Ajka Térségi Foglalkoztatási Partnerség Foglalkoztatás-fejlesztési irányok − a kormányzat munkaerő-piaci politikája − mi a szándék a Foglalkoztatási Paktumokkal?
Ajka Térségi Foglalkoztatási Stratégia Stratégiai célterületek / Prioritások: Hatékony hálózatos együttműködés kiépítése, erőforrás- koordináció Mezőgazdasági, feldolgozóipari, turisztikai és ipari vállalkozások foglalkoztatási potenciáljának növelése Önkormányzatok foglalkoztatás terén betöltött szerepének, szolgáltató funkciójának növelése Munkaerő-piaci igények és a képzés összhangjának megteremtése Munkahelyteremtés elsősorban a hátrányos helyzetű emberek számára, és kapcsolódó munkaerő-piaci szolgáltatások fejlesztése 2
Ajka Térségi Foglalkoztatási Stratégia Az Ajkai Kistérség legfontosabb problémája jelenleg a október 4.-én bekövetkezett iszapkatasztrófa okozta közösségi és egyéni károk rendezése, az eredetihez közeli állapotok visszaállítása, további károk megelőzése, a katasztrófa sújtott területeken élők érdekeinek képviselete és munkába vetett hitének visszaadása. Ennek megfelelően a stratégiai prioritások közül elsődlegességet kapott a hatékony hálózatos együttműködés, partnerség kiépítése és az erőforrás koordináció a válsághelyzet kezelése érdekében. 3
Közfoglalkoztatás „Út a munkához program” → Nemzeti Közfoglalkoztatás Program váltja fel 2011-től. Célok: Minél több álláskereső (munkanélküli) személy dolgozhasson (aktív korú, munkára kész és képes – szociálisan rászoruló) Csökkenthetőek legyenek az önkormányzatok terhei; egyszerűsödjenek az eljárások (pályázat keretében igényelhető) A dologi kiadások finanszírozásával lehetővé váljon minél több önkormányzati projekt, „jó gyakorlat” megvalósulása A munkaügyi kirendeltségek kulcsszerepet kapnak a közfoglalkoztatás működtetésében (közfoglalkoztatás csak kirendeltségi közvetítéssel valósulhat meg) Támogatottként megjelenhetnek a kis-, és közép vállalkozások (az önkormányzatok és az állami infrastruktúrát kezelő gazdálkodó szervezetek mellett) A már jól bevált gyakorlatok folytatódnak: az országos közmunkaprogramok a nemzetgazdasági célok megvalósítására, vagy ahol gyors segítségre van szükség (árvíz, katasztrófa-helyzet utáni újjáépítés) 4
Miért szükséges a változás? A korábbi program: Nem értékteremtő munkára, hanem csak létszámemelésre ösztönzött Alultervezték a forrásait, finanszírozhatatlan a rendszer Nem számol a térségi munkaerő-piaci különbségekkel Nem javítja az elhelyezkedést – nem a munkához vezet Sokan egyáltalán nem jutottak munkalehetőséghez Csak a béreket és járulékokat finanszírozták – a dologi költségeket nem 5
Bérpótló juttatás (BPJ) A RÁT (Rendelkezésre Állási Támogatás) helyett – Bérpótló Juttatást (BPJ) folyósítanak (a mindenkori minimál-nyugdíj összege): A rászorultságot a szociális helyzet alapján az önkormányzat állapítja meg 20 %-os (önkormányzati) önrésszel folyósítja a juttatást annak a munkaképes rászorulónak, akinek nincs munkája Ez a juttatás nem segély! Állami elvárások: Az eddiginél aktívabb közreműködés: továbbra is együttműködés a munkaügyi központtal; a munkát képzettségtől függetlenül el kell vállalni (felajánlott képzést és munkaerő-piaci programban való részvételt is) 2011-ben legalább 30 nap munkaviszony igazolása Rendezett lakókörnyezet (saját lakókörnyezet rendben tartása: az önkormányzatok rendeletben szabályozzák) Éves felülvizsgálat 6
A közfoglalkoztatás új típusai 1.Országos közmunkaprogramok 2.Önkormányzati teljes munkaidős közmunka 3.Önkormányzati részmunkaidős közmunka 4.Vállalkozók közmunka támogatása 7
Országos közmunkaprogramok Éves, vagy több éven áthúzódó közfeladatokat átfogó programok az állami infrastruktúrában 12 hónapos munkaidő-keretes foglalkoztatás és hangsúlyos képzési elem A bérek és járulékok támogatása közfoglalkoztatási forrásból történik A dologi, anyag és beruházási költségeket a munkáltatók állják Fontosabb területek: Önkormányzati, vízi társulati és állami csatornarendszerek Erdőművelés Közutak, vasutak, autópályák környezete Természeti értékőrzés, környezetvédelem 8
Önkormányzati teljes munkaidős közmunka – a „közhasznú” helyett Pályázatos támogatás 8 órás programszerű foglalkoztatásra 2-12 hónapos időtartamban komoly közösségi cél megvalósításába vonhatók be az álláskeresők (munkanélküliek); 6-8 órás munkaidő Döntő többségük a bérpótló járadékra jogosultak közül kerül ki A támogatásra önkormányzatok mellett a közfeladatot ellátó gazdasági társaságok, intézmények, települési közösségek is pályázhatnak A támogatás intenzitása % közötti a munkaerő-piaci helyzettől, a gazdasági − szociális adottságoktól függően Évente két alkalommal kerül meghirdetésre a pályázati felhívás; munkabér + járulék + foglalkoztatással kapcsolatos egyéb költség (a támogatás 20%-ának mértékéig) 9
Önkormányzati részmunkaidős közmunka – a „közcélú” helyett Egyszerűsített pályázatot nyújt be a települési önkormányzat a munkaügyi kirendeltségre Részmunkaidős foglalkoztatás mellett, a munkaszerződés időtartamának legkisebb és maximális idejét is szabályozzák, másképp nem tervezhető a közfoglalkoztatás (2 – 4 hónap) A bérek és a járulékok mellé fejkvótával dologi költséget számolhatnak el, így tervezhető értékteremtő program (megszűnik a közfoglalkoztatási terv) A támogatás 95%-os; 5%-os önrész Valamennyi önkormányzati és intézményi feladat ellátásával megbízhatják őket A kirendeltség 8 napon belül elbírálja az igényt A kiközvetítetteket kell foglalkoztatni; foglalkozás- egészségügyi vizsgálat; csak BPJ-s! 10
Vállalkozók közmunka támogatása A kis és közepes vállalkozások számára jelent újabb esélyt a többi támogatási forma mellett Csak bérpótló juttatásra jogosult álláskeresők (munkanélküliek) vonhatók be A támogatás intenzitása igazodik a többi formához és az uniós támogatási és versenyszabályokhoz A támogatásokról a munkaügyi központok döntenek Legfeljebb 12 hónapra; munkabér + járulék: 70%-a A statisztikai állományi létszám bővítéséhez vehető igénybe 11
Megvalósulás január 1.-től Módosul a szociális törvény és a foglalkoztatási törvény Egy jogszabály (kormányrendelet) szabályozza a támogatási rendet Az új tudnivalókra megyei tájékoztatókon készítik fel az önkormányzatokat, a munkaügyi kirendeltségeket A jogszabályok elfogadását követően internetes és ügyfélszolgálatot működtetnek – minden kérdésre válaszolnak 12
Tájékoztató a települési önkormányzatok részére a közfoglalkoztatás rendszerének átalakításáról 13
A további tervek… Enyhíteni kívánnak a Start Régiós és Start Extra kártyák feltételein. A Start Régiós kártyánál jelenleg a vállalkozás akkor kap három éven át járulékkedvezményt, ha további három évig foglalkoztatja a munkavállalót. Ez olyan kötelezettség, ami miatt még db kártya sincs forgalomban, ezért ezt a kitételt eltörlik. A Start Extra kártyát azok az 50 év felettiek és RÁT-ban részesülők kaphatják, akik tartósan munkanélküliek. Az utóbbi kitételt is eltörölik, mert ez sem életszerű. 14
A további tervek… A Regionális Munkaügyi Központok átalakítása: Vezető-váltás – szemlélet-váltás Ügyfél-barát munkaügyi kirendeltségek Állami Álláskereső Rendszer (hatékonyabb rendszer, az Európai Uniós Álláskereső Rendszerekhez illeszkedik, mint az EURES) Informatikai fejlesztés 15
A további tervek… A feketegazdaság fehérítése Családi gazdaságok megerősítése Egészségipar fejlesztése Komplex rehabilitáció - változások A Munka Törvénykönyve: korszerűsítés 16
és végül… 17
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! 18