Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó
A nevelési tanácsadó keretében működő iskolapszichológia előnyei Szakmai háttér Szakmai háttér Legésszerűbb, legadekvátabb munkamegosztás Legésszerűbb, legadekvátabb munkamegosztás Szakmai autonómia – függetlenség Szakmai autonómia – függetlenség szakmai nézőpont - konfliktus önálló módszerválasztás a gyermek érdeke- az iskola érdeke
Munkamegosztás Prevenció és problémakezelés Diagnosztika, Diagnosztika, Szakvéleményezés Szakvéleményezés Terápia Terápia
Munkamegosztás és együttműködés Megfelelő munkamegosztáshoz elengedhetetlen a szoros együttműködés Megfelelő munkamegosztáshoz elengedhetetlen a szoros együttműködés Az esetek egy részének ellátása során egymást kiegészítve dolgoznak Az esetek egy részének ellátása során egymást kiegészítve dolgoznak
Az együttműködés területei Együttműködés a prevenciós munkaterén Együttműködés a prevenciós munkaterén Tanulási nehézség, tanulási nehézség veszélyeztetettség mielőbbi felismerése Tanulási nehézség, tanulási nehézség veszélyeztetettség mielőbbi felismerése (a segítő szakmák információinak integrálása) (a segítő szakmák információinak integrálása) A gyermekek pszichés problémáinak felismerése (csendesen szorongó) A gyermekek pszichés problémáinak felismerése (csendesen szorongó) Gyors továbbirányítás Gyors továbbirányítás
Munkamegosztás Döntően az iskolapszichológusok tevékenységi körébe kerül át: Pedagógusokkal folyó pszichológiai munka Pedagógusokkal folyó pszichológiai munka Tanácsadás Tanácsadás Iskolai problémahelyzetek, konfliktusok kezelése Iskolai problémahelyzetek, konfliktusok kezelése Normatív krízisek valódi krízisek kezelése Normatív krízisek valódi krízisek kezelése
Szakmai együttműködés Bekapcsolódás a szakmai team munkájába Bekapcsolódás a szakmai team munkájába Részvétel a változások előkészítésében, belső továbbképzéseken Részvétel a változások előkészítésében, belső továbbképzéseken Konkrét szakmai együttműködés az esetvezetésben Konkrét szakmai együttműködés az esetvezetésben Információ Közös esetvezetés Közös csoportvezetés
Az iskolapszichológus „híd” szerepe Szakvélemények, javaslatok értelmezése Szakvélemények, javaslatok értelmezése Bánásmódra vonatkozó javaslatok Bánásmódra vonatkozó javaslatok Iskolapszichológusi megfigyelések átadása Iskolapszichológusi megfigyelések átadása Addig is amíg a terápia beérik… Addig is amíg a terápia beérik… Ráhangolás a terápiára Ráhangolás a terápiára
A harmadik pillér Az iskolapszichológiai óriási előrelépés, a nevelési tanácsadás szerves fejlődéséből logikusan következő fejlődési szakasz: a nevelési tanácsadóban végzett, a pedagógiai és pszichológiai munka együttességén alapuló komplex ellátásban a fejlesztő pedagógiai és gyógypedagógiai eszközökkel történő pedagógiai gondozás valamint a gyermek panaszát, tünetét a középpontba helyező, főként klinikus pszichológusi képzettséget igénylő diagnosztikus és terápiás pszichológiai munka mellett az iskolai terepmunka, az iskolapszichológia megjelenésével kialakul a harmadik pillér a pedagógus munkájának és a gyermeknek az iskolai helyszínen történő segítése is. Az iskolapszichológiai óriási előrelépés, a nevelési tanácsadás szerves fejlődéséből logikusan következő fejlődési szakasz: a nevelési tanácsadóban végzett, a pedagógiai és pszichológiai munka együttességén alapuló komplex ellátásban a fejlesztő pedagógiai és gyógypedagógiai eszközökkel történő pedagógiai gondozás valamint a gyermek panaszát, tünetét a középpontba helyező, főként klinikus pszichológusi képzettséget igénylő diagnosztikus és terápiás pszichológiai munka mellett az iskolai terepmunka, az iskolapszichológia megjelenésével kialakul a harmadik pillér a pedagógus munkájának és a gyermeknek az iskolai helyszínen történő segítése is. Az ellátás így válik teljes körűvé és valóban korszerűvé, a gyermek pedagógiai és pszichológiai megsegítése kiegészül a gyermek iskolai környezetének és tevékenységeinek vizsgálatával és fejlesztésével. Az ellátás így válik teljes körűvé és valóban korszerűvé, a gyermek pedagógiai és pszichológiai megsegítése kiegészül a gyermek iskolai környezetének és tevékenységeinek vizsgálatával és fejlesztésével. Dr. Szakács Katalin gondolata Dr. Szakács Katalin gondolata
E feladatok megvalósításához jó munkát kívánok! Köszönöm a figyelmüket!