M R N szám „Sok írnivalóm volna még számodra, de nem akarok neked tintával és tollal írni; remélem azonban, hogy hamarosan meglátlak, és személyesen fogunk beszélni.” 3Jn. 1,13-14
Folyóirat
A Gutemberg - galaxis vége? Ma 3 × annyi idő olvasással, mint 1980-ban.
Digitális bennszülöttek digitális bevándorlók
- 21 óra videojáték több, mint több, mint óra mobiltelefonon; több, mint óra TV több, mint hirdetés Kb óra el könyvek olvasása
A digitális bennszülöttek hozzá vannak ahhoz szokva, hogy Rendkívül gyorsan kapnak információt. Szeretik a dolgokat párhuzamosan feldolgozni, egyszerre több mindennel foglalkozni. Jobban kedvelik az ábrákat, képeket, mint a szöveget. Jobban szeretik a véletlen elérést (pl. a hipertext). Hatékonyabbak, ha hálózatban működhetnek. Táptalajuk az azonnali megerősítés és a gyakori jutalmazás. Előnyben részesítik a játékot a „komoly” munkával szemben. Marc Prensky
Ugyanaz, másképp Széles skálájú kommunikáció és mobil szórakoztatás - alkotás „Always on” Multitask üzemmód Médiafogyasztás változó formái (lineáris TV) (Ságvári Bence)
Személyesség A valóság kiterjesztése Kukkolás vagy involváció? Fikció és realitás Valóságshow-k Oktatás – szórakoztatás Érdekvédelem (Buda Béla)
ADR mediáció (közvetítés), a tanácsadás (conciliation) facilitálás moderálás (Balogh Eszter)
Ügyszelekció Felek között függő helyzet és bizalom Jól kezelhető viták (értékelv, kapcsolati viták Bővíthető javak – erőforrások, alternatívák (Balogh Eszter)
A harmadik fél feladata Empátiát építsen a vitázó felek között. Visszatükrözze és tudatosítsa bennük saját és a másik érzelmeit. Megértesse velük saját és a másik céljait. Megkeresse azokat a közös pontokat, amiben mindketten egyetértenek, vagyis nem a különbségek, hanem a hasonlóságok felé tereli a beszélgetést. Nem a múltra, hanem a jövőre koncentrál, és ügyel arra, hogy a beszélgetés ne fusson el a probléma valódi fókuszpontjától.
A harmadik fél feladata A támadó, stigmatizáló stb. kommunikációt semlegesíti, ezzel védi a feleket a viktimizációtól, és attól, hogy az agresszióval egyensúlytalan erőpozíció alakuljon ki. Figyel az erőviszonyokra, mivel, ha az egyik oldal felé túlságosan eltolódik, akkor az a megállapodás megkötését vagy annak a végrehajthatóságát veszélyezteti. A vitázó felekkel olyan megállapodást keres, amely a kölcsönös érdekeiken alapulnak és önkéntesen alávetik magukat rendelkezéseinek. A megállapodás végrehajtható, kivitelezhető, ezért a megfelelő garanciákkal ellátott, és az adott szituációban reális és jogszerű kell legyen.
Hogy jön ez ide? MRN sz.
A média funkciói (köz)művelődés, önművelés; informálás; szórakoztatás; értékteremtés, értékközvetítés (egészség, műveltség, erkölcsösség, esztétikum, tolerancia mint közvetítendő értékek) személyiségformálás. + az életmód, műveltségszerzés, ízlésformálás - érdektelenség, unalom, kényelem, beszűkülés és a passzivitás. Tamusné Molnár Viktória – Andrássy Mariann
A „film-tízparancsolat” 1. vallás kigúnyolása 2. meztelenség 3. kábítószer- kereskedelem 4. gyújtogatás 5. rablás 6. kegyetlenkedés 7. gyermekbántalmazás 8. nők elcsábítása 9. halálos ítéletek végrehajtása 10. kínvallatás.
A kockázat 1. A szeretetteljes, odafigyelő családi közegben felnövő gyermekek nem tanúsítanak agresszív magatartást a média hatására. Őket védi a szülők, illetve más kisközösségek értékrendje, amelyet maguk is interiorizálnak. Náluk a képernyő-erőszak lelki sérülést, szorongást kelthet.
A kockázat 2. Ahol nincs ilyen védelmező közösség, felmerülhet a tévé- és videofilmek minőségileg és mennyiségileg korlátlan „fogyasztása”. Ez eredményezheti az erőszakkal szembeni közöny kialakulását. Ezekben az esetekben a szakemberek újabban a szülők általi érzelmi elhanyagolás egyik fajtájaként definiálják a korlátlan tévénézés engedélyezését.
A kockázat 3. Abban az esetben, amikor a fiatalok eleve problémákkal küzdenek, személyiségzavaruk van, könnyebben fejti ki negatív hatását a média- erőszak. A kialakulatlan személyiség esetében szintén jóval nagyobb a veszély a negatív befolyásolásra. Ezeknél a fiataloknál tapasztalható, hogy bűncselekményeik megvalósításkor filmbeli példákat követnek. Az utánzás a fiatal nemzedékek sajátja. Domokos Andrea
A kockázat Erőszak Halál bűvölete
A kockázat Az információ közismerten óriási mennyiségénél azonban jóval nagyobb problémát jelent minősége, pontosabban az a tény, hogy az interneten található információtömeg nemcsak rendkívül változó minőségű, hanem, hogy a minőség megítélése sokkal összetettebb feladat, mint a nyomtatott dokumentumok világában volt. A nehézség tehát nemcsak abban áll, hogy ki tudjuk szűrni az értéktelen írásokat, a szemetet, hanem abban is, hogy a céljainknak megfelelő és jó minőségű információt megtaláljuk a hálózati információtengerben. (Koltay Tibor)
Mire megy el az időnk? A fogyasztóvédelem oktatásához hasonlóan a média-ismeretek tanítása során is tudatos média- fogyasztókat kellene nevelni. Kritikával kell fogadni a média által kínált káros árut. Ha ezt a szülő megtanulja, át tudja adni gyermeke számára is. A médiapedagógusok a filmkészítés technikai oldalával is megismertethetik a tanulókat és máris jobban elválik a fikció és a valóság a hallgatók képzeletében, tudatában. A technikai ismeret azonban nem pótolja az erkölcsi tartalmat. (Domokos Andrea)
Digitális művelődés az információszükséglet felismerése, az adott probléma megoldásához szükséges információ azonosítása, a szükséges információ megtalálása, a megtalált információ értékelése, az információ szervezése, az információ hatékony felhasználása az adott probléma megoldására
Digitális olvasás az internetes keresők (keresőgépek, keresőmotorok) használatának ismerete; az ezek által létrehozott találati listák olvasása; weboldalak olvasása abból a célból, hogy az ott potenciálisan felelhető információt megtaláljuk; következtetések levonása (inferencia) arra vonatkozóan, hogy hol található az információ
Médiapedagógia Feladatunk a pozitív változások elősegítése, illetve a negatív következmények csökkentése, ami elérhető például azzal, ha a gyermek felnőtt családtagjaival megbeszéli Hasznos, ha együtt tévéznek, és közben a szülő folyamatosan magyarázza a gyermekének a látottakat, gyermeknyelven beszélnek róla. Nyomatékosítani kell, hogy csak mese, amit lát, és nem a valóság. A megnézett műsorokban ki kell emelni, illetve erősíteni az oktató és nevelő jelleget. A szülőknek emellett tudatosan kell a műsorok között válogatni, hogy a gyerek ne nézhessen meg mindent kontroll nélkül. Hangsúlyt kell helyezni a műsorok időpontjára, jellegére és a piktogramokra is.
Médiapedagógia A más tevékenységre való elterelés is hasznos lehet, például kihívhatjuk a gyereket a szabad levegőre játszani vagy főzhetünk együtt a konyhában, de fontos, hogy eltiltani nem szabad a televíziótól. Törekedni kell a gyermeki fantázia kivirágoztatására. Fontos, hogy a szülő megfelelő példával járjon a gyerek előtt, hisz nem lehet hiteles, ha a szülő is egész nap, illetve minden szabadidejében a televízió előtt ül. Ha a szülő egy rajzfilm DVD-t vagy a reklámokban látott játékot vesz a gyereknek, példával kell elöl járnia, nem pedig „vak” fogyasztóként vásárolni, és közösen, felelősen dönteni a megvásárolt termékről. Tamusné Molnár Viktória – Andrássy Mariann
Sugárzások A „hagyományos” tartalom körébe tartozik az olvasás, írás, számtan, logikus gondolkodás, a múltbeli írások és eszmék megértése stb. – minden, ami egy szokásos tantervben megtalálható. Mindez természetesen továbbra is fontos, de egy másik korszakból származik. Ezeknek egy része továbbra is fontos marad (ilyen pl. a logikus gondolkodás), de más részei (talán felhozhatjuk példának az euklidészi geometriát) veszítenek fontosságukból, ahogyan ez megtörtént korábban a latin és a görög nyelvvel.
Egy adaptációs példa Új számítógéppel segített tervezőszoftvert (CAD) fejlesztettek gépészmérnökök számára. A fejlesztésük eredménye sokkal jobb lett, mint az, amit a szakmában jelenleg használtak és úgy vélték, hogy a mérnöki szakma hamar elfogadja majd az új programot. De nem így történt, helyette komoly ellenállásba ütköztek. Ez nagyrészt a szoftver meredek tanulási görbéjének volt köszönhető – a program több száz új gombot, menüt és elgondolást tartalmazott.
Kisugárzások A matematikával kapcsolatban nem arról kell vitatkoznunk, hogy engedjük-e a számológépek és számítógépek használatát – ezek az eszközök részei a digitális bennszülött világának – hanem arról, hogy hogyan használjuk ezeket az eszközöket arra, hogy megtanítsuk azokat a dolgokat, amelyeket hasznos ismerni, az alapvető fogalmaktól a szorzótábláig. A jövő szempontjából érdekes matematikára kell koncentrálnunk – közelítések, statisztika, bináris gondolkodásmód. Földrajzból – ami minden, csak nem mellőzhető manapság – nincs okunk feltételezni, hogy az a generáció, amely meg tudja tanulni több mint 100 Pokémon nevét és minden tulajdonságát, ne tudná megtanulni a világ 101 országának nevét, fővárosát, lakosainak számát és az országok közti összefüggéseket. Minden a tálaláson múlik.
Tanár szerep változása Többet tud? Lexika? Élettapasztalat? Megoldások? (M. G.)
MRN Gyermekirodalom Szociális kompetencia Fiatalok az egyházban Elmúlt nyolc év Tehetség és kompetencia Pedagógiai a XXI. században Médianevelés Gyermekek az egyházban
S. D. G.