VIII. Közművelődési Nyári Egyetem Művelődés – műveltség Szeged A felnőttnevelés a művelődés rendszerében
Pordány Sarolta2 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Hampton, W. (1992.) képzési formák sorozatát lehet rendszerezett módon bemutatni
Pordány Sarolta3 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Figel, J. (Európai Bizottság) 2006-os XII. Német Felnőttképzési Konferencia, Berlin „Mindannyian tudjuk, hogy a felnőttképzés komplex világ, amelyet leírhatunk díszesen megformált mozaikként is, de zavarba ejtő összevisszaságként is.”
Pordány Sarolta4 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében 2006 őszén újabb közlemény (Communication) kiadását tervezi az Európai Bizottság Felnőttkori tanulás Európában címmel
Pordány Sarolta5 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében A közlemény tartalmához az Európai Felnőttképzési Szövetség (EAEA) vitaanyagot készített Címe: Az európai felnőttkori tanulás trendjei és kiemelt témakörei
Pordány Sarolta6 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Az EAEA munkacsoport „négylábú asztal” hasonlata: Az oktatásnak mind a négy fő területére: az alapképzésre, a szakképzésre, a felsőoktatásra és a felnőttoktatásra egyformán szükség van, és ráadásul azokat egyenlően kell kezelni és támogatni ahhoz, hogy „ne billegjen az asztal”.
Pordány Sarolta7 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Az EAEA vitaanyagából: A szélesebb alapokon álló képességek és kompetenciák megszerzésében a munkavállalók, de a munkaadók is érdekeltek. A felnőttkori tanulás magába foglalja a tágabb, nem szakképzési célú ismeretszerzést és tanfolyamokat is.
Pordány Sarolta8 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében üzenetváltás egy pályakezdő, munkanélküli fiatallal: „Mi a speciális tudásod? Szóval milyen tudást árulsz a munkaerőpiacon? – Speciális tudás? Hát attól, hogy a filmek világában nem lehet nagyon megfogni, és hitem szerint magas általános műveltségem van, szerintem max. a Legyen Ön is Milliomosban kamatoztathatnám, munkahelyen szakmai tudást kérnek. Amihez persze gyakorlat kell, mert szakmai tudásom annyi, mint azoknak, akik hasonló iskolát végeztek.”
9 Csók István
Pordány Sarolta10 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Az Európai Bizottság évi közleménye: Tegyük valósággá Európában az életen át tartó tanulást + Memorandum Rendszerezés: formális oktatás nem-formális tanulás informális tanulás
Pordány Sarolta11 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében A nem-formális és informális képzések értékelésének uniós szintű elindítását 2002-ben határozták el Koppenhágában
Pordány Sarolta12 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Elkészültek a nem-formális és informális tanulás elismerésének évi és évi első leltárai (inventáriumok)
Pordány Sarolta13 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Rendszerezési szempontok: A tanulási folyamat szándékossága: Szándékos tanulás Nem szándékos tanulás A tanulási folyamat tervezettsége: Tervezett tanulási tevékenység Tervezett tevékenység Nem tervezett tevékenység
Pordány Sarolta14 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében A felnőttképzés fogalmi rendszerének átalakulása mellett szervezeti, tartalmi megújítása is folyamatban van OKJ Új statisztikák
Pordány Sarolta15 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében A felnőttkori tanulás és műveltség más dimenzióinak is „bele kell férni” ezekbe a modern, vagy modernnek vélt rendszerezésekbe.
Pordány Sarolta16 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Endreffy Zoltán filozófus „Arra kéne törekednünk, hogy a társadalmat olyanná formáljuk, hogy abban az embereknek legyen kellő iskolázottságuk, és legyen szabadidejük a lelkiismeretük művelésére."
Pordány Sarolta17 Felnőttképzés Fejlesztéséért (Közhasznú) Egyesület Honlap: Levelezés:
Pordány Sarolta18 A felnőttnevelés a művelődés rendszerében Köszönöm a figyelmet!