Nemesné Somlai Gitta tanácsadó szakpszichológus,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Kulcsárné dr. Papp Enikő:
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
általános főig. helyettes
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
ISKOLAPSZICHOLÓGIA ELMÉLETBEN
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Integráló iskolák a közoktatásban
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Új feladatok, új szakemberek, megújult intézmény a járás területén
Létérdek TÁMOP /2 „Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért”
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
MODULÁRIS OKTATÁS A TANULÁS TANÍTÁSA Megvalósító: Kisné Takács Ágnes
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
„Referenciaintézmény kialakítása a II
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Előadás másolata:

Kistérségi szükségletek az iskolapszichológiai szolgáltatással kapcsolatban Nemesné Somlai Gitta tanácsadó szakpszichológus, speciális szakpedagógus, szupervízor Nevelési Tanácsadó Székesfehérvár Várpalota Kistérség Többcélú Társulása

A kistérség olyan területfejlesztési-statisztikai területi egység, amely a közigazgatási terület feladatainak ellátásához szükséges illetékességi területek alapja; földrajzilag összefüggő területi egység. A társulásba lépő települések száma, nagysága, lakóinak száma sokféleképpen alakul. A települések besorolását a kistérségi törvény 1. számú melléklete tartalmazza. Hazánkban jelenleg a 174 kistérség közül 94 hátrányos helyzetű, amelyek közül 47 leghátrányosabb helyzetű besorolású.

Magyarország kistérségei (Forrás: KSH)

A kistérségek fejlettségi különbségei (2002)

Többcélú kistérségi társulás (TKT) Céljai: Helyi fejlesztések megvalósítása Területfejlesztés folyamatosságának biztosítása Közös koncepciók, programok megvalósítása Forrásszerzés Pályázatok elkészítése, elnyerése, megvalósítása Vállalja a kistérségi közszolgáltatás biztosítását, szervezését, fejlesztését, intézmények fenntartását.

Többcélú kistérségi társulások közoktatási feladat-ellátása A közoktatási törvénnyel összhangban : a) a települési önkormányzatok kötelező közoktatási feladatainak ellátását és a közoktatási törvényben meghatározott ellátási kötelezettség teljesítésének módját, b) a társulásban résztvevő helyi önkormányzatok nem kötelező közoktatási feladatait és azok ellátását, c) a közoktatási intézményrendszer működtetésével, fenntartásával, fejlesztésével, átszervezésével összefüggő elképzeléseket, d) a gyermekek, tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedéseket.

Kötelező közoktatási feladatai: közoktatási feladatok szervezése, illetve intézmények fenntartása, kistérségi pedagógiai szakszolgálati ellátás megszervezése (legalább két különböző szakszolgálati feladat ellátása) vagy a kistérségi társulás által fenntartott intézményben vagy megállapodás alapján, a helyi önkormányzat vagy az önkormányzati társulás fenntartásában működő intézmény(ek)ben.

Vállalható kistérségi társulási közoktatási feladatok: pedagógiai szakmai szolgáltatás, egységes iskola működtetése, szakmai, vezetői munkaközösségek létrehozása, Iskolabusz-szolgáltatás működtetése, pedagógus-helyettesítési rendszer létrehozása, munkaerő-gazdálkodási rendszer működtetése. A kistérségi feladatellátásban a megoldási módok területenként, térségenként nagyon változatosak a helyi szükségleteknek, lehetőségeknek megfelelően.

Pedagógiai szakszolgálatok a kistérségekben A többcélú kistérségi társulások a szakszolgálati feladatok ellátását biztosíthatja a.) saját intézmény fenntartásával – utazó szakemberhálózat működtetésével, vagy b.) megállapodás alapján helyi önkormányzat, önkormányzati társulás fenntartásában működő intézmény útján.

Nevelési tanácsadás A nevelési tanácsadás feladata annak megállapítása, hogy a gyermek, a tanuló beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd (BTM), ennek alapján szakvélemény készítése, valamint a gyermek fejlesztő foglalkoztatása a pedagógus és a szülő bevonásával. További feladata az iskolaérettség megállapítása, szakvélemény készítése az iskolakezdéshez. A vizsgálatban részesített gyermeknél, tanulónál a sajátos nevelési igény vélelmezése esetén az illetékes szakértői és rehabilitációs bizottság által történő vizsgálat kezdeményezése. Feladatai körében pedagógiai, pszichológiai támogatást, fejlesztést, terápiás gondozást nyújt a gyermeknek, a tanulónak, illetve támogatja a pedagógus nevelő és oktató munkáját, segíti a családdal való kapcsolattartást. A nevelési tanácsadás elláthatja az iskolapszichológiai szolgáltatás feladatait is.

Kistérségi iskolapszichológusi hálózat Az esélyegyenlőség érvényesülésének közoktatásban történő előmozdítását szolgáló egyes intézkedésekről szóló 2061/2008. (V. 16.) Korm. határozat 3. pontja szerint támogatta, az iskolapszichológusi hálózat - 2009. szeptemberétől induló – fejlesztésének lehetőségét, a többcélú kistérségi társulásokban, a nevelési tanácsadás keretében. A jogcímet tartalmazó támogatást, rendeletben előírt feltételek alapján a többcélú kistérségi társulások mint feladatot ellátók igényelhették pályázat útján.

Várpalota Kistérség társulási szinten vállalt közoktatási feladatai 1. A társult önkormányzatok közoktatási, intézmény fenntartási és fenntartói irányítási feladataival összefüggésben közoktatási terveket készít, egyeztet a tanulócsoportjainak számáról, kistérségi oktatási, fejlesztési tervet készít, javaslatot tesz a mikro, illetve makro térségi megállapodások megkötésére. Koordinálja az utazó pedagógusok, szakértők munkáját. Közreműködik a kisebbségi nevelés és oktatás iránti igény felmérésében, összehangolja a kisebbségi nevelés és oktatás szervezését és feltételeinek biztosítását. Térségi továbbképzések, konferenciák szervezése, rendezése. Térségi tanulmányi, tehetséggondozó és diák sport versenyek szervezése, rendezése. Térségi óvodavezetői, igazgatói, pedagógusi szakmai munkaközösségek működtetése. Szakmai Pedagógiai Napok szervezése, rendezése. Pedagógiai kiadványok szerkesztése, kiadása. E-tanulási adatbázis létrehozása, bevezetése, működtetése.

2. Óvodai nevelés, alapfokú és középfokú oktatás: - óvodai foglalkozásokon belüli és kívüli; az alapfokú oktatás tanórai és órán kívüli differenciált fejlesztés térségi koordinálása, - alacsony óraszámú tantárgyak utazó pedagógussal történő ellátásával a szakellátottság optimalizálása. Fakultatív feladat: - alapfokú művészeti oktatás - külön megállapodás szerinti - közös szervezése, illetve fenntartása. 3. Pedagógiai szakszolgálati tevékenység keretében makro térségi szinten: - nevelési tanácsadás, - logopédiai ellátás, - gyógy-testnevelés, - korai fejlesztés, - konduktív pedagógiai ellátás - továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás. 4. Oktatási ágazatból eredő igazgatási feladatok térségi ellátása oktatási referens közös alkalmazásával, a tanügy-igazgatási feladatok ellátása.

Várpalota kistérség iskoláiról A kistérség önkormányzatai fontosnak tartják, hogy az iskoláskorú gyermekek lehetőség szerint helyben kaphassák meg az általános iskolai ellátást, ez csak egy településen nem valósul meg. Az önkormányzat együttműködési megállapodás keretében tesz eleget kötelezettségének. A kistérségben működő iskolák szervezeti formája: Szervezeti forma Intézmények száma Önálló intézmény 9 Int. fenntartó társulás 2 Tagintézmény 3 ÁMK - Egyéb (közös igazgatású) 1 ÖSSZESEN 15

A kistérségben működő iskolák fenntartóik szerint Fenntartó Intézmények száma települési önkormányzat 12 fenntartói társulások - kistérségi társulások - megyei önkormányzat 1 Egyéb 2 (1 egyházi és 1 magániskola) ÖSSZESEN 15

Az oktatást segítő nem pedagógus szakemberek létszámrangsora a kistérség óvodáiban, iskoláiban: Fejlesztő pedagógusok (alapdiploma + szakképzettség) Logopédusok Gyógytestnevelők Pszichológusok (N.T.-ban 2 fő, óvodában 1 fő, iskolában 3 fő dolgozik) A Várpalotai Egységes Pedagógiai Szakszolgálat elsősorban nevelési tanácsadással és logopédiai ellátással segíti a Várpalota Kistérség Többcélú Társulásának kötelezően vállalt szakszolgálati feladatait. Ezeken túl, koordinálja a feladatok ellátását azokban az intézményekben, ahova a saját szakemberei nem jutnak el, továbbá a gyógytestnevelés szakszolgálatot azokon a helyeken, ahol az igény eléri a csoportalakításhoz szükséges létszámot.

Településenként eltérő, speciális iskolai problémák: 1. Az osztálylétszámok nagysága (alacsony-magas), helyi és bejáró diákok aránya, körzethatárok átlépése, közlekedési lehetőségek 2. Kollégista diákok helyzete 3. SNI tanulók relatív magas száma az iskolákban, 3 főnek számító tanulók magas száma 4. Nemzetiségi, kisebbségi tanulók aránya, oktatása (német, szlovák, roma) 5. Tehetséggondozás (falu – város – továbbtanulás) 6. Nevelő szülők gyv. szakellátásban lévő gyermekeinek magasabb létszámú jelenléte egy kistelepülés iskolájában

Kérdőíves felmérés Célja: Megismerni a kistérségben a szülők és a pedagógusok véleményét. Igényelnék-e iskolájukban iskolapszichológus munkáját? Kérdések 1. Véleménye szerint az Önök iskolájában mi jelenti a legnagyobb problémát a tanulók körében, a szülők körében, a pedagógusok körében? 2. Van-e segítő szakember az iskolában? 3. Szükség lenne-e véleménye szerint iskolapszichológusra az iskolában, miért? 4. Ha igen, milyen szolgáltatást igényelne tőle? Kivel foglalkozzon?

Mi jelenti az Önök iskolájában a legnagyobb problémát? A pedagógusok véleménye szerint Problémák a tanulók körében - magatartásproblémák, agresszió, trágár beszéd, fegyelmezetlenség, kötelességtudat hiánya, csavargás, - tanulási nehézségek, az otthoni tanulás hiánya, tanulási motiváció hiánya, igénytelenség, - neveletlenség, családi háttér, miliő ártalom, az „utca gyermeke”, - unatkozás, szabadidő értelmes eltöltésének hiánya, - hiányos felszerelés, - szegénység.

A pedagógusok véleménye szerinti problémák A szülők körében - családi problémák – munkanélküliség, alkoholizmus,válás, betegség, túl sok stressz, - anyagi gondok, - elhanyagolás, - igénytelenség, érdektelenség a gyermek iskolai munkája iránt, - időhiány, - következetlen, illetve rapszodikus, türelmetlen nevelési módszerek. A pedagógusok körében - fegyelmezési nehézségek, normák betartatása, agresszió kezelése, - a tanulók érdeklődésének felkeltése, motivációs problémák kezelése, - figyelemzavar kezelése, - a tanulók egyéni problémáinak kezelése, - időhiány, - fejlesztő pedagógusok hiánya, - tanítást segítő tárgyi eszközök hiánya.

Segítő szakemberek az iskolákban A pedagógusok véleménye szerint Várpalotán Kistérségi településeken Fejlesztő pedagógus van általában van Védőnő van van Logopédus van van, ahol nincs Szociálpedagógus előfordul (gy.ifj.f.) nincs Szociális munkás nincs nincs Iskolapszichológus nincs nincs

Véleménye szerint szükség volna-e iskolájában iskolapszichológusra? Indoklások „Igen” – a felsorolt problémák kezelése céljából, a pedagógusokra háruló terhek csökkentése céljából, a tanulóknak, szülőknek, tanároknak nyújtható segítsége miatt. „Nem” – az iskola anyagi helyzete nem engedi alkalmazásukat, „Pontosan mit csinálna?” kérdés információhiánya miatt

Ha igen, milyen szolgáltatást igényelne? A pedagógusok véleménye szerint

Kivel foglalkozzon az iskolapszichológus? egyén - csoport - osztály tanulók- szülők - tanárok szülőértekezleteken előadások Szülők-klubja munkaközösségi értekezletek esetmegbeszélő csoportok pedagógusoknak szupervízió(s csoport) kérése (gyermek és ifjúságvédelmi felelősök kérték)

A szülők véleménye szerinti problémák A tanulók körében - magatartásproblémák, agresszió, trágár beszéd, fegyelmezetlenség, erőszak, csavargás, dohányzás, bandázás, - tanulási nehézségek, az otthoni tanulás hiánya, nem szeret olvasni, nem tud helyesen írni, lustaság, - a családi változások hatásának nehézségei, - túl sok számítógépezés, unatkozás, - szorongás, testi panaszok.

A szülők véleménye szerinti problémák A szülők körében - túl sok stressz, - családi problémák – munkanélküliség, válás, betegség, - anyagi gondok, - időhiány, - képzetlenség. A pedagógusok körében - fegyelmezési nehézségek, - az agresszió kezelése, - a tanulók érdeklődésének felkeltése, - a gyengébb tanulók felzárkóztatása, - időnként kimerültek, idegesek.

Ön szerint szükség volna-e iskolájában iskolapszichológusra? A szülők véleménye szerint Indoklások „Igen” – a tanulóknak, szülőknek, tanároknak nyújtható segítsége miatt, nevelési tanácsok a szülőknek, krízisek esetén azonnali lelki segítség a gyerekeknek. „Nem” – félelmek, bizonytalanságok a pszichológussal szemben, „a gyerek nem beteg”, „ne bélyegezzen meg”.

Mire való az iskola? „Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog.” (Szent-Györgyi Albert)  

Köszönöm a figyelmüket! Nemesné Somlai Gitta nemesgitta@chello.hu