A nevelő munka tervezése intézményi szinten
„A nevelés nem más, mint a folyamatosan változó beavatási hátterek előtt zajló kommunikáció.” (Oelkers, J.)
A nevelés intézményesülése „Voltaképpen minden intézményi valóság így vagy úgy a hatalomról szól” (Searle, J. R.)
Szervezeti hatalom „Egy konzervatív rendszer nem biztosíthat olyan oktatási környezetet, amely állandóan kész a változásra.” (Fullan, M.)
Közösségi hatalom „…akár elképzelt mások nélkül nem sors, de élettörténet sincs.” (Ancsel Éva)
Egyéni hatalom „A társadalmi tudat nem egyéb, mint az individuumfölötti emlékek és célok időfölötti egysége.” (Frank, Sz. L.)
Hatékonyság és hatalom „Az interaktív kompetencia fejlődése irányítja a viselkedés belső kontrolljának kiépülését.” (Habermas, J.)
A közszféra ellenőrizhetősége „A szervezeti problémák kiegyensúlyozott kezelése helyett különböző elgondolások mentén folyamatos háttéralkukkal találkozhatunk.” (Fukuyama, F.) Specifikáció: a szolgáltatási kimenet mérésének képessége (személyes kompetencia) Tranzakcionális szint: a szervezetek által meghozott döntések száma (intézményi kompetencia)
„A nevelés nem más, mint a folyamatosan változó beavatási hátterek előtt zajló kommunikáció.” (Oelkers, J.)
A nevelés archetípusai
A Beavatás archetípusa
Nevelés: közeledés és menekülés „Az embereknek olyan oktatásban kell részesülniük, amely nem csupán meddő előírásokból áll.” (Feyerabend, P.)
Intellektuális és morális fejlődés „Felelősek vagyunk azért, amit gondolunk, hiszen választjuk a gondolatainkat.” (Lukacs, J.)
Pozitív és negatív szabadság „A hatalmi erkölcs legszembeötlőbb példája az engedelmesség érdemmé minősítése.” (Russel, B.)
Utópia, mindannyiunk Árkádiája
Útban Árkádia felé, Filantrópia érintésével
Kis pihenő Filantrópia vásárterén
Ha elpártol a szerencse
A korszellem áthallásai
Nevelés vagy manipulálás Nevelés vagy manipulálás? Nem mindegy, hogy mikor vezetnek bennünket kézen fogva, és mikor az orrunknál fogva.
Nevelés: a befogadástól az értékelvűségig „A morálisan felelős cselekvést a plurális gondolkodás, a személyes felelősséggel átitatott egyéni teljesítmény és a párbeszédképesség jellemzi.”
A nevelés intézményi életvilága „Fiam, fakó minden teória,/s a lét aranyló fája zöld.” (Goethe: Faust)
A nevelés perspektívái „Maga az ember nem egyéb, mint összhang – teste és lelke szempontjából egyaránt.” (Comenius)
Ha egy inger egy vagy több elkülöníthető területet tartalmaz, hajlamosak vagyunk valamelyiket előtérként vagy figuraként, a másikat háttérként észlelni. Ez azonban meg is fordulhat, agyunk kis átállításával a figurát háttérként, a hátteret figuraként is értelmezhetjük. * A váza határoló vonalai Fülöp herceget és II. Erzsébet angol királynőt ábrázolják.
Miért jó a világon élni?
Köszönöm a figyelmet! Perjés István egyetemi tanár Neveléstudományi Intézet perjes.istvan.ppk.elte.hu