meztelenség  3. kábítószer- kereskedelem  4. gyújtogatás  5. rablás  6. kegyetlenkedés  7. gyermekbántalmazás  8. nők elcsábítása  9. halálos ítéletek végrehajtása  10. kínvallatás.

A kockázat  1. A szeretetteljes, odafigyelő családi közegben felnövő gyermekek nem tanúsítanak agresszív magatartást a média hatására. Őket védi a szülők, illetve más kisközösségek értékrendje, amelyet maguk is interiorizálnak. Náluk a képernyő-erőszak lelki sérülést, szorongást kelthet.

A kockázat  2. Ahol nincs ilyen védelmező közösség, felmerülhet a tévé- és videofilmek minőségileg és mennyiségileg korlátlan „fogyasztása”. Ez eredményezheti az erőszakkal szembeni közöny kialakulását. Ezekben az esetekben a szakemberek újabban a szülők általi érzelmi elhanyagolás egyik fajtájaként definiálják a korlátlan tévénézés engedélyezését.

A kockázat  3. Abban az esetben, amikor a fiatalok eleve problémákkal küzdenek, személyiségzavaruk van, könnyebben fejti ki negatív hatását a média- erőszak. A kialakulatlan személyiség esetében szintén jóval nagyobb a veszély a negatív befolyásolásra. Ezeknél a fiataloknál tapasztalható, hogy bűncselekményeik megvalósításkor filmbeli példákat követnek. Az utánzás a fiatal nemzedékek sajátja.  Domokos Andrea

A kockázat  Erőszak  Halál bűvölete

A kockázat  Az információ közismerten óriási mennyiségénél azonban jóval nagyobb problémát jelent minősége, pontosabban az a tény, hogy az interneten található információtömeg nemcsak rendkívül változó minőségű, hanem, hogy a minőség megítélése sokkal összetettebb feladat, mint a nyomtatott dokumentumok világában volt. A nehézség tehát nemcsak abban áll, hogy ki tudjuk szűrni az értéktelen írásokat, a szemetet, hanem abban is, hogy a céljainknak megfelelő és jó minőségű információt megtaláljuk a hálózati információtengerben.  (Koltay Tibor)

Mire megy el az időnk?  A fogyasztóvédelem oktatásához hasonlóan a média-ismeretek tanítása során is tudatos média- fogyasztókat kellene nevelni. Kritikával kell fogadni a média által kínált káros árut. Ha ezt a szülő megtanulja, át tudja adni gyermeke számára is. A médiapedagógusok a filmkészítés technikai oldalával is megismertethetik a tanulókat és máris jobban elválik a fikció és a valóság a hallgatók képzeletében, tudatában. A technikai ismeret azonban nem pótolja az erkölcsi tartalmat.  (Domokos Andrea)

Digitális művelődés  az információszükséglet felismerése,  az adott probléma megoldásához szükséges információ azonosítása,  a szükséges információ megtalálása,  a megtalált információ értékelése,  az információ szervezése,  az információ hatékony felhasználása az adott probléma megoldására

Digitális olvasás  az internetes keresők (keresőgépek, keresőmotorok) használatának ismerete;  az ezek által létrehozott találati listák olvasása;  weboldalak olvasása abból a célból, hogy az ott potenciálisan felelhető információt megtaláljuk;  következtetések levonása (inferencia) arra vonatkozóan, hogy hol található az információ

Médiapedagógia  Feladatunk a pozitív változások elősegítése, illetve a negatív következmények csökkentése, ami elérhető például azzal, ha a gyermek felnőtt családtagjaival megbeszéli  Hasznos, ha együtt tévéznek, és közben a szülő folyamatosan magyarázza a gyermekének a látottakat, gyermeknyelven beszélnek róla.  Nyomatékosítani kell, hogy csak mese, amit lát, és nem a valóság.  A megnézett műsorokban ki kell emelni, illetve erősíteni az oktató és nevelő jelleget.  A szülőknek emellett tudatosan kell a műsorok között válogatni, hogy a gyerek ne nézhessen meg mindent kontroll nélkül.  Hangsúlyt kell helyezni a műsorok időpontjára, jellegére és a piktogramokra is.

Médiapedagógia  A más tevékenységre való elterelés is hasznos lehet, például kihívhatjuk a gyereket a szabad levegőre játszani vagy főzhetünk együtt a konyhában, de fontos, hogy eltiltani nem szabad a televíziótól.  Törekedni kell a gyermeki fantázia kivirágoztatására.  Fontos, hogy a szülő megfelelő példával járjon a gyerek előtt, hisz nem lehet hiteles, ha a szülő is egész nap, illetve minden szabadidejében a televízió előtt ül.  Ha a szülő egy rajzfilm DVD-t vagy a reklámokban látott játékot vesz a gyereknek, példával kell elöl járnia, nem pedig „vak” fogyasztóként vásárolni, és közösen, felelősen dönteni a megvásárolt termékről.  Tamusné Molnár Viktória – Andrássy Mariann

Sugárzások  A „hagyományos” tartalom körébe tartozik az olvasás, írás, számtan, logikus gondolkodás, a múltbeli írások és eszmék megértése stb. – minden, ami egy szokásos tantervben megtalálható. Mindez természetesen továbbra is fontos, de egy másik korszakból származik.  Ezeknek egy része továbbra is fontos marad (ilyen pl. a logikus gondolkodás), de más részei (talán felhozhatjuk példának az euklidészi geometriát) veszítenek fontosságukból, ahogyan ez megtörtént korábban a latin és a görög nyelvvel.

Egy adaptációs példa  Új számítógéppel segített tervezőszoftvert (CAD) fejlesztettek gépészmérnökök számára. A fejlesztésük eredménye sokkal jobb lett, mint az, amit a szakmában jelenleg használtak és úgy vélték, hogy a mérnöki szakma hamar elfogadja majd az új programot.  De nem így történt, helyette komoly ellenállásba ütköztek. Ez nagyrészt a szoftver meredek tanulási görbéjének volt köszönhető – a program több száz új gombot, menüt és elgondolást tartalmazott.

Kisugárzások  A matematikával kapcsolatban nem arról kell vitatkoznunk, hogy engedjük-e a számológépek és számítógépek használatát – ezek az eszközök részei a digitális bennszülött világának – hanem arról, hogy hogyan használjuk ezeket az eszközöket arra, hogy megtanítsuk azokat a dolgokat, amelyeket hasznos ismerni, az alapvető fogalmaktól a szorzótábláig. A jövő szempontjából érdekes matematikára kell koncentrálnunk – közelítések, statisztika, bináris gondolkodásmód.  Földrajzból – ami minden, csak nem mellőzhető manapság – nincs okunk feltételezni, hogy az a generáció, amely meg tudja tanulni több mint 100 Pokémon nevét és minden tulajdonságát, ne tudná megtanulni a világ 101 országának nevét, fővárosát, lakosainak számát és az országok közti összefüggéseket.  Minden a tálaláson múlik.

Tanár szerep változása  Többet tud?  Lexika?  Élettapasztalat?  Megoldások?  (M. G.)

MRN  Gyermekirodalom  Szociális kompetencia  Fiatalok az egyházban  Elmúlt nyolc év  Tehetség és kompetencia  Pedagógiai a XXI. században  Médianevelés  Gyermekek az egyházban

S. D. G.